Spring naar bijdragen

FM-frequenties moeten worden herverdeeld


Juul

Aanbevolen berichten

  • Juul changed the title to FM-frequenties-moeten-worden-herverdeeld

Ik heb zo'n bruin vermoeden dat we dus volgend jaar opnieuw afscheid gaan nemen van Radio Veronica. Het is het station met de laagste luisterdichtheid voor Talpa en John denkt alleen in "grote dingen". Ook is het jammer dat de clausule "oldies" komt te vervallen, Veronica heeft dat nu en enkel daar hoor je sixties en seventies. Ik denk dat na de herverdeling alle kaarten weer gaan op de tig-ste 538, SLAM, en andere stations die enkel nieuwe muziek spelen, maar... ik kan er natuurlijk ook langs zitten.. misschien zijn er forumleden die hier een heel andere kijk op hebben.

Toch ben ik heel benieuwd hoe het FM-radio landschap er uit ziet volgend jaar na de herverdeling.

 

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me dat Veronica in theorie door Talpa aan DPG-media kan worden verkocht. Het is alleen de vraag

 

- of John de Mol zijn concurrent daarmee wil 'helpen' (en voor welke prijs)

- hoeveel waarde DPG anno 2023 nog hecht aan de merknaam Veronica. Ze kunnen daar immers naast Q-Music ook proberen zelf een nieuw radiostation te starten, onder een andere naam. In beide gevallen kunnen ze elk format kiezen dat ze willen.

 

Pikant detail: DPG is al wel eigenaar van het Veronica-blad.

 

Maar er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat Talpa doorgaat met Veronica op dab (en internet). Gezien de gestage groei van radio 5 lijkt dat zo langzamerhand toch wel levensvatbaar.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het radiolandschap er heel anders gaat uit zien volgend jaar september.

 

Nog belangrijker dan dat Talpa één frequentie moet inleveren, is het feit dat op twee na alle kavels ongeclausuleerd worden. En daar moet extra flink voor worden betaald.

 

De kavels waar nu Slam en Sublime uitzenden met een geclausuleerd programma (met respectievelijk nieuwe muziek en jazz etc.) worden nu ongeclausuleerd.

Het zal mij niet verbazen als dat in geheel andere, mogelijk buitenlandse handen gaat vallen.

 

RadioCorp heeft nu 100% NL en Slam bijna voor niets. Nu moeten ze flink meebieden voor de kavel van Slam. Zijn ze daar kapitaalkrachtig genoeg voor? Laat staan dat ze op jacht gaan naar de frequentie van Veronica wat sommigen opperen. Want ook die wordt ongeclausuleerd en moet dus dieper voor in de buidel worden getast. 

 

Het is nu een gepasseerd station, maar het zou beter geweest zijn als de publieke omroep er een frequentie bij had gekregen en de commerciële een minder.  Nu is de verhouding 4 staat tot 9. Dan zou dat 5 staat tot 8 worden. En dan zou eindelijk Radio 5 een FM-frequentie erbij krijgen. Dat maakt het radiolandschap wel gevarieerder. Dan wordt ook de oudere doelgroep nog meer bediend. Uiteraard gaat dat niet gebeuren, want dat kost de overheid weer teveel geld.

 

Gerard

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Gerard van den Ende:

Het is nu een gepasseerd station, maar het zou beter geweest zijn als de publieke omroep er een frequentie bij had gekregen en de commerciële een minder.  Nu is de verhouding 4 staat tot 9. Dan zou dat 5 staat tot 8 worden. En dan zou eindelijk Radio 5 een FM-frequentie erbij krijgen. Dat maakt het radiolandschap wel gevarieerder. Dan wordt ook de oudere doelgroep nog meer bediend. Uiteraard gaat dat niet gebeuren, want dat kost de overheid weer teveel geld.

Tja Gerard, zoveel mensen, zoveel wensen. Alle huidige FM-radiostations verplicht naar DAB+ en de FM in z'n geheel vrijmaken voor low power FM-zenders, lijkt me wel wat. 😉

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Ik zelf denk dat exorbitant hoge bedragen niet geboden worden omdat genoeg ruimte nu op DAB+ bestaat. Het was eerlijker geweest om het aantal van 9 naar 8 te verlagen en de vrije frequenties bij de acht kavels bij toevoegen omdat geen van de 9 kavels echt landelijk dekkend is. Misschien vinden ook verboden geheime afspraken plaats, wie weet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Vincent changed the title to FM-frequenties moeten worden herverdeeld
2 uur geleden zei Will Stevens:

Talpa wil het uitgangspunt dat ze op maximaal 3 fm-vergunningen kunnen bieden nog aanvechten, aldus de nrc.

