Jump to content

Leendert Vingerling

Donate
  • Content Count

    1,034
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Leendert Vingerling last won the day on December 20 2019

Leendert Vingerling had the most liked content!

Community Reputation

3,015 Excellent

2 Followers

About Leendert Vingerling

  • Rank
    Expert

Recent Profile Visitors

6,641 profile views
  1. Ruud, Jij bent in je' radio ijkpunt' gevormd door Amerika, waar je hebt gewoond. Je kwam eind zestiger jaren naar Nederland, dat op radiogebied veel van Amerika overnam en het land als het grote voorbeeld zag (zoals ook de Veronica delegatie). Begrijpelijk na een periode van oorlog en wederopbouw. Amerika straalde vooruitgang uit. De wereldleider wist waar Abraham de mosterd haalde... Maar de Amerikaanse radiocultuur is anders dan de Nederlandse. Nederlanders zijn anders gevormd dan Amerikanen. Je kunt het niet zomaar kopiëren. Net zo goed als Ivo Niehe met zijn show in New York geen succes boekte. Ik snap je waardering voor Laser, maar de discjockey's ( eigenlijk cartridge jockey's )hadden geen enkel charisme. Elke willekeurige scholier, huisvrouw of groenteboer kan toch 'oneliners' voorlezen? Dan de klok: Ik lees dit in het artikel: WABC was one of the first radio stations to have a two-sided digital count up clock that reset to zero when we started a new commercial, jingle or record. It was designed and built by Eric Rosenthal, another WABC Engineer, and used for many things besides "talk ups" and keeping track of where we were in a record or commercial. Yet another tool in our arsenal, it allowed us to easily "pre-roll" a record or jingle intro under a commercial so the vocal started just as the "spot" (commercial) ended. Of course it helped that we had everything from record intros to commercial lengths timed to a quarter of a second! Salut Leendert
  2. Juul, Ik heb uiteraard het hele artikel gelezen . Ik ben alleen 'anders' georiënteerd dan jij. Andere interesses, invalshoeken. Daarom maakte ik de opmerking over Charles Wesley Leonard, de eerste zwarte Amerikaan die in het destijds 'witte 'radiobolwerk aan de slag kon. Historisch gezien is zo'n mededeling van waarde. En ik reageer daarmee nog steeds op de inhoud van het artikel. Dat jij het artikel alleen technisch opvat is een verschil van perceptie. Je hebt het geplaatst in het forum 'overige landen', niet in het forum over 'techniek'. Het lijkt me dat ik dan ook over algemene zaken mag reageren. Het artikel is de getuigenis van WABC technicus Bill Opperhart. Zijn ervaringen vind ik te Amerikaans en spreken mij niet echt aan. Een geval van een 'ver van mijn bed' situatie. Ben in de 80-90 er jaren diverse keren in de VS geweest, maar de manier van radiomaken heeft mij niet kunnen bekoren. Kwestie van smaak en opvatting. Ik vind de meeste Amerikanen, onecht, oppervlakkig. Vond het Amerikaanse Laser 558 vanaf zee in 1984-1985 ook niet 'te pruimen'. De technische beschrijving van het mengpaneel mag dan bij jou iets 'los' maken, bij mij niet zoveel. Heb aan boord van de Ross Revenge met een soortgelijk mengpaneel voor Caroline gewerkt. Anders dan een schuifmengpaneel, maar ik word daar niet warm of koud van. Of je nu met een Fiat of Aston Martin wordt opgehaald en weggebracht, maakt mij niets uit. Het doel is om van A naar B te gaan. En zo is dat met een mengpaneel ook. Wat maakt het nu uit hoe het is uitgevoerd. Als het maar werkt. Zo sta ik er in. Het' enige' wat mij wel opviel in het artikel was het gebruik van een klok die na het instarten van een commercial, plaat of jingle de resterende tijd aangaf. Dat was in 1972 redelijk revolutionair. Heeft de Veronica delegatie daar nog zijn voordeel mee gedaan? Salut Leendert
  3. Tegenwoordig schrijf je 'kippenvel'. Dus met een 'N', maar dat terzijde. Chuck Lennard was overigens de eerste zwarte Amerikaan die voor WABC werkte. Hij overleed in 2004 door longkanker. Verbaasd me niet als ik hem op deze foto een sigaret zie opsteken.... Chuck was een goede dj en werd gevraagd. Huidskleur speelde geen rol. Het ging om de kwaliteit. In 1973 geen moeilijk gedoe over' Black Lives Matter.' Opvallend op de foto vind ik de keurige presentatie van Karel. Hij draagt als enige een stropdas . Andere tijden, terug naar de onze... Salut Leendert
