Jump to content

Paul de Haan

Members
  • Content Count

    1,559
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Paul de Haan last won the day on August 11 2016

Paul de Haan had the most liked content!

Community Reputation

2,530 Excellent

About Paul de Haan

  • Rank
    Ex deelnemer dit forum.

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Schildmeer Aan Zee
  • Interests
    Stilzwijgend meelezer.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 390 was hier prima te ontvangen. Tevens kwamen 270 en Scotland met een goed signaal binnen, te verklaren als je de ligging van Groningen ziet tov Noord Engeland en Scotland. In de winter kwam Caroline North s ochtends langdurig mee op de skywave. London was rampzalig om naar te luisteren, zaten bewust off channel en daardoor tegen AFN Bremerhaven aan te drukken, gevolg een zeer hinderlijke fluittoon die in het westen vd provincie Friesland weer verdween. AFN Bremerhaven met 5 kw daverde hier binnen, behalve s avonds toen het verdronk in het ijzeren gordijn geweld. Echter dan kwamen via de skywave AFN Frankfurt en Munich weer daverend binnen alhier. In de 70s was RNI op 186 prima, ook s avonds. Alle andere golflengten middelmatig. 259 live vanaf de Mi Amigo voor de kust van Skeveningen goed signaal, prima gemoduleerd. In de korte Atlantis periode ook goed te ontvangen maar de Atlantis bandopnames , vooral in het begin, waren matig. Veronica 192 redelijk < voor anorak oren> , Veronica 538 zat hier int noorden een Oost Duitser door. Maar zoals gezegd, we namen hier genoegen met de niet optimale ontvangst van zeezenders, vooral s avonds was het onmogelijk op boksen tegen het ijzeren gordijn geweld. De luisteraars in Zeeland waren te benijden. Opnames heb ik derhalve hier nooit gemaakt, had natuurlijk ook te maken met de zuinigheid als Groninger.
  2. Vanaf juni 1964 alle Britse zeezenders, incl éénmalig de kleinste onder de Britse zeezenders Radio Essex. In the 60s Lux 208, in de winter ook de NL service. Daarnaast AFN Bremerhaven < overdag> en s avonds AFN Munich en Frankfurt. BBC Light , later BBC Radio's One & Two. Op korte golf eind 60er jaren WNYW Radio New York Worldwide< commerciele kortegolf zender> alsmede vele van de grote kortegolfstations all over the world incl HCJB the Voice of the Andes en de vele oost Europese numberstations . In the 60s en daarna 70s & 80s goed kunnen leven met de altijd matige ontvangst van zeezenders in Groningen. Hedentendage beluister ik alleen internet radio stations alsmede enkele LPAM stations incl Caroline 648.
  3. Ja, wel degelijk. Radio Paradijs in 1981. Ben had als hoofdsponsor de Koninklijke Marine die de 1 daagse testuitzending sponsorde en de gehele investering als vergoeding gaf. De hele operatie was een wervingspot voor de marine. "Zorrug... dat je er bij komt.....bij de Mariiiiiine , bij de Mariiiiine" . Vraag maar na bij Ben. Hij leeft er nu nog stil van.
