Jump to content

Featured Replies

Leuk om te zien Roel.

Ik herken er wel wat van................Bij mij zijn ze ook wel eens binnen gevallen............................"vergeefs"

Bron: Ben Meijering.

This is the hidden content, please

Trouwens, een publiek geheim. De toenmalige chef van de RCD - NERA voetbalde bij ons in het Veronica voetbal team.

Edited by Juul

En sommige burgemeesters gedoogden de piraten, geen prioriteit, en traden vervolgens zelf op op de zender, en waren daarmee ook strafbaar......

Radio Centraal, die noemden hun zenders Harry's. Je had Harry 1, na de eerste inbeslagname kwam Harry 2, daarna Harry 3... dat waren overigens professionele zenders in een 19 inch rack, ik meen zelfs van Rohde & Schwarz.

In een offline gesprek tijdens de reünie van Unique FM in April j.l. waren Ruud Hendriks, Ton Lathouwers, Erik de Zwart e.a. het erover eens dat mede door Radio Unique in Amsterdam legale commerciële radio in Nederland versneld zijn intrede heeft gedaan. Ook mede door het gedoogbeleid van lokale politici en beleidsmakers.

Op de foto v.l.n.r. Ruud Hendriks, Jos van Heerden, ik en Erik de Zwart

20250421_104535.jpg

41 minuten geleden zei multiplexfm:

Radio Centraal, die noemden hun zenders Harry's.

Dat was Hofstad Radio.

27 minuten geleden zei Harm:

versneld

Het heeft (juist) nog erg lang geduurd na al die zeezenders en div vrije radio stations.

De juristen mr. W Hins en mr B Hugenholtz ( De vrije Ether b.v.) hebben de zaak versneld.

29 minuten geleden zei Harm:

gedoogbeleid

Dat was (tijdelijk) in een beperkt aantal steden.

26 minuten geleden zei Robin Westhof:

Dat was Hofstad Radio.

Ah mijn geheugen liet me weer eens in de steek... maar ik woonde dan ook niet in Den Haag.

Volgens Wikipedia waren die zenders vernoemd naar Harry van Doorn.

5 uur geleden zei Ben:

Ook bij Decibel werd de naam Harry gebruikt voor de zender:

De HIRO in Den Haag gebruikte de ( Rohde en Schwartz) zender als eerste in de zomer van 1980.

'' Een ander station was de H.I.R.O., de Haagse Illegale Radio Omroep,
opgericht in 1977 en in sommige opzichten wat “professioneler” dan Centraal. Op de H.I.R.O. draaide het om de programma’s, al leefde bij sommige medewerkers ook wel de sport van het uitzenden.

Doordat de wat serieuzere programmamakers van Centraal en de H.I.R.O. regelmatig contact hadden, bijvoorbeeld door Erik Beekman die afwisselend voor Centraal en de H.I.R.O. programma’s maakte, ontstond het idee voor een nieuw radio-station. Dit moest niet zomaar een zender worden, maar een professioneel station. Zo zou het overal in de regio Den Haag zonder problemen te ontvangen moeten zijn, dus was een groot zendvermogen nodig.

Geen probleem; de mensen van de H.I.R.O. hadden in de zomer van 1980 al eens ge-experimenteerd met een Rohde en Schwartz zender. Dit was een oude bakenzender die bij Duitse vliegvelden werd gebruikt en omgebouwd kon worden naar een gangbare Nederlandse FM- frequentie, met een vermogen van zo’n 400 à 500 Watt uitstekend geschikt voor dit nieuwe project. De zendertechnicus kon tevens aan meerdere exemplaren komen, dus fase 1 van het project was voor elkaar.''

Wat Decibel en de Harry's betreft: ''Same as that other big pirate, Hofstad Radio in The Hague, we too exclusively used the powerful FM transmitters that were known as 'Harry's': pirate nickname for the well-known rocksolid vintage (German) Rohde & Schwartz series of VHF aircraft beacons operating just above the FM band.''

Meer over de Harry's hier:

22 uur geleden zei Robin Westhof:

Dat was Hofstad Radio.

Het heeft (juist) nog erg lang geduurd na al die zeezenders en div vrije radio stations.