  4. Het is een apart wereldje. Weinig mensen hebben gewerkt voor of op een radioschip. Dat 'unieke' schept in mijn overtuiging en ervaring een band onder elkaar, maar ook een blijvende interesse in de 'soortgenoten' die op een ander schip hebben gezeten. Het gekke is dat 'wij' wel interesse tonen in zeezenders voor 1974 , maar andersom niet. Een boer, tuinder of visser blijft altijd boer, tuinder of visser. Als hij gestopt is, verliest hij niet de interesse in het vak en wil graag op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen . Dat is interesse vanuit het vak en de 'roeping' die boer of tuinder ervaren. Dichter bij huis: De radio/zender technici blijven interesse in het vak houden en zijn altijd nieuwsgierig . Het verbaast mij daarom dat dit met de generatie voor 1974 niet is gebeurd. Misschien schept juist het illegale en op een schip zitten wel de band, en is het ' kantoorbaan achtige' inderdaad wel de oorzaak van de desinteresse. De spelregels waren na 1 september 1974 gewijzigd. En die waren heel erg moeilijk geworden. Radio maken kon niet meer zo 'professioneel'. Niet zozeer de programma kwaliteit , maar de continuïteit van uitzendingen kwam amateuristisch over. Het vaak uit de lucht zijn had voornamelijk technische redenen, maar ook vaak met gebrek aan geld te maken. Dat er desondanks toch nog radio werd gemaakt , is blijkbaar niet interessant genoeg voor 'jouw' generatie. Salut Leendert
  5. Felix wilde graag bij Veronica werken. Volgens mij heeft hij ooit gesolliciteerd bij Veronica, maar werd niet aangenomen. Met de wetenschap van nu een 'vergissing' ? Salut Leendert
  6. Alles mag Juul. Ik ben niet van de gedachtenpolitie. Ik kan je niets verplichten. Misschien kwam het verlies aan interesse , omdat jullie allemaal je eigen gang gingen en voor het zojuist gestichte gezin (lees :zekerheid) kozen? Het valt me overigens wel op dat niemand van 'jouw' generatie ook maar enige interesse in 'ons' (na 1974) heeft getoond. Ik vind dat 'jouw' zeezender generatie toch wel neerbuigend op' ons' neerkijkt, terwijl dat niet terecht is. Wij hadden te maken met veel moeilijkere omstandigheden . Wettelijk verboden, gevangenisstraf van zes maanden of 10.000 gulden boete. Ik zal niet in detail gaan, want je weet ongetwijfeld wel wat ik bedoel. Er zou juist meer waardering en erkenning voor 'ons' moeten zijn. Jij bent gelukkig nog de enige die een héél klein beetje interesse toont. Toch zou het ' jouw generatie' sieren als ze meer belangstelling zouden kunnen opbrengen om zich eens te verdiepen hoe wij ons staande hielden in de periode na 1 september 1974. Salut Leendert
  7. Vreemd dat je Walter niet kent. Is een zeezenderexpert, kwam ook op de zeezenderdagen, uitstekende discjockey, muzieksamensteller en heeft de geschiedenis van radio Monique geschreven. https://www.mediapages.nl/zeezenders/radio-monique/212-walter-zwarts-monique-historie-deel-1 Walter is geen technicus ,maar discjockey aan boord geweest. In de 80 jaren heeft er geen enkele Nederlandse technicus aan boord van de Ross Revenge voor radio Caroline gewerkt. Salut Leendert
  8. De foto laat niet de omgevallen mast zien, maar de nieuwe mast nog in voorbereiding. Ik was er en heb de foto's gemaakt. Bijgaand nog een paar die al eerder zijn geplaatst. Binnen een uur na de officiële start van Radio 819 brak de mast op een derde van de top. Een gedeelte viel in zee. Bij nadere inspectie bleek de mast van binnen de hitte niet aan te kunnen en brandde 'door' en dat veroorzaakte een scheur . Daar brak de mast. Vlak voor het voorval raakte een flinke golf ook nog het schip. Of dat de genadeklap heeft gegeven is giswerk. De fiber glass mast werkte op dat moment op nog geen tiende van het door de fabrikant haalbare vermogen. Salut Leendert
