Spring naar bijdragen

Ross Revenge tijdens storm Eunice


peellandfm

Aanbevolen berichten

Ik denk, maar dan ga ik puur voor me zelf af, dat je vertrouwd op je materiaal.

Het moet goed zijn, tijdens de storm doe je er niets meer aan.

Dus van te voren er goed over nadenken van hoe doe ik dit en hoe dat.

 

Foto is van vanavond bij Lomp radio, zijn 75 meter mast ging knikken bij 120 kmh.

Ik had mijn mast vanmorgen (vrijdagmorgen) al plat gelegd.

 

Theo

lomp mast 819.jpeg

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
  • Treurig 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat doet mij denken aan de mast op de Ross die na een storm sneuvelde.

De tuien van zo'n mast moeten tijdens zo'n storm in topconditie zijn om hem overeind te houden. Zit er 1 tui tussen die minder is kan dat gevolgen hebben. Uiteraard worden tuien gecontroleerd, waarbij echter het probleem is dat oxidatie van binnen uit niet zichtbaar is.

Ok de spanning die gezet is op de tuien tijdens de opbouw van de mast is niet onbelangrijk. En ook dat dient regelmatig gecontroleerd te worden. Uiteraard bij rustig weer.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zenden toch op 819 kHz uit? Waarom zaten die dipolen voor FM er dan in? Windvangers. Of was men af en toe toch even piraat? Overigens lijkt de mast me ook een beetje fragiel in verhouding met de hoogte. Zeker zonder tuien. 

bewerkt door Eric
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Toegegeven, de storm die ik in juni 1974 meemaakte aan boord van de Jeanine van Radio Atlantis (windkracht 9) valt een beetje in het niet bij wat de mensen op de andere zendschepen soms moesten doormaken. Wat mij wel is bijgebleven is dat de Engelse deejays overdag gewoon gingen slapen alsof er niets aan de hand was, terwijl ik als enige aan boord 'de wacht hield' en de Nederlandstalige uitzendingen verzorgde. Wel werd voor alle zekerheid de koelkast met een stevig touw vastgezet, want die was bij een eerdere storm voorover gekukeld. Overigens was er aan boord voor de communicatie met de vaste wal alleen een 27MC-zend/ontvanger, die een groot deel van de tijd onbruikbaar was omdat door atmosferische omstandigheden Italiaanse zenders met hoge vermogens de communicatie met ons contactpersoon in Vlissingen vrijwel onmogelijk maakten. En op het hoogtepunt van de storm moest de middengolfzender ook nog uitgeschakeld worden. Daar zit je dan, midden op zee. Bang ben ik niet geweest, maar ik hoopte wel dat de storm gauw zou gaan liggen. Puur eigenbelang, want ik zou met de tender van boord gaan... 

Piet.

juni, was dit de keer dat de Jeanine van zijn anker is gegaan?

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-2-2022 om 13:00 zei Eric:

Ze zenden toch op 819 kHz uit? Waarom zaten die dipolen voor FM er dan in? Windvangers. Of was men af en toe toch even piraat? Overigens lijkt de mast me ook een beetje fragiel in verhouding met de hoogte. Zeker zonder tuien. 

Ik begreep dat de mast vroeger (ook) werd gebruikt voor illegale FM-activiteiten met soms absurde vermogens.
 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-2-2022 om 17:08 zei Rob Veld:

Anders gezegd: De communicatie toren in Smilde lag "plat". Deze mast is toen geplaatst op het terrein v/d Johan Willem Friso kazerne in Assen.

 

Nog even terug naar 1987 naar de Ross Revenge.

Please login or register to see this link.

 

Rob V.

die mast bij assen kon heel noord nederland niet dekken zoals smilde dat wel deed , en werd er her en der andre, soms illegale masten ingezet om de boel dekkend te maken

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.