Spring naar bijdragen

Hoe beleefde jij 31 Augustus 1974?


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

Ik schrijf wat ik toen opgeslagen heb, en of het donker was of niet, dat heb ik niet opgeslagen.

Wel dat in 1964, ik totaal niet mee gekregen heb, dat er zenders verdwenen waren.

Dat hebben mijn ouders ook niet verteld.

Maar in 1974 kon ik draaien aan de Telefunken stereo buizen radio wat ik wilde, Veronica kwam niet boven de Skywave uit.

En het kan zijn, dat je in Stad, veel meer onder invloed van het klei zat.

Wel weet ik nog dat bij mijn Oma in Uithuizen, de zee zenders er uit knalden.

En thuis in Emmen, was hier niets meer van over, toen begreep ik het niet van waarom.

Nu denk ik het te begrijpen van waarom dit zo was, ook in daglicht 🙂

 

Theo

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Ik schrijf wat ik toen opgeslagen heb, en of het donker was of niet, dat heb ik niet opgeslagen.

Wel dat in 1964, ik totaal niet mee gekregen heb, dat er zenders verdwenen waren.

Dat hebben mijn ouders ook niet verteld.

Maar in 1974 kon ik draaien aan de Telefunken stereo buizen radio wat ik wilde, Veronica kwam niet boven de Skywave uit.

En het kan zijn, dat je in Stad, veel meer onder invloed van het klei zat.

Wel weet ik nog dat bij mijn Oma in Uithuizen, de zee zenders er uit knalden.

En thuis in Emmen, was hier niets meer van over, toen begreep ik het niet van waarom.

Nu denk ik het te begrijpen van waarom dit zo was, ook in daglicht 🙂

 

Theo

 

een aantal jaren geleden toen Waddenzee nog uitzond op 1602 kon je van de zender in Emmen alleen 's morgensvroeg iets horen, meen ik me te herinneren. Je zit daar heel dicht bij de Duitse grens. Tijdens de dag moest je het met een landpiraat op FM doen, zenders die soms in Emmen, Hardenberg en Almelo ook nog doorkwamen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig verhaal Henk! Herkenbaar! Vlaanderens Zeepcentrale.....Dat was wel even doorbijten inderdaad. Evenals Vermeer Thijs en Zonen die 'bejaarden, invaliden, gehandicapten en krijgsgevangenen (!) extra korting gaf.....

Vlaanderens Zeepcentrale heet sinds een aantal jaar overigens Eurosoap. Ik meen me te herinneren dat die ook op Caroline in 1980 adverteerden. Spotje ingesproken door Tom v.d. Velde.

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei rauhfaser:

Dat was 1977. De NCRV had toen de nachtuitzending op Hilversum III. 

Edwin

En ik werkte toen in een discotheek. Kan me de discussie in 1977 nog goed herinneren of we nu een uur eerder moesten sluiten omdat de klok een uur vooruit ging. Volgens de gemeente wel, want we zouden dat uur later weer terugkrijgen als de klok weer naar wintertijd ging. Helaas sloot de eigenaar de discotheek precies middenin de zomer, dus dat extra uur hebben we nooit gekregen... 😜

Piet.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom vind ik het ook zo jammer dat een bekend persoon als bv Tineke niet bij een lokale omroep gaat werken om radio te maken. (Als je radio maken mist en je je verveeld thuis)

Daar kom je de jeugd tegen en daar heb je de kans om het vuur door te geven.

Als ik bij radio TPOT kijk, en zeker de jeugd die aan de keukentafel zat voor 2 week geleden, daar zie je het vuur hoog van af spatten. En dat zijn wel mensen van 20 tot 30 jaar.

De vragen die Harm gesteld werden, van hoe het leven op een zendschip was, ik vond ze geweldig.

Ze wilden weten of een platen speler wel bleef werken als de zee wild was, en hoe het eten was.

Ik denk dat dit de weg moet zijn om te zorgen dat er ook na ons, een generatie is welke net zo veel plezier heeft in radio als wat ik zelf heb.

En die het weet wat er er geweest is, wat zendschepen waren en de invloed op de historie.

Zorg dat je laagdrempelig bent, en gemakkelijk benaderbaar.

Zelf heb ik wat tegen organisaties en kan er slecht tegen dat iemand mij verteld wat mag en niet mag.

Daarom zelf maar een zender beginnen, niet zeuren maar doen en dit open stellen.

 

Theo

 

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Toch is de realiteit dat er over, pak weg 20 jaar, niemand meer iets van weet en het langzaam uit het collectieve geheugen verdwijnt. En dat zou jammer zijn....

 

Een beetje jammer, maar zo gaat het nu eenmaal.

 

9 minuten geleden zei radio tpot:

Als je radio maken mist en je je verveeld thuis

 

Dan zou ik toch niet bij een lokale omroep gaan werken en dat doet ze (dan) natuurlijk ook niet.

 

12 minuten geleden zei radio tpot:

Als ik bij radio TPOT kijk, en zeker de jeugd die aan de keukentafel zat voor 2 week geleden, daar zie je het vuur hoog van af spatten. En dat zijn wel mensen van 20 tot 30 jaar.

De vragen die Harm gesteld werden, van hoe het leven op een zendschip was, ik vond ze geweldig.

 

Dat is misschien voor een enkele uitzending leuk.

 

12 minuten geleden zei radio tpot:

Ik denk dat dit de weg moet zijn om te zorgen dat er ook na ons, een generatie is welke net zo veel plezier heeft in radio als wat ik zelf heb.

 

En dat gaat niet gebeuren.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even met getallen stoeien.....er was een laatste voetbalwedstrijd tussen de FC Veronica en de FC Noordzee op 1 sept 1974....eindstand 538-220. Geheel verdiend me dunkt.

Veronica de zeezender was 14 jaar in de lucht totdat de NL overheid er een einde aan maakte.< 60-74>.

De NL zeezenderij ging na aug 74 nog 15 jaar verder tm 1989.

In voetbal termen FC NL Zeezenderij - FC NL Overheid eindstand 15-14. 

Ik bedoel maar.

Scheveningen 24 mei 2019 incl zendschepen.jpg

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Kadoelen:

 Met klok, The Carpenters en een ietwat pathetische (sorry als ik mensen hiermee tegen de schenen schop) woorden. 

 Ik heb het wel bewust meegemaakt, en ik was heel verdrietig, maar die woorden van Out (en het Wilhelmus) vond ik zelfs toen in 1974 al over the top.

In vergelijking daarmee vond ik de manier waarop bijvoorbeeld Radio London afscheid had genomen veel mooier.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.