Spring naar bijdragen

Radio Girls


Shayla

Aanbevolen berichten

Ik heb nu bijna alle bandjes naar de .wav overgezet en de bestanden zijn vrij groot, 650 MB of iets.

Ik ga wat stukjes plaatsen. Denk niet dat ik volledige uren kan plaatsen. Ik zag dat ik maximaal 4,88 MB kan plaatsen?

Ik weet niet waar de zender precies stond, in elk geval dichtbij Rotterdam.

Shay

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Shayla:

Ik heb nu bijna alle bandjes naar de .wav overgezet en de bestanden zijn vrij groot, 650 MB of iets.

Ik ga wat stukjes plaatsen. Denk niet dat ik volledige uren kan plaatsen. Ik zag dat ik maximaal 4,88 MB kan plaatsen?

Ik weet niet waar de zender precies stond, in elk geval dichtbij Rotterdam.

Shay

 

Kan wel hoor, met wetransfer...

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-6-2022 om 13:54 zei Shayla:

Ik heb nu bijna alle bandjes naar de .wav overgezet en de bestanden zijn vrij groot, 650 MB of iets.

Ik ga wat stukjes plaatsen. Denk niet dat ik volledige uren kan plaatsen. Ik zag dat ik maximaal 4,88 MB kan plaatsen?

Ik weet niet waar de zender precies stond, in elk geval dichtbij Rotterdam.

Shay

 

Hoi Shayla! Als het al digitaal staat is het zwaarste achter de rug, namelijk het digitaliseren. Dat heb je nu. Top!

 

Je kan met gratis filehosts als WeTransfer, TransferXL, Filemail, Zippyshare, Pixeldrain en tal van andere gratis hosts de files hier plaatsen. Ook kan iemand hier die misschien nog webruimte heeft (Stackstorage, ik noem maar wat) jou een berichtje sturen en wat webruimte vrijmaken waar je je bestanden kan neerzetten, maar dan moet iemand dat maar net voor je hebben.

 

Je kan er óók voor kiezen om, het werd hierboven al gezegd, de files om te zetten naar MP3 en te verkleinen, zodat je tegelijk meer zou kunnen delen. 🙂 Bestandjes híer delen via het bijvoegen bij de berichtjes op deze pagina is niet handig, omdat je (je zag het zelf ook al) maximaal 4,88 MB per berichtje kan delen. Succes en veel plezier met je opnames, ik ken het zelf to-taal niet! 😊

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, ik noemde Pixeldrain al in de tal van gratis filehost-opties haha 🙂 Ik weet natuurlijk niet of Shayla erg thuis is in het uploaden/plaatsen van materiaal, dus ik dacht, ik leg het allemaal even heel makkelijk benaderbaar uit.

bewerkt door Samba-boy
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-6-2022 om 10:20 zei Shayla:

Beste allemaal, ik heb een email gekregen om bestanden naar een emailadres up te loaden, dus ik denk dat i voor deze optie kies.

Ik zal proberen in deze week al enkele bandjes te sturen.

 

Oh top, er is iemand hier die met je contact heeft opgenomen en het voor je gaat plaatsen, zo begrijp ik? Nu ben ik toch wel benieuwd geworden! 🙂

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

 

Hee Shayla. Ik luisterde zelf ook altijd naar de Radio Girls. Ze waren elke zondag met verzoekplaten in de lucht, later ook op de zaterdag tot 18.00 maar dan geen verzoekplaten. De kwaliteit was goed te noemen. Ik heb zelf ook enkele opnamen gemaakt. 

Omdat het via deze site het uploaden niet echt lukt, muziekbestanden worden vaak groter dan enkele MB's, heb ik de URL bijgevoegd. Ik zal binnenkort meer opnamen plaatsen. 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit staat erover op het internet,

 

The Radio Girls 103 was een piratenzender in Krimpen aan den IJssel.

De eerste (test?)-uitzendingen vonden plaats in het voorjaar van 1981. De officiële uitzendingen duurden van november 1982 tot en met september 1983. Alle medewerkers van deze zender waren meisjes. Er werd hoofdzakelijk op de zondag uitgezonden, maar er waren ook uitzendingen op beide Paasdagen en enkele andere willekeurige dagen.

 

De eerste uitzendingen.

Het is niet precies bekend wanneer The Radio Girls zijn begonnen met hun uitzendingen, dit moet in elk geval april of mei 1981 geweest zijn. 

Het station had in het begin nog geen officiële naam. De diskjockeys stelden zich voor met alleen hun naam, bijvoorbeeld: “u luistert nu naar Willeke op de 103 MHz”. 

Andere diskjockeys waren Jeanette, Ciska en een meisje dat zich “El Ee” noemde, waarschijnlijk afkomstig van een ander radiostation. De afkorting kan Nederlands bedoeld zijn als in L.E., maar ook Amerikaans als in L.A. (?). 

