Spring naar bijdragen

Antenne perikelen


Gast Dreamradio

Aanbevolen berichten

Gast Dreamradio

Ik ben bezig om mijn antenne te tunen voor 1485 kHz en wil de effectiviteit van mijn antenne verbeteren. Ik woon helaas niet in het buitengebied en ik moet het doen met een tuin in een woonwijk. Dus een mast van tientallen meters zit er niet in. Ook een aardnet in vorm van een ster die ook nog 1/4 lambda lang is kan ik helaas niet krijt. Dus ik probeer een verkorte 1/4 golf antenne in resonantie te krijgen met een beperkt aardnet. Het beperkte aardnet bestaat uit een 20 tal draden die in totaal toch iets van 350 + meter lang zijn (sinds gisteren heb ik er nog 50 meter erbij aangesloten).  De antenne is een schuine draad die vanaf een tuinhuisje achter in de tuin vertrekt en omhoog gaat naar de schoorsteen. Daar zit dan een kleine top capaciteit waaraan de antennedraad is aangesloten. ter info, het aardnet ligt grotendeels onder de antenne maar ook links en rechts ernaast.

 

Een tekening zegt meer dan duizend woorden:

Opstelling.jpg.e457941d031ff77d4f1996e3760ce100.jpg

Alles is nu netjes optimaal ingesteld voor 1485 kHz. Maar de impedantie en de staande golf verhouding zitten mij nog niet lekker. De tips die ik elders kreeg was om het eerste deel verticaal te maken. Liefst zo hoog mogelijk natuurlijk, maar dat is hier helaas niet mogelijk. Ik denk erover na om een polyester vlaggenmast te plaatsen, die zijn al snel 6 meter of langer. en ze zijn zeer stevig en stormvast. Maar dat zit in de pijplijn en dus nu nog even een schuine draad.

 

De meting aan de antenne ziet er als volgt uit:

 

Metingen.jpg.ad03750c8670bb3fdadebb3fc7866022.jpg

 

Theo (T-pot) vroeg mij of de waardes die de MFJ laat zien ook wel kloppen. Dat ga ik controleren met een andere analyser. Ik kom hier nog op terug zodra ik daarmee gemeten heb. Daarna kan ik de zaken vergelijken. Op dit moment moet ik het doen met deze meter en neem de gemeten voor nu even waardes voor waar aan.

 

Maar nu, wat zou er nog verbeterd kunnen worden, waar zien jullie nog punten die ik vergeten ben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik zou willen weten is je Z en de R aan het begin van de antenne.

De MFJ is voor een 50 Ohm impedantie, daar alleen zijn de metingen correct.

Ik zag ergens een spoel in het begin zitten, deze zou ik daar echt niet willen hebben en die zie ik het liefst aan het uiteinde van de antenne.

Als je MFJ klopt, dan is 33 Ohm natuurlijk niet goed 😃

Het is een verkorte straler daar verwacht je eerder iets van 10 Ohm te zien.

Of nog lager.

Ik denk ook dat wat je als topcap omschrijft erg weinig doet.

Zelf heb ik geen MFJ omdat ik deze meter niet begrijp, of er geen vat op krijg wat ik nu zie.

Beter resultaten heb ik met een Rigexpert, omdat deze begrijpelijker data produceert die ik wel begrijp.

Ook omdat je hier je meet impedantie kunt instellen, zodat je dus realistische meetdata krijgt.

 

Hoe ziet je Low Cie tuner er uit?

Hoe is je frequentie curve?

Waar resoneert de antenne?

Liggen de X en de R over elkaar, zijn ze in fase?

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na de MFJ 259B kwam de MFJ 259C die de MG ook bestreek. In wezen doet MFJ daar precies hetzelfde wat Hans (en ik) ook doen, het wijzigen van de oscillator frequentie. Behalve de schakelaars is er voor de rest niet veranderd aan de inhoud. (Behalve dan de prijs)

Ik heb hem meerdere malen tegen de RigExpert van Harm aan gelegen en ja er is iets verschil maar dat is nihil. De RigExpert heeft echter behoorlijk meer mogelijkheden en leest anders af.

