Spring naar bijdragen

hans knot

Leden
  • Aantal bijdragen

    1033
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

1243 Excellent

Over hans knot

  • Rang
    Expert

Profielinformatie

  • Woonplaats
    groningen
  • Interesses
    radio historie, jingles, tunes, zeezenders <br /><br /><br /><br />

Contactmethoden

  • Website
    www.hansknot.com en www.soundscapes.info
  • Facebook
    hans knot
  • Twitter
    geen

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. hans knot

    rick van der Linden bij Ton Schipper

    Rick van der Linden – GX 1. Rick van der Linden was de toetsenist en belangrijkste man achter de succesvolle formatie Ekseption. Nadat hij naar grote meningsverschillen uit de groep was gezet maakte hij vele solowerken, waaronder in het najaar van 1977 de lp GX 1. De titelsong werd vrijwel direct ingezet door Ton Schipper als eindtune van zijn ochtendprogramma op Radio Mi Amigo vlak voor de Kerstdagen van dat jaar. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=20d55c36-5934-026b-e2eb-d9e0d8fbd767
  2. hans knot

    radio syd topp 10

    Vic Barell and his Orchestra – Dalida mon amour. Het is waarschijnlijk dat Pelle Nyström van Radio Syd een plaat met het materiaal van het Belgische orkest van Vic Barell in zijn bezit had. We kwamen namelijk al eerder dit orkest tegen met een tune voor een van zijn programma’s. Pelle presenteerde ook op Radio Syd de Tippa Topp 10 dat wekelijks werd uitgezonden en werd gesponsord door Metroname. Het nummer Dalida mon amour werd als tune voor dit programma ingezet. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=4908c133-add5-53ae-0270-1137501309ee helaas geen you tube voorbeeld.
  3. hans knot

