Spring naar bijdragen

Falklands Islands Broadcasting Service April 2 1982 during Argentine invasion


MikeBr

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Omnivoor:

Interessant. Ik heb me altijd afgevraagd waarom NATO niet ingreep destijds. Overzeese eilanden horen niet bij het verdrag, zo begreep ik

 

Ook van belang voor Nederland.

 

"Jammer voor de eilanden in het Caribisch gebied. Of het Nederlandse gemeenten zijn of niet: bij een invasie van Venezuela zal Nederland zelf moeten terugvechten."

 

"Nederland staat er alleen voor
Aruba, Curacao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustasius en Saba vallen niet onder het NAVO verdrag, waarin staat dat bij een aanval alle NAVO-landen ten strijde zullen trekken. In Artikel 5 wordt gesproken van alleen aanvallen in Europa en Noord-Amerika. Er worden een paar uitzonderingen gemaakt: Franse departementen in Algerije, Turkije en eilanden ten noorden van de Kreeftskeerkring. De genoemde eilanden liggen ten zuiden van de Kreeftskeerkring."

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei ruudam:

Dus hoever staat de Rus nu van het Koninkrijk der Nederlanden???

 

Waarschijnlijk heel erg dichtbij, het is niet helemaal duidelijk hoeveel Russische militairen er nu in Venezuela zijn, maar er is een robuuste defensiesamenwerking met het land.

 

Ook met die andere schurkenstaat Iran is er (trouwens) een nauwe politieke en militaire samenwerking.

 

En nog even over het (mogelijk) terugvechten van Nederland tegen Venezuela buiten NAVO-verband.

 

"Natuurlijk kan het de VS, Groot-Brittannie en Frankrijk vragen om te helpen. De VS heeft Forward Operating Locations (FOLs) op Aruba en Curacao, voornamelijk gericht op drugsbestrijding.

 

Groot-Brittannië en Frankrijk hebben overzeese gebiedsdelen in het Caribisch gebied, maar dat zijn Bovenwindse eilanden en die liggen verder naar het noorden. Het is echter de vraag of ze zin hebben om te helpen. Niets zegt dat ze "ja" moeten antwoorden.

 

Daarnaast kunnen zij hun hulp ook beperken tot inlichtingen, wapens, etc. en besluiten om geen schepen of vliegtuigen te sturen."

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.