  4. Goede vraag, volmondig ja .....Caroline heeft als onderneming met winstoogmerk vanaf 1964 nimmer de broek hoog kunnen houden. Echter voor enkelen en zeker de Ier bleef er altijd het nodige aan de strijkstok hangen. Voor ik het uitleg het volgende: Ik neem mijn pet af voor Peter Moore en zijn makkers en in het bijzonder de vrijwilligers van de Ross Revenge Support Crew. Sinds Moore en de makkers het roer in handen hebben is Caroline fatsoenlijk geworden. Wat ik hier schrijf als antwoord gaat alleen over de zeezender dagen tussen 1964 en 1990<1991>. Feitelijk had ik mijzelf beloofd geen letter meer over Caroline en zeezenders te schrijven maar vandaag is het die bijzondere dag 4 op 5 november , 29 jaar na dato. Eind 1963 werden de tassen vol contant geld bij de Ier op de stoep gezet, contant geld bijeengebracht door een kleine club investeerders die enerzijds toen al binnen waren gelopen maar anderzijds de kriebel, the urge, hadden iets rebels te doen. De Ier gaf de heren die kans. Resultaat vanaf maart 1964 was daar opeens het fenomeen Radio Caroline. Vanaf juli zelfs met twee stations South and North. Vanaf het prille begin had de organisatie problemen reclame zendtijd aan de man te brengen. De afdeling sales bestond uit potverteerders die vooral goed op hun eigen zaakjes letten. Tegen eind 64 gaf Radio London het project een eerste aanzet om het onderspit te delven. Big L bewerkte adverteerders en potentiele adverteerders op de juiste manier, Caroline South begon veel verlies te lijden, Caroline North moest medio 65 de kar alleen trekken. Adverteerders boekten reclame tijd in het zuiden op Big L en in het noorden op Caroline North. In de loop van 65 begonnen de oorspronkelijke investeerders zich zo diep te schamen voor hun geuzenstreek dat ze tegen het einde van 65 blij waren hun aandelen in Caroline te kunnen verkopen aan een platengigant die touwtjes in handen nam en de Ier buitenspel zette. Zonder deze overname was er tegen het einde van 65 al een einde gekomen aan Caroline. De platengigant haalde uit Canada twee marketing wonderboys, Slate en Bate < Batman and Robin> De laatste twee bedachten concepten in de vorm van spelletjes < oa Cash Casino> welke bijzonder winstgevend waren. Samen met de aanschaf van een sterkere zender< 50kw> resulteerde dit tussen de zomer van 66 tm augustus 67 voor de meest succesvolle periode voor Caroline. De spelletjes namen op prime uren , ochtend en delen vd middag, zomaar 35% van de zenduren in beslag. Feitelijk werd het spelletjes gebeuren een station binnen het station. Afhankelijkheid van derden, de basis was gelegd. Onveranderd bleef overeind het "aan de strijkstok" blijven hangen van inkomsten Het " strijkstok volk" had lak aan ethisch ondernemen en zag nimmer een noodzaak om ROI richting investeerders in de praktijk te brengen. Na een winterslaap van 4 jaar tussen 68 en 72 kwam het station in het najaar van 72 terug in de lucht. Tot april 73 was men in een mengelmoes van Nederlands en Engels te beluis teren vanaf de Mi Amigo voor de Scheveningse kust. Hoe dit alles gefinancierd werd is grotesk, mijn advies is lees het Andy Archer dagboek nog maar eens. De stranding van Veronica en het verhuren van de Mi Amigo aan Veronica redde het station van de ondergang in april 73, geld en een half dozijn Revox recorders. Echter het feit dat anno nu Peter Moore, toch ook al op leeftijd, zijn pensioendagen moet vullen met Carolien, de last op zijn schouders heeft van de Ross Revenge.....dat komt geheel voor rekening van Adriaan van Landschoot < juli 73> in eerste instantie , direct gevolgd door de wafelbakker uit Buizinge. Beide Belgen. Wij Nederlanders schoven iets later aan. Toen in 80 de Mi Amigo kopje onder ging moeten velen hebben gedacht dat het avontuur voorbij was. Er zijn vele artikelen geschreven over de herstart van Caroline in 83. Follow the money werd op voortreffelijke wijze gedaan door wijlen Tom de Munck, zijn onderzoek naar de financiering van de Ross Revenge. De financiering van de RR is zeer schimmig, er zijn een aantal sleutel figuren die gezorgd hebben dat er op belangrijke momenten geld was voor aanschaf en inrichting van het schip, veelal in een sfeer van Hoekse en Kabeljauwse twisten. De Iers verstond in die tijd als geen ander de kunst om achterover leunend met de armen over elkaar af te wachten...... afwachten tot een moment waarop het schip uit kon varen. Vanaf dat moment zijn twee zaken zeker. Als eerste heeft de Ier nooit meer om gekeken naar de belangen van de investeerders , het schip lag in internationale wateren, nu was het de tijd om weer anderen voor de kar te spannen. Als tweede wist hij de dat Nederlanders met goederen , olie-eten-water-, over de brug zouden komen. Het geluk lachtte toe....weer kwam een combinatie van NLers en Belgen om het schip te huren. Zijn doel moet zijn geweest pappen en nat te houden tot eind 84, eind 84 en Monique. Full circkel..... de Hollanders < lees Belgen en Nederlanders > trokken weer de beurs. Eind 87 viel de giga mast, de Hollanders lieten zich met een kluitje in het riet sturen eind 87 en betaalden de rekeningen intussen wel. Pas in de loop van 88 bleek men in staat de zendtijd uit handen van de "Engelsen" te futselen. Augustus 89 zag het einde van de NL zeezenderij en de stuiptrekkingen van Caroline. November 1990 definitief einde vanaf zee. De Vlaams Nederlandse suiker "oompies " waren eindelijk van Caroline af. En the rest, as the say, is history. Intussen staat een andere Ier te trappelen......mijn Ierse Wolfshond dringt bij mij aan op de laatste ronde en trekt aan de bel.....Ding Ding.
