Spring naar bijdragen

Wat was jullie "eerste eigen radio"??


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

Een WC rolletje, draad en een kristal, daar heb ik mijn eerste radio van gemaakt.

Wonderbaarlijk dat er geluid uit kwam.

Dat zal rond 1967 geweest zijn, ik was 8 jaar oud.

En een eigen radio? Die heb ik zelf moeten kopen van mijn krantenwijk, dat was toen ik al rond de 13 of 14 jaar moet zijn geweest.

Mijn ouders gaven geen dingen aan ons kinderen, die geld kosten en zij er het nut niet van inzagen.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik begon met een Pionier I.

Was misschien het mooiste verjaardagskado dat ik kreeg.

Ik werd 9 jaar en we waren net even in Nederland in 1962. Van Aruba meteen maar in een 11 stedentocht winter.

 

Ik kreeg m van mn oom in Bergen, die had een electrazaak in de Stationsstraat en ik had m in de etalage zien staan, was niet goedkoop.

Ik was te jong en onervaren om t zelf in elkaar te zetten, dat deed mn oom. De eerst test was bij hem met de TV antenne.

Mn oom spande ook een lange antenne op de zolder van in ons tijdelijk huisje in Schoorl waar ik en mn broertje sliepen. (Zonder verwarming dus)

Zo luisterde ik in bed naar Hilversum 1, 2 kon ik niet horen. Op het einde van de afstem C nog een zwakke zender met muziek, dat was dus Veronica. Maar ik vond er niets aan....

Me altijd afgevraagd waarom ik H 2 niet kon ontvangen, moet toch de zandbodem van de Schoorlse duinen zijn geweest. Het verschil tussen 400 en 300 meter MG.

 

Het radiootje ging mee naar Aruba.

Daar Radio Kelkboom en Voz di Aruba op 1440 (ja 208) en 1320 elk 1 kW. Het ontvangertje kon die 2 niet goed uit elkaar houden, was heel frustrerend.

Daarnaast Radio Victoria met 10 kW met reli en klassieke muziek, maar daar lag niet de eerste belangstelling. Antilliana op 1270 met 1,5 kW uit het verder gelegen San Nicolas heb ik nooit gehoord. Wel Trans World Radio op het veraf gelegen Bonaire (200 km), maar ja 500 kW!!! op 800 kHz. Daar werden ook de programma's van de WereldOmroep op uitgezonden, dus dat was wel leuk.

 

Vlak voordat we teruggingen naar Nederland kocht ik voor NAF 14 een 6 transistor zakradiootje. We trokken 4 weken door de VS, en ik luisterde elke avond in bed met een oortelefoontje naar de plaatselijke zenders. Zo ook WABC in NYC. 

 

Terug in Nederland kreeg ik de oude Tropenontvanger Blaupunkt Salvador die we ook meegenomen hadden. Op de Pionier allen maar Hilv 1 en 2, niet interessant in 1968, ik wilde toen wel Veronica. Die was op de Blaupunkt maar net te ontvangen want Doetinchem was te ver weg.

Van een collega van mn vader kreeg ik een Wega radio met FM. Zo kon ik tenminste fatsoenlijk naar H3 luisteren, al was dat niet de voorkeur. Helaas was de luidspreker uit dat toestel gehaald, maar ik koppelde m aan de PU ingang vd Blaupunkt.

Ik ontdekte al snel dat de Wega veel gevoeliger was op MG dus kon ik eindelijk fatsoenlijk naar Veronica luisteren. Behalve natuurlijk als Beromunster op kwam zetten.

 

Later kocht ik een Telefunken Bajazzo Universal 201 . Geweldige radio, veel plezier van gehad. Op vakantie in Italië luisteren naar R Koeweit op de KG, met popmuziek.

 

Ik heb alle radios nog. Alleen de Pionier ligt wat uit elkaar.

 

 

bewerkt door ruudam
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei ruudam:

Ook ik begon met een Pionier I.

Was misschien het mooiste verjaardagskado dat ik kreeg.

Ik werd 9 jaar en we waren net even in Nederland in 1962. Van Aruba meteen maar in een 11 stedentocht winter.

 

Ik kreeg m van mn oom in Bergen, die had een electrazaak in de Stationsstraat en ik had m in de etalage zien staan, was niet goedkoop.

Ik was te jong en onervaren om t zelf in elkaar te zetten, dat deed mn oom. De eerst test was bij hem met de TV antenne.

Mn oom spande ook een lange antenne op de zolder van in ons tijdelijk huisje in Schoorl waar ik en mn broertje sliepen. (Zonder verwarming dus)

Zo luisterde ik in bed naar Hilversum 1, 2 kon ik niet horen. Op het einde van de afstem C nog een zwakke zender met muziek, dat was dus Veronica. Maar ik vond er niets aan....

