Spring naar bijdragen

Absolute Radio op AM stopt


Helmut

Aanbevolen berichten

1215 <1214> of wel 247 meter middengolf. Tot 30 september 1967 in gebruik bij de BBC Light, welke ook op langegolf 1500 meter=198khz actief was en is. Op 30 september 07.00 uur ging daar op 247 de beloofde opvolger van the UK zeezenders van start....BBC Radio One met als opener Tony Blackburn die in mei 67 Radio London al had verruild voor de BBC Light. Er was veel kritiek op BBC Radio One maar de BBC vulde het fenomeen popradio anders in dan de zeezenders. Veel vroege Radio One is terug te vinden op Azanorak. 247 als golflengte was in NL wel een probleem gezien het feit dat op meerdere locaties in the UK 247 opstelpunten waren. Daar zat altijd wel een fractie verschil in en dat betekende in NL op 247 een vreemd echoachtig hol geluid. Ik luisterde in die tijd ipv 247 naar 1500 meter LW waarop vele uren Radio One werden overgezet als BBC Radio One &Two. In de wandelgangen ook wel Radio 1,5 genoemd. Those were the days.

bewerkt door Marinebroadcasters
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Marinebroadcasters:

1215 of wel 247 meter middengolf. Tot 30 september 1976 in gebruik bij de BBC Light, welke ook op langegolf 1500 meter=198khz actief was en is. Op 30 september 07.00 uur ging daar op 247 de beloofde opvolger van the UK zeezenders van start....BBC Radio One met als opener Tony Blackburn die in mei 67 Radio London al had verruild voor de BBC Light. 

1976 = 1967

1215 = 1214

bewerkt door thijs5326
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn inmiddels overleden moeder was fervent luisteraar van BBC Radio 3 op 648 kHz (tot 1978). De ontvangst in Bussum op de Grundig portable (party-boy) was prima en klonk mooi. Ze was dan ook zeer verbolgen dat de klassieke muziekzender verhuisde naar 1215 kHz (diverse 10-60 kW), matige ontvangst met fading. In 1993 begon Virgin Radio op dit zendernet met testuitzendingen, en nog even dus Absolute Radio. De ontvangst op 1215 werd lange tijd zwaar verstoord (300 Hz naast de frequentie en dat was ook zo op 1395 kHz) door Radio Albanië met hun external service met 500 kW, daar zijn we inmiddels van verlost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-1-2023 om 23:07 zei peellandfm:

1224 in Nederland weer beter bruikbaar lijkt me. Ik kan die schelle echo bak best missen, toch?

Ha, je bedoelt met schel dat ze breedbandig zijn met hun modulatie. MG en LG zenders waren normaal max 4500 Herz gemoduleerd in totaal dus 9 kHz breed (= 1 kanaal). Hier en daar zijn AM zenders van daag de dag 12 kHz breed (2x6) geen idee of dit wel of niet mag, wordt het gedoogd binnen de EU…? Bij voorbeeld Groot Nieuws Radio was tot hun close-down op 1008 kHz Flevopolder met hun Terneuzen 50 kW CBT zender ook 12 kHz, om maar wat te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Charlie B:

Ha, je bedoelt met schel dat ze breedbandig zijn met hun modulatie.

 

Breedbandig heeft Vincent mooi gevisualiseerd.

 

Hol, blikkerig, platgeslagen. Ik kan niet echt uitleggen wat ik er aan hoor.  Blikkerig ofzo is denk een beter woord. En die echo galm op de presentatie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei peellandfm:

 

Breedbandig heeft Vincent mooi gevisualiseerd.

 

Hol, blikkerig, platgeslagen. Ik kan niet echt uitleggen wat ik er aan hoor.  Blikkerig ofzo is denk een beter woord. En die echo galm op de presentatie. 

Oké duidelijk! Ja ik weet wat je bedoelt, ik hoor het ook. Dat krijg je met meerdere zenders op 1 en dezelfde frequentie. Begin jaren 90 werkte ik bij PTT Telecom, op de servicedesk in de Gerbrandy toren. Daar hadden we o.a. een Drake ontvanger voor de MG en KG monitoring, later bij Nozema een JRC NRD-535, en bij KPN BCS NOC H’sum ook zo’n Perseus om de zender van de klanten checken. Misschien niet zo nauwkeurig als een R&S spectrum analyzer maar je kon toch mooi een en ander bekijken op die SDR plaatjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

Maar inderdaad wel goede muziek, vooral s nachts.

Met een radio met ferriet antenne luistert het beter omdat je dan minder signalen door elkaar krijgt wegens richt gevoeligheid.

Met autoradio - rondom gevoelig - is het slechter.

 

Overigns werd het beter toen de vermogens naar de helft gingen - less is more

Oei ik was 3 jaar geleden minder mild, lees ik net. Maar wat Ruud schreef zal 't zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Charlie B:

Oké duidelijk! Ja ik weet wat je bedoelt, ik hoor het ook. Dat krijg je met meerdere zenders op 1 en dezelfde frequentie. Begin jaren 90 werkte ik bij PTT Telecom, op de servicedesk in de Gerbrandy toren. Daar hadden we o.a. een Drake ontvanger voor de MG en KG monitoring, later bij Nozema een JRC NRD-535, en bij KPN BCS NOC H’sum ook zo’n Perseus om de zender van de klanten checken. Misschien niet zo nauwkeurig als een R&S spectrum analyzer maar je kon toch mooi een en ander bekijken op die SDR plaatjes!

 

Hé Charlie heb je bij AVVC  gezeten in Hilversum?

