Spring naar bijdragen

Wie is deze mysterieuze stem vanaf de Norderney op 18 april 1973?


Aanbevolen berichten

Het is een samengesteld fragment dat ik monteerde uit twee losse fragmenten.

Het begint met de laatste nieuwsuitzending vanaf de Norderney in april 73 voor de stranding. Nieuwslezer wijlen Arend Langeberg. In het vervolg van het fragment komt een stem voorbij, die ik nimmer had gehoord, op de ochtend van 18 april 1973 tijdens een test vanaf de Norderney toen weer op zee na de stranding. Na het noemen van zijn naam vraagt de man om reacties per post. Was enigszins ongebruikelijk in mijn herinnering bij mededelingen vanaf boord. 

Ik heb bij Jaap Borst nagevraagd maar die kan de man ook niet duiden of herinneren.

Hier is het fragment:

Please login or register to see this link.

 

bewerkt door Marinebroadcasters
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Jaap De Vries:

Hij zegt namens Hans van Velsen en Ed Terpstra dus denk dat het Ed was die je hoorde. Heb je de hele opname ook toevallig en zou je die willen posen hier ...

 

Het is niet Ed Terpstra, als je het hele fragment even doorluisterd hoor je dat de man zijn naam noemt. De hele opname heb ik niet.

18 minuten geleden zei Jaap De Vries:

Hij zegt namens Hans van Velzen en Ed Terpstra dus denk dat het Ed was die je hoorde. Heb je de hele opname ook toevallig en zou je die willen posen hier ...

Dit is wat ik zelf hier van heb en dat zijn dus de zelfde namen 

Radio Veronica - 1973-04-18 0455-0502 - Ed Terpstra - Hans Van Velzen - Test Op 538   Please login or register to see this link.  Met dank aan @Stichting Norderney .

Goed luisteren....in het fragment noemt de man zijn naam...Rene Steenhorst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Marinebroadcasters:

 

Het is niet Ed Terpstra, als je het hele fragment even doorluisterd hoor je dat de man zijn naam noemt. De hele opname heb ik niet.

Goed luisteren....in het fragment noemt de man zijn naam...Rene Steenhorst.

Kijk dit is het bewijs dat René Steenhorst wel degelijk bij Radio Veronica heeft gewerkt, een discussie van meer dan een jaar geleden hier was dat er geen bewijs was volgens Juul, dus een geval van zich beter voor doen.

Het zit kennelijk in het archief van Stichting Norderney, dus Juul even recht zetten lijkt me.

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei nchuijg:

Kijk dit is het bewijs dat René Steenhorst wel degelijk bij Radio Veronica heeft gewerkt, een discussie van meer dan een jaar geleden hier was dat er geen bewijs was volgens Juul, dus een geval van zich beter voor doen.

Het zit kennelijk in het archief van Stichting Norderney, dus Juul even recht zetten lijkt me.

Nico

Please login or register to see this link.

 

René Steenhorst (voor mensen zonder Facebook)

 

Ik heb inmiddels contact met verschillende mensen die nog altijd de geschiedenis van de radiozendschepen volgen en tot in detail reconstrueren. Daaruit leer ik heel veel. Onder meer dat 'mijn' uitzending op Radio Veronica in april 1973, waarvan ik deze week fragmenten kreeg toegestuurd als een tastbaar bewijs uit een ver verleden, tevens een bijzondere testuitzending was. Veronica was in die dagen bezig om over te stappen van de golflengte 192 naar het latere 538. Ik zond dus (ook) al uit op 538... vanaf zee.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik al op de nieuwe golflengte zat, het is me toen ook nooit verteld door de technici aan boord - Eric Terpstra en Ruud Doets.

Het zijn bijzondere dagen voor me, waarin mijn radioverleden op het piratenschip weer helemaal 'levend' wordt. Ik dank al die radiohistorici voor hun steun en prachtige verhalen...

  • Vind ik leuk 3
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Martin1968:

Zijn geheugen laat hem in de steek: hij bedoelt 259 i.p.v. 192.

En wij ons maar druk maken...

Ja Martin hij verwisseld de zender wisseling van spetember/oktober 1972 van 192 naar 538 met de terugkeer van Veronica op 538 na de storm . Geschiedenis blijft mooi maar wel de juiste graag ! . Zie op de facebook pagina ook zijn helaas verkeerde informatie staan kan iemand hem even bij praten over  hoe het echt zit . Frans vd Beek had het laatste programma voor de zender uit de lucht ging en het schip naar de kust dreef . Deze opname is van de nacht dat het schip weer vlot was getrokken en dat was op 18 april 1973.

bewerkt door Jaap De Vries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb René gesproken, hij heeft de standing niet mee gemaakt hij is in die maand eerder van boord gehaald omdat hij zeeziek was, is daarna gestopt bij Veronica i/o met Rob Out, en in Hilversum was er geen plaats voor hem..