Me altijd afgevraagd waarom ik H 2 niet kon ontvangen, moet toch de zandbodem van de Schoorlse duinen zijn geweest. Het verschil tussen 400 en 300 meter MG.

 

Het radiootje ging mee naar Aruba.

Daar Radio Kelkboom en Voz di Aruba op 1440 (ja 208) en 1320 elk 1 kW. Het ontvangertje kon die 2 niet goed uit elkaar houden, was heel frustrerend.

Daarnaast Radio Victoria met 10 kW met reli en klassieke muziek, maar daar lag niet de eerste belangstelling. Antilliana op 1270 met 1,5 kW uit het verder gelegen San Nicolas heb ik nooit gehoord. Wel Trans World Radio op het veraf gelegen Bonaire (200 km), maar ja 500 kW!!! op 800 kHz. Daar werden ook de programma's van de WereldOmroep op uitgezonden, dus dat was wel leuk.

 

Vlak voordat we teruggingen naar Nederland kocht ik voor NAF 14 een 6 transistor zakradiootje. We trokken 4 weken door de VS, en ik luisterde elke avond in bed met een oortelefoontje naar de plaatselijke zenders. Zo ook WABC in NYC. 

 

Terug in Nederland kreeg ik de oude Tropenontvanger Blaupunkt Salvador die we ook meegenomen hadden. Op de Pionier allen maar Hilv 1 en 2, niet interessant in 1968, ik wilde toen wel Veronica. Die was op de Blaupunkt maar net te ontvangen want Doetinchem was te ver weg.

Van een collega van mn vader kreeg ik een Wega radio met FM. Zo kon ik tenminste fatsoenlijk naar H3 luisteren, al was dat niet de voorkeur. Helaas was de luidspreker uit dat toestel gehaald, maar ik koppelde m aan de PU ingang vd Blaupunkt.

Ik ontdekte al snel dat de Wega veel gevoeliger was op MG dus kon ik eindelijk fatsoenlijk naar Veronica luisteren. Behalve natuurlijk als Beromunster op kwam zetten.

 

Later kocht ik een Telefunken Bajazzo Universal 201 . Geweldige radio, veel plezier van gehad. Op vakantie in Italië luisteren naar R Koeweit op de KG, met popmuziek.

 

Ik heb alle radios nog. Alleen de Pionier ligt wat uit elkaar.

 

 

 

 

Erg leuk verhaal Ruud.

 

Die grote zender bij jullie op Bonaire?   Was dat een Philips ?

Dan zou ik daar best wel eens aan gewerkt kunnen hebben. Kwam net van school en werd "te werk gesteld"  bij beproevingen grote zenders 300 - 500 Kw bij Philips in Huizen.  Hoop geleerd. Maar ja na twee jaar zei Willem van Kooten;"kom maar hier werken, veel leuker". 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geld hadden we thuis niet voor dit soort zaken.

Ik herinner me een buizenradio bovenop de commode in de huiskamer en een Z/W Philips TV die tot de zomer van 1974 dienst heeft gedaan. Mijn vader wilde perse voor het WK voetbal een KTV.

Maar als laatbloeier was er voor mij altijd wel een buizenradio bij de vuilnis te vinden.

Heb er heel wat versleten en pijnlijk geleerd dat er hoge spanningen op staan.

In die zin is het een wonder dat ik er nog steeds ben...

Ik heb wel een kristalontvanger gehad, waarschijnlijk gekregen van mijn acht jaar oudere broer.

Maar rond mijn elfde werd de interesse voor de radio en alles wat daarachter zit gewekt.

Nu heb ik mijn eigen radiozender en nog steeds diverse buizenradio's waaronder een Weimar van Oost-Duitse makelij met Radio Veronica op de schaal. Staat inmiddels bij Beeld & Geluid in Hilversum.

LPAM Forum.jpg

_BED0207.jpg

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Harm ten Brink:

Geld hadden we thuis niet voor dit soort zaken.

Ik herinner me een buizenradio bovenop de commode in de huiskamer en een Z/W Philips TV die tot de zomer van 1974 dienst heeft gedaan. Mijn vader wilde perse voor het WK voetbal een KTV.

Maar als laatbloeier was er voor mij altijd wel een buizenradio bij de vuilnis te vinden.

Heb er heel wat versleten en pijnlijk geleerd dat er hoge spanningen op staan.

In die zin is het een wonder dat ik er nog steeds ben...

Ik heb wel een kristalontvanger gehad, waarschijnlijk gekregen van mijn acht jaar oudere broer.

Maar rond mijn elfde werd de interesse voor de radio en alles wat daarachter zit gewekt.

