Spring naar bijdragen

Atlantis 11 Augustus 1974 Andy Anderson, John Harding en Dave Owen


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Een woelige dag op de Noordzee, geen Vlaamse programmabanden aan boord van Radio Atlantis,  dus maken Andy Anderson, John harding en Dave Owen er een gezellige Zondagmiddag van

 

De volgende dag*** (maandag) was ook al zo gezellig, heel de dag geluisterd, een van de mooiste dagen (voor mij) wat offshore radio betreft.

 

*** Programma 12-08-1974:

 

6.00  Continuous music

7.00   Dave Owen

9.00  John Harding

12.00 Andy Anderson

15.00 Debbie England

18.00 Crazy Show- Steve England/Andy Anderson

19.00 Steve England

21.00 John Harding

(Eigen aantekeningen)

 

4 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Ik maakte toen gebruik van de Graetz Page ontvanger en had een 22 meter lange buitenantenne met een 402 Amroh spoeltje en 500pF afstemcondensator zodat ik de antenne ook mooi kon afstemmen..

 

Was in het westen niet nodig, goed te ontvangen, vlak naast RNI die dagen, op een gewone portable radio.

 

 

 

bewerkt door Robin Westhof
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Ik durf het niet meer te melden 😄

Mooie opname Henk, ik heb het station nooit mogen ontvangen toen.

 

Theo

Dag radio tpot

Mag ik vragen waarom je radio atlantis nooit hebt mogen ontvangen in de jaren 1973 1974 ?

Voor mij is alles begonnen op 15 juli  1973 12 uur middag  .Begin radio atlantis vanaf de noordzee . Was toen 14 jaar.

Ik ben er nog altijd bezig mee :) 

Grtjes Marnik

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei radio tpot:

Omdat ik niets kon ontvangen, er kwam geen signaal door.

 

Theo

 

4 minuten geleden zei radio tpot:

Omdat ik niets kon ontvangen, er kwam geen signaal door.

 

Theo

Dag radio tpot,

Dat is inderdaad een geldige reden ;) .Dacht nochtans dat radio atlantis een groot bereik had.:( 

Grtjes Marnik

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 hours ago, Robin Westhof said:

 

De volgende dag*** (maandag) was ook al zo gezellig, heel de dag geluisterd, een van de mooiste dagen (voor mij) wat offshore radio betreft.

 

*** Programma 12-08-1974:

 

6.00  Continuous music

7.00   Dave Owen

9.00  John Harding

12.00 Andy Anderson

15.00 Debbie England

18.00 Crazy Show- Steve England/Andy Anderson

19.00 Steve England

21.00 John Harding

(Eigen aantekeningen)

 

 

Was in het westen niet nodig, goed te ontvangen, vlak naast RNI die dagen, op een gewone portable radio.

 

 

 

Beste Robin,

You mention how great it was, do have any recordings from 12th August that you can upload here?

Mvg,

John C

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Een woelige dag op de Noordzee, geen Vlaamse programmabanden aan boord van Radio Atlantis,  dus maken Andy Anderson, John harding en Dave Owen er een gezellige Zondagmiddag van.

Opgenomen in Geldrop, krijg je ook een idee hoe de ontvangst van Atlantis hier was. 

Er staat geen tijd bij, maar het was op Zondagmiddag ergens tussen 14 en 16 uur 

Radio Atlantis 11 Augustus..

 

Please login or register to see this link.

 

Henk Kruize

Bedankt voor deze mooie opname. Ik kon destijds hier in Heemstede Radio Atlantis heel zwak op mijn transistorradio ontvangen. Ze gebruikte de oude RCA 1 KW AM zender van Radio Noordzee, wat uitzond vanaf het REM Eiland.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei JOCOOLE:

You mention how great it was, do have any recordings from 12th August

 No, only the (good) memories of that day.

 

Also the next day was great, with a super long John Harding show.