De MFJ is in feite een brug van Wheatstone. (zo werden vroeger ook antennes afgeregeld)

Die 33 Ohm is dus de voetpunt impedantie. De SWR is daar conform aan, waarbij de opmerking dat de digitale aanwijzing nauwkeuriger is dan de analoge aanwijzing.

 

Wat je antenne betreft Hans, spoel onder de top-hat is het enige wat ik je nog kan aanbevelen, ook al maak je daar de antenne zonder basis spoel nog niet mee resonant. Elke winst die je maakt is meegenomen. Theo wees daar al op.

 

Wat de meting betreft? Waarom ben je niet tevreden? X = 0 oftewel de antenne is in resonantie, weliswaar niet geheel op 1485 kHz maar dat is aan te passen. In principe is het nu kwestie om hem naar 50 Ohm te transformeren. Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt het met een LC proberen (als het goed is heb je nog een rolspoel) in laag doorlaat, maar je kunt ook gaan shunt-matchen, wat ook op de MEBO II gedaan werd, alleen op een rechte geleider. De shunt spoel telt mee in de resonantie.

 

Rob V

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die MFJ meters ben ik niet zo kapot van, heb de 259 gehad en ook getest met andere geleende 259 meters, en onderling gaven ze afwijkingen, vindt ze niet zo betrouwbaar.

 

Ik gebruik zelf nu de Rig expert AA-30 en heb er ook een geleend om eens te kijken of er onderling verschil zat, maar dat is bij deze meters niet zo, en ze zijn stukken beter afleesbaar en hebben veel meer functie's.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

De spoel onder de top capaciteit is te doen, daar zal ik de komende tijd aan werken.

Dank voor deze tip!

 

De waarde is iets (maar minimaal) veranderd ten opzichte van gisteren, volgens de meter nog steeds in het groene bereik. Let wel, ik snap dat de schuine draad vrij laag over bebouwing gaat en dat heeft invloed. Dat zal strakjes beter worden als het eerste deel verticaal omhoog gaat.

 

 

bewerkt door Dreamradio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met behulp van vrienden, materiaalgebruik en veel geduld kan ik niets anders zeggen dat de Rig Expert een fantastisch apparaat is.

Op enig moment viel het kwartje en staat alles nu in weer en wind stabiel te draaien.

Dit is de antenne van Extra AM op 1332 kHz. LC tuner, straler met topload en topcap.

MP12.jpg

MP10.jpg

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

@Theo,

Citaat

Hoe ziet je Low Cie tuner er uit?

Deze vraag begrijp ik niet. Wil je weten hoe de aanpassing nu gemaakt is?

 

@All,
Wat betreft de RigExpert kunnen we zeker zijn dat deze top is. Maar die heb ik niet, hier staat nu al lange tijd een MFJ en daar zal ik het nu even mee moeten doen. Rob Veld schreef dat er weinig verschil in zit tussen deze analyzers. Dat weet ik binnenkort wel, want dan ga ik het vergelijken.

Ik heb wel nog een naamloze analyzer staan. Ooit eens aangeschaft maar was er eigenlijk niet zo van overtuigd. Ik moet deze opnieuw kalibreren, dat gaat met drie sma stekkertjes waarin weerstanden zijn gezet. Zodra dat gedaan is zal ik het eens vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet je afvragen of de bebouwing daadwerkelijk veel invloed heeft.

Anders gezegd, hoeveel betonijzer zit er in de muren. Natuurlijk zitten in de stenen en dakpannen summier ijzer maar de vraag is hoeveel je daar nu werkelijk mee verliest. Van Sloper naar een L vorm gaan heeft ook wer zo zijn nadelen.

Ik ken zo een voorbeeld waarbij de straler aardig in de buurt staat van de stalen mast. De invloed valt ontzettend mee.

