Jump to content

RobKi

Members
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

67 Excellent

About RobKi

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Maastricht
  • Interests
    Radio. Journalistiek. Taalwetenschap. Rails.

Contact Methods

  • Website
    http://www.robkievit.nl/
  • Twitter
    @radioAugias

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. De boodschap is mij duidelijk: radio is onkwetsbaar!
  2. Aha, dankjewel Ruud. Toen ik in 1996 begon in Cel 4 van het uitzendcentrum, waren de carts daar waarschijnlijk net verdwenen. Voor de - inderdaad beperkte - vormgeving stonden er toen twee CD-spelers (blauwe cirkel). In de rode cirkel twee 30-seconden-intro's op tape. Lang geleden... Achter de desk van het uitzendcentrum durfde ik toen nog niet te komen, al kon ik wel zien dat daar al redelijk bedaagde tapespelers stonden.
  3. Bedankt voor dit interessante verhaal, Juul. Het maakt nieuwsgierig naar de geschiedenis van carts in Nederland en België. Laat me raden: Veronica begon ermee... bij de NTS/NRU vonden ze het eerst maar niks... Maar later (enz.). Zo is het tenslotte bij heel wat innovaties verlopen. Bij de Wereldomroep heb ik nooit carts gezien, ook niet in het archief. Promo's, jingles en intro's kwamen medio jaren '90 nog van tape, later van CD, ook nog even van minidisk, en toen zijn we naadloos overgestapt op Dalet, zoals iedereen.
  4. Dus In the mood is ook het allereerste nummer dat Bart van Leeuwen op Veronica draaide? Want als ik me niet vergis, is Bart via dit gastdeejay-programma bij Veronica terechtgekomen. Dan hebben we des te meer reden om In the mood in ere te houden (want het is sowieso een iconisch nummer in de popmuziek, die ergens in de 1940s in de US begon). Dankjewel voor deze opgraving van deze track, Hans. PS For the record: de naam Glenn Miller mag niet ongenoemd blijven hier.
  5. Het zou Alan West kunnen zijn, maar ik heb 'm dan nog nooit zo geciviliseerd horen praten. Op RNI had Alan West altijd een soort Kermit the Frog-achtige hyperactieve stijl, meer achter in de keel en een tikje over-the-top. Dat hoor ik niet terug in Klaas z'n spotje. Alan West, in Hoorn of all places? Meer een Londoner, voorzover ik weet. Maar zoals Juul al zegt, als je met een radio-DJ praat, dan klinkt hij in het echt heel anders dan op de radio. Een goeie spreker heeft heel veel registers, zeggen ze dan. Alan West waarschijnlijk ook, dus misschien was hij 't toch. Zo had mijn collega Frank Garnier in het echt een relativerende, vriendelijke stem, maar als hij de waterhoogten voorlas bij de Wereldomroep werd hij ineens een autoriteit namens Rijkswaterstaat. "Plus... vier."