    Hans Knot: Herinneringen aan Rob Olthof

    In deze column wil ik stilstaan bij het feit dat vijf jaar geleden een zeer grote vriend, niet alleen op het gebied van radio, kwam te overlijden op veel te vroege leeftijd. Bij de afscheidsbijeenkomst hield ik de volgende toespraak: “Maandagmorgen 23 september 2013 om half 12 kwam er een einde aan een uitzonderlijke vriendschap die Rob Olthof en ik 48 jaar lang hebben gedeeld. De vriendschap is ontstaan dankzij het weekblad dat de jonge babyboomers van destijds, vanaf 1965 konden kopen in de sigarenwinkel en meer: ‘Hitweek’. Het was een strijd als in de jaren zestig van de vorige eeuw gevoerd door de fans van The Beatles en die van de Rolling Stones. Je was voor of tegenstander en dan doel ik op het verschil tussen Radio London en Radio Caroline, de zeezenders die de babyboomers nog meer vrijheid gaven dan ze zelf al hadden genomen. Een paar kritische opmerkingen van Rob en mij heen en weer in Hitweek werd gevolgd door telefoongesprekken tussen Amsterdam en Groningen, waarna mijn ouders op een bepaald moment vroegen: Olthof, Amsterdam, Willemsparkweg vlak bij de familie Zwaving? Ik beaamde dat en mijn vader zei meteen: “Oh Arie Olthof, die ken ik van de Kappersvakbond. Beiden ontmoetten elkaar eens per jaar tijdens de landelijke bestuursdag. Het begin van een lange vriendschap tussen Rob Olthof en mij, die vooral gebouwd werd op gezamenlijke interesses als radio, muziek, bier, trams en treintjes maar ook kleine handeltjes. Rob zijn eerste handelsactiviteit, las ik terug in een editie van Hitweek van 1968, waarin hij foto’s van beide Carolineschepen, genomen in de haven van Amsterdam, te koop aanbood. Dit voor de prijs van 40 cent per stuk exclusief 25 cent porti. Te betalen via de Gemeente Giro in Amsterdam. Uiteraard zonder destijds de Belastingdienst te informeren. De eerste stenen, van wat later de Stichting Media Communicatie werd, waren gelegd. In het begin waren het redelijk kleine steentjes, die werden gebakken naar de opbouw. Ik memoreer de beruchte Neil Diamond Poster die Rob adverteerde. Hij was naar het theater gegaan, waar Neil in Amsterdam optrad. Hij gaf een bezoeker 25 gulden inclusief zijn fototoestel en vroeg hem een foto van Neil Diamond te nemen. Na afloop van het concert nam Rob, inmiddels teruggekeerd bij het theater, zijn fototoestel weer in ontvangst en liet de foto op posterformaat uitprinten. In kleine annonces in muziekbladen en de Telegraaf werden ze te koop aangeboden, en neemt U maar van mij aan dat het warme broodjes waren die hij in die periode verkocht. Hoewel vele ontvangers van de Neil Diamond poster zich hebben afgevraagd wie er nu op die poster stond. Vrij snel werd Rob ook oprichter, voorzitter, secretaris, en vooral ook penningmeester van de Olivia Newton John Fanclub. Ikzelf was inmiddels al enige tijd hoofdredacteur van Pirate Radio News. Vanaf 1972 kwamen we regelmatig bij elkaar over de vloer en werden allerlei dingen op het gebied van radio gezamenlijk georganiseerd. 18 april 1973 de grote demonstratie in Den Haag voor het behoud van Radio Veronica. In de ochtend, ver voor achten, stond ik aan de Willemsparkweg met een busje vol vrienden met als doel Den Haag. We waren in Amsterdam om posters, geproduceerd door Rob Olthof, met een afbeelding van het zendschip van Radio Veronica op het strand van Scheveningen, mee te nemen voor verkoop op het Malieveld in Den Haag. Zeer teleurgesteld was Rob omdat hij niet mee mocht, want moeder Anneke, hoewel Rob haar altijd Kootje noemde, had het hem verboden want anders kon hij zijn nieuwe baan wel kwijt raken. Verzorgend als altijd was het ‘Kootje’ die hem voor de huisdeur de haren nog eens kamde en hem ras wegstuurde naar zijn werkgever, zodat hij niet te laat kwam. 4 mei 1973 Tweede Binnenhaven Scheveningen; meer dan 350 mensen uit negen landen. We hadden schepen gehuurd bij ondermeer de firma Vrolijk met als doel de muziekboten op de Noordzee met fans te bezoeken. Het feest ging niet door vanwege te slecht weer. Ik heb Rob nooit meer zo boos gezien als die betreffende dag. Een week later gingen we alsnog met 4 boten vol fans. In 1978 richtte Rob, met een paar andere mensen, de Stichting Media Communicatie op, terwijl ik samen met weer anderen het Freewave Media Magazine oprichtte. Het was ook het jaar dat samen met de mensen van Music Radio Promotions ik de eerste Radiodag organiseerde in Noordwijkerhout. Reeds het volgende jaar gingen we deels, en niet veel later, geheel samen en werd tot op de dag van vandaag op deze manier de zeezenders en andere vormen van radio door geschiedschrijving en merchandise in stand gehouden. Vanaf 1978 zijn er vervolgens ook jaarlijkse zeezenderdagen georganiseerd waarbij het westen van Nederland als locatie werd aangedaan en de laatste 15 jaar Amsterdam als centrale punt voor de, inmiddels meer dan 10 jaar geleden omgedoopte Radio Days werd gekozen. Bijeenkomsten die samen met onze gezamenlijke zeer goede vriend Martin van der Ven uit het Duitse Meppen tot stand kwamen. Jaarlijks waren er meer dan 350 mensen aanwezig om de verhalen door de medewerkers van de toenmalige zeezenders aan te horen, waarbij zowel de bezoekers als genodigde gasten vaak uit meer dan 10 landen afkomstig waren. Ook dan was Rob in de zaal – zoals ook met de merchandising – vooral met geld bezig, immers alle activiteiten dienden te worden gefinancierd – wat hij al die jaren met volle inzet heeft gedaan. Niet voor niets werd hij door velen schertsend ‘de man met de geldtas’ genoemd. Maar het was niet alleen radio dat ons samen hield. Poezen waren zowel in Huize Olthof als Huize Knot een belangrijk element waar telkens weer informatie over werd uitgewisseld. Rob zijn meest recente kat, Jeroentje, heeft inmiddels de warmte in Huize Knot tot zich genomen. Onze liefde voor Engeland leverde tientallen reizen naar tal van locaties op, waarbij vrienden, gemaakt door de radiohobby, werden bezocht, maar ook vele musea, kerken, restaurants, concerten en een grote variatie aan pubs in diverse plaatsen werden aangedaan. En reken er maar op dat met Rob Olthof op stap gaan de meest vreemde avonturen kon opleveren. Ik zal deze jaarlijkse reizen met Rob zeker gaan missen, evenals de ontelbare gesprekken over de telefoon en de wederzijdse bezoeken aan Amsterdam, later Amstelveen en Groningen. Zowel de PTT, KPN en andere telefoonmaatschappijen hebben aan ons veel geld verdiend en de huidige provider zal het zonder deze bron van inkomen moeilijker krijgen. Rob, ik zal nooit de enorme lange en warme vriendschap, die we hebben gedeeld, vergeten. Je zult altijd in onze gedachten blijven. Rust in vrede en dank namens alle radiovrienden in binnen- en het buitenland voor je intense, nooit te stuiten, inzet om de herinneringen aan het verleden op radiogebied staande te houden.” Aldus destijds mijn toespraak bij het afscheid van Rob Olthof. Tijdens een speciale ceremonie in Scheveningen in december 2014 werd Rob Olthof zijn as verspreid bij het havenhoofd bij de Eerste Scheveningse Binnenhaven in het bijzijn van vele vrienden van Rob. Het stormachtige weer had ons gehinderd de tocht op zee te maken om daar het as te verspreiden op de positie van de zendschepen van weleer. Nog immer wordt de naam van Rob Olthof en de herinneringen aan hem veelvuldig in Huize Knot en daarbuiten genoemd. Ook anderen noemen de vele herinneringen die men aan hem heeft nog vaak in gesprekken. Baanbrekend werk op het gebied van radio betekende tevens dat in 2017 tijdens de RadioDay gehouden in Harlingen Rob Olthof postuum werd geëerd met een RadioDay Award, een onderscheiding die hij al jaren eerder had verdiend. Hans Knot, 22 september 2018
  4. hans knot

