Jump to content

hans knot

Members
  • Posts

    2,050
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

hans knot last won the day on June 25

hans knot had the most liked content!

2 Followers

Profile Information

  • Location
    groningen
  • Interests
    radio historie, jingles, tunes, zeezenders <br /><br /><br /><br />

Contact Methods

  • Website
    www.hansknot.com en www.soundscapes.info
  • Facebook
    hans knot
  • Twitter
    geen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

hans knot's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • First Post Rare
  • Posting Machine Rare
  • Collaborator Rare

Recent Badges

4.7k

Reputation

  1. Dave Baby Cortez – Summertime. Het was in de lente van 1967 dat de uit Yorkshire afkomstige Phil Hayton, na te hebben gesolliciteerd bij Will Proudfoot, een baan kreeg bij Radio 270 als nieuwslezer. Ook werd hij ingezet voor het maken van commercials. Toen er een tekort aan deejays op het zendschip was ging hij ook programma’s presenteren. Officieel had hij als tune ‘Countdown’ van Dave Baby Cortez maar ook de b-kant van deze single, ‘Summertime’ werd soms daarvoor gebruikt. Hij bleef bij 270 tot de closedown in Augustus 1967. Dave Baby Cortez - Summertime. It was in the spring of 1967 that Phil Hayton, from Yorkshire, after applying to Will Proudfoot, got a job at Radio 270 as a newsreader. He was also employed to make commercials. When there was a shortage of deejays on the ship, he also started presenting programmes. Officially his tune was 'Countdown' by Dave Baby Cortez but also the b-side of this single, 'Summertime' was sometimes used for that. He stayed with 270 until the closedown in August 1967. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=978360b4-ec74-4dc5-be10-310ad1d0c133
  2. Beatles – When I’m Sixty Four. Dit nummer werd al behandeld en kan worden aangevuld. Het was in 1974 dat de deejays van de Engelstalige service van Radio Mi Amigo een rondlopertje maakten van de instrumentale intro van het nummer. Daarop werd een anti-Suzy Wafel commercial ingezongen door een aantal van de deejays. Andy Archer vertelde eens dat ook aan boord de wafels werden gebracht met de tender maar dat men ze zo vies vond en dus vrij snel overboord werden gegooid. Beatles - When I'm Sixty Four. This song has already been mentioned and can be added too. It was in 1974 that the deejays of the English-language service of Radio Mi Amigo made a looptape of the instrumental intro of the song. An anti-Suzy Waffle commercial was sung by some of the deejays. Andy Archer once told that also on board the waffles were brought with the tender but that people found them so dirty that they were thrown overboard pretty quickly. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=d0bbd2fe-26f6-4836-b046-f14c708cbd7c
  3. Hopelijk succesvolle actie voor zendschip Jenny Baynton. Begin mei 2021, moe en last hebben van de beperkingen van de lockdown door Covid, willen we toch even weg. Spontaan stappen we in de auto, richting Harlingen Haven, naar het lichtschip, de Jenni Baynton. Terugdenkend aan Augustus 2018, had ik, Ralph een aantal geweldig dagen aan boord op de Waddenzee mogen beleven. Voor mij een jongensdroom die uit kwam en graag nog eens zou willen overdoen. Bij de boot in de haven van Harlingen aangekomen concluderen wij: ”Ja, de deur is open, Sietse is er!” Het gesprek komt op gang en gaat al snel over in het weer het water op willen en radio maken aan boord. Tja dat zal niet zo makkelijk gaan, gezien de staat van de boot. Een groep vrijwilligers is al tijden bezig met het onderhoud, zowel binnen het schip als aan de buitenkant. Het gaat echter niet zo snel als men wil, want de kas is zo goed als leeg. We zien dat er hard gewerkt wordt en er moet nog veel worden