Spring naar bijdragen

Twee zenders op één antenne?


Andries 2

Aanbevolen berichten

Ik heb een tijdje terug hier een item over diplexen gestart dat zeer interessante informatie opgeleverd heeft. Nu zag ik laatst een filmpje over Radio Paradijs - de zeezender - en daar was sprake dat er een tweede zender in de lucht zou komen. Weet er iemand hoe dat technisch had moeten gebeuren?  Met een diplexer, tweede antenne of anders?

Lijkt me interessant om te weten,

 

Groet,

Andries

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andries dat wordt een vraag waarop denkelijk geen antwoord mogelijk is. Punt is dat alleen 1 zender al nauwelijks gebruikt is, laat staan de tweede. Mogelijk had men een idee hoe men het zou aanpakken maar daarvoor kom je dan uit bij de betrokkenen.

Een ander punt is ook nog eens de frequentie keuze. Om een diplexer te bouwen moet je wel 2 goede frequenties hebben.

 

Als men had willen diplexen verwijs ik naar het draadje waarin dat al aan de orde gekomen is. Het principe veranderd niet.

De vraag daarbij is of men bij Paradijs de benodigde kennis in huis had om een goede diplexer te bouwen. (als er al sprake zou zijn van diplexen)

Persoonlijk denk ik dat men gewoon een tweede antenne had willen spannen. Maar wie ben ik om dat te denken.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Rob,

Het had kunnen zijn dat bij de bestelling van beide zenders apparatuur was bijgeleverd om ze te koppelen.

Als dat zo was geweest had iemand dat zich misschien nog herinnerd. Ze waren waarschijnlijk al blij geweest als ze eerst één programma op de goede frequentie hadden kunnen uitzenden..

Groet,

Andries

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een diplexer heb je gegevens nodig. Dat moest zeker in dit geval ter plekke uitgevogeld worden, mede omdat men op weg naar de ligplaats een stuk mast kwijtraakte.

Als er al in een vroeg stadium bekend was welke frequenties men ging gebruiken is dat door de mastbreuk ook nog eens verstoord.

 

Ik denk dat inderdaad de bedoeling was om in elk geval 1 frequentie in de lucht te brengen. Er zat nogal wat geld in het project wat uiteraard terug verdiend te worden met reclame. Vandaar dat ze al blij waren dat er 1 zender kon draaien.

 

Refererend aan een ander draadje, men wilde nog steeds in geen enkele vorm aan commerciele radio. Op wat voor wijze moest dat verhinderd worden, desnoods met een discutabel ingrijpen.

Jaren later gebeurde het weer, nu met de Ross.

Zijn de politiek verantwoordelijken ooit op het matje geroepen?

 

Rob V.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook de antenne type is van invloed op het ontwerp, denk aan hoog ohmig of laag en of iets water tussen in zit.

Alles is te maken en alles wil wat je wilt, de vraag is wie heeft de kennis om het te maken?

Roeptoeteren zijn er velen, maar er zijn weinig die zo iets kunnen berekenen en maken.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Alles is te maken en alles wil wat je wilt, de vraag is wie heeft de kennis om het te maken?

Roeptoeteren zijn er velen, maar er zijn weinig die zo iets kunnen berekenen en maken.

 

 José van Groningen en Hans van Velzen waren de (ex Veronica) zendertechnici aan boord.

 

2 uur geleden zei Rob Veld:

Voor een diplexer heb je gegevens nodig. Dat moest zeker in dit geval ter plekke uitgevogeld worden, mede omdat men op weg naar de ligplaats een stuk mast kwijtraakte.

 

De nog maar half overgebleven mast gaf meer problemen voor het opstarten van de geplande FM service.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze man Bernd Warniewski, heeft zijn sporen gemaakt en wil kennis wel delen.

Please login or register to see this link.

Ik heb een tijdje een zeer aangename mail wisseling met hem gehad over middengolf antennes.

Ik had wat specifieke vragen over 1 antenne 2 zenders en wilde graag toetsen of mijn benadering correct was.

Daar is de top loaded die nu gebruikt wordt door mij en Extra AM uitgekomen na fine tuning tips van Bernd.

Hij kon niet geloven dat wij met zo weinig vermogen zo een grondgolf wisten te maken.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei radio tpot:

Deze man Bernd Warniewski, heeft zijn sporen gemaakt en wil kennis wel delen.

Please login or register to see this link.

Ik heb een tijdje een zeer aangename mail wisseling met hem gehad over middengolf antennes.

Ik had wat specifieke vragen over 1 antenne 2 zenders en wilde graag toetsen of mijn benadering correct was.

Daar is de top loaded die nu gebruikt wordt door mij en Extra AM uitgekomen na fine tuning tips van Bernd.

Hij kon niet geloven dat wij met zo weinig vermogen zo een grondgolf wisten te maken.

 

Theo

 

Dank je wel voor de verwijzing,Theo!

