Spring naar bijdragen

Radio 10 FM(?) op 5 Juni 2003 13:53-16:56


Ben

Aanbevolen berichten

Er waren etherfrequentie veilingen.

En radio 10 had de veiling verloren.

Talpa had de veiling gewonnen geloof ik, maar ze hadden besloten om toch radio 10 erop te laten. Bart van Leeuwen en Ferry Maat werkte daar toen pas.

Maar iemand, weet niet meer wie, had iets gezegd over John de Mol, iets niet zo leuks.

En toen werd de zender onmiddellijk van de frequentie afgegooid, en begon daar radio 103 gouwe ouwe zender.

Toen een paar maanden later kwam op die plek Radio Veronica. En gingen Bart van Leeuwen en ferry Maat van 10 naar Veronica.

Zo ongeveer is het gegaan.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de toelichting, Jarno.

 

Bedankt voor het toevoegen van de  Wikipedia link, Douwe. Dat is inderdaad het artikel dat ik gelezen had en waarnaar ik refereer in mijn posting van vanmorgen : "Op Wikipedia lees ik dat Radio 10 toen al van de 103FM afgehaald zou zijn"

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit even te kijken op RadioWereld.nl

En daar staat op 5 juni het volgende: 

Please login or register to see this link.

 

UPDATE  14:25

Het ANP nieuws bericht dat de overname van Radio 10 FM door Sky Radio toch van de baan is. In het hele land worden op dit moment Radio 10 FM-zenders uitgeschakeld en wordt overgeschakeld op “Radio 103, de beste hits aller tijden” van Sky.

 

Enkele zenders (bijvoorbeeld Haarlem 91.6 FM / Arnhem 97.7) zijn nog wel in de lucht met het programma van Radio 10 FM. Radio 10 FM is onthutst door deze dramatische ontwikkelingen.

 

Dus tijdens deze opname was de afschakeling aan de gang.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het begin mocht de 1395 de hele nachts niet aan. In de vergunning stond alleen overdag, zonder tijden te noemen. 

Dat was overdreven, Albanië met TWR zond alleen van 20-23, de rest van de dag gebeurde er niets.

Ik heb dat weten om te zetten, tevens van Lopik 550 kW naar Trintelhaven met 25 kW.

Later werd de zender stiekem op 50 kW gezet.

(Ik was vergunninghouder 1395)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Ben:

Bedankt voor deze informatie, Rrrricky! Op 1 Juli het jaar erop begon Radio 10 op de 1008. Ik meen me te herinneren dat ik Radio 10 wel 's in Madrid op de autoradio gehoord heb.

in Madrid heb ik de 1395 op de autoradio ook nog weten binnenknallen in de vooravond. De tijd van BNR. En ja, tussen 19 en 20u heb je files rondom Madrid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waauw, Eric. Dat klinkt best wel goed voor zo'n grote afstand. Doet me denken aan m'n vakantie in 1974 in Diano Marina (ligt aan de Italiaanse Riviera). Ik luisterde toen elke avond naar Radio Luxemburg, die daar op volle sterkte doorkwam.

 

En de files in Madrid, Bert. Ik heb ook wel 's 's nacht om half twee in de file gestaan in het centrum van Madrid 🙃

Ik woonde in de periode 1990-1992 aan de noordkant van Madrid en luisterde toen veel naar Radio 10, via de satelliet ontvanger 😉. Ik ben daarna nog vaak terug geweest en hoorde toen Radio 10 daar op de 1008.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grote voordeel van een ' clear channel'.  Milaan is ca. 833km. Op zich is dat niet zo bijzonder. Deze opname heb ik heel lang geleden alweer aangereikt gekregen van een goede vriend. Zo heb ik zelf ooit 208 (1440 kHz, ook zo'n clear channel, nog steeds) in de auto in het NE van de USA ontvangen. Ruim 5700 km. Zware fading dat wel, het was aan het begin van de avond, maar een kippenvelmoment. Helaas geen opname. De opname zit nog steeds in m'n geheugen, maar de techniek is nog niet zover dat er een mp3 van gemaakt kan worden. En dezelfde eravring maar nog veel langer geleden, toen ik als tiener in Mallorca op vakantie was.  's avonds laat met de transistorradio onder m'n hoofdkussen ontving ik VOP.  2900km. Die jingle 'from somewhere in the mediterranean" is nog steeds heel bijzonder om te horen.  Ik had die radio trouwens bij me voor de 49m Europaband die er nl ook op zat.  Grts Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg leuk om te Lezen, Eric. Een Europees station ontvangen in de VS is wel uitzonderlijk denk ik en ik kan  me goed voorstellen dat zoiets nog steeds in je geheugen zit. De banden zitten daar over 't algemeen behoorlijk vol met Amerikaanse radiostations. Maar voor de middengolf maakt dat mogelijk niet zoveel uit. Het enige Nederlandstalige station, dat ik in de VS heb gehoord (op de FM nog wel) was een lokaal radiostation in Michigan dat Nederlandstalige programma's verzorgde 😉 Ik woonde toen in Chicagoland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke verhalen Ben.  Mooi is dat om dan verw weg toch je eigen taal op de radio te horen.

 

1440 kHz was in de staat Maine, iwas in de buurt van Baxter State Park. Werkelijk onbewoond en onontgonnen daar. Het was wellicht fors vermogen (2Mw??) en dan ook nog eens directioneel richting Engeland. Precies de goede richting. Maar of het echt bijzonder was?? We horen hier ook USA stations en dat is maar 50kW. Ik denk dat, zeker in die tijd, de band in de USA en Canada zo vol zat, dat het moeilijk was iets vanuit Europa te ontvangen.  

 

Oh hi, where are you from?

