Spring naar bijdragen

RNI 29-08-1970 13.45-15.20 Kees Manders affaire STUDIOTAPE


Albatrosstudio

Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Net als deze bijdrage dus.

Ik sluit mij voor de volle 100% hier bij aan.

 

Het is allesbehalve gereutel.

Als men vanaf de sleepboot probeert een waterstraal te gaan richten op de zendinstallatie van RNI zodat alles onder hoogspanning kan komen te staan dan zorg je voor een levensgevaarlijke situatie.

Het is iets meer dan alleen maar rondjes varen op een zonnige zomerdag.

 

Gerard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Peter van Odekerke:

Stelde niets voor.

 

"The other boat was a tug called "Husky" which had nearly thirty strong looking men on board. As Andy Archer said, if it had come_ to a fight, the twelve people on the Mebo would not have stood much chance."

 

"Hatches were battened down so that if the Mebo was boarded they would not be able to reach the studios."

 

"However the attackers seemed to be more intent on trying to cut the anchor chain so they could tow the ship away"

 

"Spangles Maldoon threatened to use petrol bombs"

 

"the attackers threatened to-spray water over the antenna, but were warned by Carl Mitchell that such a course could lead to the electrocution of all on the tug, including a woman and child"

 

"Further appeals were put out for people with boats in the Scheveningen area_ to come out and help in the fight for Radio Nordsee"

 

"The attacking tug and launch made off into the mist, though at this time it was thought that they might come back again."

 

"It later became known that just before this incident Kees Manders had arranged for the RNI tender Mebo I to be impounded, and a transmitter used for ship-to-shore communications was also seized,"

 

"The launch and tug used in the attack were owned by a Mr. Herreman who claimed that RNI owed him money (which he doubtless hoped to recover if he succeeded in seizing the Mebo II.) Listeners were thanked for their response, which jammed telephone exchanges in Zurich and The Hague,"

 

(Monitor Magazine)

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja er is vaak een hoop onzin geschreven als zijnde "de waarheid".......... Als het over Veronica gaat, en zeker de 7 jaar dat ik er bij betrokken was, heb ik zaken hoofdschuddend zitten lezen. Maar het vervelende is vaak  dat veel van die verhalen zo de geschiedenis ingaan.  Helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of t allemaal een klucht was....

De raid was georganiseerd door Heerema, de steenrijke eigenaar van een scheepswerf die ook het REM eiland had gebouwd. Geen kleine jongen dus.

Heerema is bekend met het Caraibisch gebied omdat hij daar in de offshore heeft gewerkt, het REM eiland was een kopie van boortorens in het meer van Maracaibo. Heerema was veel op Curaçao, waar dus de Husky was geregistreerd (verwarrend i er is ook een Willemstad in Nederland) Ook Kees Manders was bekend met de Antillen, ik heb hem persoonlijk ontmoet op een strand paviljoen op Aruba, samen met Zwarte Riek, zijn vrouw.

 

Kennelijk was er gesproken over een overname programma's door Manders en zijn maatjes, waarschijnlijk moest het een Nederlands station worden. Zoals later wel gebeurde met Strengholt, John de mol sr als directeur.  Mebo zag in dat een project gericht op UK en BRD lastig was vanwege reclame verkoop in die landen.

De actie zelf was natuurlijk belachelijk.

Dat de Engelsen aan boord het een beetje groter maakten is achteraf wat too much, maar in die tijd en omstandigheden toch wel begrijpelijk.

 

Maar leuke tape, dank daarvoor

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Juul:

Ik heb toen ademloos zitten luisteren........Wat een toestand

Ik ook, en steeds maar de vraag: Willemstad Curacao??

Ik was net in NL vanuit de antillen...

Een vd Engelsen probeerden Curacao uit te spreken, maar totaal onbegrijpelijk, waarschijnlijk hadden ze er nog nooit van gehoord.

 

Was toch wel spannend, je weet maar nooit....

 

(Later op 19 aug 89 weer zo'n beleving, raid Ross Rev)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-12-2021 om 14:03 zei Vincent:

Mooie opname Douwe, waarvoor mijn dank. Ik heb nog een iets langere versie van die dag in het archief gevonden. Voor de liefhebbers:

 

Please login or register to see this link.

 

Dank Vincent alles is mooi mee genomen als het om die zeezender gaat dus luister dit graag terug . 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.