Spring naar bijdragen

VOO als publieke omroep


Aanbevolen berichten

Klopt Will, ben ik helemaal met je eens

Commercieel heeft maar 1 ding, en dat is - geld verdienen- en wat ik met deze discussie aan wil kaarten is dat ik het heel jammer vond dat Veronica deze stap maakte... maar het was natuurlijk hun keuze

Radio Veronica was van 1960 tot 1974 al commercieel maar toch verkeken ze zich op het inmiddels totaal veranderde "commercieel uitzenden"...

Zo ben ik ook benieuwd als SBS6 gaat fuseren met RTL4, wat zou er dan van de SBS6 programma's overblijven? Ik kan me niet voorstellen dat beide zenders herkenbaar uit de fusie komen, maar dat is toekomstmuziek (zo heette Joost den Draaijer zijn programma op RNI in 1971 ook)...

 

Henk Kruize

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Henk Spaan en Harrie Vermeegen waren in de VOO tijd mijn absolute toppers...  en op de radio Curry en Van Inkel.... daar bleef je voor thuis toen....

Douwe, je kunt je ongetwijfeld nog "The day the music died"  herinneren, nou die 3 VRC banden van jou uit 1977 die liggen nog altijd in mijn archief... Veronica als VOO maakte echt mooie programma's op TV en dat kan ik niet zeggen van hun commerciele tijd... (naar mijn mening.....) :)

 

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Henk Spaan en Harrie Vermeegen waren in de VOO tijd mijn absolute toppers...  en op de radio Curry en Van Inkel.... daar bleef je voor thuis toen....

Douwe, je kunt je ongetwijfeld nog "The day the music died"  herinneren, nou die 3 VRC banden van jou uit 1977 die liggen nog altijd in mijn archief... Veronica als VOO maakte echt mooie programma's op TV en dat kan ik niet zeggen van hun commerciele tijd... (naar mijn mening.....) :)

 

Henk Kruize

In de Aspirantperiode (1976-1978) heeft de VOO het sfeertje vaan de zeezenderperiode nog kunnen behouden.

Ze hebben inderdaad goeie TV-programma's gemaakt. Ook ik keek altijd uit naar Verona en Curry & Van Inkel waren mijn favorieten.

Na 1987 ben ik afgehaakt omdat mijn muzikale voorkeur veranderde en ging ik VPRO luisteren en OOR lezen.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tijd lang heel veel oude VCR (N1500/N1700) en Betamax videobanden gedigitaliseerd en was altijd erg in m'n nopjes als ik weer Veronica opnamen tegenkwam. Die straalden toch wel een hele leuk sfeer uit.

 

1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Douwe, je kunt je ongetwijfeld nog "The day the music died"  herinneren, nou die 3 VRC banden van jou uit 1977 die liggen nog altijd in mijn archief...

Een tijdje geleden heb ik twee VCR banden van een kennis gekregen waar diezelfde docu opstaat. Ik heb ervan genoten om die banden in m'n N1502 recorder af te spelen, hoewel dat wel een uitdaging is met zulke oude banden (ze liepen erg zwaar).

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Douwe, je kunt je ongetwijfeld nog "The day the music died"  herinneren, nou die 3 VRC banden van jou uit 1977 die liggen nog altijd in mijn archief.

Henk Kruize

Zeker, kostte me HFL 375 om het programma in een lokale elektronica zaak te laten opnemen en heb ze nooit kunnen afspelen. Waren voor de Philips N1500. Vlak daarna kocht mijn buurman en N1700, paste dus niet......

bewerkt door Albatrosstudio
  • Bedankt 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, douwe, ik weet wel dat ik ooit een betamax kopie voor je heb gemaakt, een collega van het werk had nog een N1502 recorder en van daaruit heb ik het toen naar Betamax gezet. Wat me toen wel opviel, en nu spreken we over ongeveer 1983, was dat het beeld op de tape erg slecht was, veel ruis. De banden waren toen nog maar 5 jaar oud dus daar kon het niet aan liggen, zat echt in de opname.

Ja, die tapes waren toen schandalig duur, de Philips tapes lopen nu bijna allemaal slecht "sticky head syndrome" d.w.z. dat de binder van het ijzeroxyde vocht opneemt en de band aan de geleiders blijft plakken. Kijk maar eens op hef "MFB freaks" forum, daar lopen hele discussies nog over die tapes 

 

TV en video - MFBfreaks.com (forum-mfbfreaks.nl)

Heb je die betamax tape nog?

 

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergis je ook niet in het slechte signaal van de CAI of kabel in die tijd.