  5. Toen zelfs de parafine lampen niet meer werkten heeft men op de voorplecht en achterop open vuur aangestoken. Ze hadden het schip beter in de brand kunnen steken, dan zou het zaakje goed zichtbaar zijn geweest.
  6. In de nacht van 4 op 5 november is het 29 jaar geleden dat de laatste uitzending vanaf de Ross Revenge vanuit internationale wateren, zo’n 18 mile uit de kust van Margate, plaats vond tussen 00.00 en 01.00 uur. Neil Gates was de dienstdoende deejay aanboord tijdens de laatste uitzending als waarachtige zeezender vanuit internationale wateren. De volgende ochtend was en bleef het stil op 819. Het vervolg kennen we. Lang bleef onduidelijk wat er gebeurd was. In 2011 startte ik een korte “briefwisseling”met Gates en legde hem een aantal vragen voor die hij beantwoorde en duidelijk uitlegde wat er op die 4e/5e november 1990 was gebeurd. Onder deze tekst de uitwisseling van vragen en antwoorden. Tevens het laatste uur in geremasterde versie, dwz Gates zijn aankondigingen zijn AM kwaliteit maar de muziek is er opnieuw in beautiful stereo tussen gezet. Tevens een foto vd Ross voor anker in de vijandelijke omgeving van de South Falls Head 18 mile uit de kust van Margate Kent. De foto is uit 1989 toen nog aan de masten werd gewerkt. Eén van mijn vragen was of men wist dat het de laatste dag zou worden. Werd ontkent, maar toch de muziek die gedraaid werd duidde ergens naar en toeval of geen toeval , van de laatste dag zijn alle uren opgenomen en bewaard gebleven. Toeval of toch niet? De schitterende opname is afkomstig uit het AtoZ orak archief van Ray. Wie de remastering deed weet ik niet maar het klinkt perfect. Eén van Caroline’s saddest hours. Huiver en luister hier Download link https://wetransfer.com/downloads/1046c026e7bfac501347d8a873e8d70920191103202507/8413b6d0ac6ccaa16c06bc36c46b92a820191103202507/c1e641 1 item 1990 11 05 Mon 0000-0100 R Caroline (819kHz) - Neil Gates (Remastered).mp3 93.1 MB Paul de Haan 3 november 2019. EVENTS ONBOARD ROSS REVENGE NOVEMBER 4/5 1990. by Paul de Haan on November 4, 2011, 12:15 pm Its 21 years ago today Caroline made its final broadcast as a true offshore marine broadcaster from international waters of the North Sea. The final hour was from Neil Gates who made mention of the fact Caroline would be back early morning 6 am. We all know there was not going to be a brand new day for Caroline the following morning. What happened that night? Who decided suddenly that the station wouldn't return the following day. Not enough diesel? If so they knew that was the case and could have mentioned their close down not to reappear again. This is my scenario: onboard Ross Revenge they knew they would stay of air and not be back as a true offshore station. But in a true Caroline tradition you will not close the station down, that has never happened before. Caroline was always forced to close down. Is my scenario correct? Who can tell? Paul de Haan. Posted by Multimax on November 4, 2011, 5:47 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" The diesel did indeed run out I'm afraid. There was enough to keep the ship lit for a few nights but not enough to go on air for more than a short while. The transmitter was damaged a few days later as it was switched back on without a proper warm up cycle, so it stayed off air. There was several tons of diesel waiting to be delivered to the ship on a tender on the Medway which was never sent out while the ship remained at sea. Posted by Paul de Haan on November 4, 2011, 6:54 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" So, thats new to me, they tried to start the transmitter to go on air again without the proper warming up proces after Nov 5 1990. Why did they start up without proper warming up? Who did it? They knew the procedure to start the transmitter in the proper way. Questions and more questions. Was everyone onboard on the same level at that time on the subjest of closing down or to continue? You will not find answers to these questions in the Harris or Conway book. Conway was not onboard in Nov 1990. Paul de Haan Posted by Multimax