Spring naar bijdragen

zender op 9670 Khz


Juul

Aanbevolen berichten

De ontvangst hier is nogal wisselend.  Zoals ik al schreef soms S-veel   en het andere moment zakt snel in de ruis.

Nou is die freq. niet echt geschikt volgens mij voor Europa. Dat wisten ze bij RNI ook al.

De z.g 49mtr zou beter zijn.  Ik blijf het volgen wel interessant 

 

Dit is m'n ontvanger een ICOM  R70. een geweldige ontvanger. De antenne is een stuk draad vastgemaakt aan de zinken dakgoot en met een balun naar 50 Ω.

Niet optimaal op dit moment, dus ik ga binnen kort een Loop maken.

 

 

screen 714.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net als de 30 meter amateurband is het nogal eens een verrassings band. In de winter en in de nacht is het geen slechte band.

Ik weet de hop van channel 292 niet, maar wat dat betreft lijkt mij Dronten niet echt gunstig.

Indertijd van Radio Noordzee was in Drenthe de ontvangst op 49 meter ook beter als op 31 meter. Met dien verstande dat het in de avond op de 49 meterband destijds nog wel eens een "puinbak" kon zijn. 

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Hilv was je te dicht bij de zender voor 31 meter. Die skipte over je heen.

Op vakantie in Beieren kwam de 31 meter beter door dan de 49, glashelder op een simpele KG ontvanger, die we meenamen naar het zwembad. De daar aanwezige Duitsers vroegen zich af waar die goede muziek toch vandaan kwam, dat waren ze daar niet gewend op de radio. Toen we vertelde dat het uit zee kwam vonden ze het allemaal nog raadselachtiger, en Kurzwelle ?? (Nur Ultrakurzwelle)

 

De 31 meter zender is uitgebrand nadat werkzaamheden de ventilator verkeerd was aangesloten en de luchtstroom ok verkeerd om was. Bron Bob Noakes. Nadien was het alleen 6205 / 49 meter.

Noakes zegt dat hij de 49 meter helemaal heeft heeft afgeregeld, wat Meister/Bollier opviel in Zurich, die luisterden daarnaar. Leverde Noakes 1000 Zwitserse Franken extra op, was aardig bedrag toen.

 

Ooit op vakantie Gerlos, Oostenrijk. 

Niets op FM , niets op MG overdag. Dus naar de KG, RNI wel goed op de 49, gelukkig.

 

RNW had grote moeite Europa te bereiken s avonds. De 49 meter was overvol, skipte ook nog en andere banden waren ook goed vol of skipten over Europa heen. 

Men is toen de MG gaan gebruiken, en via een grote omweg, via Bonaire in de 19 en 16 meter band teruggeblazen naar Europa. Werkte inderdaad prima.

De MG was onder meer de bekende 2 0 8.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg van Nico Steenbergen, RNI dj en nieuwslezer, ook zendamateur nog steeds PA0NHS, een paar jaar terug foto's die hij op zolder vond.

 

foto's ©Nico Steenbergen

 

Een echt goede foto heb ik niet maar op foto zender 1 zie je links de toen al stokoude Bown Boveri KG zender die op 6205 kHz  stond. Daarnaast twee glazen deuren met daarboven zes meters. Dat is de FM zender. Daarnaast een RCA op 9935 kHz. Op foto zender2 de hele zaak van de andere kant met links een deel van de MG zender.

Het FM signaal ging naar twee verticale dipolen op de voorste mast. Op foto's uit 1970 staat trouwens een horizontale dipool. Waarom die is vervangen weet ik niet. Die mast was ongeveer 10 meter hoog. Van die dipolen en de voedingskabel weet ik niets dus wat er aan ERP van af kwam is niet duidelijk. Op Mebomast 1 zijn ze goed te zien. Op de mast zie een zwarte kabel. Dat is voedingscoax van de inverted V voor de 49 m. Die antenne zie je als de twee dunne strepen bovenaan. Als je inzoomt kan je de aansluiting aardig zien. Op Mebomast 2 de andere kant met halverwege een aan de mast gelaste driehoek. Daar hing de Inv V van de 31 m aan. Er achter de MG antenne met topload.

Dat die FM zender tamelijk serieus was bleek wel toen eind 72 de blower kapot ging. Een reserve was er niet en dus werd de Nilfisk stofzuiger uitelkaar gehaald en de motor achter de FM zender gehangen.  Dat heeft zeker twee weken geduurd.

Met mij gaat het prima, dank je. Actief ben ik niet meer, het is tamelijk lastig om hier een flinke antenne neer te zetten. En eerlijk gezegd heb ik er ook niet zo veel zin meer in.

 

Hartelijke groeten,

Nico

 

 

zender1 kopie.jpg

zender2 kopie.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul had Nico nog enig idee van wanneer die foto's waren?

Bij die serie hoort ook nog een foto waar de Brown Boveri uit elkaar lag (reden Nico onbekend) en ook nog een foto waar zoals het lijkt de RCA nog in goede conditie lijkt. Wat er achter die glazen deur zit is natuurlijk niet te zien.

De 49 meterband zender is vrijwel continu gebruikt.

De 31 meterband zender is niet continu in de lucht geweest. Of het komt door de door Ruud aangehaalde brand of omdat de 31 meter toch niet zo'n succes was ....................... In elk geval was het eind December 71 over met de uitzendingen in de 31 meter band.

Maar in Januari 73 zijn ze kort te horen geweest op 9780 kHz, terwijl er ook op 6205 kHz werd uitgezonden. Hebben ze de RCA (deels) hersteld?

Een andere optie die bij me opkwam is dat het de Brown Boveri was die brandschade heeft opgelopen en de RCA naar de 49 meter band is "verstemd".

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.