    afscheid dave owen atlantis

    Offenbach – Judy in disquise. Een instrumentale versie van het succesnummer van John Fred and his playboy band werd in 1974 uitgebracht op het obscure label Surrey International. Aan boord van Radio Atlantis gebruikte Dave Owen het in zijn allerlaatste programma op 31 augustus om uitgebreid allerlei mensen, die voor Atlantis achter de schermen en op de radio hadden gewerkt, te bedanken voor de fijne maanden die hij had beleefd op Atlantis. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=43826e94-af6a-d7e7-4390-2eeb8192d8d1
  5. hans knot

    promo atlantis voor Dave Rogers

    Bonzo Dog Doodah Band – By a waterfall. Daar komt me toch weer een prachtige promospot voorbij uit de keuken van Steve England. Hij gebruikte voor het maken van een spot ter ondersteuning van het programma van Dave Rogers, the Midnight Affair op Radio Atlantis, het nummer ‘By a waterfall’ dat afkomstig is van de in 1969 uitgebrachte lp ‘Todpoles’ van de Bonzo Dog Doodah Band. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=5b312325-bde4-2aeb-c5bb-85ba73d773e4
  6. hans knot

    duivenuurtje op mi amigo

    Torero Band – Please Please Me. Afkomstig van een lp met Tijuana achtige uitvoeringen van composities van The Beatles. Een lp op Music for Pleasure, die vaker bij Radio Mi Amigo werd gebruikt voor tunes of productiewerk. In 1976 was er op de zondagochtend tussen negen en half 10 een programma voor de duivenliefhebbers, die het ‘duivenuurtje’ werd genoemd en in presentatie was van Lieven Colijn. Please Please me werd ingezet als tune voor het programma. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=0765b661-f903-e45e-3751-4455459597c0
  7. hans knot