Het fragment is dus niet van 18 April, René maakte 's nachts life programma's onder de titel Nachtwacht daar is het fragment van.

Het is Vijftig jaar geleden, dan staat het je allemaal niet meer zo helder voor de geest, er is een heel mensen leven aan voorbij gegaan met denk belangrijkere zaken.

Nico ook namens René.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alle oud collega's gevraagd maar niemand kan zich René als nieuwslezer herinneren.

Zelf houd hij vol dat hij dat een heel lange tijd  heeft gedaan.  Het fragment van hierboven heb ik ook.

Ik heb heel heftige discussies gehad met René.

Zelfs zijn oud collega, Berry Zandscholten van de Telegraaf die n.b. naast hem zat bij de krant heeft er van hem nooit iets over gehoord. ( Berry heeft daar  op Facebook in 2018 ook nog over geschreven)

Terwijl iedereen op de krant wist dat  dat Berry bij Veronica sport deed.

Dus alle verhalen vanRené ten spijt niemand kan zich herinneren dat  hij werkzaam was. Ik heb hem ook gevraagd of ie nog enige vorm van "bewijs" (salaris etc.) had. Maar dat had ie niet. Dat zou dan nog kunnen. Maar hij kon mij helemaal niks laten zien etc. En omdat niemand iets wist over het feit dat ie heel lang nieuws heeft gelezen en "nachtwacht live "heeft gemaakt ga ik er van uit dat het niet zo is.

 

Hier is de Facebook post van Berry in 2018.

 

===================

“Berry Zand Scholten

De rijke fantasieën van de vele nitwits:

 

1. Wijlen John Entwistle, bassist van The Who, had destijds meer 'vrienden' dan Facebook nu zou kunnen herbergen;

2.  In Bennie Jolink's schoolklassen moeten meer dan tienduizend leerlingen zijn opgeleid; 

3.  Radio Veronica had waarschijnlijk een heel LÈGERKORPS (!) van nieuwslezers in dienst, en...

4.  Er zijn kennelijk ooit honderdduizenden dure Austin Healeys gebouwd en verkocht....

======================================

 

Ik luisterde eens verbaasd naar The Who-bassist John Entwistle die me - eenmaal wereldberoemd - vertelde dat 'duizenden muzikanten' met hem gespeeld zouden hebben....'

 

Normaal-voorman Bennie Jolink, met wie ik al vele jaren in vriendschap optrek, vertelde me ooit 'dat zijn dorpsschooltje in Hummelo vele duizenden leerlingen moet hebben gehad: 'Als je tenminste al die vage types moet geloven, die allemaal keihard beweren dat ze bij mij in de klas hebben gezeten...!'

 

Ik mocht eens de prachtige Austin Healey 3000 van vriend Jan de Rooy lenen. We koersten ermee naar Engeland, waar de auto vanzelfsprekend veel bewondering oogstte. Wat helemààl frappant was? Dat de bescheiden fabriek van de Austin destijds toch een omzet moet hebben gehad die gròter was dan die van Volkswagen, Fiat, Peugeot en Mercedes bij elkaar....

Zòveel passanten gaven namelijk aan dat zij ook zo'n auto hadden bezeten, dat hun vader er zelfs twéé had en hun oom of neef eveneens....

 

Zielig eigenlijk. Al die sterke, onware verhalen. Maar goed, wat is een mens zònder fantasie?

 

En het gààt maar door trouwens. Ook anno 2018.  Twee betrouwbare archivarissen van good-old Radio Veronica informeerden bij mij of ik wel eens van een 'befaamde  'nieuwslezer' van het oude Radio Veronica had vernomen!.  Ik wist echt van niets. 'Maar het is wèl een Telegrààf-collega van je en hij vertelt dat verhaal met verve!', klonk het, 'het stond nu zelfs in de krant...!' Hij kan ook smakelijk vertellen over de barre uren aan boord van ons zendschip, over zijn ontberingen, zijn zeeziekte, enzovoort...! Maar wij hebben nog nooit van hem gehoord. Gek, hè?'"

 

Tja....

