Jump to content

Leendert Vingerling

Donate
  • Posts

    1,112
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Leendert Vingerling last won the day on December 20 2019

Leendert Vingerling had the most liked content!

3 Followers

Recent Profile Visitors

9,178 profile views

Leendert Vingerling's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

3.5k

Reputation

  1. Dank voor de opname. Door mijn residentie in Frankrijk kon ik niet bij alle evenementen in Nederland zijn. Dank aan Ben voor het delen en het weer doen herleven. Valt me op dat Bart als een ‘ketter’ rookt. Lijkt me niet prettig voor de aanwezigen, maar het rookverbod was toen nog niet ingevoerd. Bart zat in een bus die uit Groningen kwam. Waarschijnlijk met de ‘Goeroe uit het Hooghe Noorden’ aan het stuur…..? Mooi tijdsbeeld van de aanwezigen. Ik zie Harm ten Brink met een enorm groot fototoestel ,Will Reijs, John de Goede uit IJmuiden, en Rini Lokerse die heel dapper een vraag stelt. Salut Leendert
  2. Op de veilingsite Catawiki kwam ik een getekende poster tegen van de Norderney, het schip van radio Veronica .De poster is gemaakt door de organisatie Free Radio Campaign en stamt uit 1970. De bieding duurt nog een kleine week en het eerste bod is 1 euro https://www.catawiki.com/en/l/51280397-beatles-pirat-rare-radio-veronica-poster-original-1st-print-poster-1970-1970 Salut Leendert
  3. Op zondag 12 augustus was de 'muiterij' aan boord met Kees Kaas Mulder en Jan Olienoot( ik dus). Die dag spraken we intensief met Johan de zendertechnicus over de toekomst. Gerard van Dam had al weken niets meer van zich laten horen en we moesten nu zelf de koers bepalen. Johan vond dat ook en stemde in met de start van het 'nieuwe Delmare'. Het zou nog wel even duren voordat hij er iets van kon gaan merken, want we moesten eerst aan land een nieuwe organisatie opzetten. We spraken met Johan af dat hij een beetje geduld moest hebben. Dat begreep hij wel. In de euforie van een 'betere' toekomst doet Johan een dag later, dus op maandagavond 13 augustus, de 'groeten' aan de ex-medewerkers van Delmare . Hij vindt dat ze het station en ook hem persoonlijk in de steek hebben gelaten. De situatie lag natuurlijk genuanceerder, maar Johan dacht toen in 'zwart-wit'. Salut Leendert
  4. Zelfkennis is erg belangrijk. Playa d'Aro is zeker het nieuwe Lourdes geworden of spelen er nog andere zaken een rol om er te zijn...? Salut Leendert
  5. Volgens de advertentie kost een pakje sigaretten 1 gulden, terwijl op de zegel van het pakje van de foto 80 cent staat. Was het wel in de winkel verkrijgbaar of uitsluitend op bestelling(winstmarge dus 20% voor verkoper) ? Ik kan tot op heden niet ontdekken wie de fabrikant was, wanneer het merk op de markt kwam en weer verdween. Was het meeliften op de naam Veronica of heeft de directie van Radio Veronica misschien dit zelf op de markt gebracht? Kortom veel vragen. Op de website van de Stichting Norderney staat wel een advertentie van het merk, maar verder geen enkele informatie. Wie iets weet mag het zeggen... Salut Leendert
  6. Inderdaad zeer opmerkzaam. Nooit geweten dat de song eigenlijk ‘In the garden of Eden’ zou moeten heetten. Weer wat geleerd. Bedankt Will. Salut Leendert
  7. Het klopt als een bus wat Bert schrijft. Het is een Top 33 is geworden, omdat Gerard van Dam vond dat we 'anders' moesten zijn dan de bestaande omroepen. Er was bovendien al een Top 30 die op Hilversum 3 werd uitgezonden. De samenstelling gebeurde op basis van bestaande hitlijsten en eigen onderzoek. Gijs van den Heuvel en soms ook hoofdredacteur Roelof Meyer belden platenzaken. Bij afwezigheid van beiden heb ik ook platenzaken gebeld.(zie foto's) Het was dus geen kopie van de Nederlandse Top 40, de Tros Top 50 of de Nationale Hitparade. Salut Leendert
