Spring naar bijdragen

Voice of Peace studio Don Stevens


hans knot

Aanbevolen berichten

In de radio-industrie is een aircheck over het algemeen een demonstratie-opname, vaak bedoeld om het talent van een omroeper of programmeur te laten zien aan een potentiële werkgever, maar vooral bedoeld voor legale archiveringsdoeleinden.

 

Eigenlijk alles dus wat we hier (kunnen) downloaden.

 

 

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Albatrosstudio:

In de radio-industrie is een aircheck ... vooral bedoeld voor legale archiveringsdoeleinden.

En dat is een essentieel verschil tussen een aircheck en een studio opname. Want je dient te archiveren wat is uitgezonden.

 

En een aircheck kan zeker "studio kwaliteit" hebben ;)  Middengolf opnamen hebben dat in de meeste gevallen niet :) Ik heb  hier wel studio opnamen liggen die (na tig keer gekopieerd te zijn) de middengolf kwaliteit niet meer halen.

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn diverse opnamen zoals wij die "bij de radio" hanteerden.

 

1.       aftak van de zendlijn. (dat is dus studio kwaliteit)

1a.    ook daar is verschil.  Voor of na de processing.

 

Maar toen "Hilversum" nog helemaal niet bezig was met Optimod e.d. hadden we alleen maar een EMT zendlijn begrenzer.  Wilde je bij de opname van spots-jingels e.d. wel afzonderlijke compressie hebben dan moest je dat "op de aanvraag bon". Er was er nl maar één !!!!

Er is toen naar goed Hilversums gebruik een werkgroep ingesteld waarin o.a. zitting hadden Jeroen van Inkel, Hans Hoogendoorn en ikzelf.

 

2.      opname van de radio. (kan AM en FM zijn).       Maar ik kwalificeer dit laatste als "aircheck"

 

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Ik herinner me trouwens dat er een cassettedeck naast de H'sum 3 tafel stond die, als je dat wilde, alleen de stem opnam zodra je de microfoon aandrukte. Héél apart...

In de VS gebruikte men dat in de jaren '80 blijkbaar ook wel. Ik heb 's een Amerikaanse DJ verblijd met een aantal airchecks van zijn programma's. Zelf had-ie alleen nog wat van die cassettes, waar alleen zijn stem op stond en soms stukjes van platen of jingles/commercials. Hij schreef me dat op het moment dat hij de microfoon "open" zette, de cassetterecorder startte met opnemen en dat stopte op het moment dat de microfoon weer uit ging.

 

Als ik 't me goed herinner werd dat gedaan om eventuele klachten over "het gesproken woord" op de zender te behandelen.

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Ben:

Want je dient te archiveren wat is uitgezonden.

Ik heb ook van alles gearchiveerd dat niet is uitgezonden. 

 

Paar voorbeelden:

 

1386. Delmare 192 Astrid de Jager show for 12‑9‑78 never transmitted STUDIOCOPY  60’

1703. Radio Condor 270m 1111 kHz testtape August 1973 NEVER TRANS­MITTED STUDIOCOPY 25'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.