 

Please login or register to see this link.

 

Persoonlijk vind ik die 3 fm-vergunningen nog aan de ruime kant, als je bedenkt hoe weinig plek er is. 

Er is weinig plek als je uitgaat van landelijke dekking.  Ik vind dat Talpa hoe dan ook te veel zenders met landelijke dekking heeft.  En 3 vind ook ik wat aan de ruime kant. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Gerard van den Ende:

maar het zou beter geweest zijn als de publieke omroep er een frequentie bij had gekregen

 

Nog beter alleen NPO Radio 1 ( met een vernieuwde programmering) en NPO Radio 5 ( met een vernieuwde programmering) op FM!

 

De rest ( NPO Radio 2 t/m 4)  opdoeken, formats kunnen gewoon worden overgenomen door de commerciële radiostations.

 

2 uur geleden zei Will Stevens:

Persoonlijk vind ik die 3 fm-vergunningen nog aan de ruime kant

 

Inderdaad hoogstens 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Nog beter alleen NPO Radio 1 ( met een vernieuwde programmering) en NPO Radio 5 ( met een vernieuwde programmering) op FM!

 

De rest ( NPO Radio 2 t/m 4)  opdoeken, formats kunnen gewoon worden overgenomen door de commerciële radiostations.

 

 

Inderdaad hoogstens 2

Ik moet er niet aan denken, dat NPO Radio2, 3FM en Radio 4 moeten opdoeken en dat daarvoor deze frequenties naar nog meer commerciële omroepen moeten gaan. Dan krijg je nog meer eenheidsworst.

 

4 uur geleden zei Will Stevens:

Talpa wil het uitgangspunt dat ze op maximaal 3 fm-vergunningen kunnen bieden nog aanvechten, aldus de nrc.

 

 

Dat is een volstrekt kansloze zaak. 

De veilingprocedure is al van start gegaan waarbij de nieuwe voorwaarden bekend zijn gemaakt. Dat kun je niet meer veranderen. Daarbij heeft de minister het advies opgevolgd van ACM en dat is heel zwaarwegend.

Talpa kan zich nu beter bezig gaan houden hoe dat verder moet met behoud van de 3 frequenties en daarmee haar strategie gaat bepalen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Gerard van den Ende:

Dat is een volstrekt kansloze zaak. 

De veilingprocedure is al van start gegaan waarbij de nieuwe voorwaarden bekend zijn gemaakt. Dat kun je niet meer veranderen. Daarbij heeft de minister het advies opgevolgd van ACM en dat is heel zwaarwegend.

Talpa kan zich nu beter bezig gaan houden hoe dat verder moet met behoud van de 3 frequenties en daarmee haar strategie gaat bepalen.

 

Er vindt momenteel een internetconsultatie plaats over het voornemen van de minister om te gaan veilen, met de daarbij behorende voorwaarden. Daarbij hoort ook het voornemen om maximaal drie vergunningen per vergunninghouder toe te staan. Er zou dus nog een aanpassing kunnen plaatsvinden. Pas na deze consultatie zullen de definitieve voorwaarden voor de veiling worden vastgesteld.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Er vindt momenteel een internetconsultatie plaats over het voornemen van de minister om te gaan veilen, met de daarbij behorende voorwaarden. Daarbij hoort ook het voornemen om maximaal drie vergunningen per vergunninghouder toe te staan. Er zou dus nog een aanpassing kunnen plaatsvinden. Pas na deze consultatie zullen de definitieve voorwaarden voor de veiling worden vastgesteld.

Piet.

Veranderjngen kunnen ook nog via de Tweedekamer gespeeld worden met moties. 

Linkse partijen kunnen gevoelig zijn voor minder media concentratie en meer diversiteit in plaats van 8 X plat commercieel voor 20-49.

Ik plejt voor 4 x ongeclausuleerd veilen en 1 x nieuws en 4x format op voorstel aanvragers met beauty contest. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben voorstander van het Luxemburgse systeem, puur commercieel, met een verplicht informatief en cultureel sausje, voor het verplichte deel staats subsidie maar de helft van wat de gezamenlijke omroep nu krijgen ( 400 miljoen inplaats van 800 )dat moet inclusief tv worden dus commerciele radio en tv moeten samen werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.