  8. Cor, Weer een uniek stukje Veronica historie uit je vergeelde' bananendoos' op zolder. Prachtig. Ik denk niet dat Joost Prinsen dit gedicht zal voordragen in het programma van' Matthijs gaat door', maar het is het proberen waard. Jammer dat de naam van de dichter ontbreekt. Het gedicht typeert mooi de tijdgeest. De kennismaking van een' huwelijk' van reclame en muziek en de constante dreiging van de huidige omroepen en hun politieke vrienden om Veronica tot stoppen te dwingen. In 1962 ging een liberale minister over het mediabeleid en die bood tegenstand en ging niet mee in het voorstel om Veronica te verbieden. Zou ' liberaal' Rutte zich in een vergelijkbare situatie ook hard hebben gemaakt voor het behoud van Veronica...? De eerste regel van het gedicht heeft een dubbele lading, want er waren ook sigaretten die Veronica heetten. Heb nooit iemand gezien die ze rookten. Weet dus niet of ze ook de zachtste waren... Salut Leendert
  9. Ik gun graag anderen de mogelijkheid om te reageren. Jij hebt de moeite genomen, waarvoor dank. Het was inderdaad de boerderij van Marcel Sieron in Opbrakel waar op 16 februari een inval plaatsvond. In het boek van Ferry Eden over Mi Amigo staat op blz 92 een mooie foto waar Marcel onder het bord 'Mi Amigo Hoeve' poseert. De heksenjacht van de BOB deed me denken aan wat ik een paar jaar later bij bij Delmare heb meegemaakt. Dat heeft onuitwisbare indrukken achtergelaten en zo zal het ook bij Bert Wijfjes over Mi Amigo periode zijn. Hoe ouder, hoe sentimenteler we worden... Salut Leendert
  10. Geschreven Interview over Bert en zijn Mi Amigo periode . Informatief, maar…helaas ook enkele onjuistheden . Zoek de ‘fouten’ van de journalist… https://www.rtvoost.nl/nieuws/2002857/Bert-Wijfjes-Radio-Mi-Amigo-en-het-avontuur-in-Platja-d-Aro-We-moesten-wegwezen Salut Leendert
  11. De tijd staat niet stil en ineens is het dus 47 jaar geleden dat Veronica met haar uitzendingen vanaf een schip stopte. Inderdaad ...GOH. Voor velen van onze generatie heeft deze dag een bijzondere lading. Vooral als de klok naar 18 uur tikt. Ik betrapte me een paar maanden geleden er op dat ik een wandklok die niet meer werkte, maar voor de decoratie moest blijven ,op 18 uur zette met de secondewijzer op 10 seconden later... Vandaag dacht ik er eigenlijk niet meer aan. We hebben al zo vaak stilgestaan bij 31 augustus dat het emotionele gevoel zich begint terug te trekken. Ik heb nog wel veel wachtwoorden die iets met de zeezenders te maken hebben. Ik kan dat makkelijk onthouden namelijk. Dus helemaal is het gevoel niet weg, dat zal ook nooit meer weggaan. Het wordt alleen minder. Net zoals de bankrekening. Toevallig kreeg ik vandaag een aardig artikel van de BBC onder ogen over Radio Scotland. Die moesten al op 14 augustus 1967 stoppen. Was kort en hevig. Zeer interessant met bijbehorend filmpje. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-40900666 Veronica heeft het veel langer uitgehouden. Een hele prestatie, maar wat zou er zijn blijven hangen als Veronica net zo kort had geleefd als Radio Scotland? Salut Leendert
  12. De omroeper heeft het mooier gemaakt dan het was. Het schip was uitgerust om op zee te gaan en daar uit te zenden. Uit voorzorg waren er geen zendonderdelen of zaken die in de richting van radiouitzendingen konden wijzen. Het verhaal na de inbeslagname was dat het een promotieboot voor de zanger Ray Statson was(zie foto). Met de boot zouden we door heel Nederland varen om diverse plaatsen te bezoeken en ja, dan moet je soms ook buitengaats... We hadden er voor gekozen om de houten bankjes op het dek te behouden. Daar zaten vroeger de sportvissers op. Nu konden de gasten daar op zitten. En waren die hoge masten dan noodzakelijk werd aan mij gevraagd tijdens een vooronderzoek van de rechtbank."Jazeker, ,want in de mast komen vlaggen en banners te hangen om de aandacht