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Charlie B:

Mijn inmiddels overleden moeder was fervent luisteraar van BBC Radio 3 op 648 kHz (tot 1978). De ontvangst in Bussum op de Grundig portable (party-boy) was prima en klonk mooi. Ze was dan ook zeer verbolgen dat de klassieke muziekzender verhuisde naar 1215 kHz (diverse 10-60 kW), matige ontvangst met fading. In 1993 begon Virgin Radio op dit zendernet met testuitzendingen, en nog even dus Absolute Radio. De ontvangst op 1215 werd lange tijd zwaar verstoord (300 Hz naast de frequentie en dat was ook zo op 1395 kHz) door Radio Albanië met hun external service met 500 kW, daar zijn we inmiddels van verlost.

BBC Radio Three, classical, heeft na 247/1214 ook nog een tijd op 275 /285   1088/1052 gezeten. 

Toen Three van de AM verdween kwam Radio One op 275/285 en was op 1088 prima te ontvangen in Nederland. 

 

Commercieel gaf 247 Virgin, en SportTalk op 1053/1089. 

19 uur geleden zei Charlie B:

Ha, je bedoelt met schel dat ze breedbandig zijn met hun modulatie. MG en LG zenders waren normaal max 4500 Herz gemoduleerd in totaal dus 9 kHz breed (= 1 kanaal). Hier en daar zijn AM zenders van daag de dag 12 kHz breed (2x6) geen idee of dit wel of niet mag, wordt het gedoogd binnen de EU…? Bij voorbeeld Groot Nieuws Radio was tot hun close-down op 1008 kHz Flevopolder met hun Terneuzen 50 kW CBT zender ook 12 kHz, om maar wat te noemen.

CBT maakte geen AM zenders 

Groot Nieuws gebruikte de oude Harris 1395 zender Van Trintelhaven, 150kW met 100 in Zeewolde op 1008. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

BBC Radio Three, classical, heeft na 247/1214 ook nog een tijd op 275 /285   1088/1052 gezeten. 

Toen Three van de AM verdween kwam Radio One op 275/285 en was op 1088 prima te ontvangen in Nederland. 

 

Commercieel gaf 247 Virgin, en SportTalk op 1053/1089. 

CBT maakte geen AM zenders 

Groot Nieuws gebruikte de oude Harris 1395 zender Van Trintelhaven, 150kW met 100 in Zeewolde op 1008. 

OK, ’t kwam een beetje rap uit de pen. Je hebt gelijk. Nozema, KPN, Broadcast Partners beheren of verhuren zenders ze maken ze inderdaad niet zelf! KPN heeft de overgebleven MG zender(s) uitgezet en de freq. zijn overgedaan naar BP. Er is toen een container met TX er in naast geplaatst. In Zeewolde dus, Vogelweg, ik zeg het nu even snel zo uit m’n hoofd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Charlie B:

OK, ’t kwam een beetje rap uit de pen. Je hebt gelijk. Nozema, KPN, Broadcast Partners beheren of verhuren zenders ze maken ze inderdaad niet zelf! KPN heeft de overgebleven MG zender(s) uitgezet en de freq. zijn overgedaan naar BP. Er is toen een container met TX er in naast geplaatst. In Zeewolde dus, Vogelweg, ik zeg het nu even snel zo uit m’n hoofd.

 

 

Charlie,

 

Heb je m'n vraag over het hoofd gezien? Zie hier boven.

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vor 9 Stunden schrieb ruudam:

 

Groot Nieuws gebruikte de oude Harris 1395 zender Van Trintelhaven, 150kW met 100 in Zeewolde op 1008. 

Ik weet dat Groot Nieuws Radio aan het einde een 50 kW Nautel zender in gebruik had. Men sprak van 100 kW omdat de antenne in Zeewolde in twee richtingen 3 dB opleverde.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, nee hoor ik was even vergeten op de verzendknop te drukken...1991 begonnen op ZBC Zender Bedrijfs Centrum 6e verdieping van Lopik-T, 1993 omgedoopt OBC in Nozemagebouw, Omroep Beheer Centrum. Daarna AVMC 2010-2014. AVVC was dus voor mijn tijd ! : ) Ben ook radio telegrafist geweest bij Radio-Holland (1980).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Charlie B:

Juul, nee hoor ik was even vergeten op de verzendknop te drukken...1991 begonnen op ZBC Zender Bedrijfs Centrum 6e verdieping van Lopik-T, 1993 omgedoopt OBC in Nozemagebouw, Omroep Beheer Centrum. Daarna AVMC 2010-2014. AVVC was dus voor mijn tijd ! : ) Ben ook radio telegrafist geweest bij Radio-Holland (1980).

 

 

Leuk Charlie.  En mooie "loopbaan'.

Ja AVVC was in mijn tijd. Alle verbindingen tussen de studio's en zeker de verbindingen met "buiten" liepen dus via hen in de "toren".

Wij riepen altijd  "audioootjoooooo" als we ze nodig hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Juul. Leuk om te horen ook, dan hebben we elkaar net niet gekend! 16 oktober 2006 werd Nozema overgenomen door KPN en in 2010 was de “fusie” tussen Lpk en Hvs. Geregeld contact via hotline T65 slingertelefoon, en ook met HCK, MCR van Technicolor/Ericsson. De bedrijfscultuur van de bedrijven was enigszins verschillend echter ik heb met alle collega’s prettig samengewerkt het was mooi om meegemaakt te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig, deze ontvang ik dus ook en heel goed. Tijd terug was weken/maanden lang de modulatie slecht waarbij ik me wel afvroeg is er wel iemand die naar dit signaal luistert? 

Het signaal is hier erg sterk voor slechts 1 kW    Please login or register to see this link.   (al loopt het pad voornamelijk over zout water)

 

1260.thumb.jpg.fc98ba0c380ada3474ce5631e813e2d8.jpg

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.