  9. De juiste naam is Jonell Pernula. Niet andersom. Ze heeft een Finse achternaam. Jonell kwam in Juli 1985 aan boord als 'vakantie' inval kracht. Ze had met Tommy Rivers bij een station in Amerika gewerkt en hij vroeg of ze wilde komen. Dit tot grote opwinding van radio Monique collega Wim de Valk, die haar zeer 'aantrekkelijk' vond. Bijgaand een foto genomen in de galley van de Communicator en eentje op het achterdek van de Ross Revenge. Ze staat op de achterste rij, vierde van rechts, tussen Tommy Rivers en Carlie Wolf. Salut Leendert
  10. Het kan mij niet bekoren. Slecht geproduceerd, niveau verschillen in geluid, vreemde quotes en te lang. Vind het erg amateuristisch klinken. Niet alles op radiogebied uit de VS is goed... Salut Leendert
  11. Als er niets valt te discussiëren dan doe ik dat niet. Je hebt geen gegevens van 1968. Einde verhaal . Heel simpel. Zo moeilijk ben ik nu ook weer niet. Maar ik probeer me wel te houden aan de gestelde richtlijnen over Radio Veronica in dit Forum: Radio Veronica Zeezender (1959-1974) Voor discussies over Radio Veronica, de zeezender van 1959 tot 1974. Salut Leendert
  12. Heel attent opgemerkt. Als ik me niet vergis werden sommige specials nog vanaf vinyl gedraaid. Salut Leendert
  13. Dat vind ik ook. Als je iets zegt, onderbouw het dan met argumenten. Nu blijft het gissen. Ik heb het betreffende jaar nog eens opgezocht op de website van de Stichting Norderney en ik denk dat zijn beschrijving meer emotioneel dan rationeel is. Waarom emotioneel? Hij kwam namelijk in 1968 aan land en deed toen eerst allerlei invalbeurten ,maar kreeg bij de invoering van de officiële horizontale programmering in juni ineens ook zijn eigen programma: De Lex Harding Show. Ook presenteerde hij Parels voor de zwijnen, een programma met progressieve muziek. Dus voor Lex een indrukwekkend jaar. Alles wat nieuw is, maakt indruk en blijft verankerd in het geheugen. Maar..., het BESTE jaar van Veronica zou ik vertalen naar reclame inkomsten en luistercijfers. Dat zijn feiten. Daar kan ik (nog)niet veel over vinden. Salut Leendert
  14. Dit is een syndicated programma geproduceerd door 'Westwood One' genaamd 'Off the record' en gepresenteerd door Mary Turner. Zij maakte diverse specials over popartiesten die door meer dan 200 radiostations in de VS werden uitgezonden. Een soort Poster dus, met Mary Turner in de rol van Tom Mulder. Westwood One was een media bedrijf uit New York dat mediadiensten zoals verkeersinformatie, weer, beursberichten en radioprogramma's aanbood. https://en.wikipedia.org/wiki/Westwood_One_(1976–2011) Mary Turner werkte dus NIET voor Laser 558. Evenals Dr. Demento. Deze namen komen ten onrechte voor in de lijst van medewerkers van bijvoorbeeld het Offshore museum. http://www.offshoreradiomuseum.co.uk/page375.html Salut Leendert
  15. Redelijk goede discjockey. Hij bleef maar twee boord periodes op de Ross Revenge. Neil kon maar niet aan de beperkingen op een schip wennen. Feesten en uitgaan was er niet bij en daar hield hij juist van. Hij had wel veel lol in het gooien van eieren naar de 'ambtenaren 'van de DTI die in een rubberboot erg dicht bij onze tender en de Ross Revenge kwamen . De DTI was van inspectieschip veranderd en lag met de Gardline Tracker ,een zusterschip van Laser een paar honderd meter verderop. Met een rubberboot kwamen de mannen poolshoogte nemen, omdat we aan het bevoorraden waren. Volgens Mike Barrington was er een wet dat het niet is toegestaan om binnen een straal van 200 meter van een schip te komen. De rubberboot lag binnen deze straal en we besloten ze af te schrikken door met eieren en aardappelen te gaan gooien. Het werkte wel, want ze dropen snel af. Het was hilarisch. Eeuwig spijt dat ik geen foto's heb genomen. Ik was te fanatiek bezig. Het was alsof toeschouwers hun onvrede afreageerden. Neil was het zo zat aan boord dat we hem meenamen op de tender naar Nieuwpoort in België. Ik zal nooit vergeten dat hij uit zijn koffer zijn kleren haalde en die allemaal in zee gooide.' Die kunnen toch nooit meer schoon worden', was zijn verklaring. Ik had al veel meegemaakt, maar dit was toch wel weer een hele aparte ervaring. Neil is het mediawereldje trouw gebleven: http://www.neilfrancis.com/index.html Salut Leendert
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.