te trekken. En dat zware anker meneer ?: "Dat is om op zee in geval van een motorstoring niet af te drijven. Ieder schip moet voor de veiligheid een goed anker hebben. Het klopt dat het groot is, maar veiligheid gaat boven alles" De twee kleine hokjes benedendeks dan, dat zijn toch studio's ?: " Nee, dat zijn verkleedruimtes voor de zanger . Ik heb hier een zeekaart en daar staan twee kruisjes op. Dat wordt natuurlijk weer precies de ligplaats van dit zendschip.: "Nee, de kruisjes markeren niks. Ik heb de kaarten van een sportvisser gekocht en toen stonden ze er al op. Waarschijnlijk een gevaarlijke plek om zijn netten uit gooien" En zo kon op iedere vraag wel een antwoord worden gegeven. Niemand bij de rechtbank geloofde het, maar uiteindelijk heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het schip op onrechtmatige gronden in beslag is genomen en moest worden teruggegeven. De teruggave kwam te laat. Was eind 1982. Organisatie was toen uit elkaar gevallen. De investeerder heeft het schip verkocht via een makelaar aan Harry Mutter. Die heeft het toen helemaal opgeknapt en er een klassiek zeilend 'Tall-ship' van gemaakt. Bijgaand foto's benedendeks van het oude en nieuwe Morgenster... Zoek de verschillen Salut Leendert
  13. In grote lijnen klopt het wat je schrijft . Aanvankelijk was de opzet om met de Martina op zee te liggen tot aan het stormseizoen in november/december 1979. De boot was te licht om zware stormen te trotseren. De gedachte was om tijdens de zomerperiode voldoende opbrengsten te krijgen uit de commercials en dat publiciteit de naamsbekendheid zou verhogen. Investeerders zouden wellicht dan willen instappen en kon met een zwaardere boot het zendavontuur worden voortgezet. Helaas kon door geldgebrek geen goede zender worden aangekocht en moest Johan Rood uit oude legerzenders iets 'toveren'. Dat lukte met vallen en opstaan. Het vermogen en geluid waren in september en oktober beter dan in mei en juni toen het station startte. Maar, dat was te laat. Johan moest inderdaad het leger dienen en dat bleek een mooie vorm van 'euthanasie', want het station was toch al ten dode opgeschreven door gebrek aan organisatie en geld. Johan vond na het binnenlopen van de Martina in Stellendam, dat hij recht had op de naam Delmare en wilde het alsnog proberen om het station weer op een boot te krijgen. Een kennis van hem had een circus gekocht en die wilde wel investeren. Daarnaast zouden feestavonden ook inkomsten moeten opleveren. Het werd twee keer niks. Aanvankelijk koos ik de kant van Johan om door te gaan. Zette een advertentie in het AD waar leden zich konden melden en bracht nog een Delmare boekje uit. Het was te kleinschalig en mislukte dus. Toen Gerard weer boven water was gekomen werden de vriendschapsbanden weer aangehaald. Er kwam zelfs een 'verzoening' tussen Gerard en Johan Rood. Johan had een investeerder die een circus had overgenomen en daarmee voor Delmare wel promotie wilde maken om daarmee ook inkomsten te krijgen. (zie foto's) We zijn gaan kijken, maar het is nooit iets geworden. Het wantrouwen tussen Johan en Gerard bleek te groot. Ieder ging zijn eigen weg. Gerard vond Johan eigenwijs en Johan vond Gerard onbetrouwbaar. Geen goede basis voor een samenwerking dus. Later maakten Gerard en ik kennis met een Rotterdamse investeerder die een zanger wilde promoten. Hij zag een boot wel zitten . Er bestond toen geen Delmare meer, maar wel de Delmare Omroep Organisatie(zie foto). Een papieren dekmantel voor de illegale Delmare. Op die manier kon ook legaal zaken worden gedaan. Een boot(de Morgenster) werd in december 1980 gekocht van rederij Vrolijk, opgeknapt in Maassluis(zie foto) en op de dag van vertrek in mei 1981 door de politie overvallen en (onterecht) in beslag genomen. Heel jammer allemaal. Voor Gerard van Dam was het definitief over. Hij had er genoeg van en wilde zijn normale baan als bedrijfsleider van een Zeeman zaak in Leidschendam behouden. Voor mij bleek er nog iets in het vat te zitten, want in 1983 kwam Radio Caroline weer terug vanaf een zendschip. Dat werd een nieuw avontuur met nieuwe kansen. Salut Leendert
