Spring naar bijdragen

Naamjingles Goud van Oud - Radio 192


GKoedam

Aanbevolen berichten

Volgens de inhoudsopgave op de cd had men regelmatig problemen met de antenne. Ik kan me van technische problemen bij Veronica in die tijd eigenlijk niets herinneren, ze was er 'gewoon' altijd. Ik kan me zo voorstellen dat er flink wat onderhoud gepleegd moest worden aan het schip alsook aan de zendinstallatie, gezien de omstandigheden op zee. Kan iemand hier meer over vertellen en ook over de momenten dat men uit de lucht was (afgezien van de stranding)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

was een tikfoutje toen ik de foto bewerkte..

Ik vergeet die dag nooit, Jozef Segers haalde me thuis op, toen naar het huis van jouw ouders in Ermelo en toen naar Ridderkerk... Weet je nog de kapitein toen op de Mebo-II?? Kapitein Gijsbertsen, was een vriendelijke man maar hij had wel wat "sterke verhalen"  dat is mij bij gebleven...

Toch jammer dat de Mebo zo aan zijn einde is gekomen...... 

Wat hebben we nu nog? De Jenny Baynton? Is eigenlijk meer lichtschip dan "echt" zendschip.... De Ross revenge dan, maar ook daar is veel verbouwd sinds de "zee tijd". Wel luister ik elke keer als ze de "Caroline North"  uitzendingen hebben.. maar de enigste met "zeebenen" die je dan hoort is Johnny lewis... Enfin, beter iets dan niets he?

 

groet

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Leen,

Nou, zo vaak viel de zender van Veronica ook niet uit, er waren 2 Continental Electronics zenders aan boord dus het was een kwestie van switchen. 

De "antenne problemen" waren vaak kort, er werd snel opgetreden.. maar ... water, wind en een schommelend schip is iets heel anders dan een antenne aan land. 

De CD was een montage van eigen opnamen.... 

 

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leen1956:

Volgens de inhoudsopgave op de cd had men regelmatig problemen met de antenne. Ik kan me van technische problemen bij Veronica in die tijd eigenlijk niets herinneren, ze was er 'gewoon' altijd. Ik kan me zo voorstellen dat er flink wat onderhoud gepleegd moest worden aan het schip alsook aan de zendinstallatie, gezien de omstandigheden op zee. Kan iemand hier meer over vertellen en ook over de momenten dat men uit de lucht was (afgezien van de stranding)?

 

 

Dag Leen,

 

er was nauwelijks uitval. Zeker voor wat de zender betreft. Want we hadden er 2. Alleen als er we eens een probleem was dan was dat met de antenne. Het was nogal wat hele lange draden tussen twee masten en dan ook nog veel wind.

Dus waar je die veronderstelling op baseert is mij een "raadsel".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

was een tikfoutje toen ik de foto bewerkte..

Ik vergeet die dag nooit, Jozef Segers haalde me thuis op, toen naar het huis van jouw ouders in Ermelo en toen naar Ridderkerk... Weet je nog de kapitein toen op de Mebo-II?? Kapitein Gijsbertsen, was een vriendelijke man maar hij had wel wat "sterke verhalen"  dat is mij bij gebleven...

Toch jammer dat de Mebo zo aan zijn einde is gekomen...... 

Wat hebben we nu nog? De Jenny Baynton? Is eigenlijk meer lichtschip dan "echt" zendschip.... De Ross revenge dan, maar ook daar is veel verbouwd sinds de "zee tijd". Wel luister ik elke keer als ze de "Caroline North"  uitzendingen hebben.. maar de enigste met "zeebenen" die je dan hoort is Johnny lewis... Enfin, beter iets dan niets he?

 

groet

Henk

op 9 10 juli is er een extra weekend vanaf de Ross Revenge met de boys uit het 2e gedeelte van de jaren 70

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-5-2022 om 20:35 zei Juul:

 

 

Dag Leen,

 

er was nauwelijks uitval. Zeker voor wat de zender betreft. Want we hadden er 2. Alleen als er we eens een probleem was dan was dat met de antenne. Het was nogal wat hele lange draden tussen twee masten en dan ook nog veel wind.

Dus waar je die veronderstelling op baseert is mij een "raadsel".

Dag Henk en Juul,

 

Bedankt voor jullie reactie. Eerder in dit topic staat een afbeelding van een cd-inhoudsopgave. Daarin is sprake van 'uitval wegens antennebreuk' en 'diverse problemen met de zender'. Vandaar mijn vraag. Dit mede ingegeven doordat ik me niet herinner dat Veronica af en toe uit de lucht was. Veronica had kennelijk de radio-technische- en de nautische zaken goed op orde. Omdat in mijn beleving deze kant van de zeezenderij wat onderbelicht is, leek het mij wel interessant om hier wat verhalen over 'boven water' te krijgen. In de periode na augustus '74 was het kennelijk en begrijpelijk veel moeilijker om de zenders (Mi Amigo, Caroline, Laser) continu in de lucht te houden. Dus eigenlijk ben ik gewoon nieuwsgierig naar hoe dat er in de praktijk aan toe ging.

 

image.png.975ac0f5bcae60a4e848715e875e812f.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig waren er bij de 2 grootste stations, Veronica en Noordzee, zeer bekwame technici aan boord zodat het maar zelden voorkwam dat ze uit de lucht waren. Natuurlijk zat daar ook een financieel plaatje achter.. geen uitzending=geen commercials=geen florijnen in de kas..

