Spring naar bijdragen

Nieuws: NPO maakt schoon schip, terugluisteren kan nu enkel nog vanaf juli 2021


Samba-boy

Aanbevolen berichten

Ja, helemaal *piep* dit. De websites van Radio 1 tot en met 5 en verder hebben dus al jaar en dag terugluister-mogelijkheden, en dat is sinds begin 21e eeuw altijd wel heel uitgebreid geweest. Maar zoals in de afgelopen jaren vaker bleek, wordt zo'n website dan geüpdatet en dan vervallen alle eerdere, oude links. Soms werken die linkjes dan nog even (ook al zijn ze via het worldwide web lang niet meer zo makkelijk te bereiken, maar dat is een verhaal voor een andere keer), maar uiteindelijk gaan ze offline.

 

Begin 2017 werden de sites van de NPO allemaal zo opgefrist dat ieder programma een stukje op de site van hun zender, Radio 1, 2, 3FM, 4, 5 of verder kreeg. Dat betekent dus ook dat vanaf die tijd, januari 2017, programma's via die sites konden worden teruggeluisterd. Konden, want sinds recent (waarschijnlijk zéér recent) heeft de NPO web-afdeling weer eens een 'oude' server uitgezet, en de uitzendingsfiles van januari 2017 tot (voor zover ik heb uitgezocht) 1 juli 2021 zijn komen te vervallen. De pagina's met uitzendingen en metadata staan er dus nog wel (met de nadruk op NOG, ik gok dat de sites in 2023 weer op de schop gaan), maar geen énkele uitzending uit die periode is er meer af te spelen. T_T

 

Als mensen nog eens aan mij vragen waarom ik dingen lokaal opsla... 😇 Helaas heb ik ook niet heel veel van de moderne radio lokaal bewaard op een enkel programma na, maar ik denk dat het wellicht tijd wordt om hier nog eens te discussiëren over de 'niet ouder dan 5 jaar = niet toegestaan'-regel. Vooral als er bij de zender (niet eens zozeer de omroepen zelf, die hebben schijnbaar ook enige onvrede over het een en ander EDIT: een vogeltje op mijn schouder vertelt me net iets heel anders, dit verwijderen van ouder materiaal zou wellicht toch mogelijk de schuld zijn van de omroepen zelf.) blijkbaar zo beroerd wordt omgesprongen met uitgezonden programma's. De nieuwste, nu weggevallen programma's hebben nu net iets meer dan een jaartje online gestaan. Het is geen recht maar een luxe dát we konden terugluisteren, dat is absoluut waar, maar het is toch zonde om nu te moeten zien dat het allemaal weer achter de kluisdeur van de archieven gestopt is (Als het daar allemaal tenminste goed in de catalogus terecht is gekomen, natuurlijk). Het is verdorie QMusic niet, het is de publieke omroep.

 

Samengevat: voorheen kon je op de NPO radiosites programma's van januari 2017 tot nu terugluisteren, sinds heel recent kan je enkel nog maar tot 1 juli 2021 terugrollen en werkende uitzendingen beluisteren. Wil je dus met zekerheid iets vaker kunnen beluisteren, sla het op en bewaar het offline/lokaal.

bewerkt door Samba-boy
EDIT: ik werd even over het een en ander bijgepraat
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
  • Verward 1
  • Treurig 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.