Spring naar bijdragen

Ook al weer 50 jaar geleden


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

21 minutes ago, scotty said:

This is Mike Ross on what would turn out to be the one of last hours of the International Service until 8th November 1972. This is on 23rd October from 0200 until comedown at 0300. Of course, Mike was unaware of what was about to happen!

 

Please login or register to see this link.

Dear Scotty,

Are you sure of the return date? I have files that give the first date back with Mike Ross, as Friday 3rd November 1972.

Best wishes,

John C

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Ik heb nooit het 'stereolampje' zien oplichten als ik RNI op de FM ontving.

Ja, dat kan ook. 

En waarom? Waarom dit, waarom dat, tja waarom waarom. Misschien omdat het kan? Of omdat het leuk is? 

Maar goed, ik weet het dus ook niet zeker (zoals ik direct aangaf). Hopelijk is er iemand die het uit eerste hand kan bevestigen of kan ontrafelen (dat ik er dus naast zit).

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, dank voor het navragen. Na zoveel jaren snap ik dat wel. Ik weet het ook niet zeker. Maar feit is dat het heel eenvoudig was te doen. Simpelweg een toontje van 19 kHz aan het audio toevoegen. Uiteraard bleef het audio gewoon mono want voor stereo is veel meer nodig dan een audio toontje bijmengen. Grts Eric 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was het niet op 1 April 1973 dat de Dikvoormekaarshow een stereo uitzending had gepland? Ik weet niet zeker of toen die truck van de 19 kHz piloottoon is toegepast.

 

Overigens (maar dat is meer iets voor techniek), de simpelste stereo decoder die ik ooit heb gezien was een "digitale schakelaar"(één uit de 74.. TTL logic serie), die met de snelheid van 38 kHz of het linker of het rechter signaal doorzette van de audiobron naar de ingang van de FM zender. Een beetje 19 kHz erbij en je kon op de ontvanger het stereo signaal (met beperkte kanaalscheiding) horen. Gaf wel een erg "vuil" FM signaal overigens.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Am 25.10.2022 um 21:43 schrieb Juul:

Ik kan het wel eens aan Nico Steenbergen vragen. 

En hij is erg technisch want ook hij is zendamateur.

Maar een paar jaar terug kreeg ik dit van Nico.

 

"Ik denk dat die zender redelijk serieus was bedoeld. Hij werd samen met de MG zender aan Strengholt verhuurd. Maar het stelde qua bereik niet zo veel voor. De zender was van Rohde en Schwartz en kon 1000 Watt leveren.

Dat die FM zender tamelijk serieus was bleek wel toen eind 72 de blower kapot ging. Een reserve was er niet en dus werd de Nilfisk stofzuiger uit elkaar gehaald en de motor achter de FM zender gehangen.  Dat heeft zeker twee weken geduurd.

Een echt goede foto heb ik niet maar op foto zender 1 zie je links de toen al stokoude Bown Boveri KG zender die op 6205 kHz  stond. Daarnaast twee glazen deuren met daarboven zes meters. Dat is de FM zender. Daarnaast een RCA op 9935 kHz.

 

Het FM signaal ging naar twee verticale dipolen op de voorste mast. Op foto's uit 1970 staat trouwens een horizontale dipool. Waarom die is vervangen weet ik niet. Die mast was ongeveer 10 meter hoog. Van die dipolen en de voedingskabel weet ik niets dus wat er aan ERP van af kwam is niet duidelijk. Op Mebomast 1 zijn ze goed te zien."

 

foto en uitleg : ©Nico Steenbergen.

 

Mebomast FM.jpg

Mebomast  FM2.jpg

zender1 kopie.jpg

 

 

En hier nog een foto van Nico samen met Leo vd Goot op onze reunie op 31 aug j.l.

foto: ©B&G_paul-ridderhof

 

 

screen 1.365.jpg

 

Het Duitse zendermerk schrijft zich Rohde & Schwarz. Een horizontale antenne heeft richtwerking en dit is natuurlijk bij een draaiend schip niet optimaal daarom zijn later twee vertikaale antennes geplaatst. De winst bedraagt dan 3 dB, dat betekent hoogstens 2 kW ERP, omdat je hebt nog verlies door kavels enz.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

H3, ja zo kan het ook 😀   Zelf heb ik wel de nodige knutsels gebouwd (eind jaren 70). Begonnen met een 19 kHz piloot toontje maar later complete multiplexers gemaakt. Mooi tijd was dat. Tja geinspireerd door de zeezenders, dat was toen wel duidelijk. Uitiendelijk verstandig geworden en ermee gestopt haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.