De juristen mr. W Hins en mr B Hugenholtz ( De vrije Ether b.v.) hebben de zaak versneld.

Dat was (tijdelijk) in een beperkt aantal steden.

Jammer dat de heren juristen vergeten waren de middengolf mee te nemen, daar lag een hele stapel frequenties ongebruikt tot 500 kW aan toe.

• Popular Post

De merknaam luidt Rohde & Schwarz zonder t. We hadden in 1981 ook zo'n vliegveldzender bij Radio Benelux in Eupen/Jalhay. Orginal leverde de zender 200 Watt. Na ombouw kwamen er 300 Watt eruit. Misschien was het mogelijk om hem nog verder omtebouwen.

Ik was een paar keer bij Rob Candy te bezoek en hij spraak ook over de Harry's. De naam was vermoedelijk later "ingeburgerd"

Dat was het uitgangsvermogen zender.

Met een beetje antenne was 6 dB gain haalbaar en dan zit je zo aan de kiloWatt

En het gebruik van de naam Harry was uiteraard in navolging van Will Luikinga, die zijn gokmachine, waarmee de prijs voor de luisteraar die aan de telefoon "hing" werd bepaald, toen al Harry had genoemd.

Al in het legale zeezendertijdperk op Radio Veronica.

Wellicht ten overvloede valt nog te vertellen dat een zekere Jeroen van Inkel programma's maakte voor zowel Hofstad Den Haag als Decibel Amsterdam.

Rink

Die harry's waren toch ex luchtvaart baken zenders uit het voormalig oostblok?

Volgens mijn geheugen handelde Ypma dump in Veendam en Hoka in Oude Pekela er toen veelal in

15 uur geleden zei ruudam:

Jammer dat de heren juristen vergeten waren de middengolf mee te nemen, daar lag een hele stapel frequenties ongebruikt tot 500 kW aan toe.

Ze hadden hun handel al vol ( een kleine 2 jaar waren ze er mee bezig) om die FM (rest) frequenties te bemachtigen.

Middengolf was weer een hoofdstuk apart, omdat eerst het 'probleem' van de dubbele distributie van de publieke omroepen 'aangepakt' moest worden en dat duurde ook weer een aantal jaren.

10 uur geleden zei Andree:

Die harry's waren toch ex luchtvaart baken zenders uit het voormalig oostblok?

Volgens mijn geheugen handelde Ypma dump in Veendam en Hoka in Oude Pekela er toen veelal in

De zenders waren afkomstig uit West-Duitsland en zijn in het begin vooral door een dump-handelaar in de buurt van Osnabrück verkocht.

Radiowereld lijkt nu deze thread als inspiratiebron genomen te hebben.

Edited by Helmut

9 uur geleden zei Robin Westhof:

Ze hadden hun handel al vol ( een kleine 2 jaar waren ze er mee bezig) om die FM (rest) frequenties te bemachtigen.

Middengolf was weer een hoofdstuk apart, omdat eerst het 'probleem' van de dubbele distributie van de publieke omroepen 'aangepakt' moest worden en dat duurde ook weer een aantal jaren.

Bij FM moest eerst nog worden vastgesteld welke frequenties beschikbaar en ongebruikt waren, bij middengolf was dat eenvoudiger, die lijst was al bekend sinds 1975.

Ik denk dat die lijst onder de partijen zo onbekend was dat niemand zich er nog voor aanmelden, ik wist wel van het bestaan, maar kon de lijst niet vinden, die had in o.m. Radio Bulletin gestaan. Bij concrete belangstelling hadden de frequenties in een moeite meegenomen kunnen worden. Later werden ze wel tijdelijk verdeeld.

De MG van de publieke omroepen en de dubbele xdekking speelde toen nog geen rol, dat kwam pas bij de definitieve verdeling in 2003. Ik heb indertijd ook aangedrongen bij het ministerie die dubbele dekking te staken.

14 uur geleden zei ruudam:

De MG van de publieke omroepen en de dubbele xdekking speelde toen nog geen rol, dat kwam pas bij de definitieve verdeling in 2003. Ik heb indertijd ook aangedrongen bij het ministerie die dubbele dekking te staken.