 

Radio Atlantis 13-08-1974: 

 

6.00  Dave Owen

9.00  John Harding

18.00 Dave Rogers

21.00 Debbie England

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das zonde toch? Dit doet niet veel bij de ontvangers met extra beter signaal.

Ik zou dit niet gedaan hebben 🙂 Wat ik zelf hanteer is de 10 dB stap methode.

Dat zet zoden aan de dijk voor de luisteraar, dus de stap van 1kW naar 10kW.

Een 4 dB stap is niet te merken, wel voor de zender die dit dus ook niet kon doen.

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

In de Bollenstreek (ten noorden van Leiden) was er ook redelijke ontvangst van Atlantis toen er voor de Belgische kust vanaf de Jeanine op 962 kHz werd uitgezonden. De RCA-zender van Radio Noordzee (REM) was inderdaad 1 kW, maar door de boel een beetje op te peppen kwam er zo'n 3 kW uit. Dat had wel tot gevolg dat de zendbuizen veel te lijden hadden, en er zelfs een keer brand in de zender uitbrak. Daarbij werd het zendkristal voor 962 kHz vernield, waardoor er weer uitgeweken moest worden naar 1331 kHz. Dat kwam het bereik niet ten goede.

Piet.

het was inderdaad spijtig dat er brand uitbrak en de 962khz kristal vernield werd en dat de laatste maand er moest teruggekeerd worden naar 229.

 

Op 29-7-2022 om 09:39 zei Henk-Anna Loog:

Een woelige dag op de Noordzee, geen Vlaamse programmabanden aan boord van Radio Atlantis,  dus maken Andy Anderson, John harding en Dave Owen er een gezellige Zondagmiddag van.

Opgenomen in Geldrop, krijg je ook een idee hoe de ontvangst van Atlantis hier was. 

Er staat geen tijd bij, maar het was op Zondagmiddag ergens tussen 14 en 16 uur 

Radio Atlantis 11 Augustus..

 

Please login or register to see this link.

 

Henk Kruize

begin augustus was het erg woelig. Door brand moest men uitwijken naar 229. Ik herinner dat een aantal programma's tot 3 à 4 keer werden heruitgezonden totdat de internationale service het enkele dagen overnam totdat het weer rustiger werd zodat nieuwe tapes aan boord konden komen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei radio tpot:

Een 4 dB stap is niet te merken, wel voor de zender die dit dus ook niet kon doen.

 

In de praktijk was het dus anders dan volgens de theorie.

 

Op laag vermogen was de ontvangst van Radio Atlantis, de eerste twee maanden van 1974, vooral in de avond moeizaam in het westen

 

Eind februari 1974, toen dankzij het in gebruik stellen van de oude Radio Capital generator, het vermogen een paar kilowatt omhoog ging, werd de ontvangst overdag redelijk goed en was het tijdens de donkere uren ook veel beter te volgen.

 

4 uur geleden zei radio tpot:

wel voor de zender die dit dus ook niet kon doen.

 

Pas na 5 maanden uitzenden blijkbaar.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Am 31.7.2022 um 13:57 schrieb Piet van der Vooren:

Aan boord van de Jeanine was ook de oude 10 kW-zender van Radio 270. Het was de bedoeling om die als lineaire eindversterker te gebruiken voor de 1 kW-zender. Toen daarmee een keer getest werd bleek dat niet alleen de generator niet voldoende stroom kon leveren, maar ook dat de isolatoren van de antenne doorbrandden. Resultaat: het hele schip zat in het donker en om toch met zo'n 3 kW te kunnen uitzenden werden de isolatoren snel vervangen door houten exemplaren. Daarna was er geen bezemsteel meer beschikbaar op het schip... De 10 kW-zender werd toen maar gebruikt voor reserveonderdelen voor de 1 kW-zender.

Piet.