 

Wat de MFJ betreft, die analoge meters hadden ze wel weg kunnen laten. Voor de rest, de MFJ is gebouwd voor amateur gebruik, de RigExpert is voor professioneel gebruik. Het ding is tegenwoordig betaalbaar en daarmee zijn  we verwend.

 

Je kunt je met de MFJ behelpen voor wat betreft de basics. En dat zal dan niet Pietje precies zijn maar daarbij stel ik dan wel de vraag hoe men het vroeger deed. In tegenwoordige tijd zouden we zeggen dat het behelpen was.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik zou graag weten hoe je dit gemaakt hebt, eerst een spoel en dan een C naar massa natuurlijk.

Wat de meter aangaat, ik zeg dat ik deze MFJ niet begrijp met wat deze nu allemaal aangeeft.

En als ik het begrijp dan kan ik er niet veel mee.

Vroeger deden ze natuurlijk ook vector metingen aan de antenne.

Hulpmiddelen als een reflecto meter en een antenne stroom meter kom je al heel dicht in de buurt van waar je wilt komen.

Gaat tijd inzitten maar zoiets was vroeger natuurlijk geen probleem

 

Bij Harm is het ook goed gekomen Hans, en hij moest echt helemaal van onderaf aan beginnen.

De theorie moest hij zich eigen maken en begrijpen want anders heb je niets aan meters als je niet zelf kunt interpreteren van wat de metingen nu aangeven.

De 50 Ohm die Harm laat zien is natuurlijk na de tuner.

Jou draadje zou iets van rond de 10 Ohm moeten zijn en niet al 33 Ohm want dat zou het moeten zijn als je een volle kwart golf hebt staan.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

Er zit bij mij geen C naar massa. Alleen een spoel die het aanpast. Daar komt dan (base load) 30 Ohm uit. Maar net zoals hierboven zal ik een paar foto's plaatsen, het is echt zoals op de tekening bovenaan de topic gemaakt. Trouwens een kleine opmerking, het kastje is wat groot uitgevallen omdat er eerst ook nog een rolspoel bij zat.

 

Een vraag die bij me opkomt, kan het zijn dat een top loaded antenne, het systeem waar jij mee werkt de 10 Ohm laat zien en een base loaded om en nabij de 20-30 Ohm?

 

bewerkt door Dreamradio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder een C?

Dat kan theoretisch niet Hans.

Eerst maken zo als het boekje het wil. 😃

De condensator heb je echt nodig om te transformeren naar 50 Ohm.

De spoel voor het elektrisch op lengte krijgen van je antenne.

Aangezien de tuner onderdeel is van de antenne, is het wenselijk om dit in een metalen doos te maken.

Je impedantie maak je zo echt stuk zo. En ik weet wel, je komt er mee weg op de middengolf.
 

Nee je impedantie kan niet zo hoog zijn bij je, dat is de Z plus een hele grote R wat je daar aantreft.

Een volle kwartgolf heeft een theoretische impedantie van 35 Ohm.

En dan heb jij een sterk verkorte straler die er vlak bij zit?

Dat kan dus niet, er is wat anders wat je deze waarde laat zien.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie zitten volgens mij langs elkaar heen te praten. Hans, Theo bedoeld met Low Cie de LC tuner. De spoel die je nu ziet is de electrische verlenging tot een kwart golf begrijp ik uit Hans verhaal.

Wat je nu zou kunnen doen is of met een LC tuner de impedantie aanpassen, maar ik denk dat je het met alleen een C tussen je verlengspoel en ground het ook wel haalt. In principe maak je dan van je verlengspoel en de C meteen de tuner.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zal wel stralen, alleen niet zoals je dat graag zou willen... 

Maak of koop eerst eens een tuner, zoek op Z match of Pi filter, of op Annecke tuner, die hebben echt mooie gemaakt vroeger, daar kan je een breinaald nog mee in afstemming krijgen. Kijk eens in een antenne boek (rothammel), of in het nederlands  Antennes voor de zendamateur  van Auerbach . Daar staan alle mogelijke oplossingen in, als de frequentie niet klopt, zijn de voorbeelden zo om te rekenen. Theo weet wel waar hij over praat...

