Spring naar bijdragen

te twaalfde ure op veronica


hans knot

Aanbevolen berichten

 

 

 

 

 

 

 

Thelonious Monk – Roundabout Midnight. Monk componeerde dit nummer samen met Bernie Hanighen en Cootie Williams en het werd in 1954 opgenomen. Eind jaren zestig van de vorige eeuw was er op Radio Veronica het programma Te Twaalfde Ure. Het werd gepresenteerd door Karel Scholte en werd uitgezonden als dag afsluiter op de zondagen tussen middernacht en één uur. Een betere titel als tune is ondenkbaar.

 

Thelonious Monk - Roundabout Midnight. Monk composed this song together with Bernie Hanighen and Cootie Williams and it was recorded in 1954. At the end of the 1960s there was a programme called Te Twaalfde Ure on Radio Veronica. It was presented by Karel Scholte and was broadcasted as a daytime slot on Sundays between midnight and one o'clock. A better title as a tune is unthinkable.

 

Please login or register to see this link.

 

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-11-2021 om 11:03 zei hans knot:

Het werd gepresenteerd door Karel Scholte en werd uitgezonden als dag afsluiter op de zondagen tussen middernacht en één uur.

 

It was presented by Karel Scholte and was broadcasted as a daytime slot on Sundays between midnight and one o'clock. A better title as a tune is unthinkable.

 

 

Ik ben bang dat deze vertaling voor onze Engelse bezoekers heel verwarrend is. Een 'timeslot' is een 'tijdvenster'. 'Daytime' betekent 'overdag'. Een 'daytime slot' betekent dus zoiets als: een tijdstip overdag. Het is dus geen juiste vertaling van 'dagafsluiter'.

 

Mijn Engels is vast ook niet perfect, maar ik zou eerder zoiets schrijven als: 'It was broadcasted on Sundays at the end of the night, between midnight and one o'clock in the morning.'

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Will Stevens:

 

Ik ben bang dat deze vertaling voor onze Engelse bezoekers heel verwarrend is. Een 'timeslot' is een 'tijdvenster'. 'Daytime' betekent 'overdag'. Een 'daytime slot' betekent dus zoiets als: een tijdstip overdag. Het is dus geen juiste vertaling van 'dagafsluiter'.

 

Mijn Engels is vast ook niet perfect, maar ik zou eerder zoiets schrijven als: 'It was broadcasted on Sundays at the end of the night, between midnight and one o'clock in the morning.'

 

dank niemand is perfect en de Engelsen weten niet met onze taal even goed om te gaan.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

grappig, het programma ken ik helemaal niet. Maar de opname bewijst echt dat het bestond.   Ben benieuwd Hans, uit welk jaar dit komt?  Kan ik in de schema's kijken.  In ieder geval voor 30 sept. 1972. Karel deed wel in 1968 het Jazz journaal.

Hij is de vader van Matthias Scholte die later bij RTL ging werken

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Will Stevens:

De vraag aan Hans is dan: waar komt deze opname vandaan? En is er meer van dat programma bewaard gebleven?

Bron is niet na te gaan daar dit fragment al jaren op de plank lag om uit te zoeken. Er liggen nog minimaal 500 fragmenten en we noteren echt niet van wie de fragmenten zijn gekomen. Wel van welk station en welke presentator.

bewerkt door hans knot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-11-2021 om 18:18 zei Juul:

grappig, het programma ken ik helemaal niet. Maar de opname bewijst echt dat het bestond.   Ben benieuwd Hans, uit welk jaar dit komt?  Kan ik in de schema's kijken.  In ieder geval voor 30 sept. 1972. Karel deed wel in 1968 het Jazz journaal.

Hij is de vader van Matthias Scholte die later bij RTL ging werken

 

Please login or register to see this link.

 

Misschien kun je zelf jaartal en programmanaam achterhalen Juul. Het fragment was op 31 augustus jl. ook te horen in de Veronica Special op Extra AM (op 1:15:40) waarvoor de CD "Veronica 14 jaar radiogeschiedenis in een notendop" gebruikt werd. Zie hier: Please login or register to see this link.  

