Jump to content

Featured Replies

Posted

bron: CBS nieuws.

Carol speelde op vrijwel alle hits uit de jaren 60.

NBC News
No image preview

Bassist Carol Kaye says she's declining Rock Hall of Fame...

“NO I won’t be there. I am declining the RRHOF awards show," the creator of iconic bass lines wrote in a since-deleted Facebook post.

De waslijst van, First lady of bass, Carol Kaye is enorm en het blijft niet bij hits uit de 60'r jaren. Ook op diverse succesvolle soundtracks is haar basspel te beluisteren. Ze werd trouwens ook wel de Beach Girl achter de Beach Boys genoemd. (naar een gelijknamig boek)

Niet zo verwonderlijk gezien haar betrokkenheid bij diverse Beach Boys elpees met als toppunt Pet sounds. In 1995 vroeg Brian Wilson haar als studio bassiste bij opnames van de dochter van Brian Wilson.

Imposante nummers waar ze heel nadrukkelijk aanwezig was is bijvoorbeeld op And the beat goes on van Sonny & Cher en op God only knows en Good vibrations van de Beach Boys. Let wel het zijn slechts een paar voorbeelden van de geschatte 10.000 nummers waaraan ze als studio (waaronder zelfs Motown) muzikante meegewerkt heeft.

Rob V.

• Author
8 uur geleden zei Rob Veld:

De waslijst van, First lady of bass, Carol Kaye is enorm en het blijft niet bij hits uit de 60'r jaren. Ook op diverse succesvolle soundtracks is haar basspel te beluisteren. Ze werd trouwens ook wel de Beach Girl achter de Beach Boys genoemd. (naar een gelijknamig boek)

Niet zo verwonderlijk gezien haar betrokkenheid bij diverse Beach Boys elpees met als toppunt Pet sounds. In 1995 vroeg Brian Wilson haar als studio bassiste bij opnames van de dochter van Brian Wilson.

Imposante nummers waar ze heel nadrukkelijk aanwezig was is bijvoorbeeld op And the beat goes on van Sonny & Cher en op God only knows en Good vibrations van de Beach Boys. Let wel het zijn slechts een paar voorbeelden van de geschatte 10.000 nummers waaraan ze als studio (waaronder zelfs Motown) muzikante meegewerkt heeft.

Rob V.

Inderdaad Rob, een indrukwekkende lijst.

This is the hidden content, please

In een docu die ik ooit op tv heb gezien bracht Carol een bezoekje aan een van de studio s waar zij werkzaam was geweest. Met heel veel moeite mocht zij slechts heel even naar binnen.

Niemand kende haar nog... belachelijk zei ze.. ik heb zoveel geld voor die mensen verdiend........

'She said in her deleted post that she was “turning it down because it wasn’t something that reflects the work that Studio Musicians do and did in the golden era of the 1960s Recording Hits.”

Kan iemand hier chocola van maken? Het blijft mij onduidelijk waarom ze die huldiging afwijst, behalve dat ze kennelijk niet houdt van de geuzennaam 'Wrecking Crew'.

Is inderdaad een beetje moeilijk uit te leggen, maar in de RRHOF staan artiesten en groepen. Die artiesten en groepen zullen op hun beurt gebruik gemaakt hebben van studiomuzikanten die bijdroegen aan hun succes. Dat is echter niet wat de RRHOF weerspiegeld. Artiesten en groepen in RRHOF zijn daar in opgenomen vanwege hun succes over de jaren.

Kortom het geeft niet het daadwerkelijke het werk weer van de studiomuzikanten. Kortom ze vind dat ze niet thuis hoort in de RRHOF.

En nee ze houdt niet van de "wrecking crew" vrij vertaald de "reddende groep" want ook dat geeft niet weer wat studiomuzikanten doen en deden. Bekiijk het zo, Pet sounds van de Beach Boys werd niet "gered" door studio artiesten, maar zij hebben bijgedragen aan het succes.

Rob V.

