Jump to content

Recommended Posts

Posted

cloak_login_or_register Radiolegende Erik de Zwart is vanaf 1 maart 2025 te horen op Radio 10. Hij gaat elk weekend van 10:00 tot 12:00 uur het programma Eriks Top 40 Hitdossier presenteren. Hierin staat de muziekgeschiedenis van de Nederlandse Top 40 centraal, met aandacht voor de grootste hits en de bijbehorende herinneringen van luisteraars. Naast zijn nieuwe programma wordt De Zwart de station-voice van Radio 10. Zijn stem krijgt daarmee een prominente plek in de audiobranding van de zender, waaronder jingles en promo’s.

cloak_login_or_register

Posted

Erik, aardige gozer maar "jobt van de ene zender naar de andere"...........................

Ik zeg altijd tegen hem en pest hem er mee; "de enige zender waar je niet was is Veronica - de zeezender" Gaat niet meer lukken ook."

En ik weet dat ie dat wel jammer vindt.

• reaction_title_1 2
Posted
4 minuten geleden zei Juul:

Erik, aardige gozer maar "jobt van de ene zender naar de andere"...........................

Ik zeg altijd tegen hem en pest hem er mee; "de enige zender waar je niet was is Veronica - de zeezender" Gaat niet meer lukken ook."

Echt een fan ben je denk ik niet van 'm? Als ik je reacties op 60 jaar Top 40 en de overstap naar de TROS zo lees 😉 

Posted
3 uur geleden zei Juul:

Ik verdenk hem ervan dat ie dan al snel zou zijn vertrokken naar RNI. 😉Erik (1957) is echter gewoon een jaar of wat te jong. Wel leuk voor hem dat hij nu een 'radiolegende' wordt genoemd.

Posted

In tegenstelling wat Justin, hier boven denkt, heb ik hele goede herinneringen aan Erik. Ook als wij bij Veronica de zeezender weer een reunie hebben komt ie altijd opdraven. Hij is nooit te beroerd om hulp te bieden.

Een gewone Amsterdamse gozer met grote bek  Ik mag dat wel.

En Ad Bouman en ik pesten hem dus altijd . "Veronica op zee net niet gelukt hé?"

• reaction_title_1 2
Posted
3 minuten geleden zei Juul:

"Veronica op zee net niet gelukt hé?"

Maar wel in 1979 aan boord van de Mi Amigo voor Radio Caroline als Paul de Wit, en zoals ik ooit in een van Hans Knot zijn boeken las heeft ie daar aan boord nog een flinke ruzie gehad met de Engelse DJ Tony Allan.

Groet

Henk Kruize

• reaction_title_1 1
Posted
2 uur geleden zei Martin1968:

Ik verdenk hem ervan dat ie dan al snel zou zijn vertrokken naar RNI. 😉Erik (1957) is echter gewoon een jaar of wat te jong. Wel leuk voor hem dat hij nu een 'radiolegende' wordt genoemd.

Erik heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ie als jonge luisteraar, middenin de doelgroep van de zeezenders, Noordzee beter vond dan Veronica. 
@Martin1968 Is het gek om iemand met een staat van dienst van 47 jaar, waarvan 45 op de landelijke radio, een radiolegende te noemen? Nee toch?

15 minuten geleden zei Juul:

In tegenstelling wat Justin, hier boven denkt, heb ik hele goede herinneringen aan Erik. Ook als wij bij Veronica de zeezender weer een reunie hebben komt ie altijd opdraven. Hij is nooit te beroerd om hulp te bieden.

Een gewone Amsterdamse gozer met grote bek  Ik mag dat wel.

En Ad Bouman en ik pesten hem dus altijd . "Veronica op zee net niet gelukt hé?"

Erik was dan ook de perfecte presentator voor Mono, waarmee Ad Bouman in de C-periode van de VOO (vanaf 1981) op Hilversum 2 (middengolf dus) herinneringen ophaalde aan de zeezendertijd. Heb ik dierbare herinneringen aan, gelukkig vrijwel compleet inmiddels, die uitzendingen. 

Edwin

• reaction_title_1 1
Posted
3 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

heeft ie daar aan boord nog een flinke ruzie gehad met de Engelse DJ Tony Allan

En samen met zijn maatje Ruud Hendriks ( op de Mi Amigo) uiteraard ook het nodige van hem (Tony Allan) geleerd.

Posted
7 uur geleden zei Martin1968:

Is niet verboden, maar je overdrijft.

Volgens mij overdrijf ik niet.

Piraat in Amsterdam sinds 1978 (Unique), daarna via Caroline (1979) in 1980 naar de VOO en toen in één rechte lijn via 538 door. 
Dan kom ik op 45 jaar.

