Spring naar bijdragen

Morseseinen in opname


Juul

Aanbevolen berichten

Zo'n 40 jaar geleden had ik net de studie afgerond. Aan het werk dus en bij mijn werkgever werkten toen veel oud marconisten die hun laatste werkzame jaren op kantoor doorbrachten. Die hadden de radio aan staan en soms, zelfs als ze in gesprek waren,  zeiden ze dan opeens: er komt slecht weer, of het gaat stormen. Ik dacht dat het ze om de zender/ muziek ging, maar ik kwam erachter dat die muziek bijzaak was. Op die manier luisterden ze naar PCH. En gewoon morse nemen terwijl ze met iemand spraken. Multi tasking, het seinschrift was voor hen net zoiets als twee gesprekken door elkaar volgen. Onder andere dit heeft mij geinspireerd om wel het morse/seinen te leren. En dat is prima gelukt. Grts Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb morse geleerd omdat het moest als examen eis.

Daarna er nooit meer iets mee gedaan, het was toch een examen eis? 😁

Toen ik geslaagd was met morse vroeg ik me af wat ik nu aan kennis gekregen had, om op de korte golf banden uit te mogen komen mbt tot de kennis die ik als toenmalige C machtiging houder niet wist?

En waarom ik nu met morse plots met meer vermogen mocht uitzenden op de VHF en UHF banden?

Moeilijke vragen, net zo moeilijk als de vraag hoe het kan dat je morse hoort door de uitzending van Veronica terwijl de morse zender daar niet zit.

En dat heeft een poosje geduurd voordat ik begon te begrijpen hoe dit nu werkte met het midden-frequent van de gebruikte ontvanger.

 

De persoon die blue tooth mede ontwikkeld heeft, kon mij dit heel mooi op een analyzer laten zien en horen.

Alle kwartjes vielen toen direct, en meerdere hoor, ik besefte het belang van meet apparatuur hebben.

 En je bekwamen om te begrijpen wat je ziet met zulke toestellen.

Maar dat hadden ze me niet verteld met het behalen van mijn morse eis 😃

 

Ik heb geluk gehad met zendamateurs die mij begeleid hebben, en die erg visueel ingesteld waren.

Ze waren allemaal ing. bij Ericsson Emmen op de ontwikkel afdeling, waar ik toen vaak van de ene in de andere verbazing viel,van wat ik daar zag.

Blue tooth is zo iets, ik weet nog dat ik zei wat moet je nu met zo een verbinding over korte afstand?
Hoe dat werkte en wat je er mee kon, dat kon ik toen nog niet bevatten van wat nu gewoon is.

Grappig hoe dingen dan gaan, en dat met de vraag als grondslag waarom zit er morse in de uitzending van Veronica?

 

Theo

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

extram.nl 😀  Ja Juul, dat was heel knap. En met die oude weerstanden dat herken ik wel. Vaak zitten er tegenwoordig zoveel ringetjes op of zijn ze zo klein, dat meten sneller is. Theo, ik heb ook dat examen gedaan. Weet niet of het klopt, maar dacht de eis van cw voortkwam uit het feit dat er veel milirair verkeer op HF zat en niet alle amateurbanden primair voor de zendamateur waren. Zendamateurs werden gedoogd door de militaire gebruikers. Dus je moest kunnen coderen als zo'n primaire operator iets seinde waar je als secundaire gebruiker naar moest handelen. Enfin... ik heb het morse altijd heel leuk gevonden, zoiets als een taal,  en dat is met alles wat je leuk vindt, als je het dan regelmatig doet verleer je het nooit 😂

Bluetooth, stel je eens voor als dat niet was uitgevonden.... geen handsfree bellen in de auto etc. 👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harm, waarom doe je dit niet regelmatig als jingle in de programmering? Weet zeker dat het met name als er veel interferentie is (als de afstand wat groter is), prima werkt. Ook voor jou Theo... als jingle Tpot in cw (morse code). Lijkt me geweldig....

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Eric:

Harm, waarom doe je dit niet regelmatig als jingle in de programmering? Weet zeker dat het met name als er veel interferentie is (als de afstand wat groter is), prima werkt. Ook voor jou Theo... als jingle Tpot in cw (morse code). Lijkt me geweldig....

Ja  kan maar ik kreeg vanmorgen QSL uit Finland met een audio opname erbij.

Zeg nu zelf, daar hoeft geen morse aan te pas te komen voor identificatie?

Please login or register to see this link.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's niet verkeerd Theo. Gefeliciteerd. Leuk...   ik hoor hier ('s avonds) op 918 kHz alleen maar stations door elkaar en dan is een cw identificatie wel heel onderscheidend. Overdag vrijwel lege frequentie, soms spoortje... nu Monique al langere tijd uit de lucht is. Leuke hobby ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Juul:

Sinds de freq. wisseling naar 557 Khz  kon je op sommige opnamen morse seinen horen.

Veelal lag dat aan de ontvanger kant. ( spiegelfrequenties enz. ) Maar afgezien daarvan was ik altijd wel benieuwd wat er dan geseind werd. Ik "spreek" ondanks dat ik zendamateur ben geen morse.

Maar een andere amateur, hij was telegrafist, ontcijferde dat. Extra moeilijkheid, in dit geval zaten de morse seinen onder het intro van Steely Dan.

Maar daar biedt de tegenwoordige audio editor uitkomst. En hier is het resultaat te horen.