Hallo Piet en Theo,

dit was ook een vraag, die me in het hoofd kwam, Scotty schrijft ook daarover, hoezo is eigenlijk de kortegolfzender maar een dag in de lucht geweest? Niet genoeg energie van de generator? De ontvangst op die dag moet uitstekend zijn geweest. 

 

Verder heb je natuurlijk gelijk Theo met 10 dB. Daarom heeft Caroline ook een verhoging van 1 naar 10 kW aangevraagd. Maar ook de verhoging naar 4 kW is bij hun tóch duidelijk merkbaar. En het is maar ook een verhoging van ca. alleen 4 dB omdat Caroline de nieuwe zender nog niet in gebruik had maar al met 4 kW mocht uitzenden. Ook nu draait de oude Nautel zender in geval van uitval van de Harris zender namelijk met 1.6 kW EMRP zo ook voor de ingebruikname van de 25 kW Harris zender. De verandering van 1 naar 1.6 kW heeft natuurlijk niemand bemerkt. En naar mijn informatie zond Radio Atlantis uit met 2.5 kW.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van 1 naar 4 kW is 6 dB en dat merk je wel als 1S punt beter.( )

Maar als je echt wat wilt is de 10 dB stap voor de luisteraar het meest merkbaar.

Tegelijkertijd geeft het aan dat je heel snel tegen grenzen aan loopt met je vermogen.

Het moet er ook allemaal ingestopt worden aan elektrisch vermogen uit het net of generator.

En soms dan is het al de moeite niet waard om te realiseren.

 

Wat ik me afvraag is welke onderdelen, die in een 10 kW zender zitten, buizen en stuurbuizen, zijn voor het maken van 10 kW, wil je gebruiken voor het maken van 4 kW?

Buisvoeten schoorstenen trafo's weerstanden condensatoren?

Zo veel zit er niet in een zender.

Dan was het slimmer (denk ik bij gebrek aan informatie van toen) om de eindtrap van de 10 kW te gebruiken met als stuur signaal van de kleine.

Als het probleem was, dat er te weinig vermogen uit de generator komt en je niet in staat bent om het uitgangs vermogen te reduceren van de 10kw zender.

Ik zou denken nu, sturing en of spanning op de anode terug nemen met de 10 kW, en dat op een laag pitje aan zetten.

Maar dit is allemaal achteraf, en je weet de omstandigheden niet aan boord.

Dus is het nu zoveel jaar na dato, lekker gemakkelijk lullen 😃

 

Theo

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Van 1 naar 4 kW is 6 dB en dat merk je wel als 1S punt beter.( )

Maar als je echt wat wilt is de 10 dB stap voor de luisteraar het meest merkbaar.

Tegelijkertijd geeft het aan dat je heel snel tegen grenzen aan loopt met je vermogen.

Het moet er ook allemaal ingestopt worden aan elektrisch vermogen uit het net of generator.

En soms dan is het al de moeite niet waard om te realiseren.

 

Wat ik me afvraag is welke onderdelen, die in een 10 kW zender zitten, buizen en stuurbuizen, zijn voor het maken van 10 kW, wil je gebruiken voor het maken van 4 kW?

Buisvoeten schoorstenen trafo's weerstanden condensatoren?

Zo veel zit er niet in een zender.

Dan was het slimmer (denk ik bij gebrek aan informatie van toen) om de eindtrap van de 10 kW te gebruiken met als stuur signaal van de kleine.

Als het probleem was, dat er te weinig vermogen uit de generator komt en je niet in staat bent om het uitgangs vermogen te reduceren van de 10kw zender.

Ik zou denken nu, sturing en of spanning op de anode terug nemen met de 10 kW, en dat op een laag pitje aan zetten.

Maar dit is allemaal achteraf, en je weet de omstandigheden niet aan boord.

Dus is het nu zoveel jaar na dato, lekker gemakkelijk lullen 😃

 

Theo

 

voor zover ik het begrepen heb ontbraken onderdelen aan de 10 kw zender bij atlantis waardoor ze die niet konden gebruiken en daardoor onderdelen gebruikte om de andere zender qua vermogen op te schroeven.

