Jump to content

Leen1956

Members
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 Excellent

About Leen1956

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Een leuk punt van discussie is of de verwijswoorden naar 'schip' mannelijk of vrouwelijk moeten zijn. Dat is kennelijk niet helemaal eenduidig. Zie het volgende citaat dat ik tegenkwam op: https://onzetaal.nl/taaladvies/het-schip-en-haar-zijn-reis/ "Waarom is de zin 'Het nieuwe schip liep tijdens haar eerste reis op de klippen' fout? Het geslacht van schepen is in het algemeen toch vrouwelijk? Nee, het woord schip is onzijdig: we spreken over het schip. Naar onzijdige woorden wordt niet met haar maar met zijn verwezen: 'het schip en zijn bemanning', 'het bestuur en zijn beslissingen'. Een uitzondering hierop vormen het-woorden waarvan het biologisch geslacht vrouwelijk is: 'het meisje en haar pop', 'het teefje en haar jongen'. In overdrachtelijke betekenis, dus als een schip wordt gepersonifieerd of met een vrouwelijke naam wordt aangeduid, kan het eventueel vrouwelijk zijn. Bijvoorbeeld: 'Al tijdens haar eerste reis liep de Anna Jacoba op de klippen.' Maar zolang dit niet het geval is, blijft een schip altijd onzijdig." Heb je het over de Norderney dan zou die dus van zijn anker geslagen zijn. Duid je het schip echter aan als de Veronica dan is die van haar anker geslagen. Zoals bijvoorbeeld ook de Magdalena van Radio Mi Amigo 272 van haar anker / motorblok is geslagen. De MeBo 2 is dan weer van zijn anker geslagen omdat verwezen wordt naar een schip met bovendien een mannelijke naam. Opmerkelijk is ook dat in de berichten een zendschip van zijn / haar ankerS wordt losgeslagen, terwijl het slechts met één anker is vastgelegd. Ik vermoed dat de zendschepen nooit met twee kettingen / ankers werden vastgelegd. Door het draaien rond het ankerpunt van het schip door stroming en wind zouden de kettingen hopeloos verward raken met uiteindelijk breuk tot gevolg. Een punt blijft natuurlijk dat mens en materiaal het zwaar te verduren kregen tijdens storm. In de zeezendergeschiedenis zijn dan ook verschillende momenten aan te wijzen waarop het behoorlijk misging. Leen1956
  2. Hierbij nog een begin- en een eindjingle die gebruikt zouden zijn in de periode dat men bij Veronica voor het eerst met nieuwsuitzendingen begon. Helaas heb ik geen fragment kunnen vinden waarin ze daadwerkelijk gebruikt worden. Ik heb dus niet kunnen nagaan of bovenstaande werkelijk waar is. Wie weet meer? https://pixeldrain.com/u/xvFcXgAm https://pixeldrain.com/u/FfQHUAQ3
  3. Hierbij een montage van Radio Veronica met het nieuws van 27 oktober 1972 om 17:00 uur. Hierin worden dezelfde jingles gebruikt als bij het BBC Radio One News in 1968. In dit bulletin wordt echter geen aparte weerjingle gebruikt. De begin- en eindjingle in de bijlage is gebruikt tot aan het einde op 31 augustus 1974. Ook nog bij het allerlaatste bulletin halverwege het laatste uur. Misschien kan Juul de geschiedenis eens vertellen van de nieuwsjingles die gemaakt zijn uit Dragnet en Rawhide van Frank Chacksfield & His Orchestra. Dit zijn waarschijnlijk eigen Veronicaproducties. Bij de Voice Of Peace was daarvan trouwens een 'verknipte' versie in gebruik voor het nieuws. Grtz, Leen https://pixeldrain.com/u/gZ2mCKPl
  4. Werd rond dezelfde tijd ook door BBC Radio One gebruikt, meen ik.
  5. Hoi Leendert, Nadat Caroline gestopt was als zeezender is de Voice of Peace toch nog een paar jaar in de lucht gebleven als ik het goed heb? Grtz, Leen1956
  6. Louis, Erg leuk en interessant deze verhalen. Zo terugkijkend zijn het toch wel barre omstandigheden waaronder jullie de programma's maakten. Alle lof voor de doorzetters! Grtz, Leen1956
  7. Lijkt me nautisch welhaast onmogelijk. Dit gezien de staat van het schip. Denk aan het ontbreken van ballast. Zit die zijdeur er trouwens nog in? Groet, Leen
  8. Hierbij een link naar een Youtube-filmpje wat illustreert hoe de zee tekeer kan gaan. Je ziet de Ross Revenge, gefilmd vanaf de Communicator. Haast ongelooflijk dat de originele mast nog zo lang op de Ross Revenge heeft gestaan. De materiaalbelasting moet enorm zijn geweest. Grtz, Leen Nog een filmpje over de soms barre omstandigheden op de Noordzee. Op 3.51 is trouwens te zien dat de ankerketting bij deze wind en golven nog niet strak komt te staan. Dit waarschijnlijk door het hoge gewicht en de grote lengte van de ketting. Grtz, Leen
  9. Vooropgesteld dat ik geen enkele nautische ervaring heb, lijkt het me dat een schip tijdens behoorlijke stroming en storm juist van het anker weggeduwd wordt en dat daardoor de ketting strakker komt te staan en dat dien ten gevolge het anker zich steviger ingraaft tot het moment dat de trekkracht zo groot wordt dat het anker gaat krabben. Dan wordt ook het gewicht van de op de bodem liggende ketting meegezeuld. Al met al is er nog een flinke weerstand waardoor het schip niet zo heel snel van zijn vaste ankerplaats zal wegdrijven. Er is dan ook nog steeds de kans dat het anker weer in de bodem hapt en dat het afdrijven wordt gestopt. Het schip ligt dan inmiddels niet meer op zijn vaste positie. Anders wordt het als een deel van de ketting bovenmatig wordt belast, b.v. door een draaiing. Een schakel wordt dan als het ware kapot gewrongen. Om de krachten op de ketting enigszins op te vangen, had de Norderney een zogenaamde rekker. Een heel dikke tros tussen de ketting en een vast punt verder op het schip. De Mebo 2 had een systeem met bufferveren. Ik meen uit een oude buffer van de spoorwegen. Hoe was dat trouwens bij de Ross Revenge? We weten inmiddels dat dit bij deze beide schepen niet afdoende heeft geholpen en dat ze net als veel andere zendschepen van hun anker zijn geslagen. Ook het continu rond het ankerpunt draaien van de schepen op de stroming maakte het erg lastig om te voorkomen dat ze ooit van hun anker gingen. Het lijkt me dus een hele wetenschap om zo'n schip op zijn plaats te houden. Grtz, Leen1956
  10. Lijkt me een soort isolator voor een antenne-installatie om de (regen)waterstroom langs de antennedraad te onderbreken. Komt 'ie van de Ross Revenge? Grtz, Leen
  11. Rob en Juul, bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd. Leen
  12. Inderdaad bedoel ik de voet die nog aan de buis op de allereerste foto zit. Leen
  13. Wel een apart geval dit. Hij is kennelijk met voet en al verwijderd. Lijkt me een omslachtige werkwijze. Grtz, Leen
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.