on November 4, 2011, 7:17 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" Sorry Paul, just noticed your question about the transmitter. There was a shore side event, I think the following weekend and a crew member decided it would be nice to be on air at the time albeit briefly. Following the raid, various safety interlocks were bypassed in order to make the transmitter work so it was possible to switch on plate voltage without a warm up. Posted by Multimax on November 4, 2011, 7:10 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" I can add that the people on the ship had no intention of quietly disappearing. They were determined to go back on the air one way or another. Posted by neilgates on November 4, 2011, 8:10 pm, in reply to "The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" Yes the account of events in Multimax's posts in this thread are 100 per cent acurate. You may wish to listen to Cruisin'531 from 7.30 this evening Posted by Tom Clarke on November 6, 2011, 12:58 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" The main reason, already alluded to was the lack of fuel. Also,it costs money to keep a ship at sea, and seeing as there was no money from a Dutch station any longer, PM kept things going fron his Carb Business. The ship was also in a grim state, due to lack of money, PM described conditions in his book as "every type of hell." The weak link (pardon the pun) was as ever the anchor chain, which finally gave way in 1991. The outcome was always inevitable after the raid, and the Broadcast Bill made doubly sure of this, but full marks to all who did keep it going after against all the odds. Posted by neilgates on November 6, 2011, 3:32 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" When I closed the station down at 1am on 5th Novemeber I fully expected Rico to re-open at 6am. After comming off air that night I left the carrier on and went to join Alex Rodgers in the messroom where he was watching horror videos and after about an hour I went to bed leaving Alex to continue watching his video. When I got up out of bed at about 10am I was suprised to find the station off air,the carrier still on, and Rico in bed. I went and asked Rico why we were off the air and he told me that when he went to pump diesel from the main tanks into the day tank in the engine room no diesel flowed there was none left apart from the small amount in the day tank. After making this discovery and realising that we would be out of fuel very soon he thought to hell with it and went back to bed. Offshore echoes are mistaken about the transmitter being switched on for 2.5 hours the carrier was on all the time I switched it off at sometime just after 10am after my conversation with Rico I then turned off the generator to conserve the small amount of fuel left on board for the comming hours of darkness and sat and waited for the phone call from land asking why we were off the air,it did not come and infact we were still waiting for contact from land when we decided to go back on the air for a short time on the Friday evening at the time the Thanet branch of the Caroline movement were due to hold a firework event in Broadstairs. we were becoming quite desperate by this stage as we only had enough fuel to keep the ship lit for one more night. We were going to use the broadcast to ask those onland directly why we had heared absolutly nothing from them in the days since we ceased broadcasting and what they were going to do about the situation as we didn't have so much as a working torch. Rico turned the tx on to warm up unfortunatly when he flicked the plate supply switch off it went with a ban Posted by Multimax on November 6, 2011, 8:25 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" As I mentioned in one of my previous posts, the transmitter's plate voltage could be switched on without warm up due to modifications following the raid. The crew were expecting to go back on air as more diesel was already loaded onto a tender awaiting delivery to the Ross. Sadly the diesel was never delivered while the