Edwin

Posted
6 uur geleden zei rauhfaser:

Volgens mij overdrijf ik niet.

Piraat in Amsterdam sinds 1978 (Unique), daarna via Caroline (1979) in 1980 naar de VOO en toen in één rechte lijn via 538 door. 
Dan kom ik op 45 jaar.

Edwin

Volgens mij was hij in de vorige eeuw frequenter te horen dan in deze.

Posted

Justin, wat is nou het probleem?

Het staat een ieder toch vrij om "iets te vinden?". Zo lang het maar fatsoenlijk etc is.

• reaction_title_1 3
Posted
21 uur geleden zei Martin1968:

Volgens mij was hij in de vorige eeuw frequenter te horen dan in deze.

Dat wel, hoewel zijn huidige frequentie (eens per week, binnenkort twee keer) redelijk overeenkomt met zijn toptijd in het publieke bestel. 

Maar iemand wordt op een gegeven moment een 'legende' op basis van de optelsom van alles wat hij/zij ooit heeft gedaan, ook al is dat anno nu minder dan vroeger.

Kijk naar Boudewijn de Groot, die sinds zijn comeback in 1994 (album Nieuwe Herfst, met 'Avond') wordt erkend als een soort 'grand old man' in de Nederlandse muziek. Dat is een ontwikkeling in de waardering van iemand. 

Posted
4 uur geleden zei rauhfaser:

Dat wel, hoewel zijn huidige frequentie (eens per week, binnenkort twee keer) redelijk overeenkomt met zijn toptijd in het publieke bestel. 

Maar iemand wordt op een gegeven moment een 'legende' op basis van de optelsom van alles wat hij/zij ooit heeft gedaan, ook al is dat anno nu minder dan vroeger.

Kijk naar Boudewijn de Groot, die sinds zijn comeback in 1994 (album Nieuwe Herfst, met 'Avond') wordt erkend als een soort 'grand old man' in de Nederlandse muziek. Dat is een ontwikkeling in de waardering van iemand. 

Het blijft subjectief Edwin, want wie bepaalt hier de criteria? Jij en ik niet. Van Dale schrijft over 'legende':

‘legendarische, al dan niet nog levende persoon die in een kunstvorm, sport of enig vakgebied op eenzame hoogte staat’. Ik zou Erik gerust een 'zeer verdienstelijke radioman' of bv. een 'radioreus' noemen, maar een legende beslist niet. Voor de titel 'legende' komt wat mij betreft eerder bv. Kenny Everett in aanmerking. Maar dat is dus persoonlijk.

• reaction_title_1 2
Posted
15 minuten geleden zei Martin1968:

Het blijft subjectief Edwin, want wie bepaalt hier de criteria? Jij en ik niet. Van Dale schrijft over 'legende':

‘legendarische, al dan niet nog levende persoon die in een kunstvorm, sport of enig vakgebied op eenzame hoogte staat’. Ik zou Erik gerust een 'zeer verdienstelijke radioman' of bv. een 'radioreus' noemen, maar een legende beslist niet. Voor de titel 'legende' komt wat mij betreft eerder bv. Kenny Everett in aanmerking. Maar dat is dus persoonlijk.

Inderdaad staat Erik de Zwart bij mij nog niet eens in de Top 30 van Radiolegendes hoor! Everett, Peel, Don Steele en in Nederland Meurders, Soer, Holland, Joost, Lex, Evers, Iersel, Inkel, Mulder, Peter van Dam om er maar een paar te noemen, staan bij mij in veel hoger aanzien. Wie wel of niet het predikaat legende verdient, moet iedereen zelf maar weten.

Posted
1 uur geleden zei rauhfaser:

Inderdaad staat Erik de Zwart bij mij nog niet eens in de Top 30 van Radiolegendes hoor! Everett, Peel, Don Steele en in Nederland Meurders, Soer, Holland, Joost, Lex, Evers, Iersel, Inkel, Mulder, Peter van Dam om er maar een paar te noemen, staan bij mij in veel hoger aanzien. Wie wel of niet het predikaat legende verdient, moet iedereen zelf maar weten.

Plaatje maar weer... 😉

• reaction_title_1 1
Posted

Ik denk ook dat "de radio leeftijd"  een rol speelt. Ik bedoel de leeftijd van de luisteraar dan.

Bij mij zijn er niet zo heel veel.

Joost de Draaier

Jan van Veen

Herman Stok

Lex Harding

Tom Mulder

Harry Harrison - WABC

Roger Scott - CFOX - Capital Radio

Tony Windsor

Paul Kaye

Ed Stewart

Peter Brady

Andy Archer

Leo van der Goot.

En kijk, dit zijn de dj's uit mijn actieve radio luistervink periode. Zie de leeftijd.

En dan houdt het wel op........................

• reaction_title_1 1