Jump to content

Leendert Vingerling

Donate
  • Content Count

    672
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Leendert Vingerling last won the day on March 9 2017

Leendert Vingerling had the most liked content!

Community Reputation

1,760 Excellent

1 Follower

About Leendert Vingerling

  • Rank
    Expert

Recent Profile Visitors

3,199 profile views
  1. Zo, zo, je wordt dus binnenkort 'opa'. Tijd voor weer een nieuwe fase in je leven. Wat voor soort opa ga je worden? De Willy Alberti ? "jij bent zo wijs", dat zegt een kind "jij bent zo grijs", dat zegt een kind "jij bent getrouwd", dat zegt een kind "jij bent al oud", dat zegt een kind dan denk je "ja, een rimpel meer" je wordt al echt een ouwe heer maar voor je denkt "hoe moet dat nou" pakt ze je hand en lacht naar jou https://www.youtube.com/watch?v=zZfqQIBGyQI of de Leen Jongewaard variant: Elke zondagmiddag bracht ie toffies voor me mee Ik weet nog de spelletjes die opa met me dee Restaurantje spelen en m n opa was de kok Bokkewagen spelen en m n opa was de bok Salut Leendert
  2. Succes. Ik hoop dat je morgenochtend weer fris en helder je werkzaamheden voor 'de baas' kunt verrichten. Over Schiphol gesproken. Doet me terugdenken aan juni 1980. We zouden op vakantie naar Tunesië gaan. Moesten dan wel om 4.30 uur van huis vertrekken. Mijn vader had een eigen zaak en kon slecht auto rijden en mijn moeder wilde ik er niet mee belasten. Heel aardig, Gerard van Dam bood aan om te rijden. De avond voor vertrek speelde Nederland tegen Griekenland voor het Europees kampioenschap voetbal. Wedstrijd gezien en daarna de wekker gezet. Plotseling werden we wakker gebeld. De deurbel bleef maar gaan... Van Dam stond voor de deur. Waar we bleven? Bleek dat de alarmfunctie van de wekker defect was. We hebben ons binnen een minuut aangekleed, niet meer gewassen of geschoren en zijn zo de auto in gestapt om op tijd te komen. Ben Van Dam nog nooit zo dankbaar geweest. Ik hoop dat je dochter dat vannacht ook is..
  3. Ik kan me indenken dat je dit citaat plaatst voor de' klimaatgekkies', maar dit gaat over iets heel 'triviaals' zoals een Tourcafé. Op deze manier gooi je de deur dicht voor iedere vorm van discussie. Dat had ik niet van een hoger opgeleide gedacht. Ik vind dit antwoord een teken van' zwakte'. Een nachtje goed slapen doet wellicht wonderen... Salut Leendert Smeets komt hautain over, maar is dat niet. Hij presenteert zich helaas erg zuur en betweterig. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik. Mart is een fenomeen, en een inmiddels waggelende encyclopedie. Met zijn staat van dienst heeft hij recht van spreken. Dat hij bij radio Noordzee is begonnen maakt mij niet zoveel uit. Dat was een toevalligheid. Niemand kon toen bevroedden dat de basketballer Smeets later zou uitgroeien tot een gevierde journalist, schrijver en presentator. Salut Leendert
  4. Het was Jerry Hoogland. Peter Hoogland ken ik niet. Op de foto : v.l.n.r: Ferry Eden met de poes, Ronald Bakker,Jerry Hoogland Salut Leendert
  5. Je vergist je Douwe, het is een realistische grondhouding. Ben nu eenmaal geen optimist, want die is volgens Theo Maassen een slecht geïnformeerde pessimist. Ik gun iedereen zijn lol en plezier, maar houd me bij de feiten wat betreft het kijkerspubliek van de Tour. Het artikel geeft een verdraaid beeld, want het was slecht weer en daarom gingen velen op zoek naar een 'uitje' naar het Tourcafé. De meesten hadden liever op de camping gebleven. Ik denk dat de mannetjes uit Valkenburg de oudsten waren. Salut Leendert