gedaan. Het belangrijkste is, zoals Sietse ons vertelde, dat de boot het dok op dient te gaan. Gebeurt dit niet, dan zal het heel moeilijk worden om Jenni weer op de Waddenzee te krijgen. Met deze woorden in onze gedachten, rijden we weer naar Overdinkel, een ritje van 2 uur. Vol ongeloof kijken we elkaar aan en spreken het uit: we moeten wat doen... Want het mag niet zo zijn dat dit stukje nostalgie van de zeezenders ook verdwijnt en eindigt als een stuk schroot op de bodem van de haven..... De ideeënmolen gaat draaien; wat willen en kunnen we doen om geld in te zamelen. Thuis aangekomen, pen en papier in de aanslag en al snel staan er een aantal dingen op papier. Vervolgens kwam de bal aan het rollen, want we kunnen dit niet alleen. Eerst hebben we onze eigen dj's overleg gevraagd of er animo voor is een weekend lang vanaf het schip een live uitzending te verzorgen. Velen zijn enthousiast, maar we hebben meer hulp nodig. Dus benadersen we een aantal radiostations of men wil meewerken aan deze actie. Hun antwoord is volmondig ‘ja’! Het gaat om het zendschip en niet om onze stations, dus gaan we dit onder de naam ‘De vrienden van Jenni Baynton’ doen. Concreet gezien zijn dit de plannen voor de werkzaamheden: - Facebook pagina opzetten, om aandacht te vragen voor deze actie. - Vraag een plaat aan, via deze pagina of mail naar vriendenFB@gmail.com - Ook is er een doneer pagina opgezet: www.steunactie.nl : Steun het rode radiolichtschip Jenni Baynton. We zijn nu 2 maanden verder en hebben een mega weekend op de agenda staan: 10 – 11 – 12 September 2021. Op de Vrijdag beginnen we met goede moed en vol vertrouwen aan een mooi weekend, waarbij veel mensen met de neus dezelfde kant op staan. Met als doel, zo veel mogelijk geld op te halen. De dj's van de samenwerkende stations, draaien voor 50,- per uur, met als rode draad door het hele weekend, de Vinyl Top 333. Tussendoor worden de verzoekjes gedraaid, die binnen kunnen komen via fb en mail. Geïnteresseerden kunnen een rondleiding krijgen van een ½ uur op de boot, voor 10,- Euro. Er zijn 2 bedden per nacht aan boord beschikbaar. Dezen worden op de site geveild en gaat natuurlijk naar het hoogste bieders. De Bingoboys gaan een online bingo houden op de vrijdagavond, vanuit hun eigen replica studio van Veronica, met hele mooie prijzen. Ook bieden deze jongens, een avond meedraaien in deze bijzondere studio, aan voor de veiling. Hoe gaaf is dat! De zaterdagavond is nog in de planning, de bedoeling is een podiumwagen met band; de entreekosten zijn voor de boot. En er is nog veel meer. Met dit alles hopen we een mooi bedrag bij elkaar te krijgen, zodat dit stukje geschiedenis blijft bestaan. Veronique en Ralph Horsthuis. https://www.facebook.com/devriendenvanjennibaynton https://steunactie.nl/actie/steun-het-rode-radiolichtschip-jenni-baynton?widget=big&fbclid=IwAR2u8PchoWDrfQ71LpOmVU_M1jPD1NGQU5kF-P3vorkGspHGZyr7AU_hedg
  4. Laten we het maar weer eens hebben over de regionale omroepen met deze keer terug in de tijd naar de maand november 1970 toen de heer T.J. Kingma – in functie als hoofdadministrateur van de gemeente Leeuwarden – zijn zegje wenste te doen over de Regionale Omroep Noord en Oost. Kortweg RONO genoemd was dit radiostation actief in de noordelijke en oostelijke provincies. Volgens Kingma paste de RONO niet in de toenmalige Omroepwet. Want het RONO-gebied (Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en een deel van Gelderland) voldeed volgens hem niet aan de criteria die de wetgever voor ogen stonden toen hij de regionale omroep mogelijk maakte. Kingma destijds: “Het gebied was en is niet een streek, waar eigen cultuurleven een voedingsbodem biedt voor geregelde radio- en televisie-uitzendingen.” Hij uitte dit op 25 november 1970 tijdens een in Leeuwarden gehouden