    groeten van de bemanning caroline

    Billy Vaughn – Raunchy. Een instrumentaal nummer gecomponeerd door Bill Justice en Sidney Manker en in het najaar van 1957 in drie versies uitgebracht, ondermeer door het orkest van Billy Vaughn op het London label. In het voorjaar van 1973 gebruikte Joop Verhoof het nummer als tune op de zondagen als er ruimte was voor het programma van Radio Caroline met groeten van de bemanningsleden aan boord van de Mi Amigo aan familie, vrienden en bekenden. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=6c2d1ad6-1412-937a-8f99-1dcba617ea40
  8. hans knot

    Hans Knot: Van Kooten verliet Radio Noordzee in 1972

    is aangepast maar soms heb ik echt hoge nood
  9. hans knot

    Hans Knot: Van Kooten verliet Radio Noordzee in 1972

    In deze aflevering van de Nostalgische Column neem ik je mee naar de vroege jaren zeventig van de vorige eeuw. In de maand februari 1972 maakte Willem van Kooten bekend dat hij bij Radio Noordzee zou vertrekken. Die aankondiging baarde nogal wat opzien, niet in de laatste plaats omdat hij daarbij zijn twijfels uitte over de toekomstmogelijkheden van de zeezenders. In het eerste jaar van zijn bestaan werd Radio Noordzee, de Nederlandse service van RNI, vooral populair door de programma's van Jan van Veen en Joost den Draaijer. Opkomende sterren als bijvoorbeeld Peter Holland en Tony Berk moesten nog even wachten. Pas na het vertrek van de beide grootmeesters van de platenpresentatie, zouden zij hun kans krijgen. Enige tijd na de start van Radio Noordzee viel wel al de live-programmering te beluisteren met onder meer Leo van der Goot en Hans ten Hooge. Maar slechts een klein deel van de luisterschare gaf daar toen al de voorkeur aan. De grootste populariteit genoten de ingeblikte programma's, die aanvankelijk in Hilversum en later in Naarden werden opgenomen. Dat waren dus onder meer de programma's van Jan van Veen en Joost den Draaijer. In februari 1972 zou daar echter drastisch verandering in komen. Toen besloot Willem van Kooten, destijds 31 jaar, namelijk zijn biezen te pakken. Nog enkele maanden kon het station gebruikmaken van de geduchte talenten van de man achter de radionaam "Joost den Draaijer". Daarna was het afgelopen. Volgens eigen zeggen zag Van Kooten het maken van programma's voor Radio Noordzee niet meer zo zitten. Daarnaast, zo gaf hij aan, kon hij die activiteit niet meer combineren met de drukke werkzaamheden voor zijn eigen platenmaatschappij en muziekuitgeverij. Bovendien, had hij groeiende twijfels over de toekomstmogelijkheden van de zeezenders. In een interview in de Telegraaf stelde Van Kooten op 17 februari 1972 al: “Ik geloof dat het tijdperk van de piratenradio voorbij is ... let wel, ik zeg 'ik geloof'. Weten doe ik het niet. Of Radio Veronica en Noordzee gaan verdwijnen is een andere zaak. Zonder een goed station, dat deze beide piraten moet gaan vervangen, gaan deze schepen voor mij nog niet uit de lucht." Verbazing alom. Men vroeg zich af, hoe een man, die eerder acht jaar voor Radio Veronica had gewerkt, het piratendom opeens daadwerkelijk op een zijspoor kon zetten. In Hilversum en omgeving deden in die periode geruchten de ronde als zou Van Kooten weer eens ruzie hebben gemaakt met een van de kopstukken van de organisatie achter het station, de directie van de onderneming Strengholt. Van Kooten zelf zei daarover: “Dat is echt allemaal nonsens. Ik kon mij niet meer helemaal voor de programma's inzetten. Als ik iets doe, wil ik het ook goed doen. Toegegeven, naast deze programmamoeheid heb ik ook nog enkele privéaangelegenheden met de directie van Radio Noordzee. Dat er echter geen ruzie is, blijkt wel uit het feit dat ik waarschijnlijk de Top 50 bij Radio Noordzee blijf presenteren. Zeker is dat echter nog niet. Eind deze week ga ik met vakantie en dan wil ik er nog eens rustig over nadenken." In die tijd deed ook het gerucht de ronde, dat de gebroeders Verweij, eigenaren van Radio Veronica en eerder al werkgevers van Van Kooten, hem een fors salaris hadden geboden om terug te keren op het oude nest. Van Kooten: "Dat kan toch niet. Als