Nu heb ik mijn eigen radiozender en nog steeds diverse buizenradio's waaronder een Weimar van Oost-Duitse makelij met Radio Veronica op de schaal. Staat inmiddels bij Beeld & Geluid in Hilversum.

LPAM Forum.jpg

_BED0207.jpg

 

 

Die laatste uit de DDR met Veronica kwam door Oom Dirk Verweij. Hij deed erg veel zaken met z'n textiel firma Universum met de DDR.

6 uur geleden zei Will Stevens:

Ik had een Philips tafelradio uit de jaren vijftig, een afdankertje van een oom van mij. Daar kon je ook een pick-up op aansluiten.

 

Eind jaren zeventig kocht ik mijn eerste hifi, met stereo-tuner. Eerlijk gezegd heb ik daarna nauwelijks meer naar de middengolf geluisterd.

philips.jpg

 

 

 

Will, deze vind ik heel erg mooi zeg!   Mooier als al die "houtlook" modellen uit die jaren.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-12-2022 om 21:05 zei Juul:

 

 

Erg leuk verhaal Ruud.

 

Die grote zender bij jullie op Bonaire?   Was dat een Philips ?

Dan zou ik daar best wel eens aan gewerkt kunnen hebben. Kwam net van school en werd "te werk gesteld"  bij beproevingen grote zenders 300 - 500 Kw bij Philips in Huizen.  Hoop geleerd. Maar ja na twee jaar zei Willem van Kooten;"kom maar hier werken, veel leuker". 

 

 

 

Ruud heb je mijn vraag gelezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze radio heeft de meeste zeezenders

London,

Please login or register to see this link.

 

London, Caroline, 390 en City

 

Dank voor de lijst, en ik vond mijn radio met Veronica 538. In de hele lijst is er maar 1 met 538, een Korting, en ik weet zeker dat m dus heb ook, had ik al eerder gemeld.

Helaas geen fotos of meer info, want er staat op de lijst verder geen enkele verwijzing!! Maakt het nog geheimzinniger.

Helaas moet ik voor mijn exemplaar heel diep graven in een opslagruimte, kocht m in een partij met 100 (!) tr radioos.

 

 

3 minuten geleden zei Juul:

 

 

Ruud heb je mijn vraag gelezen?

Ja, maar ik probeerde wat uit te zoeken, is niets te vinden.

Ik heb dus voor die zender gestaan in 1965, naar wat nu blijkt pas 1 jaar na ingebruikname.

Maar ik was pas 12 en wist niets van zenders of merken, dus niet opgelet, sorry Juul.

De enorme generator maakte veel indruk, TWR maakte zn eigen stroom.

Het aardnet was gewoon koper vlechtwerk uitgespreid over de grond, in de rotsbodem kon je niets ingraven. Er was toen nog maar 1 mast, nu zijn het er 4 en ze kunne alle richtingen op, dus de 400 kW Nautel (dat weet ik dan wel is extra sterk. Ze kunnen zelfs Cuba bereiken nu.

 

In 65 was de WereldOmroep daar in aanbouw, ik weet dat daar wel een Philips zender heeft gestaan, was meen ik 250 kW.

 

Bonaire was helemaal niets toen, de luchthaven een houten keet, de airstrip een stuk autoweg waar alleen 2 motorige propeller vliegtuigen, Convairs van de ALM (volle dochter KLM) konden landen.

 

De stroomvoorziening was rampzalig, elek dag viel de stroom uit. Zat je in een bioscoop en halverwege de film........ Behalve film kijken was er verder niets te doen.

Later hebben TWR en Wereldomroep de stroomvoorziening van het hele eiland overgenomen!! en toen was het wel stabiel.

 

Ik ken nog iemand op het eiland, een zendamateur, die de mensen van TWR kent, het eiland is klein.

Zal m eens vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Juul:

 

 

Will, deze vind ik heel erg mooi zeg!   Mooier als al die "houtlook" modellen uit die jaren.

 

Van bakeliet, geloof ik. Er zijn meer mooie modellen uit de jaren 50 die daarvan gemaakt werden. En ik weet nog dat we thuis ook een telefoon van (wit) bakeliet hadden. Die bestonden ook in het zwart. 

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-12-2022 om 19:07 zei Marinebroadcasters:

Ik ontdekte dus bij toeval tijdens een vakantie in juni 64 Caroline en Veronica. Thuis gekomen in Groningen luisterde ik in de week via de transistor van mijn broer die in West Duitsland bij de luchtmacht was gelegerd. In het najaar van 64 kreeg ik mijn 1e eigen Philips midden en lange golf transistor radio. Op een bepaalde plek nabij een stopcontact kreeg ik betere ontvangst terwijl bij een ander stopcontact er storing van de electra hoorbaar werd. Waarom dit verschil tussen beide stopcontacten is mij nooit duidelijk geworden. Circa 2 jaar geleden kwam ik op marktplaats 1 tegen, kapot dat wel. De eigenaar wilde er 50 Euro voor. Ik bood 10 Euro. De verkoper was van mening dat ik zeker wel 50 euro voor een jeugdherinnering over had. Nee dus. 