symposion over regionale omroep. Wel was het volgens hem zo dat een verkleinde versie van de RONO, mogelijk de regionale omroep Oost, voor een bepaald Saksisch gebied met een eigen levensstijl nog best een dergelijke functie kon krijgen. Kingma vond dat de inhoud van een regionaal radio- en tv-programma zo diende te zijn gelijk aan wat ook het bestaansrecht van een regionale pers was. “Voor een goede regionale omroep lijkt mij dan ook een sfeer van samenwerking met de regionale pers noodzakelijk. Waarbij de regionale omroep wel dient te worden behoed voor het oubollige, het te folkloristische, het te heemschutterige". Hij pleitte voor een programma dat ‘regionaalmodern’ diende te zijn en als zodanig ook bij de luisteraars diende over te komen. Daarbij zou bijvoorbeeld een hard interview ook plaats kunnen vinden. Tevens gooide hij met termen als een ‘hard-boiled actueel programma.’ Gemeld kan nog worden dat het symposion in Leeuwarden voornamelijk een Friese aangelegenheid was. Nadat de adjunct-directeur van het Economisch Technologisch Instituut voor Friesland, dr. J. H. Zoon, omstandig had duidelijk gemaakt dat Friesland naar binnen en naar buiten toe ‘eigenheid’ heeft, en er tevens de retorische vraag aan had gekoppeld welke regio zich beter zou lenen voor regionale televisie dan juist de provincie Friesland, vulde Kingma hem aan met de opmerking dat een nieuwe regionale omroep voor Friesland diende te worden opgestart. Daarbij zou volgens hem stellig een eigen autonome Friese programmaraad dienen te komen. Uiteraard met Friese programmamakers en het liefst zoveel mogelijk programma’s in de Friese taal. Maar het was niet alleen een Friese aangelegenheid want tijdens dit voornoemde symposium in november 1970 was ook de voorzitter van de Nederlandse Omroep Stichting (NOS) de heer E. A. Schüttenhelm aanwezig. Hij voorspelde dat er wat de regionale omroepen in Nederland betrof een storm zou gaan opsteken. Oom Emiel, zoals Schüttenhelm in de Hilversumse wandelgangen wel werd genoemd, hield zich buiten de discussie over de RONO, hij stelde wel dat men er maar vanuit diende te gaan dat er in de toekomst ook ruimte zou zijn voor regionale televisie programma’s. Volgens hem zouden er genoeg financiën voor een dergelijk project in de daarop volgende jaren beschikbaar komen. Kingma stelde dat, wanneer er regionale televisie zou komen, er in Friesland al een keuze was gemaakt, namelijk regionale televisie onder de vleugels van de NOS. Deze beslissing was genomen omdat de andere mogelijkheid die de toenmalige omroepwet gaf, namelijk een eigen representatieve onderneming voor het betreffende gewest, als zendgemachtigde niet haalbaar was, gelet op het financiële plaatje. Afsluitend kan worden gemeld dat in het Journaal van acht uur die avond een kort item was te zien waarin werd vermeld dat er een bijeenkomst was geweest in Leeuwarden waar een speciale afvaardiging van de NOS bij aanwezig was geweest onder leiding van Oom Emiel. Zo werd hij door eigen mensen nog eens in het voetlicht gezet. Nog even dit: Radio Fryslan werd pas een zelfstandige regionale omroep (Omrop Fryslân) in 1988 en verzorgde in de eerste jaren alleen radioprogramma’s terwijl in 1994 voor het eerst televisieprogramma’s werden uitgezonden. De volgende column wordt, vanwege de zomer tweewekelijks, op 31 juli gepubliceerd. Hans Knot, 17 juli 2021
  5. another recording from the AJ Beirens Heritage: RNI AJ on Sunday Christmas period 1973 date unknown Special Josep and the Amazing technicolor dreamcoat from Andre Lloyd Webber and Tim Rice 60 min studio https://filesender.surf.nl/?s=download&token=cccd3f35-c98d-4418-abef-1fbea00ed666
  6. RNI AJ Beirens Tribute to Unicef Children in need 60 min 1972 12 27 00.00 – 01.00 Playing a lot of children related songs 60 min studio. transmitted on AM FM and SW https://filesender.surf.nl/?s=download&token=07813ed0-421a-4025-a630-f7afd778c281
