Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Radiotrefpunt

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RNI 15 Mei 1971 Brand Mebo-2

Featured Replies

  • Popular Post

Het is al vaak aangeboden, de opname van de brand aan boord van de Mebo-2 op Zaterdag avond 15 Mei 1971, maar toch mag het op deze dag, 55 jaar geleden al weer, wel weer eens onder de aandacht komen. De AM (220 meter) opname van een belangrijk stuk radiogeschiedenis. Zelf hoorde ik het pas op Zondagochtend in het ANP nieuws, meteen naar de 220 geswitched en ... gelukkig... Noordzee was toch nog in de lucht. Uiteindelijk heeft het RNI toch heel veel nieuwe luisteraars opgeleverd! Beleef het opnieuw...

Deze opname heb ik op tape van Hans Knot in 1972 gekregen en de digitale kopie is van "de buren" en bij mij op CD-R "RNI disc 11 track 6"

RNI - 15 Mei 1971 - Mebo-2 on fire

This is the hidden content, please

Groet

Henk Kruize

  • Popular Post

Dank je, Henk. Nico Verbeek heeft toen een opname gemaakt van de FM. Via Jelle is deze indertijd op cassette en CD aangeboden. Onlangs heb ik van Nico een kopie van zijn originele band gekregen. Mocht daar belangstelling voor zijn dan kan ik deze posten.

40 minutes ago, Theo PE1OPQ said:

Dan had het feest nog heel lang door kunnen gaan en zo naadloos over gegaan naar de commerciële radio zo als het nu is.

Maar dan niet in buitenlandse handen.

Theo

Beste Theo,

I think that it would have come about sooner or later. Van Doorn, I reckon had his personal reasons for getting rid of de Zeezenders.

Mvg,

John C

Ja wat voor reden er ook was, er was geen meerderheid voor de zeezender wetten.

Tot aan deze bom/brand/protest actie (streep door wat je het beste uitkomt) dit was een godsgeschenk van een stok om mee te kunnen slaan.

En de twijfelende partijen gingen hier in mee, weg zee zenders.

Theo

  • Popular Post
2 uur geleden zei Jaap De Vries:

Ben altijd moi op Fm kwaliteit hoor ...hou me aanbevolen . was deze dag even wat afwezig maar nu weer helemaal in het jaar van de aanslag 15-05-71

Bij deze, Jaap.

This is the hidden content, please
5 uur geleden zei PowerMusic:

Dit was tevens ook het begin van het einde voor de zeezenders. Ik vraag mij nog steeds af wat er zou zijn gebeurd als deze gebeurtenis niet had plaatsgevonden.

Dan zouden ze ook zijn verdwenen want de politiek, PvdA, KVP ed wilde van ze af, Bovendien zaten ze de golflengte verdeling Van Geneve in de weg voor NL.

5 uur geleden zei PowerMusic:

Dit was tevens ook het begin van het einde voor de zeezenders. Ik vraag mij nog steeds af wat er zou zijn gebeurd als deze gebeurtenis niet had plaatsgevonden.

13 uur geleden zei ruudam:

Dan zouden ze ook zijn verdwenen want de politiek, PvdA, KVP ed wilde van ze af, Bovendien zaten ze de golflengte verdeling Van Geneve in de weg voor NL.

Gelet op wat er staat in de kamerstukken over de ratificering van het Verdrag van Straatsburg en de wijziging van de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 heeft Ruud wat dat laatste betreft gelijk. Dat wordt nadrukkelijk genoemd in de kamerstukken.

10 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Gelet op wat er staat in de kamerstukken over de ratificering van het Verdrag van Straatsburg en de wijziging van de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 heeft Ruud wat dat laatste betreft gelijk. Dat wordt nadrukkelijk genoemd in de kamerstukken.

Dank Piet, zijn die Kamerstukken nog ergens terug te lezen.

13 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Gelet op wat er staat in de kamerstukken over de ratificering van het Verdrag van Straatsburg en de wijziging van de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 heeft Ruud wat dat laatste betreft gelijk. Dat wordt nadrukkelijk genoemd in de kamerstukken.

.

IMG_8316.jpeg

  • Popular Post

Ok Piet,

Hier zijn de notulen debat 2e kamer juni 1973. Groot bestand.

Het is DZB dus (Straatsburg) .................(Ik ga het niet helemaal uitzoeken, ik heb het afgesloten......hi))

This is the hidden content, please

Als je zo'n zender begint buiten het bereik van de nationale wetgeving, krijg je per definitie wetteloze toestanden: ruzies over geld, afspraken die niet worden nageleefd, kapingen, golflengtes inpikken, etc. Er zijn geen regels, dus geldt het recht van de sterkste. Zonder die brand aan boord van de Mebo II was er wel weer wat anders gebeurd.

Het was leuk zolang het duurde, die zeezenders, maar op de langere termijn was het hoe dan ook onhoudbaar. Geen land kan zich zulke wildwesttaferelen voor zijn kust permitteren.

38 minuten geleden zei Juul:

Ok Piet,

Hier zijn de notulen debat 2e kamer juni 1973. Groot bestand.

Het is DZB dus (Straatsburg) .................(Ik ga het niet helemaal uitzoeken, ik heb het afgesloten......hi))

This is the hidden content, please

Dat zijn de handelingen (notulen). Ik bedoel de wetsvoorstellen met toelichting e.d. waarin de teksten van de ratificatie van het Verdrag van Straatsburg en de wijziging van de Telegraaf en Telefoonwet staan.

1 uur geleden zei Juul:

Bedoel je dit Piet? De memorie van toelichting Verdrag van Straatsburg.

This is the hidden content, please

Volgens mij staat het in de Memorie van Toelichting of de Memorie van Antwoord bij de wijziging van de Telegraaf- en Telefoonwet, Juul. Zelf heb ik de stukken helaas niet meer, anders had ik ze hier gepubliceerd. Het gaat om kamerstuk 11374.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.