Spring naar bijdragen

Poster - ABBA-story (TROS 1978)


Tippie

Aanbevolen berichten

4 hours ago, rauhfaser said:



In 1975 was SOS al een hit, in '76 Fernando, én Dancing Queen én Money Money Money. Dum Dum Diddle is een luchtige tekst, maar wel een puur popliedje en buitengewoon aanstekelijk. Op dezelfde LP ook Knowing Me, Knowing You (hit in voorjaar '77). En My Love, My Life. Om er maar twee te noemen. Arrival is een van de beste pop-LP's van de jaren 70. 
Dus ik neem het 'Mister Songfestival' wél kwalijk.

 

Edwin

 

Het spreekt voor de schrijverskwaliteiten van Björn, dat een songtekst die om vijf uur 's nachts onder tijdsdruk geschreven is, toch nog zo goed in elkaar zit.

112022985_dumdumdiddle.png.d06d8043b8e011b3b882f92738db4002.png

('ABBA: The Complete Recordings Sessions' (revised and expanded edition) / Carl Magnus Palm)

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Tippie:

 

Het spreekt voor de schrijverskwaliteiten van Björn, dat een songtekst die om vijf uur 's nachts onder tijdsdruk geschreven is, toch nog zo goed in elkaar zit.

Please login or register to see this link.

('ABBA: The Complete Recordings Sessions' (revised and expanded edition) / Carl Magnus Palm)

 


Tuurlijk is Bjorn kritisch op zichzelf. Maar de quote van Benny raakt de essentie voor mij: 'If you regard it's a fun song, that's a pretty amusing connection'. Het is bubblegum, maar wel goeie.  

 

Benieuwd wel wat je van de Popreconstructie vindt. 

 

Edwin

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nogal een haat-liefde verhouding met Abba. Sommige liedjes waren onweerstaanbaar (vooral Dancing Queen), andere vond ik nogal smartlapperig, waar ik nu eenmaal niks mee heb.

 

Hoe dan ook, de vergelijking die sommigen maakten met The Beatles vond ik echt nergens op slaan. Albums als 'Rubber Soul' en 'Revolver' waren een openbaring en hebben een enorme invloed gehad op de richting die de pop- en rockmuziek insloeg. Dat kun je van Abba niet zeggen, wat mij betreft.

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-8-2022 om 20:42 zei Tippie:

 

(ellenlang antwoord, sorry)

 

Ik vind het moeilijk om er een mening over te geven. Omdat ik nooit een andere aflevering van 'Popreconstructie' gehoord heb en niet in kan schatten of het altijd zo kritisch van opzet was. En omdat ik niet weet wie de samensteller ervan was - Willem van Beusekom zelf, of een redacteur?
Wie heeft er gedacht dat het een goed idee was om de publieks-interviewtjes telkens in te luiden met 'Money, Money, Money'? En werd daarmee geïnsinueerd dat het ABBA alleen om het geld te doen was, of ging het enkel om het benadrukken van de enorme verkoopsuccessen? En waren er echt bijna geen ABBA-fans te vinden in die platenzaak, of moest elke uiteenlopende mening in de uitzending aan bod komen? Ik vind het lastig om er over te oordelen.

 

"Presentatie hartstikke goed, liedjes hartstikke goed." Jaap Eggermont is erg positief over ABBA. Hij vermoedt zelfs dat de groep net zo goed is als The Beatles in hun beginjaren. Als ze zijn mening eerst hadden laten horen, en niet die van de hoofdredacteur van Oor, had de uitzending anders aangevoeld. Dat de hardste uitspraken van Jan-Maarten de Winter aan het begin geplakt zijn (hij zegt ook positieve dingen), doet vermoeden dat de samensteller van de uitzending inderdaad een hekel aan ABBA heeft.
Maar het kan net zo goed 'bothsidesism' zijn: de drang bij 'de media' om evenveel gewicht te geven aan beide meningen over een onderwerp. Is men met opzet op zoek gegaan naar iemand van wie te verwachten was dat-ie een negatieve mening over ABBA zou hebben, omdat de positieve mening van Eggermont gecompenseerd hoorde te worden?

 

En Van Beusekom zelf?
- besteedt niet één, maar twee uur aandacht aan ABBA.
- heeft duidelijk interesse in de groep, heeft er veel over gelezen, heeft de leden geïnterviewd, stelde zinnige vragen.
- reageert na een negatief publieks-interviewtje met 'een heleboel mensen denken daar heel anders over'.
- noemt ABBA een 'internationaal gewaardeerde act'.
- vindt dat ABBA terecht het Eurovisie Songfestival gewonnen heeft.
- laat horen dat de songschrijvers NIET commercieel werken, maar hun eigen smaak volgen.
- meldt dat Anni-Frid en Benny een hond hebben die Zappa heet ("Ja, zo zie je maar weer.").
- laat de groepsleden zelf uitgebreid aan het woord, zodat ze kritiek kunnen pareren.
- zegt niks negatiefs over de muziek, vindt het intro van The Hootenanny Singers 'heel mooi', noemt 'S.O.S.' een 'beroemd stuk', vindt de muziek niet geweldig maar heeft er wel bewondering voor.
- vindt (zoals de meeste mensen nu) 'Arrival' het beste album tot dan toe. De uitzending wordt afgesloten met het majestueuze titelstuk.

