Spring naar bijdragen

Tim Ridder (=Bart van Leeuwen) Radio Mi Amigo 1 Maart 1976


Henk-Anna Loog

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Ha Omni,

 

Dat ben ik helemaal met je eens wat betreft sommige beroepsmilitairen, een oom van me was in de jaren 60 ber......etc etc  ...... het avond appel om 17 uur snel de trein Den Bosch-Eindhoven en dan het boemeltje Eindhoven-Geldrop en ik was in 1 uurtje thuis... en dan snel naar mijn zolderkamer en de radio op Mi Amigo zetten en met de Philips N4416 recorder alles opnemen... Is nu al weer 47 jaar geleden... time flies!!!!

 

Henk Kruize

 

 

Voor mij aanvankelijk Hilversum, half uurtje van waar ik woonde, meteen wegracen (wegwezen) om 1700 uur. Helaas daarna (na 8 weken 'training') in Assen, vandaar het officierenkamertje. Wel vaak om iets van 1300 of 1400 uur 'klaar' (klaar met niksen) op Vrijdag en nog voor de spits thuis. Alle apparatuur in de kofferbak: tuner, versterker, cassettedeck (x2), FM draadje, speakers en TV. Op Zondagavond alles van te voren weer inpakken, hele kofferbak vol. Hop 2 uur rijden van Amsterdam naar Assen: alles uitladen en om 1000 uur melden op het 'we gaan weer niksen' bureau. Maandag was het wat 'drukker', maar rond 1600-1700 uur meteen aan de radio (eerst alles aansluiten, als ik dat 's ochtends niet gedaan had)  en uiteraard gratis eten halen in de 'mess'. Ik ging naar de onderofficieren 'mess', want ik vond het bedienen door dienstplichtigen in de officieren 'mess' een schande. Vaak echter nam ik mijn eten mee naar mijn kamertje. :( 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Juul,

 

De mijne......

 

Groet

Henk Kruize - Lichting 76-2

Henk 1 Maart 1976 Militair Paspoort.jpg

Paspoort en PSU uitrusting. De 'stereo' spuiten met een of ander middeltje in beide armen maakt de soldaat compleet😄 Isabelle kazerne Vucht. mei 1980

bewerkt door Moby
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Moby:

PSU uitrusting

:)  en vergeet de "berenlul" niet....     Mijn kamer (nummer 80) op de kazerne lag op de 3e verdieping en als we met de PSU op appel moesten dan was dat een klotenzwaar ding om al die trappen af te zeulen. Er was een mooi gat bij al die trappen dat meteen op de vloer van de begane grond uitkwam, dus.... complete PSU door dat gat naar beneden laten vallen en dan op je gemak de trap af, beneden PSU weer oprapen en op je gemak naar buiten..... Klinkt mooi op papier en werkte ook in de praktijk.... :( totdat er een keer zo'n kapitein met 3 sterren onderaan de trap stond en die de schrik van zijn leven kreeg toen mijn PSU naast 'm neer plofte. Als "dank" mocht ik 10x met PSU de trappen van de 3 verdiepingen beklimmen en afdalen.... Zal je mijn gedachten van toen besparen.. :) 

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja,je moest zeker......Ik wou  graag bij de verbindingsdienst(kamp Holterhoek),of anders de hospikken,maar niets van dat.

Het werd Van Heutz😵

Ik nam een radio mee voor op de zaal, op Hilversum 3 afstemmen en we hadden muziek.

Ik vond het wel een leuke tijd.Zelfs het eten was goed.

Na de opleiding kwam ik in Het Harde.De oude kameraden waren allemaal naar andere bestemmingen verplaatst.

Erg jammer. Daar bloeiden hele goede vriendschappen op.

Blindelings nam je het op voor elkaar.

In Het Harde was helemaal niets te toen,een kamp met ongemotiveerden.

Volgens de kapitein 'langharig tuig'

Tot 2 uur s'nachts in het cafe zitten. Ja,een biertje pakken hoorde er bij,en het bleef niet bij een paar:D

 

Heb me toen maar laten afkeuren.

En kon het apenpak verder in de kast laten hangen.....

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Ja, "dienst", Die was voor mij van erg korte duur.

Opgekomen na de zomer in 1967.  Lichting 67-6 was ik.

ik had er geen problemen mee. Ik zou bij de verbindigsdient komen. Vond ik wel leuk, M'n vuurdoop was in de Elias Beekman in Ede. Het duurde 14 dagen.

De eerste avond al bonje met zo'n kamer sergeant , beroeps. 'De prullebak hoeft de eerste avond as ik kom inspecteren nog niet zo leeg te zijn hoor".............

 

Hij kwam later langs en begon te tieren.....................  Ik gaf tegengas en confronteerde hem met z'n eerder gedane "belofte".   "BEK HOUDEN"   was z'n antwoord.

 

En toen dacht ik, wil ik dat allemaal wel.  Ook het lopen van het verblijf naar de kantine moest in een rechte lijn.....

Ik ventileerde dat ik dat wel onzin vond.  Enfin, ik werd uitgenodigd samen met nog wat anderen  om naar de "psych' In Arnhem te gaan. In een 3 tonner...........  En ook dat bij de opkomst langzaam   van gewone burgerkleding naar een eenheids groen pak daar had ik moeite mee.

Die psych man had als snel in de gaten dat het met mij in dienst niks zou worden.

Hij zei dat ik maar naar Den Haag moest om officieel "buitengewoon dienstplichtig" te worden.