Ik had een eigen antenne en het verschil was erg groot.

En ik herinner me het nog als de dag van gisteren dat de beelden altijd een licht vorm van ruis hadden.

Het beeld was nooit strak, maar met mijn eigen antenne was dit plots verdwenen.

Ook het verschil in beeldkwaliteit tussen de Duitse TV en Nederlandse. De Nederlandse had altijd van die fletse kleuren terwijl de Duitsers rag scherp en volle kleuren hadden.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Henk,

 

Even nog reageren op jouw eerste berichtje. Dit is hoe ik het beetje zie.

 

Veronica heeft 'op zee' gestreden voor 'een eigen zender aan land'. Dit doel bleek te hoog gegrepen. Vervolgens is een poging tot toetreding in het destijds sterk verzuilde omroepbestel gelukt, zij het na de nodige tegenwerking. Dan volgt de periode van opbloei binnen het publieke bestel: van C naar B naar A-omroep. Toonaangevend, Veronica op z'n best (in elk geval na de Zee-periode).

 

En na verloop van tijd werd gaandeweg steeds meer duidelijk dat Veronica totaal niet in staat was om de groei die het doormaakte, in goede banen te leiden. Van een goed georganiseerd en goed geleid bedrijf was geen sprake. Rob Out is een ster gebleken in het pionieren (heel knap hoe hij Veronica 'uit de as heeft laten herrijzen'), maar voor solide uitbouw van de organisatie/ het bedrijf was hij helaas een regelrechte blok aan het been. Dramatisch slechte manier van leiding geven (intimiderend), veel alcoholmisbruik, etc.. De verhalen zijn bekend. Helaas waren ook zijn directe 'companen', onder wie Lex, niet in staat om deze fout in de organisatie van Veronica te herstellen. Gevolg: Out komt uiteindelijk op een zijspoor (terecht, maar veel te laat), nieuwe 'leidinggevenden' (geen Veronica-mensen!) springen in het gat, om vooral zichzelf een dienst te bewijzen: Veronica vervreemde van zichzelf en zijn eigen oorsprong.

 

De noodsprong om dan 'toch maar commercieel te gaan', zorgde voor nog veel meer geblunder. Veronica moest en zou zelfstandig een TV-zender opzetten. Met veel te weinig eigen geld en - nog erger - geen talent in eigen huis. Wie herinnert zich nog de slechte çarroussel-programering met bijv. Beertje van Beers? Dramatische kijkcijfers, tenenkrommende programma's, en dus een slecht voorbereid avontuur dat gedoemd was om te mislukken. En dan gaat het heel snel verder bergafwaarts. Juist in deze periode is veel van het (resterende) eigen kapitaal verspeeld/ verbrand. Je rol is dan snel uitgespeeld. Aldus kwam Veronica in de uitverkoop: dat wil zeggen: het merk ging bij wijze van spreken naar de hoogste bieder ...

 

Ik wil met dit alles niet zeggen dat dit de enige juiste zienswijze is (in tegendeel: het is slechts mijn persoonlijke visie), maar de opkomst en ondergang van Veronica als publieke omroep en het slappe aftreksel wat daarna volgde, is het resultaat van interne aangelegenheden bij Veronica, tijdens haar bloeiperiode als publieke omroep. Kortweg: Veronica heeft zichzelf de das omgedaan. Erg jammer, inderdaad. Het gaat me bij wijze van spreken persoonlijk nog steeds een beetje aan het hart.

 

Nog even een hartewens wat de radio betreft: ik hoop van harte dat - na de zoveelste formatwijziging in de afgelopen jaren - Rob Stenders langer de gelegenheid krijgt om het station weer meer 'persoonlijkheid' te geven. Persoonlijk heb ik het gevoel dat met de koers die onlangs in ingezet, het 'Veronica-gevoel' eindelijk weer een beetje terugkeert op de zender. Duimen dus, dat zijn koers niet wordt opgeofferd in de fusie tussen RTL en Talpa.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat klopt helemaal, wij hadden een CAI systeem "voor de wijk" een centrale antenne en daarop 2xNL ARD, WRD, Duitsland 3 en BRT en RTB... en op alle kanalen zat altijd een lichte ruis.

Later werd dat beter... dat de Duitse TV betere kleuren dat ben ik helemaal met je eens, ik kocht in 1978 mijn eerste Betamax video, een Sony SL8000, een bakbeest gebouwd als een tank maar met een prima signaal. Ik heb nog steeds een Sony SL-C9 en als ik daarop de bandjes van 1978 en 1979 (Musikladen... wat was dat mooi) afspeel op mijn moderne flatscreen dan sta je versteld hoe mooi dit beeld nog is...

