Spring naar bijdragen

commerciële tv ideeën uit 1963


peellandfm

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei ruudam:

Mooi dank je.

Het hele artikel?

 

 

Hier boven Ruud..........................................

Op 13-3-2023 om 22:20 zei peellandfm:

Ik was eigenlijk op zoek naar iets anders. (radio-bulletin van jaar geleden)

Ik kom dit artikel tegen in de meeste landelijke kranten van 13 maart 1963.

 

Voor mij is dit nieuw, ook op de Norderny site zie ik er niks over terug.

Wie kan er meer over vertellen.

 

KBPERS01_002814011_mpeg21_p00001_image.jpg

 

 

Ik heb wel wat maar zoooo interessant vond ik het niet.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je, bijzonder leerzaam.

Wordt ook bevestigd dat de AM antenne een shunt fed is, waarbij dus het juiste punt op de mast werd gezocht. Ik had dat verhaal vd degene die zegt dat bedacht te hebben, een zendamateur uit Den Haag die ook voor de Haagse Courant werkte en waarvan niet bekend mocht worden dat hij ook voor de REM werkte.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Ruud, weet je nog wie die zendamateur was ?

Maar toen die adviseerde  was het nog niet verboden.  Na december wel vanwege het feit dat ie op het z.g. "continentale plat" stond.

 

Maar aan de andere kant zo'n shunt feed op een mast was natuurlijk allang bedacht. Maar je weet het dat soort zaken hebben soms vele moeders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Juul:

Dag Ruud, weet je nog wie die zendamateur was ?

Maar toen die adviseerde  was het nog niet verboden.  Na december wel vanwege het feit dat ie op het z.g. "continentale plat" stond.

 

Maar aan de andere kant zo'n shunt feed op een mast was natuurlijk allang bedacht. Maar je weet het dat soort zaken hebben soms vele moeders.

Natuurlijk bestond de  shunt fed techniek al langer maar hij stelde het voor toen hij voor een reportage op het eiland was. De jongens wisten alles van TV techniek maar weinig van Middengolf. 

Als verslaggever van een krant is het niet de bedoeling actief mee te werken aan het onderwerp waarover je schrijft. 

Zijn naam is Hans Veldhuizen, maar is helaas overleden. 

Ik ben nog wel met een speedboat van een raadsljd van Noordwijk met hem naar het eiland gevaren. 

We wilden het huren voor MG frequenties die ik toen had. 

Gem. Noordwijk wilde het REM eiland Behouden. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb begrepen dat het aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was dat de REM ook een radiostation in de lucht zou brengen. Bij RCA was alleen een tv-zender besteld, maar er schijnt toen ook een 1 kW-middengolfzender geleverd te zijn. Pas toen ontstond bij de REM het idee om, naast TV Noordzee, ook Radio Noordzee te gaan beginnen. Dat verhaal heb ik gehoord van de mensen die indertijd betrokken waren bij het in de lucht brengen van Radio Atlantis vanaf de Jeanine (Condor). Zoals bekend heeft Atlantis toen gebruik gemaakt van die voormalige REM-middengolfzender.

Piet.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een T antenne gaat het afleggen tegen een verticale straler, dat bleek toen wel.

Uit eigen experimenten is hier een verschil van 3 dB in ten voordele van een verticaal antenne.

En dan moet bij de T antenne de hoek tussen de verticale straler en top ook nog 90 graden zijn.

Als dit niet het geval is,loopt het verschil heel snel op.

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

vor 5 Stunden schrieb Helmut:

Hoeveel vermogen had Veronica toen?

De vraag kwam in me op omdat tijdens de REM uitzendingen zond Veronica nog vanaf de Borkum Riff uit. In de Veronica Historie staat dat eerst tijdens de jaarwisseling 1964/65 de programma's vanaf de Norderney kwamen. Blijkbaar is hier geen precieze datum bekend....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Helmut:

Hoeveel vermogen had Veronica toen?

Toen in november 1964 de Borkum Riff werd vervangen door de Norderney werd door Veronica gebruik gemaakt van een 10kW-zender van Continental Electronics.

Piet.

2 minuten geleden zei Helmut:

De vraag kwam in me op omdat tijdens de REM uitzendingen zond Veronica nog vanaf de Borkum Riff uit. In de Veronica Historie staat dat eerst tijdens de jaarwisseling 1964/65 de programma's vanaf de Norderney kwamen. Blijkbaar is hier geen precieze datum bekend....

De Borkum Riff werd op 16 november 1964 vervangen door de Norderney (Bron: Stichting Norderney).

Piet.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja daar hebben we in het zelfde moment geschreven. Ik denk dat tijdens de REM uitzendingen nog de zwakkere zender vanaf de Borkum Riff in de lucht was. Daarom misschien zeggen mensen de ontvangst van Radio Noordzee was beter dan Radio Veronica. Wat was het vermogen van de Borkum Riff zender?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei ruudam:

REM radio Noordzee 1403 kHz, 214 meter. 

Kwam vaak beter door dan Veronica werd gezegd. 

Heb bij Radio West nog gewerkt met Presentator die voor Noordzee werkte. 

In mijn herinnering was het signaal van Veronica in de Bollenstreek altijd wel wat sterker dan van Noordzee, ondanks dat het REM-eiland dichterbij was. Veronica had in 1964 dan ook een hoger vermogen, zowel vanaf de Borkum Riff als vanaf de Norderney.

Piet.

2 minuten geleden zei Helmut:

Oh ja daar hebben we in het zelfde moment geschreven. Ik denk dat tijdens de REM uitzendingen nog de zwakkere zender vanaf de Borkum Riff in de lucht was. Daarom misschien zeggen mensen de ontvangst van Radio Noordzee was beter dan Radio Veronica. Wat was het vermogen van de Borkum Riff zender?

Volgens mij was dat in 1964 vanaf de Borkum Riff zo'n 7,5 kW. Klopt dat, @Juul?

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.