ship remained at sea. The decision not to return to air was certainly not made by the crew at sea. Posted by neilgates on November 7, 2011, 2:54 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" The transmitter was left on overnight becasuse Peter Chicago was doubtful whether or not it would come back on again if swithched off. He was right as was proved on the friday evening. As for lighting the ship at night using hurricane lamps that may have been ok in the almost deserted Knock Deep but quite frankly criminally irrisponsible on the edge of the most conjested shipping lane in the world. Any way we had no fuel for the lamps we had onboard. As it was when the fuel ran out and the generator finally died at around 10pm on the Saturday evening we ended up lighting fires in steel bins one on the aft deck and one on the bow as the only means of light on board. We took this drastic course of action after a vhf discussion with the capitain of the Olau Britania. I must point out that we were still waiting for comunication from land at this stage. There is lots more that I could reveal about events in 1990/91 keep the questions comming and I will do my best to answer them Posted by S Goodwin on November 6, 2011, 11:38 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990" It was quite common to hear a blank carrier on 558 when the station closed down in 1986/7. as the main generator powered the navigation lights it probally made no difference having an extra couple of kw's load. But when she moved to the South Falls it was more important to have navigation lights lit at all times, due to the ross being very close to the major shipping lanes. I know someone who worked for Trinity House who said they visited the ship on several occassions because she was insufficiently lit. I wonder if the South Falls was good choice after the Knock Deep, if they had gone to the Gallaper maybe they would have had a bit more notice when they broke anchor in 1991.
  7. Dan geef ik direct mijn ongelijk mbt het ongelijk van Becker toe.
  8. Caroline at its best tot in de herfst van 85 het zogeheten kiddies Phillips format werd geintroduceerd onder de noemer Caroline 558. Dit alles nadat Laser 558 was verdwenen. In oct0ber 1984 begonnen ze al aandacht te besteden aan het naderende Expo 86.
  9. Even speculeren: Lex kwam na zijn 227 periode aanboord van de Norderney als nieuwslezer en groeide na verloop van tijd door naar landdeejay. Begon natuurlijk bescheiden met bijv de zaterdag OGM. In de opname doet Lex zijn best om een "Harmen Siezen" sound neer te zetten. Het klinkt grotesk maar waarschijnlijk zal dat de richtlijn van het programma zijn geweest. Hans Mondt was toen bezig met zijn eerste stappen in zijn Veronica loopbaan die , geheel volgens het patroon, aan boord als nieuwslezer begon. Een taak die hij volbracht zonder ook maar één vinger te verliezen. Nadien volgde ook zijn beloning en promoveerde naar land. Ik speculeer maar wat.
  10. Ik ben een vrouge vogel en zelfs op zondag is onze Ier Isla al rond de klok van 0600 buiten geweest en haar ontbijt gehad. Tot zover niets aan de hand.... maar vanochtend om precies 06.18 uur schrok ik.... Hans gaat zijn jeuk en driften met ons delen......even dacht ik dat je de beelden van het lezen van de Lach in de kapperszaak voor ogen had......wulpse wilde wiev'n in sensuele badpakken. Dat is zelfs voor mij op dat vrouge tijdstip te veel. Gelukkig , het gaat over de woelige jaren 60 waar ik ook de beste herinneringen aan heb. Als ik het muzikaal zou moeten samenvatten komen twee platen naar boven te weten Eric Burdon met Monterey en The Beatles met A day in the life, twee platen die ik zaterdag 26-10 tussen 1700 en 1900 op Radio 0511 draai in mijn laatste Schildmeer aan Zeeshow. Na 50 jaar oldies draaien hang ik de microphoon aan de wilgen, alle platen zijn wel gedraaid. Mooi artikel overigens. Tussen <> haakjes.....vrijdag svp geen spruiten. Paul < proud to be a boer> BTW.....Rode bultjes en koorts krijg je ook als je teveel genoegens met anderen deelt. Je kunt Planta niet van alles de schuld geven.