Twaalf jaar eerder (1991) is er al iets over terug te vinden.

'' De problematiek van de dubbele distributie van programma’s is voor de eerste maal door de toenmalige Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur opgebracht in de Nota publieke omroep in Nederland van 6 juni 1991 (II 1990–1991, 22 147, nrs. 1–2).

Op pagina 20 wordt als beleidsuitgangspunt geformuleerd: «.. er mag geen dubbele distributie plaatsvinden;». Bij wijze van voorbeeld werd gewezen op de dubbele distributie van het programma Radio 3 (citaat): «Er moet mijns inziens eerder worden overwogen aan zo’n dubbele distributie een einde te maken. Ik kan mij goed voorstellen dat het AM-net, dat thans het programma van Radio 3 verspreidt, wordt bestemd voor gebruik door een of meer binnenlandse commercie¨ le omroepinstellingen.»

Het vervolgens door mevrouw d’Ancona gevraagde advies van de Commissie-Donner gaat ook op dit punt in. In de paragraaf over de rechtvaardiging van het frequentiebeslag door de publieke omroep wordt het volgende opgemerkt: «Het Gemeenschapsrecht brengt niet mee dat het gebruik van frequenties door de publieke omroep tot een minimum moet worden gereduceerd; de keuze van Nederland voor een meer open publiek bestel houdt in dat de publieke omroep een bepaalde omvang zal hebben. Dat laat onverlet dat er bij het gebruik van frequenties door de publieke omroep een aantal minder goed te rechtvaardigen verschijnselen is, zoals het niet-gebruiken of dubbel-gebruiken van frequenties ...» (Advies van de commissie toewijzing etherfrequenties, Verdeelde frequenties, veranderde omroep, Rijswijk, februari 1992, p. 19).

De Commissie-Donner concludeert redenerend vanuit het Gemeenschapsrecht niet dat dubbele distributie niet kan, maar wel dat deze minder goed te rechtvaardigen is indien daardoor de ruimte voor commercie¨ le omroep te zeer wordt beperkt. In vervolg op dit advies is bij brief van 15 april 1992 (II 1991–1992, 22 147, nr. 22) het regeringsstandpunt uiteengezet. Mevrouw d’Ancona heeft daarbij aangegeven dat de publieke omroep accepteert dat er geen dubbele distributie van Radio 1 plaats vindt. Vervolgens rijst de vraag over welke netten de publieke omroep dan de beschikking moet blijven houden.

In deze brief werd uiteengezet waarom gekozen diende te worden voor 4 FM-netten (voor de uitzending van de programma’s van Radio 1 – 4) en 1 AM-net (voor de uitzending van het programma van Radio 5). Dat hield in dat er twee AM-netten (van Radio 1 en Radio 3) beschikbaar konden komen voor commercie¨le omroep.''

Edited by Robin Westhof

Robin e.a.,

''Een ander station was de H.I.R.O., de Haagse Illegale Radio Omroep, opgericht in 1977 en in sommige opzichten wat “professioneler” dan Centraal. Op de H.I.R.O. draaide het om de programma’s, al leefde bij sommige medewerkers ook wel de sport van het uitzenden."

Zat de H.I.R.O. eerst (of ook) op de mg?

Ik vond een korte opname in 'Mijn Gouden Archief´.

In afwachting,

HA

Edited by Hotel Amigo

3 uur geleden zei Hotel Amigo:

Zat de H.I.R.O. eerst (of ook) op de mg?

Nee.

3 uur geleden zei Hotel Amigo:

Ik vond een korte opname in 'Mijn Gouden Archief´.

Leuk dat korte fragment van (de) Regionale Omroep Holland. :-)

Misschien is de opname (zelfs) nog van een paar jaar eerder uit 1974?

9 uur geleden zei Robin Westhof:

Twaalf jaar eerder (1991) is er al iets over terug te vinden.

'' De problematiek van de dubbele distributie van programma’s is voor de eerste maal door de toenmalige Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur opgebracht in de Nota publieke omroep in Nederland van 6 juni 1991 (II 1990–1991, 22 147, nrs. 1–2).

