Spring naar bijdragen

The rise and fall of the MV Communicator in the Netherlands (39 photos)


MvdVen

Aanbevolen berichten

Ben ik helemaal met je eens Theo

En verder ben ik reuze benieuwd hoe het in de toekomst met het huidige Radio Veronica gaat lopen nu Talpa 1 van haar radiostations af moet stoten. In de jaren 70 was Veronica, eigenlijk meer de VOO, een heel sterk iets, eigen omroep, TV en Radio en blad met meer dan 1 miljoen abonnee's, en het was 1 goed platform.

Nu zijn er nog 3 Veronica's, laten we beginnen met het blad, gewoon een "omroepgids" of "guide" zoals het in de ver-Engelste wereld heet, Veronica is alleen nog maar de naam, het TV kanaal "Veronica" is niks meer dan een films en serie's kanaal en het huidige "Radio Veronica" doet haar best om te laten lijken dat ze vroeger een beroemde zeezender waren maar in werkelijkheid is het alleen een Talpa-Geld-Generator, als John de Mol morgen met zijn vingers knipt dat ze op 1 been moeten huppelen achter de microfoon dan gebeurd dat. 

Maar misschien is dat wel de "moderne tijd" he? Iets wat vroeger beroemd en geliefd was is nu "niet meer van deze tijd".. wat is dan wel "van deze tijd"? .... Kan iemand mij dat uitleggen?

 

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

 

Mooie foto's Paul,

 

Tja, Holland FM had mooie plannen, alleen kwam daar niet zo veel van, het zou, als zeezenderfan, bereleuk zijn geweest als de Holland FM programma's ( op AM) toen vanuit de studio's op de Communicator waren gekomen, helaas mocht het niet zo zijn en werd het gewoon een soort "relay station" voor Veronica. Toch jammer dat het schip op het einde zo verwaarloosd werd, ook toen het later weer naar Engeland ging werd het wel een beetje opgeknapt, maar al snel verdween het daar naar de sloperij. Jammer.... maar we moeten wel realistisch zijn, er zou dan een financieel goede organisatie achter moeten zitten om het schip te onderhouden en wie doet dat hier in Nederland? De "radio pioniers" Willem van Kooten en Lex Harding waar het geld tegen de plinten klotst hebben daar geen interesse in omdat het "geen geld oplevert". Kijk maar eens wat een onkosten de Ross Revenge voor Radio Caroline oplevert en de organisatie met alle middelen mogelijk probeert om het kostenplaatje rond te krijgen, maar in elk geval heeft de Ross daar nu wel de status van "Museum schip" al heeft dat volgens mij meer met haar visserij verleden te maken als haar zendschip historie.

Maar we hebben de Norderney toch nog hoor ik al zeggen? Nou, dat is alleen nog maar de buitenkant van het schip en verder totaal niets meer... In elk geval bestaat het schip nog, en da's in elk geval meegenomen.

 

Henk Kruize

 

Ik vrees dat de toekomst voor "museumschepen" van decennia geleden onhoudbaar is gezien enerzijds de zeer hoge kosten en anderzijds de steeds strengere regels tav museumschepen. 

Holland FM was niet mijn kop thee, luisterde er nooit naar. Het schip boeide mij en was in de dijkperiode tip top in orde. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie foto's allemaal. Op een van de foto's is een oude Grundig buizenradio van de zijkant te zien. Die heb ik met een kennis daar naar toe gebracht. Dat toestel had een  regelbare bandbreede een daar hoorde je dan ook de hoge tonen op AM. Bij de tocht naar het schip kwamen we in Nijkerk nog op een Radiobeurs terecht. Daar stond een handelaar met vele draagbare radio's en enkele waren uit de jaren 60 met de Engelse zeezenders op de schaal. Heb ik natuurlijk alle gekocht. Ik was vele malen bij het schip, heb ook de tocht naar het IJsselmeer meegemaakt op de Communicator zelfs. Aan boord waren meestal Arie en ik geloof hij heet Rob uit Den Helder. Een paar jaar lang was daar aan de dijk vanuit Lelystad de Engelen zender in de lucht. De dijk langs rijden en dat bij mistig weer was geweldig met het geluid van de zender met de engelenmuziek.

bewerkt door Helmut
schrijffout
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Hotel Amigo:

Please login or register to see this link.

By hergebruik foto's wol  graach namme fotograaf neame Ha, de getoonde foto is makke troch iene Paul de Hoanne uut Grunn mien jong.

 

44 minuten geleden zei Hotel Amigo:

Helmut,

'Dat toestel had een  regelbare bandbreedte een daar hoorde je dan ook de hoge tonen op AM.'

 

Welk type Grundig is dat?

 

 

In afwachting,

 

HA

 

Nou Hotel Amigo , wat daar treurig aan is weet ik niet, eerder een normaal verzoek om de naam vd plaatjesmaker even weer te geven. Ongevraagd gebruik das pas treurig Amigo.

  • Bedankt 1
  • Haha 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei radio tpot:

We zitten in het topic, waar deze foto vandaan komt?

Je schrijft over dat het treurig is, waar komt dit citaat vandaan?

 

Theo

 

In of buiten topic maakt niet uit. Gewoon even de naam vd fotograaf melden. Dat kun je op dit forum met regelmaat lezen overigens en is ook één der huisregels. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En waar komt het citaat dan vandaan?

Heb je die zelf in het bericht van Hotel Amigo gezet?

En als antwoord beginnen met een vraag dat het treurig is, ik begrijp het niet.

Ja, dat je wilt dat je naam vermeld wordt omdat het een foto van jouw is.

Maar waarom zo doen?

 

@ Robin, er is geen emoticon te bekennen stond deze er maar bij 😃

Zo is het zeer verwarrend, voor mij dan en doet afbreuk aan dit mooie foto topic.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat ging mis met de antwoord. Ook alles betje ingewikkeld hier nu allemaal. Foto van Paul de Haan uit Groningen xD. Hallo HA, het type weet ik niet meer. Maar het toestel was van 1954/55. In die tijd zijn de beste buizenradios voor AM gebouwd. En vele hebben een regelbare bandbreede, de regelaar voor de hoge tonen werkt op FM normaal maar woordt omgeschakeld op AM en regelt de bandbreede. Ook oude Philips Radio's kunnen dat. De beste Philips Radio uit de 50er jaren is de BX 998. Dat is een ingewikkeld toestel met zelfs motorafstemming. En Philips heeft in de goede, duurdere toestellen ook een betere ferritantenne, genaamd Ferroceptor ingebouwd deze is natuurlijk draaibaar maar de eene kant is afgeschermd en heeft nog een HF voortrap met een eigen buis. Normaal ontvangt en ferritantenne altijd van 2 kanten. De volgende Radio is het beste toestel uit 1954 van Philips uit Duitsland maar is ook in Nederland gebouwd onder een andere naam.            

 

Please login or register to see this link.    

 

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.