 

Ik kreeg het vermoeden dat Van Beusekom ABBA eigenlijk stiekem wel goed vond, maar dat niet durfde toe te geven. Pop-historicus Harry Knipschild bevestigt dat:
"Willem van Beusekom (1947-2006) was in zekere zin een uitzondering. De toenmalige VARA-medewerker liet zich altijd positief uit over de muzikale kwaliteiten van de groep. Willem maakte een wekelijks programma, ‘Popreconstructie’, waarin hij muzikaal interessante groepen een uur lang aan zijn luisteraars presenteerde
[...] Ik had de eer het allemaal mee te mogen maken. Ik mocht nog iemand meenemen ook. Wie kon ik beter vragen dan Willem van Beusekom?

(...) Willem van Beusekom had er een behoorlijk kritische uitzending van gemaakt. Dat leverde juist daarom interessante informatie op. Misschien kon Willem zich niet anders permitteren bij de VARA op dat moment."
Please login or register to see this link.
(Geen eerlijk artikel trouwens. Harry verzwijgt de meest positieve opmerkingen van het publiek en van Jan-Maarten de Winter, om de uitzending negatiever voor te stellen dan die was.)

 

Ik moest denken aan de uitzending van 'Top of Flop' waarin de nieuwe single 'I Want to Hold Your Hand' van The Beatles door de volledige jury gekraakt werd. Ik kan het complete fragment niet vinden, maar in mijn herinnering hoorde één van de jonge juryleden niks bijzonders of origineels in het plaatje. Interessant vind ik dat: was hun muziek in 1962-1963 wel zo origineel en creatief, of ging het vooral om het uiterlijk en charisma van de jongens? Hebben wij daar nog een goed beeld van?
Hetzelfde lijkt hier het geval: wij zien wel het hele plaatje van de carrière van ABBA maar moeten ons best doen om ze in te passen in de muzikale ontwikkelingen van die tijd. De geïnterviewden in Popreconstructie wisten niet wat ABBA later zou bereiken, maar begrepen beter hoe (on)origineel hun muziek in 1976 was, omdat ze er midden in zaten.

 

kort samengevat:

- Boeiende uitzending, historisch gezien interessanter dan 'Poster'.

- Ik weet te weinig.

Mooi antwoord! Dank je. Ik geloof inderdaad dat de VARA van eind '76 zich een beetje in het hoekje 'verantwoorde popmuziek' had gemanoeuvreerd. De term 'guilty pleasure' bestond nog niet. Dat ABBA geen guilty pleasures maakte maar juist briljante liedjes, was in 1976 nog niet voor iedereen heel duidelijk. Bij de VARA waren de meningen overigens verdeeld. Felix Meurders was over ABBA heel positief, ook als hij ze in de Nationale Hitparade draaide. Frits Spits draaide ABBA ook graag, zowel bij de VARA als in zijn NOS-uren. 
Van Beusekom zat tussen twee vuren. Hij was de baas van dat VARA-team, maar ook nog medewerker van OOR. En om nou je eigen opdrachtgever te gaan tegenspreken...

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
Op 19-8-2022 om 09:29 zei Vincent:

Hier word ik heel blij van. De Please login or register to see this link. uit 1978 bestaat inderdaad uit twee delen. De eerste had ik al, de tweede ontbrak nog. Nu dus compleet. Omdat je aangeeft dat de eerste zacht begint hierbij de versie die hier in het archief zit:

 

Please login or register to see this link.


En volgens mij kunnen we Please login or register to see this link. wel noteren als de tune voor deze Poster-serie.

 

 

Op 19-8-2022 om 09:29 zei Vincent:

Hier word ik heel blij van. De Please login or register to see this link. uit 1978 bestaat inderdaad uit twee delen. De eerste had ik al, de tweede ontbrak nog. Nu dus compleet. Omdat je aangeeft dat de eerste zacht begint hierbij de versie die hier in het archief zit:

 

Please login or register to see this link.


En volgens mij kunnen we Please login or register to see this link. wel noteren als de tune voor deze Poster-serie.

 

 

Wie wil voor mij de 2 delige ABBA Poster serie, nogmaals oploaden?
Ik zou er heel blij mee zijn.

                                                      Louis
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie wil voor mij de 2 delige ABBA Poster serie, nogmaals oploaden?
Ik zou er heel blij mee zijn.

                                                      Louis
 

Op 13-3-2023 om 22:30 zei PowerMusic:

 

Please login or register to see this link.

 

En voordat jullie om die van de Vara gaan vragen.


Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.
 

 

 Hartelijk dank voor de upload Powermusic.
Alleen de ABBA Poster serie deel 2 ontbreekt nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.