  14. Door een verhuizing binnen Frankrijk was ik niet in de gelegenheid om dit forum dagelijks te volgen. Heb inmiddels weer tijd en ben bezig om de 'achterstand' te verwerken. Vandaar dat deze reactie wat later is dan de originele posting. Ik vond het interessant om deze opname te beluisteren. Had hem nog nooit eerder gehoord. Het is over een paar dagen 42 jaar geleden. Heb Radio Delmare in de nadagen actief meegemaakt. Johan is door zijn volharding en eigenwijzigheid in het' laatste kwartier' van Delmare iconisch geworden. De 'muiterij' vond slechts negen dagen voor deze opname plaats. Kees 'kaas' Mulder en ik(Jan Olienood)spraken toen met Johan Rood af dat we programma's met reclames zouden aanleveren. We dachten daarvoor ongeveer twee weken nodig te hebben. Andere afspraken waren er niet. Johan anticipeerde op de komende nieuwe programma's door de zender in de lucht te houden met zijn programma's en de zender zo optimaal te laten klinken. Het liep helaas anders. Eenmaal aan land vonden diverse ontnuchteringen plaats. Zo bleek na terugkomst van de muiterij aan land (12 augustus 1979) dat Gerard van Dam onze auto en boottrailer had gevonden. Hij had de trailer losgekoppeld en ergens in Scharendijke geparkeerd en de dop van mijn moterblok van de auto er af gehaald. Deze hele affaire kostte een aardige duit om weer naar huis te kunnen gaan. Voor Kees' kaas' Mulder was door dit 'gedoe' de maat vol en hij stopte abrupt. Ik stond er de volgende dag dus alleen voor. Niemand wilde nog meewerken. Het geld was op, het najaar met slecht weer kwam er aan en ineens doken er andere partijen op die ook met Delmare door wilden gaan. Ik vroeg me wel eens af waar ik aan begonnen was. Ben er nog een paar keer naar het schip gevaren. Ik herinner me een keer dat de Martina onvindbaar was en een andere ankerplaats had gekozen . Van Ouddorp ineens voor de Maasvlakte. Kapitein Hans Keers moest zo nodig met een polyester vletje via de Waterweg naar Rotterdam om 'stuff' te halen in zijn café... Er was een 'machtsvacuüm' na de muiterij, vergelijkbaar met de val van Saddam Hoessein in Irak of de huidige situatie in Afghanistan met de Taliban . Gerard van Dam hield 'ons' tenminste nog in bedwang en was de onbetwiste leider. Toen we hem aan de kant zetten, deed een ieder maar wat. Het was ook heel moeilijk om zonder internet en mobiele telefoons iets te organiseren. Was dat in 1979 wel mogelijk geweest dan had ik met Gerard van Dam uiteraard eerst overleg gehad. Doordat Gerard drie weken telefonisch onbereikbaar was en de situatie aan boord verslechterde besloten we tot een 'muiterij'. Terugkijkend zou ik het anders hebben aangepakt, maar ik was toen ook maar een ventje van 23 jaar. Deze uitzending van Johan Rood bracht weer veel herinneringen boven. Jammer dat hij er niet meer is. Salut Leendert
  15. Leuk. Zo'n Mi Amigo /Lois sticker had ik ook nog ergens liggen. Voor een vliegreis naar Iran in 2018 plakte ik ter herkenning deze Mi Amigo sticker op onze koffer. Op de terugreis ging het overladen van de koffer in Wenen mis en landde ik op Nice zonder koffer. Dat moet je dan melden aan een speciale afdeling voor bagage . Je moet dan een beschrijving geven van de inhoud ,het formaat en kleur van de koffer met eventuele details. Ik gaf als voornaamste herkenning van de koffer de Mi Amigo sticker op. Drie dagen later werd de koffer thuis afgeleverd. Of de sticker daarin een rol heeft gespeeld blijft voor eeuwig onopgelost... Salut Leendert
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.