ik bij Radio Noordzee wegga omdat ik er geen zin meer in heb om dat soort programma's te presenteren, dan ga ik toch zeker niet naar Radio Veronica. Dan kan ik net zo goed bij Radio Noordzee blijven. Niet dat ik iets tegen Radio Veronica heb. Ik kan uitstekend opschieten met de Verweij's, de deejays en de technici, maar ik wil gewoon geen programma's meer presenteren. Ik wil mijn tijd besteden aan mijn eigen productiemaatschappij. Je moet eens opletten wat er dit jaar gebeurt met platen van Hollandse artiesten. Een internationale doorbraak en daar wil ik een graantje van meepikken. Binnenkort kom ik met platen van Golden Earring, Greenfield en Cook en Shocking Blue en dan kan ik het niet meer langer opbrengen me volledig, voor honderd procent te geven én voor Radio Noordzee én voor mijn eigen bedrijf." John de Mol sr., destijds directeur van de Nederlandse service van Radio Noordzee, had de bui al zien hangen. Hij zei: “Ik zag het wel aankomen. Willem is een jongen die enorm veel hooi op zijn vork durft te nemen. Door zijn veelzijdigheid moet hij wel in moeilijkheden komen. Hij gaat nu eerst met vakantie en daarna komt hij weer hier en dan gaan we met zijn allen om de tafel zitten. Over een eventuele vervanger is dan ook nog niet gesproken.” Het sprankje hoop dat in de uitspraak van De Mol doorklonk, was vergeefs. Bij terugkomst gaf de man met zijn eeuwige sigaar te kennen, dat hij nog even doorging met de Top 50, totdat Ferry Maat de presentatie in juni 1972 van hem overnam. Voor de presentatie van de doordeweekse uren van Van Kooten werd niet veel later Tony Berk ingehuurd. Berk was al in dienst voor de presentatie van het programma "Branding", een platenprogramma voor bedrijven dat iedere doordeweekse dag tussen 9 en 10 uur in de ochtend via de "220" werd uitgezonden. Zijn uitspraak dat het piratentijdperk ten einde was, zal Van Kooten wel nooit hebben betreurd. Het versterkte zijn reputatie van iemand met een fijne neus voor de ontwikkelingen in medialand. Later zag hij overigens nog kansen en mogelijkheden genoeg in de zeezenders. Zo probeerde hij in 1978, in eerste instantie via "de Hoge Noot BV", zendtijd te huren van Ronan O'Rahilly, de directeur van de Caroline-organisatie. Onder de naam Radio Hollandia zou het station als vervanger gaan dienen van Radio Mi Amigo. Programmabanden, met onder meer Jan van Veen, Will Luikinga en Joost zelf, waren - volgens geruchten - al aan boord van het zendschip van Radio Caroline, de MV Mi Amigo, toen de generator het begaf. We hebben het dan over oktober van dat jaar. Ook waren Rob Hudson (Ruud Hendriks, nu: EndeMol) en Marc Jacobs (Rob van Dam, nu: RTV Noord) al benaderd om als boordteam te gaan functioneren. Beiden werkten op dat moment voor Radio Mi Amigo. Door de technische mankementen en tegenwerking van de kant van Radio Mi Amigo kwam het echter niet tot een Radio Hollandia. Na het mislukken van Radio Hollandia heeft Van Kooten, uiteraard met anderen, nog twee pogingen ondernomen om een zeezender op te zetten. Zo presteerde hij het een aantal mensen aan "boord" van Rough Sands, een voormalige marinefort in de Noordzee, te zetten om voorbereidingen te treffen voor het opstarten van een nieuw station. Dit speelde zich eveneens in 1978 af. Onder deze personen bevond zich zijn zwager Hans Lavoo die door de eigenaar van het fort, Prince Roy Bates, werd gegijzeld. Toen ook deze poging uiteindelijk op niets uitliep, besloot Van Kooten zich enige jaren op de achtergrond te houden. Totdat zich in 1984 de mogelijkheid voordeed om een Nederlandse service te beginnen vanaf de MV Ross Revenge, het nieuwe zendschip van de Caroline-organisatie. Voor dit station, Radio Monique, maakten Van Kooten en Tony Berk enige tijd programma's. Later, in 1987, begon hij tot slot met andere loyale vrienden het satelliet-radioproject Cable One. Helaas, want ik beschouw het nog steeds als een van de beste satelliet-radiostations die via de kabel in Nederland werden verspreid, is dit project in de kiem gesmoord. En zo kan ik nog wel enkele andere initiatieven bedenken. Hans Knot, 15 september 2018
  10. hans knot