 

De opname is van 3juni 1974  om 0.400 uur in de ochtend.  Eerst de volledige opname met intro Steely Dan en dan de tweede waar Steely Dan is uit gefilterd.

 

En wat werd er dan geseind , het kwam van Scheveningen radio:

 

PGRZ DE PCH STANDBY
Is Scheveningen Radio die schip roept en zegt dat-ie moet wachten.

 

Please login or register to see this link.

 

Zat er vlakbij de 557 kHz ook niet een bakenzender, Juul? Die stond toch op een booreiland op het Engelse deel van het continentale plat? Er staat me nog zoiets bij.

Volgens mij was die bakenzender weg toen Capital Radio in 1973 ook op 557 kHz in de lucht kwam?

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Tja, zelfs hier in Geldrop hoorden we Capital radio heel zacht door het signaal van radio Veronica, later, in 1989 maakte Caroline het ook mee toen Spectrum Radio op 558 door het signaal van radio caroline kwam.

 

Henk Kruize

In Groningen zaten de Oost Duitsers door de 558<538 mtrs> te te tetteren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Rob Veld:

Octal I.O. voet Juul?

 

Rob V.

 

 

Dit dus.   Zie foto.

 

 

1 uur geleden zei Helmut:

Marinebroadcasters heeft toch geliik omdat na 1978 de frequentie veranderte in 558 kHz en Laser en Caroline daar dan uitzonden. De DDR zender ging natuurlijk me naar 558.

 

Ik dacht dat Paul bedoelde dat het over de periode van 1972-1974 ging.

screen 1.374.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-7-2022 om 14:29 zei Henk-Anna Loog:

Ha Juul,

 

OP sommige MG ontvangers had je er veel last van als het MF filter niet helemaal ok was... je hoorde dan hele morse gesprekken door het signaal heen. Vele zeezenderopnames zijn getooid met deze "piepjes".

Dit is een mooie site over Scheveningen Radio, officiele call : PCH

Please login or register to see this link.

 

Groet

Henk Kruize

Er zat meestal geen MF filter in de ontvanger. Scheveningen radio werkte rond 400-  500 kHz, dus dat was dicht bij 557. Als je MF op een verkeerde frequentie zat had je er veel alst van. Het verhaal gaat dat in de nabijgelegen wijk (duinwijk?) door de PTT ontvangers zijn bijgesteld om de storing te verminderen.

Dezelfde piepjes later tot in de jaren 80 met Caroline en Laser. Als ik in 1989 bij Rijswijk, zeg Prins Claus oplein was, begon het al.

Hoe verder weg van Scheveningen Radio hoe minder last je er van had.

 

Later kwam ik ook wel eens bij Radio Kootwijk. Kwam je in de buurt dan ook piepjes op de autoradio.

Op 14-7-2022 om 21:10 zei Juul:

Ja, leuk hé. Nog zoiets, ik zal niit vergeten dat ik in gesprek was met een  technicus bij de NOS en hij zei, "oh, dat was een "pip" te weinig bij het tijdsein op het hele uur".  5 ipv 6.

Schuifje te laten open of te vroeg dicht?

Ik werkte ooit voor het Veronica Lokaal project vanuit de RAI.

Daar waren de pips beschikbaar onder een schuif, ja zelfs elke minuut.

Het gebeurde regelmatig dat de schuif na het hele uur niet dicht ging, en er dus om 1 minuut over weer pips klonken. Daarvoor werd een speciale pot ingesteld. Elke pip teveel, 1 gulden.

Op 15-7-2022 om 15:17 zei Henk-Anna Loog:

Tja, zelfs hier in Geldrop hoorden we Capital radio heel zacht door het signaal van radio Veronica, later, in 1989 maakte Caroline het ook mee toen Spectrum Radio op 558 door het signaal van radio caroline kwam.

 

Henk Kruize

Want hoe verder van Veronica hoe meer last van Capital. Want dan wordt de verhoudingen tussen de afstanden met Londen en Veronica ongunstiger. In de Achterhoek was Capital duidelijk hoorbaar. Het begon met een irritante fluittoon.

Op 15-7-2022 om 15:50 zei Marinebroadcasters:

In Groningen zaten de Oost Duitsers door de 558<538 mtrs> te te tetteren. 

Nooit gehoord die Oost Duitser, en ik zat in het oosten des lands.

Wel zijbandlispel van een Duitse zender op 548.

De belangrijkste en sterkste zender op 557 was Monte Ceneri in Zwitserland, Italiaans deel.

Ben ik een keer langsgereden, antenne boven op een berg.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei ruudam:

Er zat meestal geen MF filter in de ontvanger. Scheveningen radio werkte rond 400-  500 kHz, dus dat was dicht bij 557. Als je MF op een verkeerde frequentie zat had je er veel alst van.

Nee he. Dat is natuurlijk klinkklare onzin., Er zat wel degelijk een MF met filter in de meeste ontvangers. Veelal goedkope keramische filtertjes met een slechte karakteristiek en niet al te steile flanken of een paar LC kringen. Dus vrij breed voordat filterwerking echt merkbaar werd. Zo'n filtertje is al snel 15kHz breed op de -6dB punten. En PCH zat op of vlakbij de gebruikte middenfrequentie (en het filter liet dat signaal prima door). Dus je middenfrequent werkte ook uitstekend als ontvanger.  

 

Zoiets als dit (al is deze 10,7 MHz)...

 

filtertje.jpg.46308e69e56d6b38b71f648df4abdee6.jpg

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.