Spring naar bijdragen

Radio Veronica op 30 September 1972 van iets voor zessen (5:56) tot iets na zessen (18:01)


Ben

Aanbevolen berichten

top Ben heel goed heb er zelf ook iets van maar niet de hele dag, en....het was toch een gedenkwaardige dag hoor.

Het is nu niet meer voor te stellen, maar als er iets bij Veronica gebeurde was het hele land in rep en roer.

Ha ha ik vertel wel een wat een grote invloed Veronica had vanaf zee en in het omroep bestel, en dan wordt ik meewarig Aan gekeken . 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Hallo Freddie

 

dat gevoel van "meewarrig aangekeken worden" dat herken ik helemaal.... Als ik met kennissen en vrienden over "radio vroeger" praat en ze dan informeer dat radio in de jaren 60 en 70 nog echt "leefde"  en het geen "geluidsbehang" was als nu dan schudden ze ook allemaal hun hoofd.. Ik zie ze dan denken..."Daar is ie weer met zijn bootjes... gut och gut toch, Henk heeft echt professionele psychiatrische hulp nodig.." :)

Maar radio nu... veel presentatoren, ik noem ze al geen DJ meer, maken zicht drukker over hun kleding en uiterlijk als om de muziek die ze brengen.... en die mogen ze zelf ook al niet meer zelf uitzoeken, daar is een "music director" voor die alleen de Grootste Gemene Deler van de muziek uitzoekt.. 

Zelf ben ik al 12 jaar medewerker bij Studio040, de lokale omroep van Eindhoven, en ik wordt ooit droevig als ik een "jock" in 10 minuten al zijn voicetracks in hoor spreken voor zijn programma, geen enkele feeling met muziek, nee, snel snel snel. En dat vertaalt zich in de tegenwoordige "behang radio"

 

De discussie staat open...

 

Groet

Henk Kruize

 

Zo is het, ook wat ik hier onder las. Het is triest in NL. Eerlijk gezegd heb ik altijd het liefst naar de Belgische radio geluisterd. Stations als Maeva, Contact, nu Joe FM en voorheen Extra Gold BE - toch heel wat leuker, maar ook daar de ziekte van de voicetracks, maar als je Joe FM hoort - waaw - gezellig.

 

Groetje,

Martin

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei rauhfaser:

Ook ik ben dol op oude radio, hoewel er ook veel 'mindere goden' bij de makers van toen zaten. 

 

Net als vroeger zijn er ook nu prutsers en mensen die hun vak verstaan. Helaas wordt 3FM zeer slecht beluisterd en is het erg in de mode om daar op af te geven (vooral door 50-plussers die er nooit meer naar luisteren), maar juist daar zitten een paar echte muziekliefhebbers die het niet om hun eigen ego gaat, maar om de muziek die ze in de etalage zetten. Muziek waar ze zelf ook veel invloed op mogen uitoefenen. Dankzij wie denk je dat acts als Froukje, S10, Goldband, Douwe Bob, Danny Vera of De Staat zijn doorgebroken? Juist. Helaas is er nu een man uit de commerciele hoek aan het roer gezet, omdat de vorige baas inderdaad een zeer slechte manager was. Ik vrees voor het voortbestaan van de programma's die nou net het verschil maken, zoals 3Voor12 Radio en Vera On Track.

 

Edwin

Snel de FM frequenties van 3FM aan NOP R5 geven die zonder FM frequenties al beter boeren dan het zieltogende 3FM.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meest gangbare snelheid was 9,5cm/sec... later bij de Philips modellen N4504 die in 1976 uitkwamen, de fameuze "plastic fantastic" modellen, was de laagste snelheid 4,75cm/sec ook goed genoeg om AM op te nemen. Maar dan moest je wel goede tape (BASF, Philips, Scotch etc) gebruiken.

Helaas hadden in later jaren vooral Philips en Scotch last van "sticky head syndrome", d.w.z. dat de binder van het ijzeroxide vocht opnam en je tapes gruwelijk begonnen te piepen. Toch hoef je, als je ze nog hebt, niet weg te gooien.. Je gaat ze gewoon "bakken". Nee, Henkie is niet "van het padje", gewoon de banden een uur of 4 in een Electrische (absoluut GEEN gas) oven bij 50 graden...niet vergeten om het op een metalen spoeltje te doen... en je band kan je weer prima afspelen.

Let wel op dat het piep-effect later weer gewoon terug komt.

Voor Shamrock, Sony, Ampex en Concertape (van Tandy), gewoon die merken vanaf 1976, hadden er veel last van. Niet allemaal, maar Concertape en Shamrock waren banden van "rest partijen"  die afgekeurd waren en ook was het "lubricated tape" (bruine banden) die voor 8-track werd gebruikt maar als restpartij gewoon op spoelen werd gewikkeld voor die merken.

Groet

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Als ie dan maar niet wegsmolt.. :)

Het grootste probleem was gewoon dat er vocht in kwam, en dat maakte het spul aan het piepen.

Waarom een electrische oven zul je ook vragen? Nou, bij verbranding van gas komt vocht vrij, dus daar schiet je niks mee op, vandaar electrisch. Ik heb zo veel banden kunnen redden..

Niet alle Shamrock en Concertape banden zijn slecht, het gaat om de zwarte banden met een glimmende achterkant.

In 1979 kon je Shamrock tapes, in die licht groene doosjes, kopen, 10 stuks voor weinig geld. Ik heb er toen heel veel gekocht, veel Caroline en Delmare mee opgenomen en ik kan zeker 90% nog prima vandaag de dag afspelen.

Kijk maar op de foto hoeveel Shamrock en Concertape in mijn huidige collectie zitten... en geen een die piept.

groet

Henk Kruize

 

studio 03 tapes.jpg

emerald, shamrock en concertapes daar ben ik volop mee bezig en het is heel divers: banden die zonder problemen spelen, enkele die vreselijk piepen en enkele die continu blijven hangen. Allemaal op 4.75 cm/s opgenomen, want dan kan je meer opnemen. Liefst de 2400 ft versies dan de 1800 ft, want je kon dan 4u16 min per spoor opnemen.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.