Spring naar bijdragen

Informatie over 1485 kHz


Gast Dreamradio

Aanbevolen berichten

Gast Dreamradio

Goede dag allemaal,

 

ik ben bezig met het aanvragen van een vergunning voor 1 Watt op 1485 kHz. Nu ligt alles nog bij CvdM maar wat ik begreep zal het begin van het jaar gereed zijn. Daarna de stap naar het Agentschap Telecom en daarna Sena en Buna/Stemra.

 

Nu heb een vraag over Buma/Stemra. Ik heb via een collega gehoord dat er voor de 1 Watt frequentie geen Buma/Stemra betaald hoeft te worden. Dit is echter nergens terug te vinden. Is dit inderdaad zo of is het zo bedoeld dat men een vast bedrag moet betalen?

 

wie weet hier iets meer over en kan mij er iets over vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

Dag Harm en Theo,

 

het zijn inderdaad ook peanuts. Ik zal ze vandaag, mits ze vandaag zo net voor de Kerst bereikbaar zijn even bellen.

 

Iedereen alvast een fijne Kerst.

 

@Theo leuk je hier tegen te komen. Succes met je station!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-12-2021 om 10:48 zei Dreamradio:

Dag Harm en Theo,

 

het zijn inderdaad ook peanuts. Ik zal ze vandaag, mits ze vandaag zo net voor de Kerst bereikbaar zijn even bellen.

 

Iedereen alvast een fijne Kerst.

 

@Theo leuk je hier tegen te komen. Succes met je station!

 

Zou je als je een kompleet kosten plaatje hebt van een 1watt zender dit hier wel eens willen melden??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie op zeuramateur goede vragen van je Hans.

Waarom laat je ons dit niet weten?

Zendamateurs is/zijn een totaal ander volk als broadcasters, en ook hun kennis.

Hoe weet je nu dat je MFJ ook bij 33 Ohm de juiste gegevens produceert ?

En dan moest je ook een C in het ontwerp opnemen om te kunnen meten?

Hoe weet je nu of deze ( ) meter nog juist is of ooit was?

 

Theo

bewerkt door radio tpot
a vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

Allereerst iedereen de beste wenden voor 2022.

 

@André, PH5C.

Op jou vraag kom ik terug zodra ik de info heb. Dat zal stapsgewijs gaan, de al dan niet ambtelijke molens draaien nu niet zo snel met de feestdagen.

 

 

@Theo,

De vragen heb ik daar gesteld omdat ik weet dat er een paar amateurs rondlopen met zeer veel middengolf ervaring. Al is het meer van de tijd voordat ze hun licentie behaald hebben. Maar de techniek en de natuurkundige wetten blijven toch hetzelfde. Die zullen niet zo snel wijzigen.

 

Maar je hebt zeker gelijk, waarom ook niet hier!  Ik heb de vraag over de antenne dan ook hier in het forum geplaatst:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

@Andre, PH5C

 

Ik heb vandaag contact gehad met het Commissariaat van de Media. Mijn aanvraag is goedgekeurd en de gegevens komen morgen/begin volgende week. Ik heb gelijk de vraag gesteld over de kosten, echter de beste man aan de telefoon kon mij dat niet zeggen. Maar bij 1 Watt was het een vast bedrag, dat wist hij wel. En het wordt achteraf gefactureerd, dus de rekening zie ik over een jaar.
 

Nu ben ik toch op zoek geweest en het blijkt nu op dit moment met 1 Watt pep €260,92 te zijn.

Bron :  Please login or register to see this link.

 

Of dit bedrag voor mij strakjes hetzelfde is moet ik afwachten, maar ik vermoed dat het niet veel zal afwijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gast Dreamradio

@Andre, PH5C,

 

De factuur van Sena is nu ook in het digitale postvakje gevallen.

 

Hier hanteert men geen schappelijke prijs voor 1 Watt stations.

De kosten voor 1 jaar zijn €130.

 

Buma-Stemra heeft mij gevraagd hoeveel huishoudens ik bereik.

Daar zullen ze hun factuur op berekenen. Dus voor de laatste moet ik nog even wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

Tja dat is een vast bedrag. Sena hanteert geen beleid met het aantal huishoudens, dat doet Buma/Stemra wel.

 

Sterker nog, dat heeft Buma/Stemra ook specifiek nog nagevraagd. Sena maakt helaas daar geen onderscheid tussen. Dus veel geld betalen voor iets wat in mijn geval niet gebruikt wordt. Ik zend geen reclame uit en heb geen inkomsten van derden.

 

Bij de 1 Watt stations is volgens de aanvraag van het AT niet belangrijk hoeveel zenduren je maakt, Commissariaat van de Media ook niet. Of Sena of Buma/Stemra dit wel doen is mij niet duidelijk.

