Spring naar bijdragen

Radio Caroline RSL, 13 augustus 1999. en RNI RSL


Leeman Marc

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Leeman Marc:

Radio Caroline RSL. op de 1503 AM, 13 Augustus 1999. vanaf de Ross Revenge, gelegen in The Southend Pier. Soms fietste ik wat heen en weer naar naburige stations … 

 

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Augustus 1999. RNI RSL, op de 1575 AM, vanaf The Holland-on-Sea. Soms verdraaide ik het toestel naar een naburige zender, voor de sfeer van middengolf…

 

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Augustus 1997, Radio Caroline RSL op de 1278 AM vanuit Queenborough.

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Opgenomen bij je thuis?

RNI 2 is waarschijnlijk 5 en 6 aug.99

Caroline1278-waarschijnlijk 17 aug 97

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg leuk, Marc. Ik heb indertijd hier in NL ook wel wat van RSLs opgenomen, maar niet in deze kwaliteit. Ik woon in het midden van het land, maar mogelijk woon(de) je op een gunstigere locatie. Ik luister momenteel naar Big Mac (Paul McLaren) file : 6RNI RSL 1999...

 

Bedankt voor het beschikbaar stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Ben:

Erg leuk, Marc. Ik heb indertijd hier in NL ook wel wat van RSLs opgenomen, maar niet in deze kwaliteit. Ik woon in het midden van het land, maar mogelijk woon(de) je op een gunstigere locatie. Ik luister momenteel naar Big Mac (Paul McLaren) file : 6RNI RSL 1999...

 

Bedankt voor het beschikbaar stellen.

Leuk..

Met genoegen gedaan.. Ik woon in Poelkapelle, zo'n goeie 20 km landinwaarts, van daaruit opgenomen destijds..

bewerkt door Leeman Marc
schrijf foutje wat vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-12-2021 om 15:15 zei bert ree:

ik hoorde zelf RTL in het Duits, heel goede opnames. Mijn RSL-opnames zijn nauwelijks verstaanbaar en met veel ruis.

Dankje vriendelijk voor de reacties, en zal voor de liefhebbers eens met handen en voeten uitleggen hoe ik dat deed voor een betere ontvangst...

 

Bepaalde dingen heb ik in een of ander oude boek gevonden en ook van andere radio-vrienden vernomen, maar ook wat zelf geexperimenteerd... Ik ben geen technieker en niet hoog-geschoold, verre van zelfs...

 

Ik deed het toen nog zonder variabele condensator maar met 3a4 windingen rond mijn radio, waarvan een uiteinde was aangesloten aan een aarding en de andere uiteinde aan een  draadantenne, ongeveer 15 meter lang en ongeveer 4 meter boven de grond..

Later deed ik het met een soort raamantenne en een regelbaar condensatortje (voor de ontvangst wat bij te regelen) en weeral de ene uiteinde aan een aarding en de andere uiteinde aan een draadantenne, ofwel deed ik het terug met nog een 4 tal winding rond de ontvanger bij plaatsgebrek, ofwel de afgestemde raamantenne er zo dichtmogelijk tegen je ontvanger te plaatsen..

 

Hopelijk is er geen electrosmog in je buurt, want dan zal je alleen maar storing ontvangen..

 

Hieronder afbeelding van een raam-antenne die ik zelf heb gemaakt, bestaande uit een zachtboordplaat en een koperdraad van ongeveer 14 meter lang en er tussen (niet zichtbaar) een variabele condensator.. Ik geef voorkeur voor een plate model, omdat praktischer is, je kan zo een antenne zo achter een jast plaatsen, vandaar...  Link, voor Variabele condensatoren---->  Please login or register to see this link.                                          en een schema raam-antenne, deze link ------> Please login or register to see this link.

 

 

1615918667_Screenshotfrom2021-12-3119-53-51.thumb.png.d81a76c7de616347996a0639c83d664e.png

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leeman Marc:

Dankje vriendelijk voor de reacties, en zal voor de liefhebbers eens met handen en voeten uitleggen hoe ik dat deed voor een betere ontvangst...

 

Bepaalde dingen heb ik in een of ander oude boek gevonden en ook van andere radio-vrienden vernomen, maar ook wat zelf geexperimenteerd... Ik ben geen technieker en niet hoog-geschoold, verre van zelfs...

 

Ik deed het toen nog zonder variabele condensator maar met 3a4 windingen rond mijn radio, waarvan een uiteinde was aangesloten aan een aarding en de andere uiteinde aan een  draadantenne, ongeveer 15 meter lang en ongeveer 4 meter boven de grond..

Later deed ik het met een soort raamantenne en een regelbaar condensatortje (voor de ontvangst wat bij te regelen) en weeral de ene uiteinde aan een aarding en de andere uiteinde aan een draadantenne, ofwel deed ik het terug met nog een 4 tal winding rond de ontvanger bij plaatsgebrek, ofwel de afgestemde raamantenne er zo dichtmogelijk tegen je ontvanger te plaatsen..

 

Hopelijk is er geen electrosmog in je buurt, want dan zal je alleen maar storing ontvangen..

 

Hieronder afbeelding van een raam-antenne die ik zelf heb gemaakt, bestaande uit een zachtboordplaat en een koperdraad van ongeveer 14 meter lang en er tussen (niet zichtbaar) een variabele condensator.. Ik geef voorkeur voor een plate model, omdat praktischer is, je kan zo een antenne zo achter een jast plaatsen, vandaar...  Link, voor Variabele condensatoren---->  Please login or register to see this link.                                          en een schema raam-antenne, deze link ------> Please login or register to see this link.

 

 

1615918667_Screenshotfrom2021-12-3119-53-51.thumb.png.d81a76c7de616347996a0639c83d664e.png

 

 

prachtig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb je beschrijving van de raamantenne en je wijze van radio ontvangst met plezier geleden, Marc. Bedankt voor het delen!

 

Raamantenne's gebruik ik zelf ook al vele jaren en ik heb (terwijl ik in de UK was tijdens de RNI/Caroline/London RSLs) veel opnamen met gebruik van een raamantenne gemaakt. Vaak zette ik dan een kristalontvanger in de raamantenne, zodat ik middengolf opnamen kreeg met een redelijk breed audio spectrum. Helaas had ik in een paar gevallen een silicium diode in gebruik, met een germanium diode gaat het dan beter.

 

Je opnamen zijn van prima kwaliteit, Marc!

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje Bert en Ben..

Met een raam-antenne zonder buiten-antenne  kun je ook al redelijk goed ontvangen.. Maar die van mij was met een gewone regelbare condensator.. Met een silicium diode en germanium diode ken ik zo niet..

 

Voor niet zoveel geld kun je tegenwoordig een eigen SDR ontvanger met een actieve loopantenne aanschaffen...Of zo'n loopantenne zelf maken, maar dat is al wat anders dan een gewone raamantenne...

 

Aan alle lezers een gezond en wel 2022

bewerkt door Leeman Marc
wat vergeten, ik ben wat vergeet-achtiger danb vroeger
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leeman Marc:

 Met een silicium diode en germanium diode ken ik zo niet..

 

Daarmee kun je een kristal ontvanger maken, Marc. Hier staat er wat over uitgelegd : Please login or register to see this link.

 

Het werkt alleen als je een redelijk (sterk) signaal kunt ontvangen.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Ben:

 

Daarmee kun je een kristal ontvanger maken, Marc. Hier staat er wat over uitgelegd : Please login or register to see this link.

 

Het werkt alleen als je een redelijk (sterk) signaal kunt ontvangen.

 

Ben, Dat lijkt me wel interessant om te proberen...

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.