Spring naar bijdragen

Het grote voorbeeld voor Radio London: KLIF Dallas


jan227

Aanbevolen berichten

Wat die tweede opname betreft: Please login or register to see this link.

 

Ik heb altijd begrepen dat die elpees uit de Cruisin'-reeks geen authentieke radio-opnames zijn, maar later 'nagemaakte' programma's met behulp van de originele deejays en oude reclametapes. Misschien toch goed om erbij te zeggen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

KLIF maakte ook al enorm furore bij de moord op president Kennedy, november 1963.

Het station zag kans bijna non stop verslag te doen van de gebeurtenissen, en op die dag nam de ene na de andere zender het signaal over, tot het bijna coast to coast was.

Alles was live, nou alles werd als live verkocht, ook de bandopnames die ongemonteerd  werden uitgezonden.

 

Overigens bedient KLIF ook Forth Worth, Dallas en Forth Worth vormen 1 radiomarkt.

De 2 steden liggen hemelsbreed 50 km van elkaar. Kennedy stond er op dat hij korte stukje van Forth Worth naar Dallas per vliegtuig zou afleggen, gaf meer stijl. De vlucht duurde ongeveer een kwartier met een Boeing 707., het was de kortste en laatste vlucht van de president.

 

Mijn kortste vlucht met een 707 was van Aruba naar Curaçao, ca 100 km en duurde 20 minuten, net zo lang als met een 2 motorig propeller vliegtuig.

 

Maar dank voor de opname, compleet met sigaretten reclame.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit schreef Tom Mulder eens over z'n trip naar de USA met collega Karel vd Woerd (chef techn. Veronica) .

Dat was net tijdens de stranding in april 1973.

Ze deden ook KLIF aan.

 

==================

RADIO VERONICA OP 192 METER!

Gelukkig liep het goed af met Radio Veronica........Na circa drie weken. Onze reis werd verder niet verstoord. We kregen de gelegenheid het radiowalhalla WABC in New York te bezoeken. 50 Kw op 770 Kilohertz. Je kon WABC tot ver in de Verenigde Staten ontvangen. Als het donker was! Tot in het zuiden van de VS. Ik vroeg de portier of we mochten kijken en ik vertelde onze radio afkomst. WABC was natuurlijk het mecca van de radio...... Toen we nog een keer aanbelden, was er alweer een hele grote portier, die ons natuurlijk gelijk weer naar binnenliet in de hele grote wolkenkrabber. We gingen naar de 7e etage. Nu volgde er nota bene een interview op WABC! Ik ben er nog nerveus van! Op de gang naast WABC was nog een radiostation WPLJ-FM, Dat licht alternatieve popmuziek draaide. Een jaar of 10 later werd het programma van WABC gestopt! AM was op enorme schaal vervangen door FM-stations. WABC werd talk radio.....Heel dramatisch!!! Alle jocks kregen een nieuwe baas/baan, gelukkig. Tijdens een van onze avondwandelingen in het bruisende, toen nog kille New York, ontmoetten we Malando. Hij had een van de popuairste Nederlandse orkesten, waarmee hij waarschijnlijk op toernee was. Na New York volgde Dallas in de Radio Veronicatrip. Inmiddels is Dallas ook werkelijk gigantisch geworden, maar in 1973 leek het nog een beetje een grote provinciestad. Het mooie van Dallas was de PAMS-studio, waar alle beroemde jinglesseries werden gemaakt. De oprichter van PAMS, Bill Meeks, gaf ons een boeiende rondleiding. Radiostation KLIF was het volgende radiostation, midden in Dallas. Gevestigdb boven een garage! Een van deejays van KLIF had in de 60s nog bijna op een Engelse piraat gewerkt, bijna. Maar KLIF was weer erg boeiend. Het was het eerste allereerste radiostation, dat in de 50s popmuziek ging draaien.

 

foto; tijdens bezoek aan WABC op 2april 1973

 

 

 

WABC Klaas Lex Karel.jpg

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

KLIF maakte ook al enorm furore bij de moord op president Kennedy, november 1963.

 

En als die moord niet had plaatsgevonden, was de naam van Radio London (Big L) misschien wel heel anders geweest.

 

"Stationidentification and music policy was problematic too. 

 

Indeed the project was not even known as Radio London until Philip Birch pointed out to his American employers that a definite name was needed for the station’s advertising rate card.

 

Initially some shareholders had wanted the station to have an all-American image. Don Peirson favoured ‘Radio KLIF London’ (‘The Big K’)

after Gordon McLendon’s KLIF Dallas.

 

Among numerous other criticisms of this idea Birch pointed out the unfortunate connotations of ‘Dallas’ after the Kennedy assassination the previous year! They settled for the ‘The Big L’, Radio London."

 

( Pagina 79 )

 

Please login or register to see this link.

 

 

1 uur geleden zei Juul:

Maar KLIF was weer erg boeiend. Het was het eerste allereerste radiostation, dat in de 50s popmuziek ging draaien.

 

En het eerste radiostation met identificatie jingles in de USA.

 

"Gordon McLendon’s KLIF Dallas was one of the first stations to
introduce format, and the first to use station identification jingles in
1954.

 

These early jingles were mainly home-made items, generally put together by station employees, using just piano and voices."

 

(Pagina 14/15)

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  " 1 uur geleden zei  Juul: 

Maar KLIF was weer erg boeiend. Het was het eerste allereerste radiostation, dat in de 50s popmuziek ging draaien."

 

Robin,

 

Je citeert onjuist.

Het was Tom Mulder die dat schreef.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De moord op  John F Kennedy kwam ter sprake, hier een verslag:

KLIF_Dallas-19631122-TheKennedyAssassination-Part1-52min.mp3

Please login or register to see this link.

er zijn nog twee delen, als er belangstelling voor is kan ik die ook uploaden.

Groet, Jan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.