 

Maar ik begreep dat er ooit een belangengroep voor LPAM opgericht was. Is deze nog actief, want ze kunnen wellicht wat uitvoeren bij instanties als de SENA om hier een wat milder bedrag van te maken.

 

 

Dan de vraag over de huishoudens. Buma/Stemra neemt dit wel mee, zoals ik al schreef hebben ze er ook specifiek naar gevraagd. De berekening is vrij eenvoudig. ik heb drie dingen meegenomen om de aantallen te berekenen,

  • Hoeveel mensen er in het dorp wonen.
  • Oppervlakte van het dorp.
  • Het bereik met minimaal 60 dB/mV, ik heb daar een straal van 300 meter aangehouden.

Het aantal mensen in het dorp is 2680, het dorp heeft een oppervlakte van 11,08 km2. Dat is per 1 km2 242 mensen.

Nu gaan we uit van een straal van 300 meter om de zender heen. Dus 3,14 x 0,3 km2 is een oppervlakte van 0,2826 vierkante kilometer. Per vierkante kilometer wonen er 242 mensen en dit vermenigvuldigen met 0,2826 komt op 68 mensen. Als we dit delen door 2,2, dat is het aantal mensen wat er gemiddeld in Nederland in een huishouden woont, komen er 31 huishoudens uit. Dus ik vermoed dat de Buma/Stermra een heel stuk vriendelijker is dan die van Sena.

 

De berekening heb ik overgenomen van  Please login or register to see this link.   Dus dank aan deze mensen die dit online hebben gezet. In dit verhaal is trouwens dezelfde verbazing over de hoge factuur van Sena te lezen.

bewerkt door Dreamradio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

@Peellandfm,

Ja dat klopt ook weer. Sterker nog, als legaal station mag je ook reclame maken hé. Dus langs de N280 hangt een mooi doek met de de naam en frequentie erop.  (zie foto) Altijd interessant te weten wie dit ook daadwerkelijk ziet en ook nog eens luistert. Als daar dan reacties op komen moet ik er nog een paar erbij hangen op de andere wegen :)

@André, PH5C,

Ik weet niet of je al een vergunning hebt aangevraagd, maar die van het Agentschap Telecom is er nu ook.
Het eerste jaar zijn het twee bedragen. Eentje voor de uitvoering, die is eenmalig.

De ander is voor het tijdvak waarvoor je uitzend. Dis in mijn geval van 2.2.222 t/m 31.12.22 (mooie begin datum!)
Wel nu, de uitvoering is € 164,-

Het tijdvak is dus van februari tot en met het einde van het jaar en dat is €160,14
Totaal € 324,14

Voor een volledig jaar moet je voor 1 Watt € 175 betalen, dat wordt de komende periodes de jaarlijkse afdracht.

De enige die nog moet komen is die van de Buma/Stemra. Dus zodra die binnen is heb je het complete plaatje.

 

Groet Hans

IMG_4070.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

@Andre, PH5C,

 

Nu dan de allerlaatste factuur. Dat is die van Buma Stemra.

Op basis van 31 huishoudens zijn de kosten (je krijgt bij Buma Stemra korting van 25%) € 0,23.

Please login or register to see this link. heeft hier een mooi overzicht van.

Wel nu, alles is nu bekend wat een 1 Watt (pep) station kost.


Het eerste jaar in totaal € 729,23

 

De jaren daarna is de aanmelding bij het Agentschap Telecom er niet meer bij. (€ 164)

De opvolgende jaren € 565,23

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik stuit toevallig op deze discussie..

Je schrikt hier toch wel van 729Euro!!!! En dan mag je met 1 Watt uitzenden.... een bereik van pak 'm beet 10 straten en tel daar ook nog eens het hoge stoorniveau in sommige huizen... Ik denk dat je je luisteraars op 1 hand kan tellen en dan mag dat ook nog een hand zijn van iemand die in een houtzagerij werkt...

het woord diefstal spookt door mijn hoofd..

 

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

Dag Henk,


Ja je hebt gelijk, het is een dure hobby. Maar daar staat ook tegenover dat je legaal 24/7 kunt uitzenden. En je mag zelfs verschillende modes uitproberen. Gewoon in mono, of digitaal drm of in mijn geval stereo (c-quam) is dan ook mogelijk.

 

Eigenlijk moet je de rekening van het CvdM er even aftrekken. Die factuur komt het jaar erna. Dus de facturatie gaat achteraf. Dus €260,92 kun je er het eerste jaar eigenlijk eraf trekken.

 

Daarmee is de ‘pijn’ bij de start weer een beetje verzacht :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.