 

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Nou, douwe, ik weet wel dat ik ooit een betamax kopie voor je heb gemaakt, een collega van het werk had nog een N1502 recorder en van daaruit heb ik het toen naar Betamax gezet. Wat me toen wel opviel, en nu spreken we over ongeveer 1983, was dat het beeld op de tape erg slecht was, veel ruis. De banden waren toen nog maar 5 jaar oud dus daar kon het niet aan liggen, zat echt in de opname.

Ja, die tapes waren toen schandalig duur, de Philips tapes lopen nu bijna allemaal slecht "sticky head syndrome" d.w.z. dat de binder van het ijzeroxyde vocht opneemt en de band aan de geleiders blijft plakken. Kijk maar eens op hef "MFB freaks" forum, daar lopen hele discussies nog over die tapes 

 

TV en video - MFBfreaks.com (forum-mfbfreaks.nl)

Heb je die betamax tape nog?

 

Henk

Heb ik vast nog Henk, maar ook een veel betere uitvoering op DVD.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even op reactie va Jan.

Out was inderdaad een heel creatieve man, maar inderdaad, toen ie uitgerangeerd werd kwamen de "ego trippers", lees maar het boek "Mister Veronica". De commerciele programma's waren vaak bagger en dat was inderdaad de doodsklok voor het commerciele Veronica.

Over het huidige Veronica, Stenders zet inderdaad een leuk station neer, de Bonanza, een heerlijk programma, in de auto heb ik altijd Veronica aan, soms een uitglijdertje naar Caroline op 648kHz (ja, ja, de autoradio in mijn 26 jaar oud karretje heeft nog AM).

Maar niet alleen Veronica deed zichzelf de das om, kijk nu maar naar SBS6... ze drijven helemaal op VI en de afgrijselijke Meilandjes.. die doen zich ook de das om.

 

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Jan-2:

Dag Henk,

 

Even nog reageren op jouw eerste berichtje. Dit is hoe ik het beetje zie.

 

(...)

 

De noodsprong om dan 'toch maar commercieel te gaan', zorgde voor nog veel meer geblunder. Veronica moest en zou zelfstandig een TV-zender opzetten. Met veel te weinig eigen geld en - nog erger - geen talent in eigen huis. Wie herinnert zich nog de slechte çarroussel-programering met bijv. Beertje van Beers? Dramatische kijkcijfers, tenenkrommende programma's, en dus een slecht voorbereid avontuur dat gedoemd was om te mislukken. En dan gaat het heel snel verder bergafwaarts. Juist in deze periode is veel van het (resterende) eigen kapitaal verspeeld/ verbrand. Je rol is dan snel uitgespeeld. Aldus kwam Veronica in de uitverkoop: dat wil zeggen: het merk ging bij wijze van spreken naar de hoogste bieder ...

Dit was natuurlijk al de 2002-poging van een commercieel Veronica, dat was ook gewoon waardeloos. De zender delend met Kindernet/Nickelodeon, op een kanaal dat in sommige gemeenten nog niet eens volwaardig op een kanaal zat (Hier in Noord-Brabant en via Essent, hadden we het op een kanaal genaamd 'PreviewTV', simpelweg omdat het een digitaal kanaal was waar we een voorproefje van kregen). En dan die (bijzonder dat je dat nog zo goed weet ook), 'caroussel-programmering': het programma wordt uitgezonden, en als het is afgelopen komt het meteen nóg een keer. En dat zo met alledrie de programma's van de avond. Wie heeft dat ooit bedacht, en wie hebben dat in vredesnaam ooit goedgekeurd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha ha ja al die beeldjes van de aangeboden zenders.

De reden was (denk ik hoor) om conservatieve politieke mensen te laten kijken, vooral op de bijbel rug.

Weet je nog de kamer vragen die er kwamen, omdat een van die rakkers ontdekte dat op zo een postzegel beeldje c(a)naal+ sex beelden te zien waren? 😁

En dat kon toch niet, stel je voor dat kinderen er naar zouden kijken, midden in de nacht.

Heerlijke tijden waren dat, politiek wat zich opwerpt als hoeder van de goede zeden.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Theo, dan zijn we nu dus weer 40 jaar terug in de tijd want nu moet alles op Radio en TV "netjes en correct" zijn, zelfs Humberto springt al in zijn 4e versnelling als Gerard Joling zegt dat "Sigrid Kaag op haar bezem weg moet vliegen". Alles moet "braaf", 50% van de commercials is gevuld door getinte mensen , met alle respect trouwens want anders wordt ik straks met pek en veren het land uit gedragen als ik daar commentaar op heb. Elke firma mag van mij doen wat ie wil, maar ik heb moeite met het "het moet zo, want anders..."