11 uur geleden zei scotty:

You might be interested in a short article wrote a few years ago about my efforts to hear Atlantis at home in the west of Scotland. Sorry its in English, but google will help!

 

I was aware that Radio Atlantis had hired airtime from the Radio Caroline ship Mi Amigo during 1973 and was intent on getting their own ship out to sea. I had read in Record Mirror that they had purchased a ship from Radio Condor. This station, although anchored off the Netherlands coast for several months, had never broadcast.

 

Then, listening to RNI one night in mid November 1973, I heard a news report that the Atlantis ship had broken her anchor and was drifting off the Dutch coast. There followed several weeks of not knowing what had happened, until when tuned in to Northsea goes DX on Christmas Day. AJ Beirens announced that Belgian radio reported that Atlantis returned to the air on Christmas Eve.

 

And so the search began, but to no avail! That is until one late December night around 2230 local time when I was trying to locate Atlantis’ frequency of 1115 kHz and noticed current chart music being played in that vicinity. At that time my receiver was a Grundig Music Boy, a good portable but certainly not known for its selectivity. It’s funny that more than 40 years later I can remember the songs being played, namely “I love you, love me love” by Gary Glitter and “Lamplight” by David Essex. An English announcer confirmed the station name and that he was called Andy Anderson. Then it was gone as soon as it was there!

 

In those days I didn’t tend to sit on a channel and wait for the signal to fade in again. On reading Record Mirror the following week they confirmed that Radio Atlantis was indeed on 270 metres and that the power was very low, maybe less than 1 kilowatt. That coupled with the fact I was living on the west coast of Scotland made this one difficult to catch. Record Mirror also confirmed that English programmes were being broadcast at night and one of the dj’s was indeed Andy Anderson.

 

It was to be several weeks before I heard Atlantis again. In fact it was towards the end of February when, on tuning around 1115 kHz, the station was coming through. Maybe some work on the transmitter and/or aerial had been carried out, but the signal was better. Due to heavy interference on the channel, BBC Radio Derby for example was on 1115 kHz, the station was now signing on at 2200 with the International Service. This then ran until 0600 when programmes were in Flemish mainly aimed at listeners in the Flanders region of Belgium and the south of the Netherlands. The station then signed off at 1900 for three hours. I assume this time off air was used for technical work to improve the signal.

 

Its funny how daft things stick in your memory! I remember one night sitting on the channel around 2155 and hearing the Atlantis carrier switch on and the anticipation of waiting for the theme tune to start. By now the team had been joined by a name I remembered from Radio Caroline earlier in the summer, Steve England. He was to be the main player in forming the sound of the station.

 

Now I can’t remember how I knew that Radio Atlantis were to change to 227 metres. It might have been in the Record Mirror in advance, or maybe AJ announced it on NSgDX. However on the night of Sunday March 3rd I was enjoying listening to a test transmission and a much better signal on 1331 kHz, announced as 227 metres.

This was really my favourite time listening to the station. It was still winter, so I was able to enjoy some sky wave until past 0900 local time, hearing the Flemish service for the first time. At night the English service was back to a 1900 start and I spent many a late evening enjoying “Starshine” with Andy Anderson and “The Midnight Special” with Dave Rogers.

This continued until mid April when one night they were gone! The search was on again and I found them on 962 kHz. The reason for moving was that the 300 kilowatt Italian station in Rome, who use 1331, were apparently broadcasting a jamming signal after they closed for the night at 2300. To be honest I don’t remember being that annoyed by this in Scotland, but obviously it was causing problems. I still find it hard to believe that RAI would be bothered by a station running 1 kilowatt at most. However it did seem to be the case.

 

During this period Atlantis briefly tried 1322 kHz, but the signal was obliterated by the Radio Moscow relay from Leipzig, East Germany on the same frequency.

