Spring naar bijdragen

LP AM stations ontvangen bij Veenwouden (Friesland)


Hotel Amigo

Aanbevolen berichten

Nee....

Die (zonnepanelen) geven géén storing hier, het komt ergens uit de buurt....

Stoor signaal komt hier via lichtnet én door de lucht binnen. AT al gemaild, maar die gaan niet voor ontvangst storing op mg 'op pad'. Ik heb ook ontvangst qrm op 160, 80 en 40.

 

Soms (lees té vaak) word ik een beetje 😡 Maar het wil wel eens zo zijn dat storing minder is en dán kan ik op sommige freq op de mg wél iets horen. Zoals gistermorgen USA op 590 VOCM en op 1500 FRED. Die ontvang ik dan buiten met mijn XHDATA en ook weer bij de Kbc mini loop antenne.

 

Met een vriendelijke AM groet,

 

HA

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Hotel Amigo:

Nee....

Die (zonnepanelen) geven géén storing hier, het komt ergens uit de buurt....

Stoor signaal komt hier via lichtnet én door de lucht binnen. AT al gemaild, maar die gaan niet voor ontvangst storing op mg 'op pad'. Ik heb ook ontvangst qrm op 160, 80 en 40.

 

Soms (lees té vaak) word ik een beetje 😡 Maar het wil wel eens zo zijn dat storing minder is en dán kan ik op sommige freq op de mg wél iets horen. Zoals gistermorgen USA op 590 VOCM en op 1500 FRED. Die ontvang ik dan buiten met mijn XHDATA en ook weer bij de Kbc mini loop antenne.

 

Met een vriendelijke AM groet,

 

HA

Jammer. Maar ook vreemd dat het AT een storingsbron niet wil uitzoeken terwijl ze zelf de LPAM vergunningen uitgeven en beheren.

  • Vind ik leuk 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wordt dan dweilen met de kraan open...

Ik herinner me uit een nieuwsbrief van AT dat er wel een algemeen onderzoek is gedaan naar storing veroorzaakt door LED-verlichting. Als die verkeerd wordt aangesloten heeft dat gevolgen voor een hele straat.

Verder geeft AT geen enkele garantie over de ontvangst op AM vanwege 'Man-made-noise'.

We moeten LPAM dus beschouwen als hobby-matig gebruik, en dat is het dus ook!

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Verder geeft AT geen enkele garantie over de ontvangst op AM vanwege 'Man-made-noise'.

Dan heb je als zendamateur toch een voordeel, als jij op je frequenties storing hebt, dan gaat het AT wel komen.

Wel wordt van je verwacht een degelijke zelfonderzoek te hebben gedaan, om in ieder geval wat uit te sluiten van wat het niet is.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helmut schreef:

Jij moet zelf maar op pad gaan met je radio en de richtantenne erbij en proberen de oorzaak te vinden, af en toe kun met toestemming van de veroorzaker met filters of zó de storing verminderen. Het is toch altijd interessant te weten waar het vandaan komt.

 

Geachte Helmut,

Je moest eens weten hoe vaak ik zelf peil! Onlangs sprak ik met iemand van AT (door de telefoon), de man zei: 'Oei, dan is het wél heel moeilijk om de 'stoorbron' te vinden. Omdat het signaal via het net (220) én door de lucht gaat....'

En er is bijna geen dag gelijk betreffende het stoorsignaal, voorbeeld...

Vanmorgen rond 05.45 uur hoorde ik in de huiskamer dat er iets op 590 khz zat, uit de USA? Aan de Kenwood zit een dipool antenne (hangt buiten) (+/- 2x 33 meter) en een homemade ant. tuner. Ik liep naar buiten, hier achter huis met de XHDATA ontvanger én Kbc mini loop. Ra ra wat ik buiten wél hoorde op 590 khz: VOCM uit Canada (Please login or register to see this link. Dat lukte me, omdat ik aan die kant van de mg nagenoeg geen storing heb! Een tikkie verder, richting Caroline, hoor ik écht geen (zwak) station uit de Usa.

 

Met een vriendelijke AM MG groet,

 

HA

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-8-2022 om 10:06 zei radio tpot:

Het is een buurt bewoner want de storing was 3 week zo goed als weg.

 

En zo kwam ik na een aantal jaar achter de oorzaak van de storing die ik had op en rond de 518. Buurman 2 deuren verder was 3 weken naar Schiermonnikoog, ik weer Navtex ontvangst tot hij terug kwam en zijn draadloze koptelefoon weer aansloot. Hieronder zie je de oorzaak van de storing.

 

Daarmee is het niet helemaal weg, Ik sommige plekken vanaf 10 khz tot 30 mhz heb ik nog steeds last. In huis zit het niet, mijn zonnepanelen en  die van de buren zijn het ook niet. Het lijkt erop dat er bij een van de andere buren zit. 

 

Als het via de 'lucht' komt kan je misschien deze proberen: Please login or register to see this link.

Ik heb zelf buiten een Wellbrook staan maar als ik Theo mag geloven is deze beter en veel goedkoper dan een Wellbrook. De loop geeft hier in ieder geval veel minder storing dan de mini-whip en RF-Systems DX500 en door zijn richtingsgevoeligheid kan je de stoorbron ook 'wegdraaien'.

 

photo_2022-07-15_11-36-39.thumb.jpg.be89b797973bf828b2b9a163c6434edb.jpg

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Vincent:

 

En zo kwam ik na een aantal jaar achter de oorzaak van de storing die ik had op en rond de 518. Buurman 2 deuren verder was 3 weken naar Schiermonnikoog, ik weer Navtex ontvangst tot hij terug kwam en zijn draadloze koptelefoon weer aansloot. Hieronder zie je de oorzaak van de storing.

 

Daarmee is het niet helemaal weg, Ik sommige plekken vanaf 10 khz tot 30 mhz heb ik nog steeds last. In huis zit het niet, mijn zonnepanelen en  die van de buren zijn het ook niet. Het lijkt erop dat er bij een van de andere buren zit. 

 

photo_2022-07-15_11-36-39.thumb.jpg.be89b797973bf828b2b9a163c6434edb.jpg

 

 

En dat alles om een paar condensatoren en (smoor)spoeltjes uit te sparen... Dan is het product voor de fabrikant een paar procent goedkoper om te maken, maar geeft een stoornevel van jewelste.

  • Vind ik leuk 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent schreef o.a. dit:

Als het via de 'lucht' komt kan je misschien deze proberen: https://www.vandijkenelektronica.nl/product/de-al1-bouwpakket-loopantenne-voor-ontvangst-van-10-khz-30-mhz-3/

Ik heb zelf buiten een Wellbrook staan maar als ik Theo mag geloven is deze beter en veel goedkoper dan een Wellbrook. De loop geeft hier in ieder geval veel minder storing dan de mini-whip en RF-Systems DX500 en door zijn richtingsgevoeligheid kan je de stoorbron ook 'wegdraaien'.

 

Beste Vincent,

Zo'n antenne (AL1) heb ik hier ook! Zelfs daarmee kan ik het (de storing) er niet uitdraaien.... Maar zoals ik hierboven al schreef, soms.... ja soms lukt het me om wel zwakke mg stations te ontvangen. Het wil vele mg-ers 'niet aan', maar bij mij is de XH (op batterijen!) in combinatie met de Kbc mini loop dikwijls dé enige manier om toch een zwak mg station te ontvangen....

 

Bedankt voor het meedenken!👍

 

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.