  7. dank en een mooie winter gewenst Het was dan ook niet om aan te horen op zo'n vroeg tijdstip
  8. Leo & Cie – Hotdog. Een nummer gecomponeerd door J.Donder en J.L. Drian dat in 1976 op de achterkant van het nummer ‘Le tube a Leo’ verscheen op het Elver platenlabel. Hotdog werd gebruikt als begin- en eindtune van een Franstalig programma dat in 1977 enkele keren tussen 6 en 7 uur op de zaterdagochtend was te horen op Radio Mi Amigo. Leo & Cie - Hotdog. A song composed by J.Donder and J.L. Drian that appeared in 1976 on the back of the song 'Le tube a Leo' on the Elver record label. Hotdog was used as the opening and closing tune of a French language programme that could be heard several times between 6 and 7 o'clock on Saturday mornings in 1977 on Radio Mi Amigo. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=a81931c1-9038-4ebe-ac2f-5f1dd7e6c99d
  9. James Last – I’m a believer. De instrumentale versie van ‘I’m a believer’ was onderdeel van een medley met ‘Good Vibrations’ en ‘Have a drink om me’ en was afkomstig van de lp uit 1967 met als titel ‘The Best of Non Stop Dancing’. I’m a believer werd in april 1969 op Radio Veronica ingezet voor een promotiespot ten bate van de Anjerloterij. De spot deels ingesproken door Tom Collins en deels door Jan van Veen, zette de luisteraars aan om iedere dag – en dat gedurende twee maanden – het wachtwoord te onthouden dat telkens in de programma’s werd genoemd. Rijdend door Nederland was er een aantal promotieteams waarvan de dames en heren inwoners konden vragen om het wachtwoord van de dag. Wist men het woord dan kreeg men een gratis lot en nam men deel aan een heus prijzenfestival met een hoofdprijs van een kwart miljoen gulden. Let wel in 1969. James Last - I'm a believer. The instrumental version of 'I'm a believer' was part of a medley with 'Good Vibrations' and 'Have a drink to me' and came from the 1967 album 'The Best of Non Stop Dancing'. I'm a Believer was used in April 1969 on Radio Veronica for a promotional spot for the Anjer Lottery. The commercial, partly spoken by Tom Collins and partly by Jan van Veen, encouraged listeners to remember the password that was repeatedly mentioned in the programmes, every day for two months. Travelling through the Netherlands, there were a number of promotion teams whose members could ask for the password of the day. If one knew the word, one received a free ticket and took part in a real prize festival with a top prize of a quarter of a million guilders. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=349ca5ac-8e46-400d-ae28-280e4a1c18e5
  10. Santana – Mother’s daughter. Een nummer gecomponeerd door Gregg Rollie dat terug te vinden is op de 2de studio lp van Santana, Abraxis uit september 1970. Het is trouwens de eerste lp van de groep die op nummer 1 kwam in de Amerikaanse lp top 100. Mother’s daughter werd in 1973 op Radio Veronica door Lex Harding gebruikt voor het inspreken van een promospot voor een popconcert dat op 28 september van dat jaar werd gehouden in de Vliegermolen in Voorburg. Onder auspiciën van de Nierstichting traden tal van groepen, waaronder Kayak, Cats, Smyle en Jen Rog, op. Entree was 5 gulden dat rechtstreeks naar de Nierstichting ging. Met andere woorden alle artiesten en organisatie deden belangeloos mee. Santana - Mother's daughter. A song composed by Gregg Rollie that can be found on Santana's second studio album, Abraxis from September 1970. It is the first album of the group to reach number 1 in the American album top 100. Mother's daughter was used in 1973 by Lex Harding on Radio Veronica to record a promo spot for a pop concert held on 28 September of that year in the Vliegermolen in Voorburg. Under the auspices of the Nierstichting, numerous groups including Kayak, Cats, Smyle and Jen Rog performed. Admission was 5 guilders, which went directly to the Nierstichting. In other words, all the artists and organisation participated selflessly. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=a54cfe88-bca9-4729-a696-6093a5e36c55
