Spring naar bijdragen

Ben Bode overleden


Lokeend

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

En zo is er weer een  zeezender'icoon' minder. 

 

Ik heb Ben vanaf 1978 (Delmare) meegemaakt. We kenden elkaar, maar waren geen vrienden. Heb met Marjo nog een 'blauwe maandag' in zijn studio in Den Haag (PROBE Score) vlak achter het Torentje van de premier iets ingesproken. Was voor een commercial. Geen idee of het ooit is uitgezonden. Hij betaalde wel keurig .Ben had in die tijd nog geen baard.(zie foto)

 

De inbeslagname van  'zijn' zendschip Magda Maria in 1981 heeft een diepe wond bij hem achtergelaten. Ben gaf toe veel maritieme fouten te hebben gemaakt. Hij wilde het schip voor de kust van Scheveningen leggen en de tijden van Veronica en Noordzee weer doen herleven. Hij sloeg het advies om voor de Engelse kust te gaan liggen in de wind.

 

Hij had een aparte manier van schrijven.  Vaak met veel hoofdletters, uitroeptekens, woordspelingen en heel veel puntjes.. Alsof hij pauzeerde  om een slok  Whisky uit het glas te nemen. Het bleek dat 'Johnny Walker' zijn beste vriend was geworden. Hij had veel humor, maar kon ook grof zijn. Ik had wel moeite met zijn onberekenbaarheid.

 

Hij verhuisde naar Antwerpen, deed daar veel productiewerk voor de Vlaamse radiostations en woonde samen met een Roemeense vrouw. De laatste jaren was hij alleen. Heb hem een paar keer bezocht en dan was hij reuze gezellig en bij alle verhalen hing ik aan zijn lippen. Hij foeterde op alles en iedereen. 

 

Hij kon uren praten. Het leek wel alsof het nooit goed ging, er waren altijd problemen. En dat wist hij dan in geuren en kleuren te vertellen. Ronan was een' oplichter', Van Dam van Delmare een 'lul', Vuylsteke een 'misdager', De Engelsen waren niet te vertrouwen' und so weiter'.  Niemand deugde  en snapte de zeezenderwereld op een paar mensen na.  Het waren prachtige kleurrijke verhalen.

 

Had er graag nog eentje gehoord...maar het laatste verhaal heeft hij voor zichzelf bewaard. 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

EE24A822-E4BD-4CE3-936A-14B4BF746668_1_105_c.jpeg

C09F506E-31DA-4594-92CD-83F96F52F003_1_102_o.jpeg

 

 

Leendert,

 

Ik ben niet zo thuis in de latere zeezenderwereld. Maar "wie is wie" op  de bovenste foto ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Juul,

 

Een mens kan niet alles weten. 

 

De foto is genomen in Antwerpen op de Frankrijklei waar Ben Bode woonde.

 

vlnr: Rob Olthof: verkoper van zeezenderherinneringen van SMC.  Moet jou wel bekend zijn.

 

Vervolgens Ben Bode. 

 

dan Leendert Vingerling (kleinste mannetje valt me nu ineens op)

 

en als laatste  in de rij Theo Tromp. Theo ging vaak mee op zeezendertochtjes naar het schip van Caroline en verleende hand-en spandiensten. Theo en Rob waren vrienden. Toen  Theo tijdens een boottripje naar Caroline in 1984 aan boord hoorde  dat er bijna geen dieselolie meer was en de volgende dag de uitzendingen  gestopt zouden worden, betaalde Theo privé voor 1600 liter dieselolie. Daarmee kon het station weer ongeveer drie dagen  uitzenden.

 

Het bedrag zou worden terugbetaald door Caroline, maar er werd niet gezegd in welk jaar...

 

 

Salut

Leendert

 

 

De Frankrijklei is quasi bij mij om de hoek.

 

Uit vele verhalen die ik heb gehoord en gelezen is duidelijk dat Caroline en terugbetalen twee begrippen zijn die niet zo goed samen gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik zou het zelfs nog breder willen trekken. Na 31 augustus 1974 is de betalingstermijn  van de zeezenders van dertig dagen vervallen en aangepast naar 'mogelijk'.