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Robin Westhof:

En er was ook nog een 30 Kilowatt sterke FM zender!

 

 

Natuurlijk niet en Ben Bode heeft er na 14 lange jaren aan rechtszaken de brui aan gegeven.

Ik dacht dat alle rechtzaken gewonnen waren en dat er compensatie was gegeven, zelfs voor gemiste reclame inkomsten

19 uur geleden zei radio tpot:

Ook de antenne type is van invloed op het ontwerp, denk aan hoog ohmig of laag en of iets water tussen in zit.

Alles is te maken en alles wil wat je wilt, de vraag is wie heeft de kennis om het te maken?

Roeptoeteren zijn er velen, maar er zijn weinig die zo iets kunnen berekenen en maken.

 

Theo

Peter Chicago

18 uur geleden zei Robin Westhof:

 

 José van Groningen en Hans van Velzen waren de (ex Veronica) zendertechnici aan boord.

 

 

De nog maar half overgebleven mast gaf meer problemen voor het opstarten van de geplande FM service.

Moest je toen  niet 12 mijl = 20 km uit de kust blijven.

Het hele FM idee was een dubieuze zaak, dan heb je toch echt wel een 100 meter mast nodig.

De enige plek waar FM vanaf zee wel werkte was Kopenhagen met Radio Mercur.

1 grote stad aan de zee, en maar 3 mijl = 5 km buitengaats.

 

Voor MG maakt die 20 km tot de kust niets uit.

Ik herhaal maar weer een keer dat de gekozen frequentie van Paradijs 1107 kHz, een grote blunder was.

Ik denk dat men op de Magda Maria compleet Radio Bloemendaal heeft gemist, die zond maar een paar dagen per week uit, op zondag en dinsdag. En zat op 1116, pal ernaast. Met maar 50 W en werd door Paradijs behoorlijk weggedrukt.

Tot overmaat van ramp begon men de testuitzendingen op zondag, precies toen Bloemendaal in de lucht was.

Juridisch geen argument maar voor de etherbewakers wel een trigger om snel in te grijpen.

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Ik dacht dat alle rechtzaken gewonnen waren en dat er compensatie was gegeven, zelfs voor gemiste reclame inkomsten

 

De meeste rechtszaken waren gewonnen maar er is nooit compensatie gegeven, misschien zou dat ooit gekomen zijn, maar dat kost ook handen vol geld (griffierechten)  en heel veel energie, die Ben Bode op een gegeven moment niet meer kon opbrengen, mede door de vertragingstactiek van de overheid.

 

1 uur geleden zei ruudam:

Het hele FM idee was een dubieuze zaak, dan heb je toch echt wel een 100 meter mast nodig.

 

Zo hoog was de mast niet en de mastbreuk hielp natuurlijk ook niet, maar met de (oorspronkelijke) hoge mast, antenne beams en de 30 Kilowatt sterke FM zender, zou er redelijke goede ontvangst mogelijk moeten zijn geweest zijn, in steden als Haarlem, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei ruudam:

 

Moest je toen  niet 12 mijl = 20 km uit de kust blijven.

Het hele FM idee was een dubieuze zaak, dan heb je toch echt wel een 100 meter mast nodig.

De enige plek waar FM vanaf zee wel werkte was Kopenhagen met Radio Mercur.

1 grote stad aan de zee, en maar 3 mijl = 5 km buitengaats.

 

Ruud,

 

In Amsterdam west kon ik met een gerichte 3 polige hark Radio Noordzee prima beluisteren.

En zelfs toen ze in Engeland lagen om Wilson te plagen kon ik bij gunstige omstandigheden ze net ontvangen op de FM.

Maar er zat toen geen kip op de FM.

 

Nico.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei nchuijg:

In Amsterdam west kon ik met een gerichte 3 polige hark Radio Noordzee prima beluisteren.

 

Maar het gaat er natuurlijk om, dat het ook binnenkomt  bij de 'gewone'  luisteraar, op een kleine portable radio met uitgeschoven sprietje.

 

4 uur geleden zei nchuijg:

En zelfs toen ze in Engeland lagen om Wilson te plagen kon ik bij gunstige omstandigheden ze net ontvangen op de FM.

 

Leuk. :-)

 

4 uur geleden zei nchuijg:

Maar er zat toen geen kip op de FM.

 

En nu zit het kippenhok helemaal vol en is er (op een enkele uitzondering na) geen barst meer aan. 😞

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Zo hoog was de mast niet en de mastbreuk hielp natuurlijk ook niet, maar met de (oorspronkelijke) hoge mast, antenne beams en de 30 Kilowatt sterke FM zender, zou er redelijke goede ontvangst mogelijk moeten zijn geweest zijn, in steden als Haarlem, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

Oorspronkelijk was de mast 80 meter hoog samen met de 30 kW zender had dat nog een aardig bereik kunnen hebben.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.