 

Ik heb veel medewerkers en oud-medewerkers van Radio Veronica gekend en ik ken er gelukkig nòg veel, maar die Telegraaf-collega had ik echt nog nooit bij het radiostation gezien...niet in de studio's aan het Laapersveld in Hilversum en al helemààl niet aan boord van het Veronica-schip.

 

 

Ach, het is allemaal niet wereldschokkend, maar het is toch wel een beetje bedenkelijk als verslaggevers van grote media er blijk van geven dat zij kennelijk over meer fantasie, dan over feitenkennis beschikken. 

========================================================

Ik sluit de discussie...............heeft me al te veel tijd gekost. Mocht er als nog "bewijs" boven water komen ben ik de eerste die e.e.a. rechtzet.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei nchuijg:

Juul,

Ik vraag me af of je dat fragment wel hebt beluisterd, hoeveel bewijs wil je hebben.

Of is het moeilijk je ongeleick in deze te bekennen?

Please login or register to see this link.

 

Nico.

 

 

dag Nico,

Ik schreef het al hierboven, is je kennelijk ontgaan, dat ik het fragment ook heb.

Er is nergens iets terug te vinden. Bij de ploegen die week op week af dienst deden a/b van de Norderney. Niemand weet iets. ook Ruud Doets( hij wordt door René genoemd)  die ik het nog kon vragen toen het nog kon weet niks.

We hebben alle personeelslijsten uit die periode, er is geen foto, helemaal niks. Zelfs Berry Zandscholten weet van niks.

En als je allebei op de krant werkt dan zeg je toch;"Hé, ik heb ook bij Veronica....... da's ook toevallig"

 

Dit is uit de Telegraaf van 26 aug. 2018. Hij zegt dat hij twee jaar nieuws gelezen heeft.

En dat is dus niet zo. Twee jaar nieuwslezen? En dan niemand hem kennen?...............

Ook op een advertentie in de Telegraaf (zijn werkgever) waarin wij iedereen oproepen die bij Veronica heeft gewerkt zich te melden. Hij koketteert wel  met dat ie bij Veronica wel 2 jaar heeft gewerkt. Geen reactie voor zover ik weet.

 

 

Nogmaals als René, jij kent hem kennelijk goed, mij veel meer info geeft. Bijvoorbeeld periode etc. Dan ben ik de eerste die alles historisch goed weer geeft. Zo ben ik dan ook weer. Maar mijn telefoongesprekken met hem waren niet, ik druk mij voorzichtig uit, zo aardig. 

Er moet toch iets zijn wat zijn aanwezigheid, volgens hem 2 jaar duidelijk maakt.

(ik citeer de Telegraaf).

En René heeft wel meer zaken op z'n cv staan zoals de de Kackadorisprijs in 2005.

 

Please login or register to see this link.

 

Ik stop nu hier met deze discussie, hij valt buiten het onderwerp en zeker hier op dit wonderschone forum.

Via m'n Norderney mail mag je mij wel "lastig vallen"

 

En beste Nico, je schrijft "ongeleick" , als je mijn naam zo schrijft ben ik "not amused".

 

 

screen 997.jpg

screen 99999.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul Geleick, jij hebt het over een "niet zo aardige discussie" met mij in enkele telefoongesprekken. Dat klopt. Zeker. Ze waren niet erg vriendelijk onze gesprekken op het laatst. Jij zette je hakken in het zand, noemde mij een fantast, een non-valeur, en liet weten dat "JíJ mij niet kende, nooit had ontmoet" en dat het dáárom dus niet waar was wat ik beweerde. Dat zijn geen vriendelijke opmerkingen. En het is bovendien een uiterst wankele basis voor objectieve geschiedschrijving. Arm Veronica met zó'n biograaf. Ik heb van najaar 1972 tot in het voorjaar 1973 op de Norderney gezeten als nieuwslezer. Punt! Dat is een feit. Het was een niet erg succesvolle periode, ik was te jong om me staande te houden, ik was 19-20. Wel een leuke periode waaraan ik na 50 jaar vaak terugdenk. Zeker nu een geluidsfragmentje boven tafel is gekomen; het is het enige 'bewijs' aan die jaren. De foto's die ik heb vormden ook geen bewijs, zei je mij. Ik had ze immers als 'bezoeker' kunnen maken. Jij gaat uit van het negatieve. Nee Juul, ik heb er gewerkt. En jij hebt niet goed opgelet. Blijf dus vooral ijzerenheinig in je eigen gelijk geloven. En nog dit: met de heer Zand Scholten heb ik nooit over Veronica gesproken; wij spraken elkaar ook amper. 

