Spring naar bijdragen

Jinx


Aanbevolen berichten

22 uur geleden zei Andries 2:

Het blijft een rare constructie. Het zou kunnen dat eerst de langste antenne is geplaatst (toch nog altijd zo'n 45 ? meter lang). Daarna de tweede (het schuine deel) misschien om de antenne elektrisch langer te maken en een betere aanpassing voor de diplexer te krijgen, of met het idee als dat ook niet zou werken dat deel als tweede antenne te gebruiken. Waarschijnlijk is er niemand meer die het precies weet....

Misschien duikt er nog eens een foto op met maar 1 antenne...

 

Op opnames van Swinging Radio England/Britain Radio/227/355 uit die tijd hoor je niet dat het programma van de een doorklinkt in de ander, dus het zal wel gewerkt hebben (of er ook met twee maal 50 kilowatt gewerkt werd betwijfel ik)

Misschien dat Lex Harding (@Juul?) of Look Boden daar nog iets van weten. Per slot van rekening hebben ze allebei op de Laissez Faire gezeten.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-1-2023 om 19:14 zei ruudam:

De 1467 antenne is en skirt antenne en redelijk rondstralend, de L antenne voor 1179 is zeer richtinggevoelig, gaat R NW met grote gain en ZO met grote demping. 

Richting ZW dan ook erg grote gain, ik was laatst in Zelzate (Belgie, ruim 130 km) en aldaar nog best te ontvangen. Echt maar 100 W ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Misschien dat Lex Harding (@Juul?) of Look Boden daar nog iets van weten. Per slot van rekening hebben ze allebei op de Laissez Faire gezeten.

Piet.

 

 

Ik denk dat Lex het niet weet. Hij is nooit zo "in de techniek geweest". Binnenkort ga ik bij hem langs en als ik er dan denk dan......................

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ergens een geluidsfragment uit een Veronica programma waarin Lex vertelt dat hij in de lucht was toen de top van de mast afbrak en de zender vreemd begon te doen. Hij was duidelijk d.j., geen technicus. Vraag hem er toch nog maar eens naar, misschien herinnert hij zich nog andere dingen.

Groet, Andries

 

P.S. Om medische redenen ben ik vanaf morgen een paar dagen " uit de lucht"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mm ik lees twee antennes ze noemen het worsten antennes.

Blijft dus over de foto's van TS die een naar mijn idee wel een helder beeld geven hoe het echt gezeten heeft.

1 antenne in een sterk geknikte L vorm, met hier dan 2 zenders op gekoppeld.

En met 50 Kw elk, heb je reserve voldoende over om wat ERP te verkrijgen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

mm ik lees twee antennes ze noemen het worsten antennes.

Blijft dus over de foto's van TS die een naar mijn idee wel een helder beeld geven hoe het echt gezeten heeft.

1 antenne in een sterk geknikte L vorm, met hier dan 2 zenders op gekoppeld.

En met 50 Kw elk, heb je reserve voldoende over om wat ERP te verkrijgen.

 

Theo

52520383106_88f11a957b_3k.thumb.jpg.2df9a22d6aeb4599a6788cb1ec2c2694.jpg

Hierop is duidelijk te zien de antenne feed kast en boven de verbinding van de twee worsten, een worst de langste zat aan de antenne feed de andere aan lage achter mast.

094913105.thumb.jpg.d3d7bb090a930f0b5a9661c2529bfbe0.jpg

bewerkt door nchuijg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei ruudam:

In het artikel van Bob Leroy lees ik toch duidelijk 2 aparte antenne s. 

De eerste diplexer werd pas  later door Caroline gebruikt. 

Maar kijk nu eens naar de laatste foto, zoom in op de top daar zijn de twee worsten gekoppeld en geïsoleerd opgehangen in de top.

Ik heb er zelf bijgestaan toen hij na reparatie uitgelegd werd op de werft in Zaandam Feb. 1967 om weer in top te worden gehesen, het was uit een stuk die worsten.

Op de Media Pages staan daar foto's van mij bij Please login or register to see this link.

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn wat zuinig geweest met de belichting maar dit geeft heel goed weer, hoe groot de fysieke dimensies zijn van een koppelaar voor 2 maal 50 Kw zenders op 1 antenne.

Ik zeg het vaker tegen mensen, het is niet moeilijk te begrijpen hoe het werkt, zie de diplexer van Juul.

Of hoe een repeater werkt, in dezelfde band op 1 antenne.

Maar voor midden golf wordt het allemaal zo groot 😊

En dat is goed terug te zien in dit filmpje.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo,

 

Ruimte was op de Olga Patricia geen probleem het was een vrachtschip met een groot ruim.

De studio's waren zeg maar een porto cabin verhoogt in het ruim geplaatst, ook zo met de zenders, maar die waren verzegeld bij binnenkomst in IJmuiden.

Het was allemaal niet romantisch daar beneden.

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is altijd jammer dat van dit soort zaken geen info en of documentatie is over gebleven.

Laat staan een foto.

Van draaitafels, presentatoren en bandrecorders is genoeg te vinden, techniek veel minder.

Het zelfde geld voor Veronica, de zender zie je nog wel eens snel voor bij komen, omdat deze naast de studio stond.

Maar een aggregaat? De aanpassing van de antenne?

Maar ik denk dat we al aardig bij elkaar beredeneerd hebben, hoe het gezeten moet hebben.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Peter.

 

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ontvang op 1179 een redelijk signaal in Geersdijk (Noord Beveland)

Uitzendingen in het engels.

Ik kan niet precies horen wat de naam van dit station is.

Er is wel behoorlijk wat fading, lijkt mij een engelse zender.

Ik ontvang met een Tecsun S2000 met een 30 mtr lange antenne op 6 mtr.

 

Vriendelijke groet

Rien Versluys

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei marinus:

Goedemorgen Peter.

 

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ontvang op 1179 een redelijk signaal in Geersdijk (Noord Beveland)

Uitzendingen in het engels.

Ik kan niet precies horen wat de naam van dit station is.

Er is wel behoorlijk wat fading, lijkt mij een engelse zender.

Ik ontvang met een Tecsun S2000 met een 30 mtr lange antenne op 6 mtr.

 

Vriendelijke groet

Rien Versluys

 

Weet je zeker dat het 1179 is en niet 1197. Dat is Engels. 

Paradijs 1467 is weer terug op "volle"  sterkte. 

Richting ZW maar paar dB minder als 1179. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was 1179.

Ik haal de antenne binnen op een draadje, verre van ideaal.

De bedoeling is met een coax, dan zal het signaal sterk verbeteren.

3 uur geleden zei Eric:

Welkom Rien, Kijk Please login or register to see this link.   even, er zit geen Engelse zender op 1179kHz. Grts Eric

 

 

Morgenmiddag luister ik weer naar  1179.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.