Ach, bij Radio Atlantis hanteerde Adriaan van Landschoot dat 'mogelijk' ook al vóór 31 augustus 1974...

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Bart Van Peer:

De Frankrijklei is quasi bij mij om de hoek.

 

Uit vele verhalen die ik heb gehoord en gelezen is duidelijk dat Caroline en terugbetalen twee begrippen zijn die niet zo goed samen gaan.

 

Boven de Lundia, Frankrijklei 84 2000 Antwerpen

 

10 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Als ik voor mezelf spreek dan ben ik  voor bijna 60.000 gulden het schip in gegaan 

 

Gelukkig leef ik nog en ben ik gezond. Wat wil een mens nog meer? 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Toen moest onze gezamenlijk vriend Theo R. nog komen.................. 🙂

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Juul,

 

Een mens kan niet alles weten. 

 

De foto is genomen in Antwerpen op de Frankrijklei waar Ben Bode woonde.

 

vlnr: Rob Olthof: verkoper van zeezenderherinneringen van SMC.  Moet jou wel bekend zijn.

 

Vervolgens Ben Bode. 

 

dan Leendert Vingerling (kleinste mannetje valt me nu ineens op)

 

en als laatste  in de rij Theo Tromp. Theo ging vaak mee op zeezendertochtjes naar het schip van Caroline en verleende hand-en spandiensten. Theo en Rob waren vrienden. Toen  Theo tijdens een boottripje naar Caroline in 1984 aan boord hoorde  dat er bijna geen dieselolie meer was en de volgende dag de uitzendingen  gestopt zouden worden, betaalde Theo privé voor 1600 liter dieselolie. Daarmee kon het station weer ongeveer drie dagen  uitzenden.

 

Het bedrag zou worden terugbetaald door Caroline, maar er werd niet gezegd in welk jaar...

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

Dank je Leendert. "daar heb ik tenmiste wat aan".........................

3 uur geleden zei ruudam:

En wat dacht je van Caroline die al in de jaren 60 weismuller niet betaalde, gevolg in beslagname beide zendschepen. 

 

 

Ruud, 

elke keer als ik door Baarn rijd en dan passeer de villa van Wijsmuller (vlakbij de spoorweg overgang) dan denk ik altijd aan zeezenders......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-1-2022 om 12:48 zei Piet van der Vooren:

Ach, bij Radio Atlantis hanteerde Adriaan van Landschoot dat 'mogelijk' ook al vóór 31 augustus 1974...

Piet.

Piet,

 

Dus als ik het goed begrijp heb jij voor een 'appel en ei' aan boord gezeten?

 

Salut

Leendert

20 uur geleden zei Albatrosstudio:

Toen moest onze gezamenlijk vriend Theo R. nog komen.................. 🙂

Die had niets met de zeezenders te maken, maar hij heeft zowel jou als mij veel centjes gekost.

 

In mijn geval 42.000 euro.

Tel daar bij op de donaties voor levensonderhoud aan Delmare voorman Gerard van Dam in Hongarije en een niet terugbetaalde lening voor de start van een toeristenbedrijfje in Senegal dan kom ik uit op gederfde inkomsten van 90.000 euro.

 

Ik zou dat nu heel goed kunnen gebruiken, maar het leven gaat nu eenmaal zoals het gaat.  Er zijn mensen die het slechter hebben, dus ik tel mijn zegeningen.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Piet,

 

Dus als ik het goed begrijp heb jij voor een 'appel en ei' aan boord gezeten?

 

Salut

Leendert

Dat klopt, Leendert. Ik heb daar Adriaan van Landschoot later nog op aangesproken, maar die wilde daar niets van horen. Daarnaast bestaat bij mij het vermoeden dat degene die verantwoordelijk was voor de bevoorrading het niet zo nauw nam met het doorsluizen van geld van Van Landschoot naar de mensen aan boord, waaronder dus de deejays.

Piet.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.