  11. Een prima station met dat Noordelijke geluid, past wel bij Grunningers. Vanaf dag 1 naar geluisterd, goede ontvangst in Groningen zowel vanaf de ankerplaats aan de oostkust van Schotland als de periode dat de Comet aan de westkust was verankerd. Je ziet overigens dat er nauwelijks interesse is in dit forum voor the sixties UK offshore stations. Ik heb ze tussen juni 64 en maart 68 alle beluisterd. Een mooi overzicht, ga het wel even bewerken om de geluidskwaliteit te verbeteren.
  12. Juul, ik ben niet de beste stuurman die aan wal staat, zeker wel één van de betere. Schrijf zelfs al een boek maar niet over dit onderwerp. Mbt zeezenders heb ik nog één boek op mijn lijstje staan dat nooit geschreven zal worden door Peter Murtha< Chicago> .
  13. Voor de volledigheid: Boekrecensie: Ferry Eden: Mi Amigo - De Flaamse Tack fan de zeezenders It fenomeen "zeezenders" is al omtrint trije tsientallen jierren skiednis. Fan it te mear boeken oer dit fascinerende tiidrek der jier nei jier ferskinen. It lêste wurk fan Ferry Eden falt sûnder mis op en is in must foar alle ynteressearren. De earste kear dat ik it yn myn hân hold, hie ik it gefoel dat it kryst wie. Alderearst falt it grutter dan A4-formaat posityf op. In hurde kaft befettet de 200 siden oan glanzend papier. De tekst, skreaune yn it Nederlânsk, is noflik om te lêzen en befettet withoefolle details. Ferry Eden, in jierrenlange meiwurker fan Mi Amigo en dus in bevestigde ekspert, hat gâns kollega's geïnterviewd en in prachtige caleidoscoop makke fan dit spannende ferhaal fan it Flaamse radiostation mei benammen Nederlânske disc jockeys. Wy fine exclusieve bydragen fan bekende persoonlijkheden as Marc Jacobs, Norbert, Tonne Skipper, Will van der Stien en Adriaan fan Landschoot. Ferry Eden let gjin inkeld detail bûten beschouwing, beskriuwt de technyske aspekten, it skip, de kollega's en meiwurkers oan lân en op see en leit de skiednis fan de MV Mi Amigo yn it bysûnder yn detail fêst. Fansels ûntbrekt ek it avontuurlijke ferhaal fan de MV Magdalena net. Mear dan 500 foto's (faak yn kleur en net earder publisearre) jaan it hiel syn bysûndere karakter. Yn de rin fan omtrint fiif tsientallen jierren syn troch my yn myn boekekast in soad boeken op it gebiet fan offshore radio sammele. Ik nim der hieltyd wer in pear yn myn hannen om hja te lêzen en troch te blêden, bygelyks Gerry Bishop's "Offshore Radio". Ferry Eden's nije boek sil dêr perfoast in fan syn. Bestel hjir: 200 pagina's met 500 foto's komt op mij over als een plaatjes boek met bijregels, ik loop er niet warm voor.
