Spring naar bijdragen

Met welke spullen nam jij vroeger op?


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

tot een aantal jaren geleden deden ook veen mensen aan "TV-DX", met grote draaibare masten, voorzien van diverse antenne's  was men op jacht naar beelden uit verre landen..

In de loop van de tijd heb ik ook diverse TV-scherm foto's gevonden van het testbeeld van TV Noordzee.. het "normale"  testbeeld en de TV-Noordzee afbeelding.

Ik zag dat Arie Swaneveld wel de originele "test card 1948" had, maar het "TV-Noordzee" logo was volgens mij een dia die geprojecteerd werd..

Wie weet hier meer van???

Groet

Henk Kruize

rem 09 testpicture.jpg

REM 10 testpicture.jpg

REM 10a.jpg

rem 11 testpicture tv-noordzee.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, blijft leuk om dit na 58 jaar nog steeds te kunnen delen met mensen die hier interesse in hebben, ik doe nog een paar leuke foto's en dan gaan we weer terug naar de originele bedoeling van deze "draad", eigen studiospullen.

In de jaren 70 nam Rijkswaterstaat het REM eiland over, o ja, die naam heb ik ooit op de Duitse TV vertaald gehoord als "Bremse insel" :) , rare jongens die Duitsers, enfin, het eiland was, toen Rijkswaterstaat het over nam geheel geplunderd en vernield. Een foto is gemaakt in de ruimte waar de zenders en regie tafel stonden, in de vloeren kan je nog de kabelgoten herkennen. En een foto uit de kantine of "mess"...

En een leuke pagina uit TeleVizier met REM programma en.... een item over de eerste kleuren TV in nederland.

 

Groet

Henk Kruize

 

<Moderator: foto's verwijderd i.v.m. rechten>

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, alle begrip voor...

 

gaan we nu terug naar waar we eigenlijk over begonnen.. wat gebruikte jij vroeger aan audio apparatuur... wil ik het nu eens ombuigen naar wat we nu gebruiken, ik post een paar leuke foto's van mijn huidige studio thuis, gesitueerd in de kleinste slaapkamer en aan de buitenmuur, hoekhuis, dus geen buren die last van me hebben.

Misschien ook leuk om eens te kijken wat iedereen hier zo heeft staan?

 

Vriendelijke groet

Henk Kruize

 

hitmuseum revox A77.JPG

hitmuseum-good old technics.JPG

hitmuseum studio 01.JPG

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Rechts van m'n bureau in de woonkamer staan een 2-spoor en een 4 spoor Revox A77.

Links van m'n bureau (met computer en scanner) in de huiskamer staat dit. Van beneden naar boven:

  • Een Sony DAT recorder/speler
  • Een Nakamichi casetterecorder/speler (geeft werkelijk prachtig geluid)
  • Een AD/DA en samplerate converter
  • Een MD recorder/speler
  • Een DV recorder/speler
  • een Hi8/V8 recorder Speler
  • De Batman auto ;)

 

IMG_8128.jpg

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt, ik heb er helaas geen foto van maar in dat jaar bouwde ik ook een AM zender naar het schema van een LTS Electro klasgenoot van me. In de oscillator een Amroh 402 spoel, een EF 80 als oscillator buis en een el 84 als eindbuis.. later vervangen door een 807. Na de anode van de 807 een zelfgewikkelde spoel ( op een lege WC rol) gekoppeld aan 2 grote afstemcondensatoren van 500pF als pi-filter en van daaruit naar de antenne die uit mijn zolderraam naar het einde van de tuin liep. En een dikke draad naar de waterleiding als aarde...Het werkte mooi, uitzenden op 186 meter MG..maar.... 

We hadden nog eigen TV antennes in die tijd en mijn muzikale klanken op MG veroorzaakten ook tot ver in de wijk de nodige storingen.. en daar waren de wijkbewoners blijkbaar niet blij mee.

Al snel had ik bezoek van een politieagent van de gemeentepolitie hier in Geldrop en die had zijn vriendje van de Radio Controle dienst meegenomen en die wilden "een stevig gesprek met mij voeren"!

Ik was 16 jaar toen en deed het dun in de broek, mijn vader had de stoom uit zijn oren, maar toch bleef het bij een flinke waarschuwing en zijn ze met leeg politie autootje, na het nuttigen van de koffie van mijn moeder, weer vertrokken.

Voor mij was er toen wel een beetje de lol af....

Groet

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

aha voor mij begon zo de pret, ik liet me niet door de overheid ontmoedigen.

En bouwde steeds beter met betere onderdrukking van de de harmonischen.

Heb in, een nog veel vageriger opslag kast van mij, nog wat gevonden.

 

Theo

20220529_212915_resized.jpg

20220529_212807_resized.jpg

20220529_212822_resized.jpg

20220529_212841_resized.jpg

bewerkt door radio tpot
zins opbouw liep niet
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En over opnemen gesproken. Al vele jaren neem ik audio op met de Tascam DR-100, die heeft zowel een analoge als een digitale ingang, dus ik kan daarmee ook de DAT bandjes direct mee "digitaliseren" (oftewel wegschrijven als .wav file naar een SD geheugenkaartje).

 

 

TASCAM_DR-100_MKII_digitale_recorder_voorkant_1.jpg

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En misschien is het wel leuk om eens te kijken welke radio's iedereen in zijn bezit heeft, ik heb er diverse staan, mijn mooiste is een Philips "Lentebode" uit, naar ik meen 1933. Ik kocht deze radio in 1985 van een Vlaams toneel gezelschap die het ding jarenlang als "decorstuk" hadden gebruikt. De kast was aangetast door houtworm en een kennis van me, die oude radiokasten prima kan restaureren, heeft de kast helemaal opgeknapt, gelakt en daarna heb ik me over het binnenwerk ontfermt.

Eerst alle elco's opnieuw laten formeren, ALTIJD vooraf doen als je een apparaat inschakelt dat jarenland niet onder spanning heeft gestaan, daarna nieuwe gelijkrichter erin gezet, de originele had een gloeidraadbreuk, een 1805 die gelijk is aan de bekende AZ 1 maar de 1805 heeft dezelfde buisvoet als de gelijkrichter die er origineel in zat.

Na het schoonmaken van diverse schakelcontacten was het tijd om in te schakelen... en wonderwel .. prima ontvangst, het was 1985 en radio Monique klonk uit het apparaat....

Tot de dag van vandaag siert hij mijn huiskamer..

Groet

Henk Kruize

radio - Philips 643A.jpg

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik doe nog een foto van mijn eerste "eigen"  platenspeler die ik kreeg voor mijn 9e verjaardag in 1964.. daarvoor had ik de speler van mijn ouders "enigszins afgetakeld" :)  Mijn eigen speler was dan wel een tweedehandsje van mijn oom maar het ding was nog prima, tot op de dag van vandaag!!!!  En vanaf die 9e verjaardag was de geest uit de fles....

Henk Kruize

pu - Philips 22-GF-332.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu we het toch over mijn ouders hebben, in 1962 kochten mijn ouders hun 1e TV, we kregen een flinke antenne op het dak voor ontvangst van de Nederlandse, Duitse en Belgische ontvangers, al moesten we voor belgie een knop omzetten omdat die op "625B" (ik dacht positieve beeld modulatie en de rest negatieve) uitzonden.

Het apparaat is in 1973 stuk gegaan, op zolder bij mijn ouders beland en later heb ik 'm, als show stuk, op zolder bewaard.

Henk Kruize 

tv - 23 TX-371A.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6405
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    arie3000
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.