Spring naar bijdragen

Fysiek mengpaneel die ook via PC scherm werkt, bestaat dat?


Schilperoort

Aanbevolen berichten

Voor de ervaren mensen is het misschien een domme vraag, maar ik heb hier weinig kaas van gegeten.

Vroeger sloot je een pickup, cassette en CD aan, maar nu komt de muziek bij mij uit de PC.

 

Ik zoek eigenlijk een mengpaneel waar ik de tracks vanaf de PC kan bedienen. ik heb het weleens gedaan met 3 geluidskaarten en die op ieder kanaal aangesloten.

Maar misschien zijn er nu betere systemen. Ik zal dus zeker 4 bronnen willen bedienen vanuit de PC, evt voorluisteren en het programma opnemen.

Het is bedoeld voor hobby-radioprogramma (geen internetradio). Het eindprodukt is een mp3/wav file...

 

Dus een virtueel mengpaneel is mooi, maar wellicht bestaat er een combinatie van een fysiek paneel i.c.m. software die op het scherm reageert als ik de schuif open gooi en het bestand begint af te spelen?

 

Hmm...beetje duidelijk zo? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dezelfde manier als Harm beschrijft gebruik ik OTSAV (ik denk al sinds 1999). Dat programma is overigens niet gratis. Ik heb het gebruikt om al m'n non-stop RNI Top 50's mee op te nemen, om de muziek bij de kabelkrant van de lokale omroep te verzorgen (in het verleden), om 24x7 non-stop RNI format hier in huis te kunnen beluisteren 😉 en ik gebruik 't ook om videocompilaties mee te maken. Zoals Harm beschrijft zit het meeste werk in het opbouwen van de database met alle tracks, jingles, commercials, clips, etc.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger gebruikte ik Danceboost (2007) maar dat is er niet meer. Ik kon daar toen de deks aan een aparte geluidskaart koppelen. Ik zal die Radio DJ eens proberen maar het is niet helemaal wat ik zoek. Ik hoopte op een fysiek mengpaneel die je met de pc kan gebruiken en onscreen ook werkt. Dus schuif openen en de track uit de pc speelt.

 

Ja,..ik ga mijn hobby afstoffen en nu gaat het allemaal met de pc i.p.v. platenspeler etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Schilperoort:

 Ik hoopte op een fysiek mengpaneel die je met de pc kan gebruiken en onscreen ook werkt. Dus schuif openen en de track uit de pc speelt.

OTSAV biedt wel wat mogelijkheden via MIDI : Please login or register to see this link.

 

En, als je handig bent met electronica, kun je via de MIDI interface mogelijk iets bouwen dat precies doet wat je wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben dus echt een leek op dit technische vlak blijkbaar, maar probeer het met jullie info en Youtube voor elkaar te krijgen.

Zou ik dat faderstart apparaatje op ieder mengpaneel kunnen aansluiten en dan i.c.m. virtual DJ of Mixx?

 

En ja... ik moet ook nog een mengpaneel aanschaffen waarbij ik minstens 4 stereo kanalen wil invoeren via de 4 geluidskaarten uit mijn pc zodat ik "4 decks" onder de schuifjes heb en liefst nog een 5e voor een good old platenspeler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 2-12-2022 om 16:45 zei Schilperoort:

Voor de ervaren mensen is het misschien een domme vraag, maar ik heb hier weinig kaas van gegeten.

Vroeger sloot je een pickup, cassette en CD aan, maar nu komt de muziek bij mij uit de PC.

 

Ik zoek eigenlijk een mengpaneel waar ik de tracks vanaf de PC kan bedienen. ik heb het weleens gedaan met 3 geluidskaarten en die op ieder kanaal aangesloten.

Maar misschien zijn er nu betere systemen. Ik zal dus zeker 4 bronnen willen bedienen vanuit de PC, evt voorluisteren en het programma opnemen.

Het is bedoeld voor hobby-radioprogramma (geen internetradio). Het eindprodukt is een mp3/wav file...

 

Dus een virtueel mengpaneel is mooi, maar wellicht bestaat er een combinatie van een fysiek paneel i.c.m. software die op het scherm reageert als ik de schuif open gooi en het bestand begint af te spelen?

 

Hmm...beetje duidelijk zo? 

Hoi, wat ik hierboven nog niet ben tegengekomen en wat je misschien ook kan helpen;

Tegenwoordig (of inmiddels misschien gemeengoed) zijn er mengpanelen die je via USB aansluit en waarbij elke schuif als het ware als een eigen geluidskaart tevoorschijn komt op je pc, waarbij je je software kunt instrueren om jingles over de ene en muziek over de andere faders te laten horen.

Voorbeeld van zo'n mixer is de xenyx usb van behringer, maar elke fabrikant heeft tegenwoordig wel usb mixers.

Ik gebruik vaak de open source software Mixxx, eigenlijk bedoeld voor club dj's maar ook prima te gebruiken voor een radio uitzending. Deze software is heel makkelijk in te stellen voor het gebruik met meerdere geluids-'kaarten' of kanalen, en in te stellen om met elk soort midi controller te werken (zelf configureerbaar).

Een andere mogelijkheid dan een usb mixer is een midi controller die precies lijkt op een mixer maar in feite gewoon een digitaal knoppenbord met faders is waarmee je software zoals mixxx kunt bedienen. Nadeel is dan dat alles digitaal gaat en je er geen analoge apparatuur op kunt aansluiten, dit moet dan allemaal via de computer.

 

Groet

Dennis

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.