Jump to content

Walter

Members
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Walter's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

55

Reputation

  1. Hoi Andre, Die storm was inderdaad heftig. Nog vervelender was al datgene wat er op volgde. Na een paar dagen kwam onze tender Windy. Maarten de jong (Paul Lek) kon er eindelijk vanaf en Wim de Valk (Wim Vriezen) kwam aan boord. Leen, wist te vertellen dat dit voorlopig onze laatste bevoorrading zou zijn. Hij en Fred (Bolland) gingen op wintersport. Geen zorgen, er is genoeg aan boord. Niet dus. De bevoorrading begin december was heeeeel veeeel, maar we zaten met heeeeel veeeel mensen aan boord. Niet de gebruikelijke 12, maar 16 man. En die eten en drinken ook de hele dag. Het ging nog een paar dagen goed. Na de storm zagen we dat er een enorme draai in de ankerketting zat. Die kon elk moment breken. Met al die mensen aan boord waren we snel door het voedsel en drinken heen. Er was gewoon helemaal niets meer (!) Uiteindelijk hebben we het koelwater van de scheepsmotor afgetapt en in een jerrycan wat zuiveringstabletten erin gegooid. Daar werd een soort van soep van gemaakt. Een week later later was de CV aan de beurt... Dit heeft ruim 2 weken geduurd. Geen eten en drinken. laat staan nieuwe platen/bandjes aan boord. Men was op vakantie en er was toch genoeg aan boord? Voor mij stond toen al vast dat dit mijn laatste boordperode zou zijn. Ik zag de boel afglijden en het was niet meer het schip waar ik een jaar geleden op was aangekomen. Tot die tijd moesten we het uitzingen. Gek genoeg is, je hoort hierover niets in de programma's(deze zal Vincent vandaag of morgen wel online zetten). De eerste weken van januari 1986 zaten we er zwaar doorheen. Rond 20 Januari kwam eindelijk (tijdens een WK 9) de tender. Anderhalve week later brak de ankerketting... 2 jaar later zat ik weer op de Ross. Walter
  2. Nadat we uit de lucht waren gegaan was het zitten en bidden. De machinist liep met de bijbel door de gang. Dat zei al genoeg... Later op de avond kwamen de antenne-feeders uit de mast naar beneden. Aan boord zaten toen 2 matrozen en die zijn zijn in de vroege ochtend nog de zendmast ingekomen om 1 feeder halverwege de mast op te hangen. Hierdoor kon Caroline de volgende dag weer in de lucht komen. Later die dag, de storm was gaan liggen, was het voor die jongens een klim van 90 meter om alles weer te bevestigen. Achteraf gekkenwerk, maar we hadden iets over voor de radio... Walter
  3. Dit blijft voor mij (Walter) een bijzondere uitzending. Al 35 jaar hebben Jan Parent (Jan Veldtkamp) en ik hierover contact. Wat kon er misgaan? Heel veel Kerstkaarten/post, goed eten aan boord en een geweldige sfeer. Alleen, Maarten de Jong had gehoopt er voor de Kerst er vanaf worden gehaald (opende met You were My friend) en in de middag ging het totaal mis. Rond een uur of 2 draaide de wind van ZW 8 naar NW 11. De Ross ging als en malle te keer, om maar niet te spreken over de zendmast met een lengte van bijna 90 meter. De golven sloegen tegen de ramen aan en met de verrotte rubbers hierin kwam dit in de studio. Terwijl ik in mijn programma zat was Jan aan het dweilen. Geen houden aan. Zo erg hadden we het nog nooit meegemaakt. We wilden de achterban aan land niet ongerust maken, dus we hadden het er niet over op de radio. Rond 5 uur kregen we problemen met de Isolator aan dek. Die stond enorm te vonken vanwege de overslaande vonken. Na een schoonmaaksessie kwamen 10 minuten later weer terug in de lucht. Helaas, het duurde nog maar 20 minuten. De zender technicus onderbrak de de uitzending en het duurde 24 uur voordat de schade was hersteld. De nacht was er een van angst en vrees dat we zouden kapseizen. Maar ja, Sold as a Rock. Dan ben je toch blij dat je op de Ross zat destijds... Walter
  4. Als de dag van gisteren. In de boordbrief schreef Gerda: "Leen is voor een paar dagen aan boord, maar ik wil hem niet op de radio horen". Dus jij ging 5 half 7 doen(!) Ondanks de permanente bewaking van de Engelse overheid zat de stemming er goed in. De financiers hadden zich in het voorjaar dan wel teruggetrokken, we hadden inmiddels een hoop adverteerders om de boel draaiende te houden. Dit met ondersteuning van de religieuze uitzendingen.
  5. Ja Leen, het was toen reuze gezellig met jou erbij. En jij maar pannenkoeken bakken. Anderhalve maand later zat je er weer na die eerste fatale tocht met de Windy. Daar komen we later vast nog op terug...
  6. Monique was op 27 december de hele dag uit de lucht. Caroline was er vanaf die ochtend wel weer. Het gedeelte van de feeder (wat er nog van over was) hing halverwege de mast. Het was dus verre van optimaal. Volgens mij is na de uitzenduren van Monique (19.00) een nieuwe feeder naar de top gegaan. We hadden toen 2 riggers op het schip die de klus hebben geklaard. Hulde voor die mannen, want het was nog steeds slecht weer. De volgende ochtend (28 december) kon ik weer op 4.00 m'n bed uit voor een 3 om 3... Walter
  7. Kleine correctie, Het uurtje Ad Roberts is van Maarten de Jong. Het verhaal van Ferry is van ruim een maand later toen de Ross op drift was. Waarschijnlijk heeft de storm van de 2e kerstdag toen al de nodige schade aangericht. Er zat na afloop een behoorlijke draai in de ketting. Ook op het schip was het een rommel. Zo erg hadden we het nog niet gehad. Ik sprak er vorige week nog over met Jan Parent (Veldkamp). Ieder jaar komt het toch weer naar boven...... Fijne dagen allemaal!!!! Walter
  8. De gezochte persoon op de foto was een medewerker. Zijn naam Warrick en was afkomstig uit Australië. Hij verzorgde het onderhoud aan boord. Walter
  9. De gezochte persoon op de foto was een medewerker. Zijn naam Warrick en was afkomstig uit Australië. Hij verzorgde het onderhoud aan boord. Walter
  10. De gezochte persoon op de foto was een medewerker. Zijn naam Warrick en was afkomstig uit Australië. Hij verzorgde het onderhoud aan boord. Walter
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.