 

For me, reception on 962 was fairly good, but suffered a heterodyne from an off channel transmitter in Tunisia, supposedly running 100 kilowatts. I listened pretty regularly for the next few months and like a lot of people, really enjoyed the energy and enthusiasm of the programmes.

 

I clearly remember listening on the evening of 26th July when they announced a short wave transmitter had been activated on 6225 kHz. I tried to tune in, but heard nothing. In my naivety I believed that if I could hear RNI on 6209 kHz, then Atlantis should also be there. What I didn’t understand then was that RNI used a professional 10 kw transmitter, whereas Atlantis was using a homebrew unit of a couple of hundred watts at best.

 

At the very start of August they were missing again and the search was back on. Due to a problem with the 962 kHz crystal another move was necessary. This time I managed to find them sandwiched between the 100 kilowatt station located at Stavanger, Norway on 1313 kHz and the 150 kilowatts Radio Moscow relay from Leipzig, East Germany on 1322 kHz. Reception in the early evening on “229”was difficult to say the least, but improved a bit after 2300 when both these powerhouses signed off. In terms of the actual frequency used, well a government paper at the time states the monitoring station at Baldock logged them on 1318.806 kHz.

 

This off channel frequency was in use until August 10th, when that crystal became faulty and a move was made to 1313 kHz. This obviously made evening reception difficult due to Norway, so the next day they were back on 1331. However on the night of the 12th at 2326 the Italian “jamming” resumed, resulting on the 13th with a return to what Baldock measured as 1312.992 kHz. This frequency was used for the remainder of the stations life.

 

By now it had been announced that the Dutch Marine Offences Act was to come into force just at midnight on August 31st 1974. I remember hearing Radio Atlantis on several nights leading up to the final day, albeit at times with some difficulty. From 1400 on the 25th all programmes were in English, but obviously daytime reception was non-existent for me.

I was not able to listen to the final hour, as late summer reception conditions meant that the station would still be inaudible on August 31st between 1800-1900. I had to be content with listening to the final hours of the short wave service of RNI, which was a fine consolation.

 

So that was the end of my search. For several weeks leading up to the closedown there had been rumours that the station would try to continue. It would seem that was not going to happen.

 

However I remember being tuned into a short wave pirate on 6225 kHz called Radio Copernicus on Sunday morning in November 1974. They ran a format of radio news and carried a story that Radio Atlantis was to return. Reception was poor and I did not catch all the details, but could this be true???

 

As we now know it was true. The plan was to re-start the station from the dis-used Gunfleet Lighthouse in the Thames Estuary. This structure was believed to be in International Waters at the time and much work was carried out preparing for the return of Radio Atlantis on Christmas Day 1974 on 244 metres, 1232 kHz. Flemish programmes were recorded at secret studios in Belgium to be broadcast daily from 0900-1600 with live English (as Radio Dolphin?) programmes at other times. Sadly it did not happen as the lighthouse was raided by British Government officials just before Christmas.

So Atlantis was to fade into the history of offshore radio. Funnily enough I have short recordings that I made of all the offshore stations of the time, apart from Atlantis! I did record a good quality 30 minutes during the time on 227 metres with Andy Anderson and can even remember him playing “Rock n Roll baby” by the Stylistics. However in those days of pocket money I only had three cassette tapes and recorded over it! Similarly I remember trying to stay awake one morning during school holidays and recorded an American dj calling himself Rick Rock around 0330, but again it was recorded over.

I did write to them at PO Box 385, Oostburg and received two stickers back displaying the 385 metres wavelength that was never used! I did manage to get an original QSL card kindly sent to me by Steve England a few years later. Nice souvenirs.

 

Where have nearly 50 years gone since the sound of Atlantis was heard on the medium wave????

On 962 khz you had the best reception in Scotland of Atlantis. The strongest signal of atlantis was of course on 259, 1187 khz or was it only Seagull you could hear in Scotland in the evening hours?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.