  14. Harding heeft natuurlijk gelijk, dat schip blijft bij Oud Veronicanen om de nek hangen. De laatste zeezender & zendschip Anoraks blijven maar roepen dat de Norderney gered moet worden en terug moet in de staat 31-8-74 tijd 1801 uur. Zelfs de galbak moet nagemaakt worden , er is vast wel een anorak die even fors over zijn nek wil gaan en het ding volkotst. Zelfs de geur mag dan nimmer meer worden geneutraliseerd. Lid Cor heeft inmiddels uitgelegd , zelfs met harde cijfers, dat de grootte en diepgang een belemmering is voor een leuk achteraf haventje ergens centraal in Nederland, bijvoorbeeld Usquert. Afgezien daarvan zal de restauratie ploeg Boordstudio niet warmlopen met de gedachte dat hun nu kostbare authentieke spullen aan boord , waar het altijd vochtig is, een plaats zullen krijgen. Vochtvreters zullen niet helpen. De Brandweer zal bij inspectie een compliment uitdelen , helemaal terug in oude staat, echter bezoekers mogen niet aanboord. Onvoldoende gangen en noodluiken etc. Hopeloos allemaal en intussen blijft dat schip maar om de nek bungelen. Een veel beter plan is de laatste enkele handenvol zendschip anoraks in de zelen, de Norderney heeft immers geen aandrijving. In de zelen mannen, en trek het leeggeroofde karkas naar Hendrik Ido Ambacht waar er scheermesjes van het schip gemaakt zullen worden. Als u dan na verloop van tijd langs de schappen in de super loopt en bij de scheermesjes opeens " Veronica Blijft Als UUUUUU Dat wilt" hoort dan weet u dat u als de gesmeerde bliksem een voorraad moet kopen om de komende zware jaren mee voort te kunnen gaan. Het zelfde probleem speelt natuurlijk ook met de Ross Revenge, nu nog door zeer bekwame scheeps en trawler deskundigen in stand gehouden, echter zonder uitzicht op een tochtje met het schip. Nog steeds is het schip als het ware in gijzeling door de overheid, wel op een mooie plek, daar niet van. De zeer bekwame scheeps vrijwilligers, niet te verwarren met het radiovolk, worden oud en de kennis omtrent dit specifieke schip zal verdwijnen. Ook de Ross moet weer in droogdok, mail voor de aardigheid eens met Malcolm Smith welke kosten dit met zich mee brengt en afgezien van de dokbeurt is daar nog de restschade van de stranding op de Goodwin Sands in 1991. Het is te betwijfelen dat weer de ogen een beetje worden toegeknepen, immers de regelgeving is zeer dwingend. Voor Caroline hangt het schip ook als een molensteen om de nek, veel donaties komen van zeer trouwe Caroline luisteraars die doneren omdat een fors deel van de donaties ook aan het schip worden besteed. Deze legendarische Iceland trawler is nu nog het boegbeeld, ook hier de vraag hoe lang is dat houdbaar.
  15. Er is natuurlijk zowiezo een verschil in beide talen, Nederlands of Vlaams. Daarbij gaat het om mensen die bij Atlantis hun eerste schreden op het radiopad zetten. In september 73 was men gemakkelijker gaan presenteren, de spanning van Atlantis in de lucht brengen als tweede Vlaamse zeezender was van hun schouders af gegeleden. In 74 klonk de tweede editie van Atlantis Vlaams relaxed en had het station een volledig eigen geluid. Maar wat is dat toch in zeezenderland.....enigszins lacherig doen over de Vlaamse toon in de programma's en commercials van Atlantis en later Mi Amigo. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan boven de brallerige humbugachtige toon van lieden als Out en vd Goot. Hollandes Hot Air wat mij betreft. Onder medeweerkers van zeezenders RNI en Veronica stak het natuurlijk ook dat vanaf de Mi Amigo het sterkste signaal kwam. Hier in Grunn een goed signaal tov de circa 5 kwtjes vanaf de Norderney en de 17 kwtjes vanaf die maar liefst 100kw sterke zender op de Mebo. Chicago wist uit zijn 50kw meer te persen en had daarnaast op 259 de beste modulatie in de avond Seagull uren. In het prille begin hadden de mensen in Oostburg moeite met het op juiste manier opnemen van de Atlantis programma's. In de zomer van 74 toen Mi Amigo het stokje had over genomen van Atlantis was het signaal qua soundprocessing en sterkte superieur aan Veronica en RNI. Het was niet voor niets dat Ton van Duinhoven op H3 bij Chicago informeerde hoe men dat toch wel niet voor elkaar kreeg. Vanuit het perspectief van de Hollanders werd toen weer reuze lacherig gedaan over dat Vlaamse gedoe op Mi Amigo met bijvoorbeeld Norbert in de ochtend waar weer voorbij werd gegaan aan het feit dat Mi Amigo een Vlaams station was. In mijn radiobeleving als Grunninger gaf ik persoonlijk wel de voorkeur aan Norbert of de Veronicanen in de ochtend. Het toontje van Noordzee was zo....wat zal ik zeggen.... zo Amsterdamse landpiraat achtig. Niet mijn kop thee. Ik prefereer de sjeu van het Vlaams.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.