René Steenhorst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul,

Die flauwe woordspeling neem ik terug, René ken ik van 50 jaar geleden en beslist geen fantast en nu het fragment beluisterd te hebben staat het toch vast dat hij daar heeft gewerkt.

Maar kennelijk moet het voor jou op papier of uit de mond van andere medewerkers komen.

En Berry Zandscholten werkte toch alleen Hilversum, wat weet hij nu van wat er aan boord allemaal gebeurde.

René is getregd omdat aan zijn oprechtheid word getwijfeld, en als hij een fantast was had hij nu wel het hazepad gekozen.

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, echt opgehelderd is het dus niet. Feit is dat er wel een opname is met Rene Steenhorst. Wat voor het feit spreekt dat het een live opname is waarin Steenhorst melding maakt van wat hij de "kantine boven" noemt. Op de Norderney was de messroom/ kombuis boven tov het benedendeks studio gebeuren. Als je lange tijd aan boord zat zou je moeten weten dat aanboord van een schip wordt gesproken over messroom en niet kantine, dat pik je toch snel op.

Dan die live uitzendingen? Waren er in 72/voorjaar 73 al nachtuitzendingen? Mij niet bekend, ik slaap/sliep s nachts. 

Ik heb Rene via FB pb gewezen op deze groep, hij heeft zich inmiddels hier aangemeld zag ik. De fragmenten deelde ik reeds eerder< 16 januari jl>  in de FB group Offshore Radio Recordings. Ik heb enkele weken geleden Steenhorst via FBpb op de hoogte gesteld van deze opname. Gisteravond reageerde hij  via FB pb en verklaarde dat hij toen pas< gisteravond> mijn melding had gelezen. 

Overigens was mij ontgaan dat deze discussie al eerder in deze groep was gevoerd.   

Rene kan natuurlijk hier zijn fotó's uit zijn boordperiode plaatsen. Ben benieuwd.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bezoekers aan boord van de Norderney, waren er wel uitstapjes naar de Norderney waar mensen daadwerkelijk aan boord mochten komen?

En ik denk zo even hardop, er zullen dan vast wel plekken zijn aan boord, waar bezoekers echt nooit kwamen.

Kijk als René daar foto's van heeft, dan zegt dit toch wel wat?

Of hij is tijdens zo een uitstapje ontglipt of hij heeft er daadwerkelijk gezeten.

En als er niets terug te vinden is op de personeelslijsten, dan was hij vast een verstekeling 😁

Stagiaire of vrijwilliger zouden we nu zeggen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat Juul Geleick en ik elkaar nog eens moeten bellen, zonder dat ik onmiddellijk voor 'leugenaar', 'fantast' en 'nitwit' wordt uitgemaakt. Als je namelijk zó wordt bejegend door iemand die zichzelf 'een status' heeft aangemeten, en zijn waarheid baseert op uiterst onbetrouwbare figuren die graag stoken, dan verloopt zo'n telefoongesprek ook niet zo vriendelijk meer. René Steenhorst

 

bewerkt door René Steenhorst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei René Steenhorst:

Misschien dat Juul Geleick en ik elkaar nog eens moeten bellen, zonder dat ik onmiddellijk voor 'leugenaar', 'fantast' en 'nitwit' wordt uitgemaakt. Als je namelijk zó wordt bejegend door iemand die zichzelf 'een status' heeft aangemeten, en zijn waarheid baseert op uiterst onbetrouwbare figuren die graag stoken, dan verloopt zo'n telefoongesprek ook niet zo vriendelijk meer. René Steenhorst

 

Het is heel raar als je bewijzen hebt dat je aan boord gezeten hebt en daar een bewijs van is dat je niet geloofd wordt. Heel vreemd dat je dat blijkbaar moet!!!! bewijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag René,

In de eerste plaats wil ik stellen dat de woorden die jij hierboven bezigt ik niet gebruikt heb.

 

Verder heb ik nu geprobeerd eerder vandaag om geschiedkundig uit de te leggen voor zo ver ik heb kunnen gaan hoe de vork in de steel zit. En dat komt dankzij het radiodagboek van Sanne, de scholier destijds uit Alkmaar.  Twee weken terug kreeg ik haar uitgewerkte maanden  september - december 1972. Zij heeft tot in detail beschreven wat er in de jaren 1970 t/m 1973 elke dag is gebeurd. En je hebt dus voor een deel gelijk ! Ik hecht er aan om dat te laten weten. Hopelijk waardeer je dat....................

