Spring naar bijdragen

Start Capital Radio 1 September 1970


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

Het klinkt voor mijn gevoel inderdaad als een slecht gewiste band.

De antenne die Capitol gebruikte was een DDRR antenne, ontwikkeld in de USA speciaal voor gebruik aan boord van schepen. Voordeel is de lage hoek van afstraling en relatief geringe windlast; nadeel de erg lage impedantie, de geringe bandbreedte, het lage rendement en complexe constructie. In 1963 kwam het patent in de openbaarheid, en is er door amateurs mee geëxperimenteerd.

In principe is het een rondgebogen horizontale kwart golflengte straler.

Achteraf gezien hadden ze beter een constructie zoals de Veronica antenne op het schip kunnen zetten.

Bij mij thuis waren ze ongeveer even sterk als Veronica, maar om dat te bereiken hadden ze op het schip meer vermogen  nodig. Nordsee had natuurlijk meer vermogen en een (veel) betere antenne.

Jan

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 8/20/2022 at 12:03 PM, Henk-Anna Loog said:

Een van de meest aparte zendschepen was wel de "King David" (v/h "Zeevaart") met zijn hoepelvormige antenne. Voordeel was dat men geen hoge mast op het schip hoefde te plaatsen, nadeel was alles wat je verder maar kan bedenkenken op antenne- en scheepstechnisch gebied. Na veel problemen begonnen op Dinsdag 1 September 1970 dan officieel de uitzendingen. Je hoort zometeen een stukje van de LP "History of Offshore Radio" van Paul Harris en daarna om 12 uur in de middag begonnen de programma's. Ja, je moest er van houden... laat ik het zo zeggen. Zelf heb ik daar het een en ander van opgenomen maar jaren geleden kreeg ik een digitale kopie van Harm Koenders die veel beter was dan mijn eigen opname, wel valt het op dat je op die digitale opname heel zacht RNI op de achtergrond hoort.

 

Capital Radio   -  1 September 1970  - 11:45-12:00 LP Paul Harris en aankondigingen - 12:00-13:09 uur officiele start.

 

Please login or register to see this link.

 

De uitzendingen werden gemaakt met de voormalige Radio 270 RCA 10kW zender, na het Capital Radio avontuur kwam deze RCA zender aan boord van de Jeanine van radio Atlantis maar is daar, voor zo ver ik weet, nooit echt gebruikt en de onderdelen van de 10kW werden  "spareparts" voor de 1kW zender (Ex-REM) die Atlantis gebruikte.

 

Enjoy

Henk Kruize

Capital sticker.jpg

Beste Henk,

According to Offshore Radio Museum, the start of regular programmes was 8-00am on 1st September 1970.

Mvg,

John C

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites



Dag Piet

Dank u voor deze krantenknipsels over radio capital .

Was nog maar 12 jaar toen en had nog geen besef van radio's die uitzonden vanaf zee.

Had eigenlijk geen besef van radio's . We luisterden wel naar radio maar wisten niet hoe dat werkte .

Voor mij is het ook begonnen met een krantenknipsel in Het Nieuwsblad 1973 juli (West Vlaanderen) .De start van radio atlantis  1973 07 15 .Daarom vind ik deze krantenknipsels zo leuk.

Dank daarvoor . : ) :)

Grtjes marnik

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was pep vermogen? Want stel dat het carrier was, dan zou de zender 40 KW PEP moeten kunnen maken.

Dat kan de buis niet eens doen welke gebruikt werd.

Je ziet het wel vaker dat carrier en PEP door elkaar gebruikt worden.

En bij het laatste om het vermogen er indrukwekkend uit te laten zien.

Net als bij de Amerikanen, 50KW wordt beschreven als 50000 watt, klinkt lekker veel 😁

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Helmut:

Jullie schrijven dat Capital zo sterk was dan Veronica, maar hoe is dat mogelijk? Veronica had 10 kW en Capital zond naar alle informatie uit met alleen 1 kW omdat met deze antenne meer niet mogelijk was.

De zender van Capital kon in ieder geval 10 kW leveren.

Overigens was het signaal van Capital in mijn woonplaats Warmond (Bollenstreek, ten noorden van Leiden) altijd wat zwakker dan Veronica, hoewel de King David (Noordwijk) dichterbij lag dan de Norderney (Scheveningen).

Piet.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haal uit de spec van de 4CX10000 het de volgende gegevens, maximale anode spanning 20 Kv en maximale anode stroom 2 ampere.
Dan kan deze buis maximaal 20000 x2 = 40000 watt totaal vermogen dissiperen = afgeven.
Er van uitgaande dat zo,n buis nieuw (ja ook dat moet je mee nemen) 50 % HF rendement heeft (ja zo slecht zijn ze) dan kun je er dus 20000 watt hf uithalen.
Conclusie het ligt aan de voeding van de buis , deze bepaalt wat je er maximaal uit kunt gaan halen, wat erop staat 10000 in dit geval komt er altijd (americanen he) gemakkelijk uit.

Dus hoe zo,n generator had Veronica, dan weet je wat je maximaal aan kunt bieden.
Ennuh als dat afgenomen vermogen iedere keer heen en weer gaat (am modulatie) dat vind die generator vast niet fijn dus of grotere generator of minder power uit de buizen halen.

 

Theo
 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.