Elke diskjockey had haar eigen uur. Er waren programma’s met verzoekplaten, waar een telefoonnummer werd genoemd en programma’s met gouwe ouwe platen. In de beginperiode klonken The Radio Girls weinig professioneel. De diskjockeys waren jonge schoolmeisjes, het gebeurde weleens dat de muziek te laat gestart werd en de titels van Engelstalige platen werden niet altijd goed uitgesproken. Toch was het station erg succesvol, er werd regelmatig reeds in het eerste uur omgeroepen dat er voor verzoekplaten niet meer gebeld kon worden vanwege het aantal nog te draaien platen. De uitzendingen leken semi-live te zijn. 


Uitbreiding, structurering en definitieve naam.

In november 1981 viel voor het eerst de naam ”The Radio Girls”, met als tune “Radio Girl” van John Hiatt. De tune werd steeds op het hele uur gedraaid wanneer de volgende diskjockey de uitzending overnam. 

Het aantal diskjockeys was sterk uitgebreid, niet zelden presenteerden twee diskjockeys samen een show. 


Bekende namen waren onder andere: 

Pien & Mickey, Conny, José, Christa & Sandra, Miranda & Willeke, Els. 


Er werd live uitgezonden, op de achtergrond was dan ook regelmatig een andere diskjockey te horen die op dat moment een verzoekplaatje noteerde. 

Vanaf deze periode konden luisteraars ook de groetjes doen. Die werden tijdens het programma opgenomen en even later tussen twee platen in de uitzending gebracht. 

Er werden eigen jingles tussen de platen uitgezonden, waarvan de bekendste was: “dit zijn de Radio Girllls . . . op de 103 MHz”, waarbij het eerste gedeelte was ingezongen door enkele diskjockeys en het laatste gedeelte in gesproken woord, met een instrumentaal achtergrondje. 

Ook werd er getracht om reclame-inkomsten te krijgen, maar het zou pas tot halverwege 1982 duren voordat er daadwerkelijk advertenties op de zender te horen waren. 

De uitzendingen liepen een heel stuk gesmeerder, er was een echt team, aankondigingen verliepen soepeler over in de platen, jingles en advertenties, mede doordat de techniek in handen was van Karin. Later namen soms ook andere teamleden de techniek voor hun rekening. 


Uitzendingen op vrijdagavond.

Behalve op zondag waren er nu ook op vrijdagavond uitzendingen, met veel gouwe ouwe, afgewisseld met verzoekplaten en een uur non-stop. Opvallend detail is dat er op vrijdagavond een ander telefoonnummer werd genoemd om een verzoekplaat aan te vragen. Waarschijnlijk kwamen deze uitzendingen vanaf een andere locatie en werd met een kleine stuurzender het signaal doorverbonden met de hoofdzender. Een reden hiervoor zou de veiligheid kunnen zijn i.v.m. de jonge diskjockeys die anders in de late avond naar huis zouden moeten lopen of fietsen. 


Extra steunzender.

Hoewel tijdens de uitzendingen alleen over 103 MHz werd gesproken, kwam er al snel een steunzender op 103,5 MHz. Later werd dit 104 MHz. De zender bevond zich duidelijk op een andere lokatie vanwege afwisselende verschillende veldsterktes in de Randstad. 


The Radio Girls uit de lucht gehaald.

Het gebruik van een steunzender was hoogstwaarschijnlijk de reden dat The Radio Girls in september 1983 uit de lucht werden gehaald door de RCD, het toenmalige Agentschap Telecom. 

Halverwege het programma van Miranda, die tussen 14.00 en 15.00 presenteerde, werden gelijktijdig de studio en de locatie van de steunzender op 104 MHz binnengevallen. De studio werd geheel ontruimd en de aanwezige diskjockeys aangehouden. Na enkele uren hebben vastgezeten, werden ze na een proces-verbaal naar huis gestuurd. 

De zender op 103 MHz bleef met een draaggolf nog enkele uren in de lucht en bleef bespaard. 


Het einde van de zender.

De inval had een grote impact. Pas tegen december 1983 werden de uitzendingen hervat, hetzij met grote wijzigingen. 

Miranda, Willeke en Pien & Mickey vertrokken, terwijl Gerda en Elisa het team kwamen versterken. 

Het telefoonnummer voor verzoekplaten en groetjes verdween. Verzoekplaten moesten voortaan via een postbusnummer aangevraagd worden. 

Alle programma’s werden voortaan van tevoren op cassettebandjes opgenomen en uitgezonden via de enige overgebleven zender op 103 MHz. 

Het station moest het zonder reclame-inkomsten doen en werd een stuk minder succesvol, wat het team uiteindelijk deed besluiten om met de zender te stoppen. 

Uiteindelijk viel het doek op de laatste zondag van september 1984. 


Externe link met enkele programma’s.

Please login or register to see this link.

 

 

bewerkt door andre ph5c
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andre, volgens mij heb ik ze inderdaad ook een keer op 104 gehoord, maar je moest erg je best doen en aan de antenne draaien om het een beetje ruisvrij te krijgen. Op de 103 knalden ze gewoon binnen en dan zat de antenne nog in de radio geschoven. 

Jeanette heb ik volgens mij niets van. Ik wil even kijken, maar ik heb niet vanaf het begin naar de zender geluisterd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.