  6. Sportieve foto. Zo heb ik je nog niet eerder gezien. Smeets had gelijk in zijn analyse over de Tour kijkcijfers. De Tour trekt geen jongeren meer. Voornamelijk mannen van in de zestig. In dat opzicht beantwoord jij aan het profiel van ' de gemiddelde kijker'. Ik denk dat het Tour café niet zo'n succes zal worden als het Top 2000 café. Het valt of staat toch met Nederlandse successen. De mens wil nu eenmaal bij winnaars horen. Vandaar dat Ajax, Barcelona of Bayern Munchen zoveel supporters hebben. En... er zijn meer voetballiefhebbers dan wielerfanaten... Salut Leendert
  7. En kwamen die bandjes dan ook aan, nog voordat jij weer terug was in Nederland? Je had toch ook kunnen wachten en alles kunnen opsparen? Je vermijdt daarmee het risico dat er iets niet bezorgd wordt. Of stonden er 'primeurs' op die het snelle verzenden rechtvaardigden? Salut Leendert
  8. Ben er in juni 1993 ook geweest. Zocht toen Jeff Davis van Laser in Tucson(Arizona) en John Ford van Caroline in Ocean City op. Inderdaad erg indrukwekkend. Vooral de grootte van de verbrandings uitlaatstukken van de Apollo verbaasden me. Valt in het niet bij de uitlaat van een auto of een schip. Trouwens een mooie foto van het lanceerplatform. Toen wij er waren was het erg heiig door de warmteopstijging. Salut Leendert
  9. De Nederlandstalige Caroline zou er niet zijn gekomen als Gerard van Dam succes met radio Delmare zou hebben gehad. De initiatiefnemer Fred Bolland en later Ben Bode zijn uit onvrede met Gerard vertrokken bij Delmare . Fred kon zich niet meer vinden in de gevaarlijke bevoorradingen met rubberbootjes. Voor hem was het van zee oppikken door een vrachtschip van twee Delmare medewerkers(Ronald Bakker en Marcel Stevens) in een rubberboot voor de kust van Hoek van Holland in de ijzige kou de druppel die de emmer deed overlopen. Fred had er genoeg van en legde contacten met O'Rahilly. Ondanks de afspraken met Gerard over een tweede station voor Delmare op de Mi Amigo, ging Ronan in zee met Fred. De Ier vond dat Gerard van Dam zijn afspraken niet was nagekomen en daarom met Fred in zee kon gaan. Hij gaf dus het groene licht en zo kwam er na maanden van stilte weer muziek vanaf de De Mi Amigo. Commercieel lukte het niet zo goed en Ben Bode nam het toen zakelijk van Fred over. We kennen het resultaat: Een tsunami van niet te pruimen reclames en als je geluk had werd er nog een plaat gedraaid. Een schoffering voor de luisteraar. Ben maalde daar niet om. Het ging hem primair om geld te verdienen. Salut Leendert
  10. Dat klopt, maar als er geen onderhoudstechnicus aan boord is, dan kun je de bemanning en kapitein niet veel verwijten. In de laatste dagen hebben de discjockey's zelfs handmatig dieselolie overgepompt naar de dagtank. Ook werd er vers drinkwater gebruikt voor de koeling van de generator omdat de pomp stuk was. Maar als er niemand aan boord is die weet hoe je een oliefilter moet vervangen of een pomp moet repareren, dan ben je eigenlijk ten dode opgeschreven. Het klopt dat de Amerikanen niet de' death or alive spirit' hadden, die 'wij' wel hadden. Doorgaan tot het gaatje . Ik was op de Ross getuige hoe Mike Barrington bleef inpraten op de kapitein van de Communicator om vooral niet de handdoek te gooien. Eenmaal in een haven, is er geen mogelijkheid meer om terug naar zee te gaan. De situatie was niet vergelijkbaar met de MV Peace van Abe Nathan. Die kon gewoon een haven binnenlopen, zonder vastgehouden te worden. Eigenlijk was dat bij Laser ook het plan. Gewoon Harwich binnenlopen. Onderdelen aan boord krijgen en als een dief in de nacht vertrekken... Hoe naïef kun je zijn.