Toch, als luisteraar en "radio freak" steeg je bloeddruk als toevallig je recorder meeliep en er wat problemen kwamen....

Die bandjes bleef je natuurlijk koesteren...  tot op de dag van vandaag..

Wat hebben we toch een leuke hobby he????  :)

 

groet 

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu moet je bekwame technici niet koppelen met (vaak) uit de lucht zijn.

Daarmee doe je o.a. Peter Chicago, Bob Noakes, etc. te kort!

 

Het is een kwestie van onderhoud en beschikbaar geld. En als het dan mis gaat moet je wel de juiste onderdelen op het schip hebben, zo niet moet je roeien met de riemen die je hebt. En daar zijn staaltjes van bekend!

 

Dan is er ook nog een verschil tussen voor Engeland voor en na de MOA en voor Nederland voor en na 31-08-1974.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob V. schrijft: "zo niet moet je roeien met de riemen die je hebt. En daar zijn staaltjes van bekend". Naar die staaltjes ben ik dus benieuwd. Harm heeft het over overslag. Op een filmpje van, ik meen Ad Roberts, zie je dat ook daadwerkelijk. Nu ik er wat meer over nadenk herinner ik me ook dat na de golflengtewisseling van Veronica de stroom in de antenne zoveel hoger werd dat de doorvoerisolator het begaf en gerepareerd moest worden door er een plastic emmer in te laten smelten. Dit kan natuurlijk ook een wat 'geromantiseerd' verhaal zijn. En wat te denken van het verhaal dat tijdens één van de laatste uitzenddagen een koelwaterinlaat van de Norderney verstopt raakte met kwallen? Zo zullen er vast nog meer voorvallen zijn geweest. Wie vult verder aan?

Eigenlijk zou dit trouwens een apart topic kunnen worden. Hoe pas je dat aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kwallen en de plastic emmer , tegenwordig zouden ze zeggen ;  "fake news". Of in gewoon Nederlands, "verzonnen nieuws".

 

Op 31 augustus had José de zender op maximaal vermogen "gezet". Er liep toen zo'n ruim 40 amp. antennestroom. (Het is te vinden op onze website in de historie over 1974 )

 

En we hadden genoeg reserve eindbuizen aan boord.

 

foto's :  ©Stichting Norderney

screen 1.211.jpg

screen 1.212.jpg

screen 1.213.jpg

Reserve Eindbuizen Zender 4CX10.000 kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Leen,

 

Wat dacht je van de raid op de Ross, zaken gesloopt, kapot geslagen en vervolgens wordt met wat er rest toch weer een zender werkend gemaakt.

 

Wat dacht je van al de antenne problemen op de Mi-Amigo waar er meerdere malen een "Mickey Mouse" antenne gebouwd moest worden.

 

Wat dacht je van Johan Rood die van Dumpsets trachte een MG zender te bouwen die ook nog eens vermogen moest ophoesten.

 

Bij de aankoop van de Mi-Amigo in de seventies waren de zenders geplunderd maar zijn ook opnieuw opgebouwd.

 

Dan hebben we het nog niet over wat er in de UK allemaal gebeurde voor de MOA.

 

Vergeet niet dat ten alle tijde technici onder druk stonden want geen uitzendingen, geen geld of de adverteerder trok zich terug.

Daarbij komt dan nog dat men maar al te vaak moest roeien met de riemen die men had. Want is niet alleen de zender of een antenne die het af laat weten, het kan net zo goed een generator zijn.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Harm ten Brink:

De zenders waren niet zozeer het probleem, wel de antenne en isolatoren in een zoute omgeving.

 

Wat dacht je van de diverse problemen met generatoren en gebrek aan olie, heeft ook voor menig zenderuitval gezorgd

47 minuten geleden zei Rob Veld:

Want is niet alleen de zender of een antenne die het af laat weten, het kan net zo goed een generator zijn.

 

Of problemen met de studio apparatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtige foto's Juul..

Er werden technische hoogstandjes aan boord van de zendschepen gedaan, zeker weten. Vooral Peter Chicago was nogal erg handig.. niet alleen voor Caroline maar ook voor Red Sands Radio en zelfs klusjes in Nederland. Trouwens, ik meen ergens gelezen te hebben dat de vrouw van Peter Chicago, Carol, die hij in Amerika ontmoette toen hij de zenders voor Caroline inkocht in 1981, is overleden... klop dat? In diverse boeken, o.a. "Shiprocked" van Steve Conway is te lezen dat Carol nogal erg gesteld was op Peter..

Groet

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter aanvulling:

Peter Chicago was na de MOA ook bij (illegale) projecten op land betrokken.

Zowel Chicago als Noakes zijn ook technici geweest bij RNI.

Noakes is ook nog een tijdje actief geweest op de Voice of Peace.

Bob Noakes heeft trouwens wel gepresenteerd.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt.  Hans Knot heeft dat al eens helemaal uitgezocht.

 

Ik een jaar na 1974.  Kwam ik bij de PTT in Den Haag om examen te doen  ;"werkte jij niet bij Veronica?"..................Dat heb je met zo'n achternaam.

 

En.................het hoofd van de RCD - station Nera in Nederhorst den Berg voetbalde bij ons in het Veronica elftal sinds 1970.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.