Mijn eerste transistorradio 1964.jpg

En dan de actuele stand van zaken. Alhoewel dit momenteel in een verhuis container is opgeborgen en het is maar de vraag of ik nog iets aan het AM deel van deze radio's heb. Onze nieuwe huis is 100% elektriek, warmtepomp, 30 zonnepanelen en A+++ energie label, totaal geisoleerd, "van het gas af". Kortegolf gaat nog wel heb ik inmiddels uitgevonden. Maar of middengolf nog doordringt?

Radio's aug 2021.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gele Philips ontvanger heb ik ook, deze heeft een uitstekend geluid op AM. Hmmm ja mijn eerste Radio is een "leuk" verhaal... Ik denk dat ik ongeveer 10 jaar oud was, toen gaf een oom me een kleine 6 transistor radiootje. Aan het raam was daar in Dusseldorp Radio Luxemburg goed me te ontvangen. Het probleem was dat de batterijen snel leeg waren. Ik vertelde het mijn oom en hij zegde daarop dat batterijen langer me gaan wanneer men ze verwarmde. Toen de oom weer weg was heb ik de batterijen in de keuken op de kookplaat gezet en geen idee vól opgedraaid. Gelukkig heb ik de keuken verlaten en naar ca. 3 minuten hoorde ik een geluid "tsschisch" twee keer en aan het plafond kleefde een soort van zwarte massa. Ik gaaf natuurlijk mijn oom de schuld.

 

De hier getoonde Philips ontvanger met Veronica op de schaal is de eerste getransistoriseerde Philips Philetta uit 1968. Daarvoor zaten daar buizen eer in. De Körting Radio's zijn in de DDR geproduceerd. Deze waren erg goedkoop, lijkt op korting haha Körting produceerde de beste Duitse toestellen van voor de oorlog. Maar later in 1954 werd Körting overgenomen door Neckermann ook nog met ontzettend goede toestellen maar vanaf de 60er jaren plakte dan Neckermann het merk Körting op de goedkoope DDR Radio's.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit was mijn eerste eigen radio, uit Japan een kristal ontvanger je moest een goede aarde hebben en een lange buiten antenne.

Hilversum een en twee en s'avonds Radio Luxemburg eind 50er jaren nog geen Veronica.

2022-12-29_08h35_56.png.2a6845484dd253b6c711d097859dc11a.png

Later werd dat Phillips Pionier 1 t/m 3, maar de familie radio was een Philips BX462A uit 1946.

Die mijn ouders kochten voor hun trouwen en nog op de bon, er moest wel wat worden geregeld door een familie lid.

Een paar geleden heb ik hem weer spelend gemaakt, condensators vervangen en van repro glasplaat en luisprekerdoek voorzien en opgepoetst. Nu speelt hij via een AM modulator mijn stream af met moderne software AM processing.

DSC00018.thumb.JPG.d48eef4d2799a33da4cad40a5bb642df.JPG

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herinner mij dat ik begon met een E en E Bouwdoos van Philips , daar kon je in Haarlem met de ferriet antenne Veronica ontvangen op de oortelefoon.

Later kreeg ik met sinterklaas een uitbreidingsset om een 150 Ohm luidspreker te gebruiken , voor die tijd was dat voor mij een geweldige set en je hoefde geen antenne en aarde aan te sluiten (het kon wel door een koppelwikkeling om de ferrietstaaf te leggen.)

Later kreeg ik een pioneer 1 enz, echter zonder antenne en aarde bereikte ik daar bijna niets mee, een stuk minder dan de E en E.

Gezien dit tegenvallende resultaat zou een bevriende radiomonteur mij van advies dienen , na de montage eerst gecontroleerd te hebben (die was in orde) sloot hij de antenne van de CAI aan en als aarde gebruikte hij de rechter aansluiting van de wandcontactdoos (die bij hem de nulleider was) en hoera het werkte , echter niet zo goed als de E en E.

Met deze kennis (zonder er bij te vertellen dat de rechter aansluiting ook wel eens de fase kon zijn) toog ik huiswaarts  en blies ik een paar weerstandjes in de CAI buizen aansluitdoos op en de 16  Amp smelt veiligheid van 1 van de 2 aanwezige groepen in huis liet het leven.

Zo zie je maar dat je hoe goed iets bedoeld is zonder meer kritisch beoordeeld dient te worden bij zulke dingen , ook als is de persoon geschoold.

Fijne jaarwisseling aan alle leden van dit forum. Radio Scotland.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.