Serie's als "Oh moeder wat is het heet", "Married with children"en weet ik al niet meer, gewoon ...humor.... ze mogen niet meer op de zender en anders is het net als met "Fawlty Towers" met een "waarschuwing" ervoor... man, waar zijn ze mee bezig??

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijven we dus even bij Veronica, stel, ik zeg stel... dat ze toch in het publieke bestel waren gebleven dan hadden ze toch samen moeten gaan werken... wat zou het dan geworden zijn??? AVROTROSVOO??? 

Als je het goed bekijkt zijn de "omroepen" nu eigenlijk alleen nog maar een programma leverancier aan NPO-1/2/3.. Je kan er nog een klein beetje de "roots van de omroep" in herkennen... en eigenlijk is dat nog niet zo slecht... Het komt mij wat "wereldser" over en hebben we gelukkig wat minder pastoors en dominee's.

Even een "anekdote" van 40 jaar geleden... (nee, heeft niets met kaarsen te maken) Hilversum-3 was toen de popzender en die stond altijd aan op mijn werk, ik werkte toen in een bakkerij.. maar... :( Vrijdag ochtend... "De muzikale fruitmand".... psalmen en gezangen, 2 uur lang... Dat zou je nu eens op 3FM moeten doen...  ik denk dat er dan "Hoekse en Kabeljauwse twisten"  uitbreken.

Enfin, ik sluit nu even de PC af want ik moet mijn vriendin van haar werk ophalen, tja je hebt nu eenmaal werkpaarden (=mijn vriendin) en luxe paarden (=ik als AOW'er en pensionado) en voor de regio Brabant waar ik woon staat nu al Code Geel van het KNMI....  

groet

 

Henk Kruize

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om maar even wat te noemen, BNN was er nooit gekomen als VOO niet commercieel was gegaan: dat project is van de grond gekomen en letterlijk aangekondigd als 'inspringen op het gat dat publiek Veronica achterliet in het publieke bestel'.

 

Vergeet ook niet dat VOO commercieel ging op een wijze die ze zelf al niet helemaal zo wilden: oorspronkelijk zouden Endemol en Veronica samen commercieel gaan (en Joop van den Ende-shows zouden daarbij naar Veronica gaan, dus André van Duin stond al juichend op het Veronica-dak promo'tjes op te nemen: 'Ook ik ga naar Veronica!' - slechts één dag uitgezonden, trouwens), en maakten dat eind '94 wereldkundig. Toen werden ze teruggefloten door het commissariaat, het was een te grote fusie, Endemol zou een te groot belang in alles krijgen. Dus toen werd Veronica 'dan maar' ondergebracht bij de RTL 4/5-groep, mede geregeld door het opstarten van de Holland Media Group en consorten (En Endemol kwam buitenspel te staan). Als Endemol's Veronica wel was doorgegaan, was de 'identiteit' van Veronica ook al compleet ontspoord. Maar hoeveel oprechte Veronica-identiteit was er midden jaren 90 nog écht over?

 

Ik geloof dat in het eerder genoemde 'Herinnert U Zich Deze Nog' (is van Snijders, dacht ik?) ook uitgebreid werd geschreven hoe 'modern Veronica' (dus het project 2002-2003, onder de MTV-samenwerkingsvlag met Kindernet/Nickelodeon) in overleg was om te fuseren met BNN en er dan een soort BNN-Veronica hybride zender zou ontstaan, met de twee logo's ook onder elkaar. Uiteindelijk is dat ook stukgelopen.

 

Modern Veronica was daar ook tamelijk salty over, als ik me niet vergis. Ik herinner me (en heb ook zeker nog ergens) een paar promo's liggen die speciaal gedraaid zijn met een grafkist op het strand, een kist (volgens mij ook met een V-logo erop) die naar de zee ten grave gedragen wordt. Hoogst dramatisch. Maar degene die mij toch het meeste bijbleef was, na een documentaire over BOOS, een promo'tje met beelden uit BOOS en dan een tekst op beeld: 'Veronica Redt BNN...'. En daarna: 'Wie Redt Veronica?'. Hou toch op.

bewerkt door Samba-boy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Tros mensen hielden de plannen tegen omdat dan de radio makers op straat kwamen te staan. 

Maar waarom werd er ook toen al  niet begonnen met commerciële radio? 

Frequenties zat,, zowel op MG - Ned had veel gekregen met Geneve 75 - en FM, zoals later bleek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.