  6. Een interessant stuk over een (voor mij) onbekende episode uit de Nederlandse popmuziek. Ik vond het verrassend om te zien hoe commercie en de VARA in die tijd met elkaar verbonden waren. Wat ik mij wel afvraag: waarom staat er zo'n negatieve kop boven het artikel? Uit het verhaal maak ik op dat Stok en Kloet de (vaak naieve) artiesten onder hun hoede namen en hen bijschoolden en steunden; de problemen waren van bedrijfseconomische aard. De kop suggereert echter dat Stok een slechte manager was; dat lijkt me niet fair.
  7. Oh, oh, wat een nostalgie... Ik raak helemaal in de omgevallenboekenkastmodus. ErUitGetuimeld, als het ware. De NOS-top-30 van 18 april 1975. (Achttien april, we kunnen het toch proberen?) De hitparade wordt voorafgegaan door een ANP-bulletin, gelezen door Hans Molenaar (voorheen van RNI. Aan boord van de Mebo II bleef hij in leven door het eten van sperziebonen uit blik, zo luidt de mythe althans). Ik heb nog wel eens, jaren '90, een verplichte cursus gedaan bij de Hilversumse Media-Academie, samen met Hans Molenaar, Gert Klück en een paar jongens van Studio Sport. Coach je Collega, heette dat, en we vonden het maar matig. Halverwege staakte de Academie het doceren, en hadden we vrij. Gert droeg een roze overhemd, en Hans vond dat maar niks, maar dat terzijde. Aardige mannen allemaal. Vervolgens de belletjes van de STER. Met "C & A op Hilversum drie". Zeg, is dat Ad Visser? Daar komt de top-30. De opening met de mooie ex-KNOX-jingle. Ze knipten die K van het begin af, en de k uit de X ("èèks"), snappuwel, en dan hou je NOS over. (Die K kan ook een W geweest zijn, daar wil ik vanaf wezen.) Even binnengesmokkeld is Because they're young van Duane Eddy (de tune van A.J. Beirens op RNI) die helemaal niet in de Lijst stond, maar toch leuk om even te horen. En relevant want Duane Eddy stond met er met een ander nummer wel in. Valt me op dat Felix hier nog (precies lang genoeg) door intros en outros heen praat. Dat gebeurde later* niet meer, waardoor de top-30 ineens erg populair werd bij de cassetterecorderpauzetoets-platenopnemers, zoals, uhm, ondergetekende. (*In de Nationale Hitparade) Nog meer on-topic geneuzel: Will Luikinga (voorheen Radio Veronica) staat warempel in deze hitlijst, als componist van Ding-a-Dong van Teach-Inn. Veel capabele Nederlandse popmuzikanten in deze top-30, trouwens. Hebben Long Tall Ernie/Hank the Knife ooit een eerbetoon gehad? Ze waren het zeker waard. In het bulletin van vijf uur is sprake van minister Van Doorn die geen zendtijd verleent aan twee organisaties. Komt me bekend voor... Kortom, bedankt voor de upload, MartinJA! Het is niet onopgemerkt gebleven.
  8. RobKi