  11. dank Bert Op alle cassettes staan datums en in de legger van de cassette nogmaals en daar ben ik vanuit gegaan. Ik beluister niet alle cassettes geheel, daar is de tijd te duur voor. Ik check de items en daarna worden ze klaar gezet voor uploaden. Begrijpelijk dat zo iets kan gebeuren. Aan het einde van de cassette staat nog 45 seconden van een andere opname van NSGDX, mogelijk is dat het nog enige overblijfsel van de opname van 21-10-73.
  12. André Brasseur – Ballade on the beach. Dit nummer staat ook al vermeld. Ballade on the Beach, dat voor het eerst in 1966 uitkwam op de lp Early Bird, werd ook intensief gebruikt door Ton van Draanen in zijn 6 uur durende documentaire over de zeezenders, die hij in 1974 produceerde in samenwerking met Pirate Radio News, Frans van der Drift en Graham Gill. André Brasseur - Ballade on the beach. This song has also been mentioned. Ballade on the Beach, which was first released in 1966 on the album Early Bird, was also used extensively by Ton van Draanen in his 6-hour documentary about the offshore radiostations, which he produced in 1974 in cooperation with Pirate Radio News, Frans van der Drift and Graham Gill. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=23f245d1-1b7d-41c4-8ad3-2ba9b5df0d5a
  13. Today's recording from the AJ Beirens Heritage: NSGDX ajb 1973 10 21 9-10gmt studio 60 mij DX News, Mail Box and first time AJ Offshore Diary https://filesender.surf.nl/?s=download&token=6ca02570-bc64-4bc7-af51-1feb850fb911
  14. Maar beste Thijs er was een verschil tussen slachthuis Gosschalk en slagerij Gosschalk. Beiden broers en sinds zeker 35 jaar is de slagerij dicht gezien er geen kinderen waren om over te nemen en zit in dit pand aan de Hoofdstraat een Blokker. Ik denk dat in de slachterij, een enorm groot complex op het industrieterrein achter de stationsstraat, inmiddels de vierde generatie de leiding heeft.
  15. In de nostalgische column deze keer terug naar 1964. Andermaal muziek, vergane nieuwsmomenten, de radio in die tijd en enkele andere zaken. We komen ook terug op de door mij eerder gememoreerde Tomado fabriek, die ons onder meer verraste met prachtige gekleurde boekenplanken die vele kamers in de jaren zestig van de vorige eeuw sierden. Het jaar 1964 had vele geschiedkundige hoogtepunten waarbij mij als eerste te binnenschiet dat Martin Luther King een rijzende ster in de Verenigde Staten van Amerika was. Een absolute strijder voor de gelijkheid van de mensenrechten. Geboren op 15 januari 1929 in de plaats Atlanta in de staat Georgia als zoon van een baptistendominee. Hij studeerde aan het Moorehouse College in zijn geboorteplaats, waarna een vervolgstudie werd gedaan aan het Crozer Theological Seminary in Chester (Pennsylvania). Hier onderscheidde hij zich al door te worden verkozen tot de beste student en dit leverde hem een studiebeurs op die hem in staat stelde door te gaan en wel aan het Boston College in Boston. Hij promoveerde daar in 1955. Een jaar eerder volgde hij het spoor van zijn vader door ook baptistendominee te worden in Montgomery in de staat Alabama. Hij stond aan de wieg van de NAACP, the National Association for the Advancement of Colored People, een vereniging die inderdaad voor grotere gelijkheid onder de bevolking van de VS streed. Het had in 1964 al liefst 1500 onderafdelingen en hoe moeilijk het de ‘donkere mensen’ ook werd gemaakt, telde men in dat jaar liefst 400.000 leden. In 1956 