Edited by Rob Veld

• Author
21 uur geleden zei RobH:

In een docu die ik ooit op tv heb gezien bracht Carol een bezoekje aan een van de studio s waar zij werkzaam was geweest. Met heel veel moeite mocht zij slechts heel even naar binnen.

Niemand kende haar nog... belachelijk zei ze.. ik heb zoveel geld voor die mensen verdiend........

Je bedoeld dit denk ik.

Op 22-6-2025 om 00:15 zei RobH:

Daarom blijft het vreemd dat ze die huldiging in de Hall of Fame weigert. Want dat is hoe dan ook een erkenning van de belangrijke rol die ze gespeeld heeft in de popmuziek.

Voor wie het interesseert: op HBO staat een mooie en grappige documentaire over een latere generatie studiomuzikanten, en wel uit de jaren zeventig/tachtig, getiteld 'Yacht Rock'. Als je de albumhoezen bekijkt van artiesten als Boz Scaggs, Steely Dan, Doobie Brothers, Kenny Loggins, Christopher Cross, Toto, Al Jarreau etc, kom je veelal dezelfde namen tegen.

Tja, en dan nog zo'n "onbekend" hoofdstuk, de Funk Brothers, de Andantes, en de Originals wat zich hoofdzakelijk afspeelde in de 60'r jaren bij Motown. Marvin Gaye begon overigens zijn loopbaan bij de Funk Brothers als drummer.

Rob V.

10 jaar geleden schreef ik in dit forum, toen nog internet radio cafe, al over de zeer grote bijdrage van de Wrecking Crew bij vrijwel alle hitsingle's van USA pop giganten in the 60s en een groot deel van de 70s tm de bijdrage vd crew op het zo bewierrookte album Pet Sounds. Dat werd me door BB fanaten niet in dank afgenomen. Feit is dat de BBs zo ongeveer heilig waren verklaard. Feit is dat hun zang fenominaal was, isntrumenten werden bespeeld door de Crew. Het produceren van de BB albums was ongetwijfeld de verdienste van Wilson. Live was nimmer het geluid van de albums te reproduceren. Dat zelfde zag je bij de Beatles gebeuren waardoor live optreden gestopt werden. George Martin had dat samen met Paul Mac snel begrepen. De combinatie van zeer goede studio muzikanten en producers maakten de hitsingles en elpees tot meesterwerkjes niet het vermogen of beter gezegd onvermogen van bandleden om aan gitaren te plukken< en alle andere istrumenten> in de geschiedenis van de Amerikaanse popmuziek. Maar.....de muziek is er natuurlijk niet minder om.

Paul de Haan.

22 minuten geleden zei Marinebroadcasters:

10 jaar geleden schreef ik in dit forum, toen nog internet radio cafe, al over de zeer grote bijdrage van de Wrecking Crew bij vrijwel alle hitsingle's van USA pop giganten in the 60s en een groot deel van de 70s tm de bijdrage vd crew op het zo bewierrookte album Pet Sounds. Dat werd me door BB fanaten niet in dank afgenomen.

Wat een vreemde opmerking. BB-fanaten weten dit natuurlijk al veel langer. Er zijn boeken over vol geschreven, er zijn film- en geluidsopnames van Brian die met die studiomuzikanten aan het werk is. Als je een beetje fanaat bent, ben je daarvan op de hoogte.

The Beach Boys zelf waren trouwens live helemaal niet zo slecht. Dat kwam vooral door hun zangpartijen, maar daarin waren ze dan ook ongeëvenaard, zoals blijkt uit de live-albums. Ze bleken zelf begin jaren zeventig ook prima studio-elpees te kunnen afleveren, zoals Sunflower, Surf's Up en Holland. Brian gaf de leden van de band toen alle ruimte.

Edited by Will Stevens

Nou..... Brian was toen de weg behoorlijk kwijt en lag toen een jaar in bed of zo

Maar inderdaad met Sunflower Surf s up en Holland is niks mis.