Succes, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je de koekoek, ik denk niet dat de gemeente akkoord gaat met een mast van ruim 50 meter, nog even afgezien van het grondoppervlak wat Hans ter beschikking heeft. Want zo'n mast en de ruimte om 120 radialen a een kwart golflengte neer te leggen en is wat je graag zou willen.

 

De kunst is nu om een (te korte) antenne te maken binnen de mogelijkheden die er zijn en met een zo hoog mogelijk rendement.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dreamradio

Om verwarring te voorkomen, lees a.u.b. keer de eerste topic door. Daarin schrijf ik dat ik niet erg veel plaats heb. Er is hier wel wat plaats, maar met beperkingen. Er past hier simpelweg geen grote mast van 20 meter of hoger.

 

Zoals Rob al opmerkte begrepen Theo en ik elkaar even niet maar de is opgelost.

De aanpassing met een C (volgens het boekje) heb ik niet. Ik meet nu rechtstreeks op de verleng spoel / antenne. Maar een belangrijke vraag is mij nog niet duidelijk. Heeft een top loaded antenne (dus met de spoel bovenin) een andere impedantie aan de voet dan een base-loaded antenne (spoel aan de onderkant)?

bewerkt door Dreamradio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee dat heeft hij niet.😃

Waarom zou deze veranderen bij een kwartgolf?

Ik denk zo even met je mee, en bedenk me deze oplossing?

Dat werkt zeker en je bent er klaar mee, kan zo boven op de vlaggenmast komen te staan.

Een LC tuner, de afkorting zegt het al, bestaat altijd uit een spoel en condensator.

Ik heb je bericht wel goed begrepen en vermoede al dat je geen C gebruikte. Maar dat wilde ik bevestigd hebben anders krijg je veronderstellingen.

 

Theo

159995044_1816637331828868_4150175829913114216_n.jpg

160270290_1816637451828856_7752763688358410149_n.jpg

160439814_1816637361828865_896774107048158618_n.jpg

bewerkt door radio tpot
bericht aangevult
Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Dreamradio:

Dank jullie voor de tips. Ik zal verder werken aan de antenne.

Probeer de R er uit te krijgen en vooral wie deze veroorzaakt Hans.

Ik zou een spoelantenne overwegen en die boven op de vlaggenmast maken.

Je hebt dan alles verticaal en deze antenne heeft zich bij verschillende stations bewezen dat het werkt.

Het woord goed schrijf ik bewust niet, daar is nog ruimte over om te verbeteren.

Maar dan heb je de basis werkend.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei radio tpot:

Ik zou een spoelantenne overwegen en die boven op de vlaggenmast maken.

Je hebt dan alles verticaal en deze antenne heeft zich bij verschillende stations bewezen dat het werkt.

Het woord goed schrijf ik bewust niet, daar is nog ruimte over om te verbeteren.

Maar dan heb je de basis werkend.

Klopt grotendeels wat Theo over deze spoelantenne beschrijft, echter de antenne is erg smalbandig waardoor het een "gepuzzel" is eer je de juiste aftakking op de spoel hebt gevonden voor de gekozen uitzendfrequentie.

 

Vr gr

Jan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Een "spoelantenne" (zoals afgebeeld op de foto's van Radio T-Pot) kun je coax voeden, maar deze kan ook (litze) draad gevoed worden. Een mooie masthoogte is b.v. 12 meter. Met deze lengte komt de spoel op zo'n 2/3 van de totale hoogte (want daarboven zit de 5.5 mtr GPA).

(een ideale hoogte/verhouding volgens een Canadees onderzoeksteam, wat waarschijnlijk te maken heeft met de stroombuik).

De spoel bovenin stel je in op de frequentie en recht onderaan op de grond plaats je een PI-filter tuner (2 varco's en een afstembare spoel) tussen het litze-draad en de coax (aanpassing impedantie).

 

Draait echt als een tierelier en werkt stukken beter als een Inverted L weet ik uit ervaring.

bewerkt door Naamgenoot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.