had Martin Luther King zijn eerste succes al binnengehaald toen, door zijn inzet, in Montgomery het openbaar vervoer even toegankelijk werd voor zijn kleurgenoten dan voor de blanke inwoners van de stad. Maar er ging wel een jaar van protesten en stakingen vooraf alvorens de afschaffing van de rassenscheiding in het openbaar vervoer een feit werd. Het eerste in een rij van vele en grote successen van Martin Luther King. Door vele blanken in het land werd hij door de jaren heen verguisd en vervloekt, maar hij bleef zijn stem laten horen op weg naar vrijheid en gelijkheid voor het gehele volk. Onder herhaaldelijke aandringen tot wetswijzigingen bij de toenmalige presidenten Eisenhower, Kennedy en Johnson werd uiteindelijk bereikt waar Martin Luther King voor stond: de wet op de burgerrechten werd in 1964 onder Johnson aanvaard. Op 10 december 1964 werd terecht aan hem de Nobelprijs van de Vrede in Oslo uitgereikt. Zoals gezegd komen we terug op een tijdsbeeld naam Tomado. Ik kreeg een brief als reactie op de eerdere aflevering over het jaar 1964 van Rob Bosman Jansen uit Dordrecht. Hij schreef: ‘Altijd vind ik het weer leuk om weer wat vergeten herinneringen door te lezen. Ik was in 1964 acht jaar oud. Heel leuk vond ik het stukje waar je schreef over Tomado. Mijn vader heeft 25 jaar bij deze fabriek gewerkt als vertegenwoordiger en zich later opgewerkt tot verkoopleider. Ik ben dikwijls mee geweest in de vakanties als hij reisde met de auto dan wel hij naar Jaarbeurzen ging. Later had men een fabriek in Zwijndrecht. Naast de huishoudelijke artikelen had je ook een afdeling voor rolcontainers, draadrekken, draadprullenbakken, die je veelal in parken zag. De fabriek was opgericht door de drie broers Van der Togt. De naam Tomado is samengesteld uit ‘Van der Togt massa-artikelen Dordrecht’. Ik heb nog altijd enkele van deze boekenrekken en nog altijd vele leuke herinneringen aan die tijd. Het product is nog steeds te koop alleen onder een andere naam. De fabriek in Zwijndrecht is er al lang niet meer en ook de familie van der Togt is uitgekocht. De oprichters leven niet meer. In 1972 werd alles overgedaan aan de Belgische onderneming Bekart. Mijn vader heeft daar toen nog twee jaar gewerkt maar is er vertrokken daar de Belgen een totaal ander beleid voerden dan hij bij Tomado gewend was. Later hoorde hij van voormalige collega’s dat de sfeer steeds slechter werd en bovendien het bedrijf grote verliezen leed’, aldus Rob Bosman Jansen. Terugdenkend aan de zwart wit televisie van het merk ‘Erres’, die onze huiskamer aan de Korreweg destijds vulde, komt deze keer het Hazy Osterwald Sextet tevoorschijn in mijn gedachten. Er werd vaak naar de Duitse televisie gekeken want we hadden het geluk niet alleen Nederland 1 te kunnen ontvangen maar ook het signaal van een steunzender in Aurich – even over de Duitse grens. Het voordeel van de Duitse televisie – in de begin jaren zestig – was dat men veel meer uitzenduren had dan de Nederlandse televisie. Hazy, een uit Zwitserland afkomstige bandleider, was samen met zijn vijf muzikanten altijd voornaam aanwezig in diverse show programma’s. En we waren niet alleen want overal waar de televisie haar intrede deed, of het nu Japan of Frankrijk was, Hazy was er al geweest met zijn Sextet. Reeds in 1949 had hij zich al als talentvol musicus en arrangeur ontpopt en richtte hij zijn band op. Beperkte Hazy Osterwald zich oorspronkelijk tot het propaganderen van de jazz muziek, nauwelijks twee jaar later nam het repertoire, waarschijnlijk om commerciële redenen, een verrassende wending. Er werd overgeschakeld naar de zogenaamde show muziek, een genre die in die tijd een stempel drukte op de Europese amusement- en platenmarkt. Gelijk als paddenstoelen vlogen de showbands en orkesten uit de grond om gedeeltelijk ook vrij snel weer te verdwijnen. Maar gelukkig bleek het verdwijnen niet het geval te zijn voor Hazy en zijn Sextet mede omdat ze uiterst bekwaam hun te spelen nummers kozen en op een aparte komische manier aan het publiek presenteerden. In 1954 deed hij zijn eerste optreden op de Duitse televisie in de muziekfilm ‘Een kleine, grote reis’. In eerste instantie wenste hij niet regelmatig in shows op te treden want hij stelde: ‘het gevaar van de televisie is dat men zo gauw op je raakt uitgekeken.’ En hij hield het eerst ook bij dit standpunt want er verschenen per jaar maar twee shows waarin hij met zijn band een vocale en instrumentale rol speelde. Maar daarna ging het los met programma’s met namen als: ‘Die alte Welle’ en ‘In achtzig Takten um die Welt’, die niet alleen in Duitsland werden uitgezonden maar naar praktisch alle partnerlanden binnen de Eurovisie werden verkocht, waardoor Hazy Osterwald een internationale reputatie kreeg, die zijn weerga niet kende. Ondertussen denk ik aan de allereerste lp die ik ooit kocht. Ik had de zanger al vaak langs horen komen op Radio Veronica en incidenteel op Hilversum 1 en 2. In de zomermaanden, de vakantieperiode van school, was ik altijd zo’n zes weken bij mijn ‘oom’ en ‘tante’ Gosschalk in Epe. Niet om vakantie te houden maar om ze mee te helpen in de slagerij, annex zelfbediening. Het was vaak ’s ochtends vroeg opstaan maar regelmatig kreeg je daar weer een middag vrij voor om ook te kunnen ontspannen. In 1964 was het dat ik op de fiets van Epe naar Apeldoorn toog om naar ‘De Discobar’ van Vroom en Dreesmann te gaan. U wilt het niet geloven maar mijn eerste LP, die ik ooit kocht, met onder meer ‘Ritme van de Regen’ , ‘Slop in Capri’ en ‘Ik’, was van niemand anders dan Rob de Nijs. Philips maakte dankbaar gebruik van het laatstgenoemde nummer door in haar advertentie de diamantnaald nog een keer in de groeven van het nummer te leggen van de controleerbaar aan de top staande Philips Grammofoons. Op de Canarische eilanden werd in de lente van 1964 keihard gewerkt aan de opnamen van een film waarin Cliff Richard andermaal een hoofdrol ging spelen en zingen. Zoeter dan zoet zou je het niet kunnen voorstellen als je de titel al hoort: ‘Wonderful life’. Een klein rubriekje in één van de muziekbladen maakte de lezeressen in de tijd helemaal jaloers: ‘Dat de film een kolfje naar Cliff’s hand en hart is, bewijst hij door in zijn vrije tijd zich – net als in de film – bezig te houden met dansen, zingen, spelevaren, kameelrijden en keetmaken.’ In de film speelde naast Cliff Susan Hampshire de vrouwelijke hoofdrol, waarvan Cliff de pers liet weten dat ze beslist wel was te accepteren als gezelschap. Maar niet alleen met het filmen bracht Cliff zijn tijd door want er werd ook volop getoerd door West Europa waarbij Nederland ook werd aangedaan voor een drietal optredens op 6 en 7 mei in respectievelijk Scheveningen en Leeuwarden. In Frankrijk was er een andere ‘sensatie’ die binnen een jaar een grandioos succes was geworden. Afkomstig van het eiland Mozambique, waren ze door een impresario gevraagd naar Parijs te komen om platen op te nemen en op te treden: Monique, Nicole en vier broers, tezamen ‘Les Surfs’ vormend. Ze mochten hun successen ook buiten Frankrijk laten horen en zo traden ze in mei op in het VARA televisieprogramma ‘Uit’. Ze namen vooral in het Frans covers op zoals ‘A présent tu peux tén aller’ dat ons beter in de oren lag als Dusty Springfield haar succes ‘I only want to be with you’. Tijdens een repetitie zocht Joost de Draaier ze op voor een interview op Radio Veronica. Doordat de zomerperiode is aangebroken verschijnen de columns tweewekelijks en wordt de volgende op 17 juli gepubliceerd. Hans Knot, 3 juli 2021
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.