  11. Dag Mart, Ja en nee. Ja, omdat er inderdaad veel leuke en interessante zaken te vertellen zijn. Periode 1978-1989. Nee, omdat ik moeite heb om me er helemaal in te verdiepen, omdat daarvoor het geduld ontbreekt. Ik ben er wel ooit aan begonnen. Had anderhalf hoofdstuk geschreven en toen begaf de computer het. Daarna heb ik niet meer de inspiratie gehad om het op te pakken. Het ad-hoc reageren op postings in de nieuwsgroep vind ik een uitstekende manier. Dat is vaak kort en vergt minder tijd. Dus dat blijf ik doen. Als iemand het wil bundelen, prima. Ik heb sinds 2002 al veel gepost. Destijds in de nieuwsgroep zeezenders. Er was toen niets anders. Toen een zekere Nico uit Gouda de groep kaapte met zijn link berichten ben ik afgehaakt. En ik was niet de enige. Salut Leendert
  12. Dat waren de 'poppetjes'. Degene die het mogelijk maakte was Ray Anderson van East Anglican Productions. Hij bood 35.000 pond op het schip tijdens een openbare verkoop en kreeg het. Voorwaarde was dat het niet gebruikt mocht worden voor illegale uitzendingen... De mannen die de Communicator opknappen waren Paul McLaren, Dennis Jason, Paul Jackson en Mike Barrington. Johnny deed op de achtergrond veel hand en span diensten. Op de foto genomen tijdens de radioday 2009 zie in het Laser Hot hits panel: links Ray Anderson en naast mij Paul Jackson en Johnny Lewis.
  13. Dat klopt. Van de Maarel in Ouwerkerk sloopte de Magdalena. De twee hijsbomen van de Magdalena zijn op de Morgenster als zendmasten geplaatst. Ook hebben we daar een anker gekocht, maar dat was niet van de Magdalena. Zie de foto's. In de zomer van 1982 zijn Gerard en ik nog eens langs geweest bij Rinus van de Maarel. Gerard was naar Kapelle verhuisd en we hadden een bevoorradingsbootje van Justitie teruggekregen. Daarmee maakten we tochtjes op de Oosterschelde en deden soms een barbecue op een zandbank. Op een van deze tochtjes deden we Ouwerkerk aan. Daar troffen we nog de bodemplaat van de Magdalena aan. Rinus van der Maarel was geweldig kleurrijk figuur. Kon zeer geanimeerd vertellen. Ik hing aan zijn lippen. Een type zoals je ze soms zag in Showroom. Het ging slecht met zijn scheepssloperij, omdat de Oosterschelde begon dicht te slibben en de grote schepen er niet meer konden aanmeren. Hij is een jaar later naar Durban in Zuid-Afrika vertrokken. De hele middag spraken (en dronken) we met hem. Mooi was die tijd... Salut Leendert
  14. Ze kwamen eerst bij Delmare langs. Schrokken van de 'ouwe troep en viezigheid aan boord. Ze begrepen niet dat er onder deze omstandigheden mensen radio wilde maken. Tijdens het filmen klapte de zender er tot overmaat van ramp uit. De limiter had het al begeven en Kees Kaas Mulder sprak op dat moment net iets te hard. Het aan boord filmen was al besproken en bekend .Gerard van Dam vond het prima. Des te meer mensen op de hoogte van het station waren, des te beter. Het pakte in de vertoonde reportage niet zo positief uit als gedacht. Salut Leendert
  15. Het probleem aan boord was het ontbreken van reserveonderdelen voor de generatoren en een engineer die deze kon vervangen. Het achterstallig onderhoud en weinig dieselolie in de tanks zorgden bovendien voor grote problemen. Onder in een brandstof tank zit veel bezonken vuil en doordat de tank ook niet meer vol is komt er door het temperatuurverschil ook nog eens condenswater in de generator. Als er dan geen goede filters zijn die het water en vuil tegenhouden, dan zet het zich vast op de verstuivers en krijg je een onregelmatige verbranding. Op een zeker moment stopt de generator dan ook. Dat gebeurde dan ook met de (gele)GM generator(60HZ ,drie fasen 440 V) die de zenders van stroom voorzag. De slechte toestand van de generator deed John Leeds besluiten de uitzending te stoppen. De zender bleef nog een minuut aan, maar toen begaf de generator het. Een soort Mi Amigo 20 oktober 1978 flashback . De generator was van uitstekende kwaliteit en had slechts 80 uur gedraaid in een ziekenhuis in Kent. Als deze goed zou zijn onderhouden dan was er niets gebeurd. Salut Leendert
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.