Op pagina 20 wordt als beleidsuitgangspunt geformuleerd: «.. er mag geen dubbele distributie plaatsvinden;». Bij wijze van voorbeeld werd gewezen op de dubbele distributie van het programma Radio 3 (citaat): «Er moet mijns inziens eerder worden overwogen aan zo’n dubbele distributie een einde te maken. Ik kan mij goed voorstellen dat het AM-net, dat thans het programma van Radio 3 verspreidt, wordt bestemd voor gebruik door een of meer binnenlandse commercie¨ le omroepinstellingen.»

Het vervolgens door mevrouw d’Ancona gevraagde advies van de Commissie-Donner gaat ook op dit punt in. In de paragraaf over de rechtvaardiging van het frequentiebeslag door de publieke omroep wordt het volgende opgemerkt: «Het Gemeenschapsrecht brengt niet mee dat het gebruik van frequenties door de publieke omroep tot een minimum moet worden gereduceerd; de keuze van Nederland voor een meer open publiek bestel houdt in dat de publieke omroep een bepaalde omvang zal hebben. Dat laat onverlet dat er bij het gebruik van frequenties door de publieke omroep een aantal minder goed te rechtvaardigen verschijnselen is, zoals het niet-gebruiken of dubbel-gebruiken van frequenties ...» (Advies van de commissie toewijzing etherfrequenties, Verdeelde frequenties, veranderde omroep, Rijswijk, februari 1992, p. 19).

De Commissie-Donner concludeert redenerend vanuit het Gemeenschapsrecht niet dat dubbele distributie niet kan, maar wel dat deze minder goed te rechtvaardigen is indien daardoor de ruimte voor commercie¨ le omroep te zeer wordt beperkt. In vervolg op dit advies is bij brief van 15 april 1992 (II 1991–1992, 22 147, nr. 22) het regeringsstandpunt uiteengezet. Mevrouw d’Ancona heeft daarbij aangegeven dat de publieke omroep accepteert dat er geen dubbele distributie van Radio 1 plaats vindt. Vervolgens rijst de vraag over welke netten de publieke omroep dan de beschikking moet blijven houden.

In deze brief werd uiteengezet waarom gekozen diende te worden voor 4 FM-netten (voor de uitzending van de programma’s van Radio 1 – 4) en 1 AM-net (voor de uitzending van het programma van Radio 5). Dat hield in dat er twee AM-netten (van Radio 1 en Radio 3) beschikbaar konden komen voor commercie¨le omroep.''

Die 2 AM frequenties kwamen toen nog niet beschikbaar voor commerciëlen.

Wel was er later in de jaren 90 een tijdelijke verdeling waarbij 675 en 1395 beschikbaar kwamen als grote frequenties. 675 ging naar Radio 10 en 1395 naar Quote voor een nieuwszender.

Het kleine grut waaronder 828 en 1224 naar HollandFM.

In 1973 werd tijdens de Kamerdebatten over Veronica al over ontkoppeling gesproken.

Inplaats van 3 zouden er dan 5 netten beschikbaar zijn. Of het tot een motie is gekomen weet ik niet.

Edited by ruudam

Die 2 AM frequenties kwamen toen nog niet beschikbaar voor commerciëlen.

Wel was er later in de jaren 90 een tijdelijke verdeling waarbij 675 en 1395 beschikbaar kwamen als grote frequenties. 675 ging naar Radio 10 en 1395 naar Quote voor een nieuwszender.

Dat was toch Business Nieuws Radio?

Het kleine grut waaronder 828 en 1224 naar HollandFM.

In 1973 werd tijdens de Kamerdebatten over Veronica al over ontkoppeling gesproken.

Inplaats van 3 zouden er dan 5 netten beschikbaar zijn. Of het tot een motie is gekomen weet ik niet.

Motie of niet, op 28 december 1975 werd Hilversum 2 FM losgekoppeld van Hilversum 2 AM, om Hilversum 4 te starten op FM.

(of was het Hilversum 1 ?)

Rink

Voor Hilversum 4 is eind 1975 een nieuw net in gebruik genomen. Op 1395 kHz was eerst Veronica Nieuws Radio(VNR) daarna Talkradio te horen. En later Big L en ik ben nog iets vergeten zeker, KBC misschien?