Al blijft Brian natuurlijk wel verantwoordelijk voor het prachtige nummer Surf s up

Op 26-6-2025 om 09:47 zei Marinebroadcasters:

10 jaar geleden schreef ik in dit forum, toen nog internet radio cafe, al over de zeer grote bijdrage van de Wrecking Crew bij vrijwel alle hitsingle's van USA pop giganten in the 60s en een groot deel van de 70s tm de bijdrage vd crew op het zo bewierrookte album Pet Sounds. Dat werd me door BB fanaten niet in dank afgenomen. Feit is dat de BBs zo ongeveer heilig waren verklaard. Feit is dat hun zang fenominaal was, isntrumenten werden bespeeld door de Crew. Het produceren van de BB albums was ongetwijfeld de verdienste van Wilson. Live was nimmer het geluid van de albums te reproduceren. Dat zelfde zag je bij de Beatles gebeuren waardoor live optreden gestopt werden. George Martin had dat samen met Paul Mac snel begrepen. De combinatie van zeer goede studio muzikanten en producers maakten de hitsingles en elpees tot meesterwerkjes niet het vermogen of beter gezegd onvermogen van bandleden om aan gitaren te plukken< en alle andere istrumenten> in de geschiedenis van de Amerikaanse popmuziek. Maar.....de muziek is er natuurlijk niet minder om.

Paul de Haan.

Om te beginnen ik ben geen Beach Boys fanaat, laat dat duidelijk zijn. Maar beste Paul, Brian beperkte zich niet allen tot het produceren van het album, hij arangeerde het ook, en wie schreef de teksten en de muziek voor Pet sounds? Dat was niet de verdienste van de wrecking crew. Brian had een doel, een sound, voor ogen en daar had hij de hulp van studio muzikanten voor nodig. Op youtube staat (of stond) een filmpje over het ontstaan van Pet sounds, 10 jaar geleden ook al aangehaald, waarbij men een idee krijgt wat studio muzikanten doen. Innovatief basspel van Carol bijvoorbeeld, maar wel in samenspraak met Brian.

Het gebruik van studio muzikanten is trouwens vrij algemeen. Heel veel studio muzikanten blijven anoniem, en worden niet tot de wrecking crew gerekend. En er waren/zijn zelfs studio orkesten.

Zonder het album te bewieroken, het was gewoon een baanbrekend album.

Dat ze live niet voor elkaar kregen van wat er in de studio gezongen en gespeeld werd is logisch. Er zijn maar heel weinig artiesten die dat voor elkaar krijgen. In een studio is de akoestiek nu eenmaal aanzienlijk beter. Bovendien is het vaak niet mogelijk om alle effecten tijdens een live optreden te produceren. Studio en live werk staat los van elkaar.

Rob V.

Edited by Rob Veld

• Author
9 uur geleden zei Rob Veld:

Om te beginnen ik ben geen Beach Boys fanaat, laat dat duidelijk zijn. Maar beste Paul, Brian beperkte zich niet allen tot het produceren van het album, hij arangeerde het ook, en wie schreef de teksten en de muziek voor Pet sounds? Dat was niet de verdienste van de wrecking crew. Brian had een doel, een sound, voor ogen en daar had hij de hulp van studio muzikanten voor nodig. Op youtube staat (of stond) een filmpje over het ontstaan van Pet sounds, 10 jaar geleden ook al aangehaald, waarbij men een idee krijgt wat studio muzikanten doen. Innovatief basspel van Carol bijvoorbeeld, maar wel in samenspraak met Brian.

Het gebruik van studio muzikanten is trouwens vrij algemeen. Heel veel studio muzikanten blijven anoniem, en worden niet tot de wrecking crew gerekend. En er waren/zijn zelfs studio orkesten.

Zonder het album te bewieroken, het was gewoon een baanbrekend album.

Dat ze live niet voor elkaar kregen van wat er in de studio gezongen en gespeeld werd is logisch. Er zijn maar heel weinig artiesten die dat voor elkaar krijgen. In een studio is de akoestiek nu eenmaal aanzienlijk beter. Bovendien is het vaak niet mogelijk om alle effecten tijdens een live optreden te produceren. Studio en live werk staat los van elkaar.

Rob V.

En zo is het Rob. Prima verwoord.

Als er geen studio muzikanten waren...................