Spring naar bijdragen

Sky wave en ground wave


Juul

Aanbevolen berichten

Ik dacht daar met mijn lullige zendertje van 100 Watt geen illusies over te hoeven maken totdat de eerste DX-rapporten binnen kwamen inclusief geluidsbestandjes met bewijs.

Heel zwak en sterk in de fading, maar toch...

De eerste kwam diep uit Duitsland gevolgd door België, Zweden en Finland.

Overigens alleen tijdens de wintermaanden.

Moet zeggen dat ik het wel een tijdrovende hobby vind om verre radiozenders te ontvangen en dan om een QSL-kaart vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Ik dacht daar met mijn lullige zendertje van 100 Watt geen illusies over te hoeven maken totdat de eerste DX-rapporten binnen kwamen inclusief geluidsbestandjes met bewijs.

Heel zwak en sterk in de fading, maar toch...

De eerste kwam diep uit Duitsland gevolgd door België, Zweden en Finland.

Overigens alleen tijdens de wintermaanden.

Moet zeggen dat ik het wel een tijdrovende hobby vind om verre radiozenders te ontvangen en dan om een QSL-kaart vragen.

het kan zowel voor de radiomaker als de luisteraar een tijdrovende hobby worden.

In de zomer van 1978 ging Hilversum 's nachts nog uit de lucht en enkele minuten later kon ik een station uit New York ontvangen op1007 khz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als luisteramateur ben ik begonnen met m'n latere hobby als zendamateur. ( PE0GJG)

Daarom vond ik het zo leuk om naar RNI op de KG te luisteren. En ik heb wel eens proeven gedaan met een  vriend van mij, Frans de Feber † PA2RNI, hij was zendertechnicus a/b van de MEBO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fading op de middengolf was de reden waarom ik mijn heil zocht bij de 3 meter band.

Met een 9 elements Fuba op het dak kon ik Luxemburg in stereo ontvangen.

Geen fading meer en geruis, maar een prima signaal.

In Emmen woonden we bijna op het hoogste puntje van de Hondsrug en ik had op mijn ouderlijk huis een mast van 15 hoog geplaatst.

Luxemburg zond toen op 2 freq uit, de ene was niet interessant, de andere had hetzelfde programma als wat er op de middengolf te horen was.

Overdag de Duitse uitvoering.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei bert ree:

het kan zowel voor de radiomaker als de luisteraar een tijdrovende hobby worden.

In de zomer van 1978 ging Hilversum 's nachts nog uit de lucht en enkele minuten later kon ik een station uit New York ontvangen op1007 khz.

Dat was ook toen de Flevo op 1008 kHz uitging. Ik heb regelmatig 's morgens vroeg in het donker in de auto (boven Alkmaar) op 1010 kHz New York en Troronto om het sterkste signaal horen vechten. Langzame (1 a 2 minuten) fading (qsb) en dan weer New York heel luid en dan weer Toronto. Heel apart, grts Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Eric:

Ik heb regelmatig 's morgens vroeg in het donker in de auto (boven Alkmaar) op 1010 kHz New York en Troronto om het sterkste signaal horen vechten.

 

Dat was ook de beste tijd, om de (vele) Ierse vrije radiostations te beluisteren, begin jaren 80.

 

1 uur geleden zei radio tpot:

Neemt niet weg dat ik ze op de FM ontving en mijn vrienden het met middengolf moesten doen.

 

Overdag de Duitse service (gericht op West Duitsland) op de 208 (goed proberen) te ontvangen in het westen, was al een sport op zichzelf, lukte dat niet, dan uitwijken naar de 6090 kHz, die was bijna altijd goed te horen met een heel mooie heldere modulatie, later kwam daar ( met een beetje condities) de 97 MHz FM bij.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-12-2021 om 01:54 zei bert ree:

het kan zowel voor de radiomaker als de luisteraar een tijdrovende hobby worden.

In de zomer van 1978 ging Hilversum 's nachts nog uit de lucht en enkele minuten later kon ik een station uit New York ontvangen op1007 khz.

Misschien een detail, maar toch: in april 1979 pas. 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei ruudam:

Maar de 846 en 1332 staan allang ujt. 

Uh ja, ik vrees dat Ruud gelijk heeft want op diverse SDR's hoor ik Radio Roemenië.

De website van dat Tsjechische station meldt wel dat de AM wordt afgeschakeld maar dat zal dan wel een andere frequentie zijn.

Die website met AM frequenties kun je dus net zo goed negeren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was ook toen de Flevo op 1008 kHz uitging. Ik heb regelmatig 's morgens vroeg in het donker in de auto (boven Alkmaar) op 1010 kHz New York en Troronto om het sterkste signaal horen vechten. Langzame (1 a 2 minuten) fading (qsb) en dan weer New York heel luid en dan weer Toronto. Heel apart, grts Eric

 

Dát kan nog hoor....😀

(bijna) Elke morgen hoor ik hier WINS op 1010, dat station druk soms United AM 1008 kats van de band. Ook zijn hier vaak Bloomberg op 1130 en WBZ 1030 prima te horen uit de USA! En uit Canada CJYQ 930 én op 590 VOCM! Vanmorgen kon ik ze allemaal hier met mijn XHDATA ontvangen, ontvangertje lag gewoon op tafeltje in de kamer...

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rijd die route niet meer 😉  Maar je hebt gelijk, het kan nog steeds. 1008 kHz is hier in de regio in gebruik door Impact AM. Een verschrikkelijk format (maar goed, dat is smaak). Dus op vaste ontvanger is dat geen optie. 590 en 930 heb ik ook heel regelmatig gehoord. 

 

Alweer paar jaar terug had ik iets heel vreemds. Boven Alkmaar op de N9 had ik op 1385 kHz de zijnband (maar het signaal was zo hard dat het verstaanbaar was) van een Amreikaanse gospel zender met preken. Dat was dus een station op 1400 kHz of 1390 kHz. Ben er nooit achter gekomen welk station dat was. Het was een vroege ochtend met zeer uitzonderlijke condities. Daarna nooit meer meegemaakt. Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.