Spring naar bijdragen

NOS H3-1973-05-24 Felix Meurders - Daverende Dertig


Moby

Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei Moby:

Lijkt wel of de tape toen heel iets langzamer draaide met de opname in der tijd,maar het verschil is minimaal.

 

Ik kijk vaak naar de frequentie van de brom (in oude opnamen zit altijd wel wat brom) en die staat op 49,3 Hz aan het begin en 49,2 Hz aan het eind van de opname. Als de netfrequentie toen netjes precies 50 Hz was, dan is de afwijking dus minimaal.

 

Mooie opnamen, Moby. Bedankt voor het delen!

bewerkt door Ben
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-6-2022 om 18:07 zei Ben:

Ik kijk vaak naar de frequentie van de brom (in oude opnamen zit altijd wel wat brom) en die staat op 49,3 Hz aan het begin en 49,2 Hz aan het eind van de opname. Als de netfrequentie toen netjes precies 50 Hz was, dan is de afwijking dus minimaal.

 

Mooie opnamen, Moby. Bedankt voor het delen!

49,2 Hz is een afwijking van -1,6 procent. Een geoefend oor kan dat horen, maar het is minimaal.

De gemiddelde cassetterecorder uit die tijd had al gauw een afwijking van 3 procent. Ik kan me herinneren dat ik altijd gedoe had met cassetterecorders die hoorbaar niet gelijkliepen qua snelheid. Spoelenrecorders uit die tijd hadden nog synchroonmotoren die keurig de 50 Hz netfrequentie volgden.

 

Ik gebruik om de snelheid te controleren vaak de 19 kHz piloottoon die verrassend genoeg in oude opnamen vaak aanwezig is vanwege de slechte onderdrukking in de toen gebruikte tuners. In nieuwere opnamen is die nauwelijks nog waarneembaar, ook al omdat veel recorders met Dolby een MPX-filter hadden die die toon onderdrukt.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.