Spring naar bijdragen

48 jaar geleden Radio Caroline 24 Juli 1974 met Brain Anderson


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

55 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

was toen nog 1187kHz Theo... in 1978 ging het allemaal 1kHz omhoog en werd het 1188kHz.

 

ja, er zat zo'n "zoemtoon" in het signaal van de CE 317C en dat had de CE 316 10kW niet... en zo kon je vaak horen welke zender er aan stond.

In het begin van RNI, in 1970, hoorde je dat soms ook bij hun RCA 100kW, die trouwens maar heel zelden op dat vermogen heeft gestaan, naar ik weet was het meestal tussen de 40 en 60kW.

Groet

Henk

 

75-12-26 mebo-2 zenderkamer-1.jpg

Cpoyright foto: C'est moi.

Blijft nog steeds indrukwekkend al die zenders aan boord van de Mebo2

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Wat ik nog herinner is dat je aan een interferentie brom kon horen dat ze er in zaten.

Of te wel, er was niet veel van te maken in Drenthe.

En de frequentie die ik daarbij in gedachten heb is 1188 KHz

 

Vreemd, ik kan dat moeilijk geloven, overal een keihard signaal, veel beter dan RNI en Veronica en jij kan ze amper horen.

 

13 minuten geleden zei radio tpot:

vooral als je dit afzet tegen wat Caroline nu doet met slechts 4 kW.

Zo goed heb ik ze in het verleden nooit gehad, ook niet in de avond uren.

 

 

Lage frequentie helpt enorm, op de frequentie alleen ver weg (ook een ) laag vermogen zender, geen radio stations die er tegen aan hikken.

 

15 minuten geleden zei radio tpot:

963 was in het begin een knap signaal welke zich meten kon met de zenders uit de flevo polder.

 

Inderdaad een goed signaal en dan ook nog vanaf de kust voor Engeland, daarom ook raar dat je Caroline op 1187 kHz vanaf de kust voor Scheveningen amper kan ontvangen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen Nordsee begin 1970 begon met zenden op de middengolf en korte golf, zat ik in dienst,  Gen. Winkelman kazerne Nunspeet.

In de auto er naar toe was Nordsee op de A28 knoerhard op de middengolf, Norman Greenbaum klonk fantastisch op Nordsee!

Veronica was zwakker, en Capital radio was nog zwakker.

Op het kazerneterrein GEEN Nordsee, ook in de legeringsgebouwen niet...

Wel op korte golf, dat ging prima. Maar de bodemgeleiding daar was zodanig, dat het middengolf signaal er nauwelijks doorkwam. Hetzelfde met Veronica en Capital. Wel de Hilversums, maar daar luisterde geen hond naar...Dus ik kan Theo's verhaal onderschrijven.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Robin Westhof:

Lage frequentie helpt enorm, op de frequentie alleen ver weg (ook een ) laag vermogen zender, geen radio stations die er tegen aan hikken.

Ik heb dit ook onderzocht en gemeten of dit effect, waar van iedereen zegt dat dit er is, ook zo is.

Alles met dezelfde antenne de metingen gedaan tussen 1600 en 700 KHz wat het verschil is.

(Note 1, de verticale lengte als straler is voor de 1600 veel gunstiger dan voor de 700.

Note 2, toch stelden we vast dat de grondgolf beter gebundeld werd, de doordringbaarheid is beter aanwezig.

Note 3, grappig is om vast te stellen dat rond de 1000 KHz het omslag punt zit. geheel in overeenkomst met de bevindingen van vroeger.)

 

We kwamen zo niet meer als 2 dB op het spoor in de grondgolf, wat het verschil was.

Daar kun je niet aan ophangen dat er vreselijk veel verschil in zit.

Waar dan wel weer veel verschil in zit is het propagatie gedrag.

Tussen langegolf en de middengolf, daar zit mbt de grond golf propagatie wel een groot verschil in.

Maar daar heb ik nog nooit metingen gedaan 😃

 

Theo

bewerkt door radio tpot
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja prachtig,

Ik heb 'm thuis op de CD "Gypsy cowboy".... maar er zijn nog meer leuke "Caroline plaatjes" wat dacht je van "Love ship" van Fox of uit het begin van 1973 David McWilliams met "Gold".... Dat was de titelsong van de film waar Ronan O'Rahilly aan werkte, voor zover ik weet is de film geflopt, maar zal wel, net als zijn film "Girl on a motorcycle", waar bij de credits de naam Ronan O'Rahilly niet staat.. (!), wel weer een "cult" status krijgen.

 

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.