Ik was in het gezelschap met nog wat anderen...................met de zelfde aanpassingsproblemen.

M'n moeder zei nog;  " S5 ?  Krijg je later nooit meer een goede baan"...........................

Dat is wel goed gekomen dus.

 

Later veel later kwam ik in kontakt met een paar mede afgekeurden en allemaal zijn ze terecht gekomen in de media !!!!! Grappig. Mondige en artistieke mensen denk ik.

Enfin, Ad werkte al bij Veronica en ik ging wel eens op de brommer bij hem langs op de Zeedijk.

Willem van Kooten wist dat Ad en ik al op school radiootje speelden. Hij vroeg wel eens of ik snel wat MTUW of andere non stop, Elvis en Stones programma's wilde opnemen.

 

En toen ik na twee weken dienst weer bij Ad langs kwam vroeg Willem wat ik nu deed. Ik werk bij Philips, "grote zenders"  in Huizen.

Wat verdien je daar?"Fl 425,- zei ik. Krijg je hier ook....................Bel maar op dat je niet meer komt.

En zo begon mijn loopbaan bij Veronica op 29 november 1967.

Een paar weken daarna kwam Lex van boord naar de studio vandaar dat we zo'n goed band hebben , nog steeds.

 

Hier het fragment dat Willem mij welkom heet. Ben er wel trots op dat ik "aangenomen" ben door Willem.

 

Please login or register to see this link.

 

PS. Militair paspoort heb ik nog maar zonder foto, want ja, 2 weken in dienst.....................

Mooi stukje Juul.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herinner me ik me plots: we moesten een A naar B doen, maar onopvallend. Dit was 's avonds in het donker. De Kapitein liet ons vluchtig een kaartje zien hoe of wat. Ik herinnerde me de lokatie, ik herkende het kaartje, want de dag ervoor hadden we een 'kaartleesfietstochtoefening' gedaan.

 

Omni, was dat in de buurt van Roosendaal?

Wij hebben een identieke situatie meegemaakt, ook de parallelweg gelopen, terwijl op de zandbaan constant een Nekaf jeep heen en weer reed.

Ik was 69-4, cavalerie nunspeet 42ZVE

Groet, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-3-2023 om 16:20 zei jan227:

Omni, was dat in de buurt van Roosendaal?

etc.

Groet, Jan

Nee, Jan, het was in de buurt van Baarn/Hilversum. Oorspronkelijk Dienst gepland voor nazomer 1980, maar dankzij studie en nog een beperkte uitstel werd het begin sept 1988. Ik vermoed dat dit 'drama' ergens in oct 1988 plaats vond. Net voor Kerst 1989 groot 'verlof'. Binnen een jaar alweer oproep voor twee weken 'oefening' dus meteen als gewetensbezwaarde 'gesoliciteerd' en 'aangenomen'.

bewerkt door Omnivoor
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik mocht 10 jaar later nog eens opdraven, toen de BB werd opgeheven en Corps Mobiele Colonnes werd opgetuigd. Kamp Crailoo, 4 weken brandweercommandantje spelen.

's Avonds zaten de mannen van Nera daar ook aan de bar in de mess.

Al met al zo zonde van de tijd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei jan227:

Al met al zo zonde van de tijd...

Tja Jan,

Iedereen kijkt met andere ogen naar zijn diensttijd, ik zal je eerlijk zeggen dat ik het helemaal totaal niet zag zitten en daar ook op de kazerne mijn kont flink tegen de krib heb gegooid... en dan maak je kennis met "Backfire" want dan zorgen de korporaaltjes, sergeantjes en vaandrigjes er wel voor dat je weekendverlof aardig naar de kloten gaat. Och, ik heb het ze vergeven, ik denk dan bij die gasten "Mattheus 5, vers 3" (=Zalig zijn de armen van geest)

Wat heb ik er geleerd??? Pfoee... eerst het positieve, de EHBO, of zoals het daar heet ZHKH (Zelfhulp en Kamerdenhulp), schieten... ik heb een, zoals ze dat noemen, een "timmermans oog" dus dat ging prima, kijken naar de roos, richten, trekker overhalen en dan die kloten terugslag van die rot FAL tegen je schouder en dan een compliment krijgen van de "streep" dat ik het goed deed, en....drinken, vooral dat.. drinken heb ik er ook geleerd, als je naar een andere kamer werd verplaatst moest je zoals ze dat noemden "Je de kamer in drinken". Je werd geblindoekt en kreeg een stuk of 7 kleine glaasjes voor je met daarin een grote slok diverse soorten drank en dan moest je raden wat er in zat. Je moest er minimaal 5 goed raden anders moest je de hele week je kamermaten een rondje geven in de mess. Nou, je moest die glaasjes in een keer naar binnen gieten en doorslikken en dan zeggen wat hjet was. Nou zat er, en dat wist je niet, in het laatste glaasje altijd een flinke scheut afwasmiddel en dat was smerig wat je goot het in een teug naar binnen... :(  en na een paar minuten dan kwam alles wat er in je maag zat naar buiten, ja, dat scheutje afwasmiddel "reinigde je maag" compleet.

En het negatieve dat ik er leerde? 1001 Manieren om je van een klusje te kunnen drukken....

Ik had het liever niet dan wel gedaan maar als ik er nu, 47 jaar later naar terug kijk, had het toch wel een "opvoedende" werking al moest je die wel met een loep zoeken :) 

 

Fijne dag Jan

 

Henk Kruize 550809291

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.