Jump to content

de redactie

Members
  • Content Count

    9,326
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

de redactie last won the day on August 31 2017

de redactie had the most liked content!

Community Reputation

274 Excellent

About de redactie

  • Rank
    Redactielid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. De radiozender die ooit in populariteit het vlaggenschip van de publieke omroep was, 3FM – heeft een absoluut dieptepunt in populariteit bereikt. Dit leidt tot veel leedvermaak op de sociale media. Helaas wekt het merendeel van de ‘reaguurders’ niet de indruk de zender in de afgelopen jaren nog wel eens beluisterd te hebben. Inderdaad, 3FM heeft een stevig (imago-) probleem, omdat kennelijk niemand de zender weet te vinden. De radiobaas van de NPO, Jurre Bosman, heeft aangekondigd dat hij dit jaar gaat ingrijpen. Daadkracht, staat altijd goed op je cv. Daarbij wordt eraan voorbijgegaan dat 3FM een duidelijk alternatief biedt voor de hitjes op de commerciële zenders, met uitzondering van het vorig jaar herrezen KINK FM. Wat 3FM doet, is verwant aan wat KINK laat horen, al moet worden gezegd dat het profiel van KINK ('festivalmuziek') duidelijker is. Dat station heeft dan ook geen erfenis mee te torsen dat ‘vroeger alles beter was’. Op KINK gidsen Michiel Veenstra (ex 3FM), Tim op ’t Broek en Femke van der Veen hun luisteraars door het alternatieve muziekaanbod. Op 3FM bieden met name Eva Koreman, Vera Siemons en Sagid Carter in de avonduren zeven dagen per week een prachtige staalkaart van relevante nieuwe pop, rock en dance, van plaat en live in de studio. Met passie en verstand van zaken. Daarnaast heeft de zender een recente pedorel van een daarna direct ontslagen jock in haar voordeel omgedraaid door te komen met - in zijn voormalige zendtijd - een reeks themaprogramma 's over jongerenonderwerpen (seks, relaties, onzekerheid). Heel triest als deze zender wordt afgerekend op de luistercijfers en de onwetendheid van teveel kennelijk onverschillige mensen. De ‘architect’ van dit nieuwe 3FM Sharid Alles heeft de cijfers tegen en zal vroeg of laat wel moeten opstappen of de eer aan zichzelf houden. Dat zou heel zonde zijn. Het is – om maar iets te noemen – aan haar te danken dat de drie jaar geleden door toenmalig 3FM-jock Roosmarijn Reijmer geuite hartekreet dat er ook eens ruimte moest komen voor vrouwelijke jocks niet meer van toepassing is. Anno 2020 is de helft van de totale 3FM-zendtijd door vrouwen ingevuld. Inderdaad, voer voor de zuurpruimen, die roepen dat deejay geen vrouwenberoep is. Zoals burgemeester, Kamerlid (of zelfs stemgerechtigde) dat eerst ook niet waren? Want Eva, Sagid, Vera, Jorien en Angelique zijn géén excuus-Truusjes, maar vrouwen met verstand van zaken en liefde voor de muziek, waarbij de een (Sagid, Eva) wat beter dan de ander in staat is die liefde op de luisteraar over te brengen. Werkvolk en talenten door en naast elkaar. ’t Zijn net mannen, zou je zeggen. Als baas Sharid Alles inderdaad weg gaat of weg moet, is te hopen dat een opvolger in ieder geval die avonden intact laat. De pogingen van Alles om die muziek te laten doorstromen naar de daguren (wat wel degelijk gebeurt) worden kennelijk onvoldoende op waarde geschat. Omdat radio nu eenmaal slow business is. Edwin Wendt, 22 februari 2020.
  2. Achttien jaar lang was hij de vaste, herkenbare stem op de Fenolijn, een wekelijks en populair onderdeel van het radioprogramma Vroege Vogels: Frater Willibrordus uit De Bilt. Hij overleed in september 2019 op 91-jarige leeftijd. Om de fenologie te vieren, gaat Vroege Vogels komende zondag de mooiste, meest inspirerende, bijzondere waarneming op de Fenolijn belonen met de Frater Willibrordus Prijs. Aanstaande zondag reikt Vroege Vogels deze nieuwe prijs voor het eerst uit, live tijdens het BNNVARA-programma van 07:00 tot 10:00 uur op NPO Radio 1. Zoals iedere week wordt Vroege Vogels gepresenteerd door Menno Bentveld. Vanaf het begin van de Fenolijn, in 2001, is de Frater één van de vaste, trouwe bellers geweest. Hij was altijd betrokken en vond het ook zijn taak om bij te houden wat er in de natuur onder invloed van het klimaat veranderde. Een gemis voor de makers van Vroege Vogels, maar nog meer een gemis voor alle vaste luisteraars naar de Fenolijn, waar iedereen z'n waarneming van eerstelingen en andere fenomenen uit de natuur kan inspreken. Uit de toon van zijn meldingen was duidelijk op te maken dat Frater Willibrordus onderwijzer was geweest. Al vanaf het moment