    WABC processing

    Behalve dat die pompende compressie inderdaad niet prettig is om te horen, vind ik ook de platenkeuze niet logisch: Die Youtuber, WABC1960saudiochain, wil aantonen dat hij de huidige "thin and boring" digitale sound kan verbeteren. Waarom jaagt hij dan geen hedendaagse 100% digitaal opgenomen audio door die chain heen, in plaats van fijne ouwe vinylnummers die van zichzelf al fijn klinken? Nu laat hij horen hoe hij een sound verprutst, in plaats van te demonstreren hoe hij een sound kan verbeteren. Curieus.
  9. Een terechte dikke voldoende indertijd, Juul! @ruudam: ik zal eens zo'n foldertje onder de scanner leggen. Ik weet niet of ik een editie heb waarin jouw conterfeitsel is afgebeeld, maar dan krijg je in ieder geval een indruk. De andere publicatie, met reacties van luisteraars, was een interne uitgave. Ieder kwartaal (geloof ik) werd dat uitgedeeld: een paar A4'tjes met reacties van luisteraars, zodat iedereen in 'het bedrijf' wist voor wie we 'het' deden. (Nee, radioprogramma's maken, bedoel ik. ) Ik geloof niet dat ik daar iets van heb bewaard. Dan moet je naar Beeld & Geluid, want daar ergens is het archief opgeborgen.
  10. O ja, die foto's voor het foldertje. In de jaren '90 werd bij RNW ieder half jaar een nieuwe publiciteitsbrochure gemaakt, van iedere taalafdeling een. Met natuurlijk het zendschema erin, en 'leuke stukjes' over de programma's. De Engelse versie heette On Target, de Nederlandse De Wereld, de Indonesische Ranesi (Radio Nederland Seksi Indonesia); er waren natuurlijk ook Spaanstalige en Caribische edities. En die werden wereldwijd toegestuurd aan de luisteraars in het adressenbestand. Ja mensen, dat was nog ver voor de AVG (GDPR)-privacyregels. In iedere uitgave stond ook een pagina met portretten, zoals deze van Ruud. Ik herinner me nog de fotosessies. Op het 'studioplein', een 'wybertje' dwars op de lengteas van het gebouw, waar inderdaad de studio's 1 t'm 8 omheen lagen, was een zwarte foto-achtergrond opgesteld. Daar sprong een energieke fotograaf omheen die deze prachtige 'koppen' schoot. Ik maakte een praatje met hem toen ik aan de beurt was, maar hij vond op een gegeven moment dat ik mijn mond moest houden want dat zag er beter uit. (Daarom werkte ik ook bij de radio en niet bij de tv...). Enfin, mijn smoelwerk staat hierbij. Wat ik maar zeggen wou: die fotograaf heette Gerton van Wageningen. Waarvan akte. P.S. Zoek de verschillen.
  11. Govert van Brakel is één van de volhouders. Inderdaad een radiomaker van de oude stempel, zoals Tino zegt. En ook iemand met kennis op andere gebieden: ik heb jarenlang met o.a. Govert in de NOS-taalcommissie gezeten, waar hij uitblonk in nuchtere en relevante observaties over het taalgebruik van met name sportverslaggevers. Ik wens 'm een prettig pensioen!
  12. Ik heb inderdaad zestien jaar bij RNW gewerkt, ja, voornamelijk bij de nieuws(bulletin)redactie, de Nederlandse en de Engelse. Ik had dagelijks contact met de nieuwslezers en presentatoren (en deed zelf ook wel eens een dienstje). De naam René Steenhorst ben ik in al die jaren niet tegengekomen.
  13. Fideel van de Telegraaf dat ze nog eens terug willen kijken. Mijn krant is 't niet, maar ze waren wel altijd pro vrije commerciële radio. Jammer dat het woord 'piratenzender' weer opduikt. Wat Radio Veronica e.a. indertijd deden, was niet in strijd met enige Nederlandse wet, voorzover ik weet. Er was nog geen wet die regels stelde aan buitengaatse radiozenders. Pas vanaf 1 september 1974, toen de Nederlandse ratificatie van 'Straatsburg' van kracht werd, zouden het 'piratenzenders' zijn geworden, als ze waren doorgegaan. Maar dat zijn nuances. Nuances en de Telegraaf...
  14. Dankjewel, Martin. Ik zit hier weer met verbazing naar te luisteren. Joop de Roo (VARA/NOS, geloof ik) ontvangt Tony Berk en vervolgens Rob Out, kort voordat de bijl van "Harry" (van Doorn) valt. Op Hilversum III. Voor jongere luisteraars die de geluidskwaliteit dubieus vinden: zo klonken alle zenders indertijd 's avonds op de AM. En bovendien is dit, zo te horen, een meersporenband waar op de sporen 2 en 4 nog meer op staat, achterstevoren en op een andere snelheid. Ik zal verder niet ingaan op wie ik het sympathiekst vind overkomen, Tony B. of Rob O. Interessant bandje, dit.
  15. RobKi

    Radio5 op FM

    Na jarenlang (want gierig) treuzelen dan toch maar een internetradiootje gekocht voor vier tientjes. Staat in de keuken, en geeft me toegang tot BBC World Service die ik zo miste, en ontelbare andere fijne stations zoals Caroline, LXclassics en NPO Radio 1. Tevreden mee. DAB hoef ik niet, ik heb geen auto. Dat geschreeuw van de familie Van der Goot in die spotjes (op de FM!) over DAB vind ik helaas niet overtuigend. Kan ik Klara of WDR3 wel ontvangen op DAB, hier in in Limburg? Het is allemaal erg binnenlands georganiseerd, dat DAB, naar mijn smaak. Geluidskwaliteit is minder relevant voor de Radio 5-leeftijdsgroep, trouwens. Bij mij houdt het boven de 11 kHz wel op, en ik ben nog geeneens 70'er.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.