- I'm from Holland

Ah, Holland Michigan, nice.

- No Holland Europe

Ok, is that near Sweden?

 

Dwaal nu een beetje van de topic af, maar zo ook in Pella, Iowa. Ze noemen het daar zelfs (staat op de borden) a touch of Holland. Ik voelde me zelfs een beetje thuis daar 😄   

5868882a-9de1-47d2-aa1a-6a3908e268be.jpg.c03b11c99a70ab7a7b50d15123605e39.jpg

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Eric:

NIet alleen Madrid, idem Milaan.

 

Tijdens het programma van Randall Lee Rose op Big L 1395 ( dj Chuck Reynolds op Radio Caroline) begin van de avond reageerde er (vaak) veel luisteraars op grote afstand, ook richting het zuid/oosten Griekenland/Kreta was er dan vaak redelijk goede ontvangst.

 

10 minuten geleden zei Eric:

(2Mw??) en dan ook nog eens directioneel richting Engeland. Precies de goede richting.

 

4 minuten gelden zei ruudam:

Luxy 208 was 1,2 MW directioneel, dus er was wat antenne gain.

 

Was vaak (jaren 80) 'maar' 300 Kilowatt en rondstralend gedurende avond/nacht.

 

Overdag tijdens Duitstalige uitzendingen wel gerichte antenne en 600 Kilowatt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-2-2022 om 13:07 zei jarno1973:

Er waren etherfrequentie veilingen.

En radio 10 had de veiling verloren.

Talpa had de veiling gewonnen geloof ik, maar ze hadden besloten om toch radio 10 erop te laten. Bart van Leeuwen en Ferry Maat werkte daar toen pas.

Maar iemand, weet niet meer wie, had iets gezegd over John de Mol, iets niet zo leuks.

En toen werd de zender onmiddellijk van de frequentie afgegooid, en begon daar radio 103 gouwe ouwe zender.

Toen een paar maanden later kwam op die plek Radio Veronica. En gingen Bart van Leeuwen en ferry Maat van 10 naar Veronica.

Zo ongeveer is het gegaan.

Sky zou Radio 10 overnemen, daar was in zeer grote lijnen overeenstemming over. Toen bleek dat Radio 10 een kort geding tegen de staat had aangespannen tegen de uitslag van de veiling ging de overname niet door. In de nacht werd radio 10 vervangen door de gouwe ouwe zender. Dit gebeurde tijdens een nachtprogramma van Menno Vroom. Hij werd gebeld door luisteraars dat Radio 10 was vervangen door de gouwe ouwe zender. Menno heeft toen direct Tom Mulder uit z'n bed gebeld.... Zo zit het in mijn herinnering, en later heb ik Menno Vroom het ook zo horen vertellen. Als iemand die nachtuitzending heeft, dan zou dat geweldig zijn natuurlijk!

 

Ik  weet nog als de dag van gisteren dat ik op die ochtend de radio aanzette, en de gouwe ouwe zender hoorde...

 

Wim

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Tijdens het programma van Randall Lee Rose op Big L 1395 ( dj Chuck Reynolds op Radio Caroline) begin van de avond reageerde er (vaak) veel luisteraars op grote afstand, ook richting het zuid/oosten Griekenland/Kreta was er dan vaak redelijk goede ontvangst.

 

 

Was vaak (jaren 80) 'maar' 300 Kilowatt en rondstralend gedurende avond/nacht.

 

Overdag tijdens Duitstalige uitzendingen wel gerichte antenne en 600 Kilowatt.

Was dat niet later toen er wat bezuinigd moest worden?

Er werd geadverteerd met 1.3 MegaWatt voor de Engelse uitzendingen.

3 uur geleden zei bert ree:

wie heeft er in 1993 een zeezender ontvangen op 720 khz in 1993?

Ik, was radio Brod, voor de Joegoslavische kust.

Was  s nachts op de autoradio, zoeker bleef er zelfs op hangen zo sterk was het. ID om elke plaat "This is Brod, Radio Brod"

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio Brod was maar 50 kW, vanaf een soort sleepboot. Werd gehuurd door Reporters Sans Frontiers (Journalisten zonder Grenzen) voor heel veel geld.

Ik had uitgerekend met Bob Noakes dat we voor dat geld een groter schip met een veel sterkere zender konden leveren.  Ook Peter Chicago was ingeschakeld. Dus contact gezegd met de club in Parijs en ze waren zeer geïnteresseerd.

Maar het ging niet door, de uitzendingen vanuit zee werden gestaakt omdat het juridisch omstreden was. Want tja, het mag eigenlijk niet, zenden vanuit zee. Overigens doen de Amerikanen het wel, ergens in Azië geloof ik.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Radio Brod was maar 50 kW, vanaf een soort sleepboot. Werd gehuurd door Reporters Sans Frontiers (Journalisten zonder Grenzen) voor heel veel geld.

Ik had uitgerekend met Bob Noakes dat we voor dat geld een groter schip met een veel sterkere zender konden leveren.  Ook Peter Chicago was ingeschakeld. Dus contact gezegd met de club in Parijs en ze waren zeer geïnteresseerd.

Maar het ging niet door, de uitzendingen vanuit zee werden gestaakt omdat het juridisch omstreden was. Want tja, het mag eigenlijk niet, zenden vanuit zee. Overigens doen de Amerikanen het wel, ergens in Azië geloof ik.

 

moet nog opnames opzoeken van Brod ofwel Boot. De zeezender werd gefinancierd met Europees geld. Echter de journalisten aan boord werden met vertraging betaald (waar hebben we dat nog gehoord ?) en daar werd toen door politici uit Nederland vragen over gesteld en daarna werd de geldkraan dichtgedraaid. Einde verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.