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Juul:

Dank Harm,

 

Die CD heb ik n.b. zelf nog samen gesteld................hi

Maar weet jij dan waar het staat op de CD ? Want de tijd die jij opgeeft is toch jou uitzendtijd?

Even opletten Juul!

Ik neem geen deel aan dit draadje.

Ik kan wel melden dat de tijd niet klopt met de CD want ik heb er in zitten knippen.

Als ik tijd heb zal ik die file even opzoeken...

 

Harm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben benieuwd.

 

 

Juul

9 uur geleden zei Will Stevens:

Dit programma-overzicht van juni 1969 staat op Please login or register to see this link.

 

Zondagavond 12 uur: het Jazz-journaal met Karel Scholte. :shy:

prog_juni69_b.jpg

 

 

Ja, het Jazz journaal, dat weet ik ook wel. Maar daar ging het niet over.............................

Het ging over een programma met de naam ;"programma Te Twaalfde Ure"  waar Hans over schrijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Juul:

Ja, het Jazz journaal, dat weet ik ook wel. Maar daar ging het niet over.............................

Het ging over een programma met de naam ;"programma Te Twaalfde Ure"  waar Hans over schrijft.

 

Ik ben in elk geval geen enkel programma-overzicht tegengekomen waarin die naam wordt gebruikt. Bovendien lijkt het erop dat hij alleen in 1969 vier of vijf maanden op dat late uur zat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
12 minuten geleden zei cdb:

Veronica 1969-09-19 Karel Scholte  Op de moderne golf (Nieuwsblad van het Noorden)

Veronica 1969-05-24 Karel Scholte Nieuwe programma's v.a. 24 Mei (Nieuwsblad van het Noorden)

Veronica 1969-09-19 Karel Scholte  Op de moderne golf (Nieuwsblad van het Noorden).jpg

Veronica 1969-05-24 Karel Scholte Nieuwe programma's v.a. 24 Mei (Nieuwsblad van het Noorden).jpg

ik denk dat het fragment dan paste in de programmering na 24 mei gezien het tijdstip en de naam van het programma op een bepaald moment is aangepast

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei cdb:

Veronica 1969-09-19 Karel Scholte  Op de moderne golf (Nieuwsblad van het Noorden)

Veronica 1969-05-24 Karel Scholte Nieuwe programma's v.a. 24 Mei (Nieuwsblad van het Noorden)

Veronica 1969-09-19 Karel Scholte  Op de moderne golf (Nieuwsblad van het Noorden).jpg

Veronica 1969-05-24 Karel Scholte Nieuwe programma's v.a. 24 Mei (Nieuwsblad van het Noorden).jpg

 

 

Van deze knipsels e.d. kan ik niks maken........................

Als we het over vanaf mei hebben was dat gewoon het Jazz Journaal dus. Dat is in juni te zien.

Daar zit ook een "dag sluiting" bij.

 

Maar uiteindelijk schept Karel Scholte de nodige verwarring. in augustus kwam er het "Radio drama" er voor in de plaats met Tom Mulder want die was net begonnen.

 

 

screen 977.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het jazzjournaal zat eerst op de dinsdagavond. Toen het eind mei 1969 (?) naar de late zondagavond verhuisde, heeft Karel Scholte misschien bedacht om het (gedurende korte tijd?) 'Te twaalfder ure' te noemen (een vaste uitdrukking, net als 'te elfder ure'). Maar die naam is dus nooit doorgedrongen tot de programmaschema's.

 

De programmaschema's uit de diverse bronnen spreken elkaar trouwens nogal eens tegen. Toch lijkt het erop dat hij later in 1969 naar een wat vroeger tijdstip op de zondagavond verhuisde, van negen tot elf. Dat heette soms 'Een avond met Karel Scholte', maar later ook gewoon weer 'Jazzjournaal'. Hij zal ergens in maart 1971 zijn gestopt, toen het hele programmaschema op de schop ging.

 

Heeft iemand enig idee hoe het hem verder is vergaan?

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.