Maar ik begrijp dus nog steeds niet waarom je "2 jaar hanteert". Dat heb je helemaal niet nodig volgens mij.

Nogmaals daar viel ik over. Of was het "naarmate de jaren verstrijken  vervagen de juiste herinneringen?"

 

 

Een groet,

 

Juul

 

PS. Oh ja bellen voegt niks toe. Het lijkt mij veel beter als we weer een reunie hebben dat je langs komt. Ik zal persoonlijk zorgen dat je een uitnodiging krijgt.  Drukken we elkaar de hand en kunnen we praten met de dan nog "levende" collega's. (de jaren gaan tellen )

 

 

@ Lokeend

10 minuten geleden zei Lokeend:

Het is heel raar als je bewijzen hebt dat je aan boord gezeten hebt en daar een bewijs van is dat je niet geloofd wordt. Heel vreemd dat je dat blijkbaar moet!!!! bewijzen.

 

 

Jij moet nog eens goed lezen...............................Het ging - gaat over de uitspraak "2 jaar ".

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Lokeend:

Het is heel raar als je bewijzen hebt dat je aan boord gezeten hebt en daar een bewijs van is dat je niet geloofd wordt. Heel vreemd dat je dat blijkbaar moet!!!! bewijzen.

Ik vind daar niets raars aan als het eerst gaat over over twee jaar en daarna over "Van najaar 1972 tot voorjaar 1973". 

 

Dan blijkt het om ongeveer een etmaal te gaan. Sportief dat Juul dat laat zien. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, ik weet heel goed wat jij gezegd hebt. Anders zou ik ook niet zo kwaad zijn geworden. Bovendien stuurde je ter onderbouwing van jouw gelijk gisteren een stemmingmakende tekst mee van je goede vriend/bron Zand Scholten, waarin je gaarne gebruik maakte van het woord 'nitwits' daarin. Om het maar niet te hebben over de Kackadorisprijs, iets dat totaal niet met deze kwestie te maken heeft, en waarvan je de achtergronden ook helemaal niet kent... Dat heet modder gooien. Is goedkoop. Jammer dat je niet wilt praten via de telefoon, het had de lucht tussen ons kunnen doen klaren. René Steenhorst

 

Albatrosstudio, rond 10 november 1972 ben ik, zo heb ik inmiddels begrepen, aan boord gekomen, en ergens in het voorjaar 1973 ziek van boord gegaan. Zo simpel is het. Toen aan de slag gegaan bij Radio Nederland Wereldomroep in Hilversum, ook als nieuwslezer - daar was een vaste vloer, geen golven en géén windkracht 9-10. Maar mijn verblijf op de Norderney met flink wat storm in die periode, leek aanzienlijk langer. Omdat, door de storm, de Ger-Anna van Rederij de Ruiter vanuit Scheveningen niet kon uitvaren; dan zaten wij een paar weken vast op die schuit. Was geen pleziertje. René Steenhorst

bewerkt door René Steenhorst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zullen we stoppen René?  

Ons laatste tel. contact was in 2019 (twee jaar terug dus).

Ik bewaar daar geen plezierige herinneringen aan. Helaas. En nogmaals ik heb de door jou gebezigde woorden niet gebruikt.  Ook niet via ons telefoon gesprek. Ik neem daar afstand van.

 

Je hebt een punt, de Kackadorisprijs is in deze discussie niet relevant.

 

Maar  van alles werd ik ook weer een beetje "treurig".

Het heeft mij wel getriggerd om er maar weer eens in te duiken. Met als resultaat m'n bovenstaande uitleg.  Ik probeer al bijna 20 jaar lang onze geschiedenis zorgvuldig te weer te geven en nu raak ik weer verstrikt in een hele discussie. Had ik ook niet kunnen doen.

 

En, ik ben vandaag dus zo "sportief" geweest om in het openbaar je voor een deel gelijk te geven. Daar hoor ik je niet over.

Ik had het ook gewoon achterwege kunnen laten. Hadden we deze discussie weer niet gehad.

 

Koel even af en dan stel ik voor dat we elkaar even bellen. Als het goed is heb ik je nummer nog. 

Anders kun je mij bereiken via een PB op dit forum om dat door te geven.

 

Groet en mooi weekend.

Ik neem mij voor hier over deze materie niet meer te reageren.  

Zodat we zonder de bemoeienis van forumlid Nico H. , hij wierp zich op als een soort "woordvoerder", op enig moment met elkaar kunnen communiceren. Want Nico die is wel erg stil...............

 

Juul  

(Veronica de zeezender  1967-1974 )

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.