    night of the werewolf

    Lee Kristofferson – Night of the werewolf. In het programma ‘Windkracht’, waarvan we niet eerder hoorden, was het Ton Schipper die op Radio Mi Amigo het nummer ‘Night of the werewolf’ als eindtune gebruikte in september 1978. Het nummer was afkomstig van de in 1977 uitgekomen LP ‘Dinner with Drac’, van deze Engelse gitarist. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=30b5d37f-cec9-8e9e-2a04-62ba9cfbacd1
  11. hans knot

    marsmuziek met Joost op Radio Noordzee

    Marinierskapel der Koninklijke Marine – Alte Kameraden. Nee, geen Stan Haag met ‘de mars van de dag’ maar Joost den Draaijer die deze uitvoering van ‘Alte Kameraden’ in 1972 gebruikte als filler in de Top 50 van Radio Noordzee Internationaal om een overzicht van weer tien gedraaide platen in snel tempo te kunnen oplezen op weg naar het hele uur. Het kwam in 1962 op een single uit genaamd ‘Mariniers op Mars.’ https://filesender.surf.nl/?s=download&token=72b4aab1-a718-03a2-77a1-d309361aba27
  12. hans knot

    caroline big line up tune

    Ray Connif his Orchestra and Chorus – komt te vervallen info klopt niet
  13. hans knot

    liedje radio city

    Willie Bobo – Sunshine Superman. Op Radio City werd tijdens de ‘Auntie Mable Hours’ creatief omgesprongen met het voorhanden zijnde songmateriaal. Zo zong "Tatty" Tom Edwards ondermeer in de Kerstuitzending van 1966 op een instrumentale versie van het nummer ‘Sunshine Superman’, gecomponeerd door Donavan, een ode aan zijn collega's. Tom gebruikte de uitvoering van de in New York geboren jazz percussionist Willie Bobo, die vooral bekend werd in het genre Latin Jazz. Verwijzing onder Uitvoerenden onbekend kan worden gewist https://filesender.surf.nl/?s=download&token=866efe08-dba7-dbba-8687-d89df8738b87
  14. hans knot

    beatles op atlantis 312

    Beatles – Being here for the benefit of Mr. Kite. Dit nummer staat al met een aantal verwijzingen in de zeezenderdiscografie. Maar er kan aan worden toegevoegd: Het was op Radio Atlantis dat deejay Terry Davis op deze melodie een nieuwe tekst inzong. ‘For the benefit of you and me you’ll hear a show that’s really great on 312’. https://filesender.surf.nl/?s=download&token=8dc91d1f-1275-eb4d-32b4-ea5d5769b8d6
  15. hans knot

    receptencompetitie mi amigo

    dank uiteraard staat deze serie in mijn collectie
×

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.