Spring naar bijdragen

Radio Veronica op 21-02-1974 OGM en dagsluiting gevolgd door stukje RNI


Ben

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Ben:

. Het begint voor de uitzending met een ongemoduleerd AM signaal en eindigt wanneer de zender uit de lucht gaat. Daarna een "zwaai over de schaal" naar RNI.

 

Heel mooi om nu te horen, dank je wel.

Bij mijn thuis in Emmen was als het donker was geworden, Veronica helemaal niet meer te horen en RNI vaak met opera zangers er door heen.

Waarbij RNI het aflegde tegen de sterke skywave van dat station.

Weet even niet meer wat er toen die tijd nog meer op de frequentie zat van RNI.

Wat ook goed te horen is, denk ik dan weer 😃, het verschil in modulatie van Veronica en RNI.

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei radio tpot:

10% modulatie Juul is praktisch niet meer hoorbaar op de zender.

Dat zal vast wel meer geweest zijn?

 

Theo

 

Hoi Theo,

 

Nee hoor.

De jongens a/b hielden zich strikt aan de instructies. Het was op dat gebied een goed gestructureerd bedrijf.  We wilden gewoon geen politiek gedoe op dat gebied. En de avonduren waren commercieel niet zo interessant kwa reclame. Waren toch alleen maar aandeelhouders.

En bij de BRT hielden ze alles goed in de gaten.  Voor zo ver dat kon tenminste.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze papieren zullen echt wel waar zijn Juul, maar het verschil tussen 100% en zeg 50 % das echt in de praktijk wel merkbaar.

Met 10% ben je een mompel station geworden 🙂

Leuk om zo iets nu eens in de praktijk over te doen, we hebben nu de apparatuur om modulatie te meten.

Zaken die in die tijd niet erg vanzelfsprekend waren, ja de good old scoop daar kun je ook prima mee meten.

Ik kan dit zo voor je doen en een filmpje er van maken, en nogmaals niet om gelijk te krijgen maar puur uit technisch oogpunt dat 10% heel zacht is om te moduleren.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De discussie is geloof al eens gevoerd,

Waarom modulatie terugnemen, logischer is het hele zendvermogen terug te draaien. immers de draaggolf veroorzaakt ook de nodige storing in de vorm van verschil zwevingen tussen de draaggolven van de te beschermen zender en de stoorder.

 

Vooral bij 192 was dat duidelijk en hinderlijk hoorbaar, een zware bromtoon die zelfs je luidspreker kon beschadigen. 

 

10% is inderdaad wel erg weinig, nauwelijks nog iets hoorbaar.

 

Overigens heb ik ooit 192  s nachts perfect ontvangen in Oostenrijk, signaal was nog sterker dan in de Achterhoek. Was wel na 01.00 uur als Beromunster uit de lucht ging. Om 02.00 ging de zender van Veronica uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Am 22.3.2022 um 22:09 schrieb Ben:

Een opname, zoals Ad ze graag maakte toen. Het begint voor de uitzending met een ongemoduleerd AM signaal en eindigt wanneer de zender uit de lucht gaat. Daarna een "zwaai over de schaal" naar RNI.

 

Op de opname is te horen dat de modulatie van Veronica zelfs harder is dan die van RNI. Veronica eindigt bij 4-4.5 kHz en bij RNI hoor meer hogere tonen. Het is natuurlijk mogelijk dat het opname level is aangepast maar hè draait zo snel over de schaal dat ik daar niet in geloof.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.