dat hij het klooster inging, was hij gefascineerd door de natuur en speciaal de fenologie: de leer van de eerstelingen in de natuur. Hij wilde de luisteraar met zijn waarnemingen altijd iets bijbrengen en meegeven. Dat vooral maakte de Frater geliefd bij de luisteraar. De jury, bestaande uit mr. Natuurkalender Arnold van Vliet van Wageningen Universiteit, schrijver Bibi Dumon Tak en Vroege Vogels-samensteller Daniel Gulpers, heeft de afgelopen tijd duizenden Fenolijn-meldingen afgeluisterd en is tot een shortlist gekomen. Het gaat om berichten die zijn ingesproken tussen 20 februari 2019 en 20 februari 2020. Zie: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/shortlist-frater-willibrordus-prijs Afbeelding: Frater Willibrordus Prijs (foto BNNVARA)
  3. De Kies je Kraker Trofee van Omroep Brabant is dit jaar gewonnen door Lamme Frans. Van de 33 genomineerde carnavalsliedjes kreeg zijn lied ‘Handjes Handjes Bloemetjesgordijn’ de meeste stemmen van het publiek. Hij heeft daarmee officieel de ‘carnavalskraker van het jaar’ te pakken. Tijdens de rechtstreekse uitzending van 3 Uurkes Vurraf ontving hij de trofee uit handen van presentator Jordy Graat. Het is de eerste keer dat Lamme Frans de prijs heeft gewonnen. De afgelopen twee weken brachten maar liefst 37.500 mensen hun stem uit. Een nieuw record! Dit jaar was de stemprocedure iets anders van opzet. Na de eerste stemweek vielen van de 33 deelnemende liedjes 22 liedjes af. In stemweek twee gingen de tellers op nul en streden er 11 kanshebbers om de felbegeerde Kies Je Kraker titel. Na een aantal spannende jaren, waarin het nek aan nek ging, was het dit jaar een afgetekende overwinning, Lamme Frans had een zeer ruime voorsprong op de winnaar van vorig jaar Veul Gère. Derde in de lijst werd debutant Peter Selie met zijn lied ‘Hoemoes dà òk alweer’. De vierde plaats is voor Mosterd na de Maaltijd en CV de Kòljakkers maakt de top 5 compleet. Uiteraard is Lamme Frans dolblij met de winst: “Feestt!!” Na de uitreiking zong hij zijn winnende liedje op het podium van 3 Uurkes Vurraf. Alle nummers uit de ‘Kies je Kraker’ verkiezing zijn deze carnaval te horen op Omroep Brabant Dweilradio. De volledige uitslag van Kies Je Kraker is vanaf nu ook te zien op omroepbrabant.nl/kiesjekraker. Bovendien kun je hier ook alle nummers bekijken en beluisteren.
  4. A Whiter Shade Of Pale van Procol Harum staat op de eerste plaats van de lijst Evergreens van de Jaren 60 van NPO Radio 5. Het door de luisteraars samengestelde hitoverzicht is vrijdag 21 februari tussen 07.00 en 20.00 uur te horen op NPO Radio 5 en vormt de afsluiting van De Week van de Jaren 60. NPO Radio 5 staat sinds zaterdag 15 februari volledig in het teken van muziek uit de sixties. Om het gevoel en het geluid van die tijd nog meer te laten herleven, wordt de hele week in mono uitgezonden. Op de tweede plaats van Evergreens van de Jaren 60 staat God Only Knows van The Beach Boys en de derde plek is voor Lea van The Cats. Testament van Boudewijn de Groot is het hoogst genoteerde Nederlandstalige nummer, op positie 11. The Rolling Stones zijn met veertien songs het vaakst vertegenwoordigd. Van eigen bodem hebben The Cats de meeste noteringen: acht in totaal. A Whiter Shade Of Pale belandde vorig jaar tijdens De Week van de Jaren 60 op de derde plek. De lijst werd toen aangevoerd door God Only Knows. De Top 10 van 2020: A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum God Only Knows - The Beach Boys Lea - The Cats The Sound Of Silence - Simon & Garfunkel Nights In White Satin - Moody Blues Scarlet Ribbons - The Cats The House Of The Rising Sun - The Animals In Dreams - Roy Orbison Yesterday - The Beatles Window Of My Eyes Cuby & The Blizzards De volledige lijst Evergreens van de Jaren 60 is te vinden op www.nporadio5.nl.
  5. Één van de meest succesvolle rappers van Nederland en het internationaal bekende dj-duo maken er die dag samen met de 538-dj's en 40.000 bezoekers op het Chasséveld in Breda een onvergetelijke Koningsdag van. Dit werd zojuist bekendgemaakt in 'De 538 Ochtendshow met Frank Dane'. Kaarten voor het grootste Koningsdag-event van Nederland zijn vanaf vandaag te koop via 538.nl/koningsdag. Eerder werd bekend dat onder anderen Snollebollekes, Lucas & Steve en Chef'Special ook aanwezig zijn. De komende weken worden meer nationale en internationale namen uit de line-up bekendgemaakt. 538 Koningsdag 2020 Met nationale en internationale artiesten, alle 538-dj's en ruimte voor 40.000 feestvierders houdt Radio 538 op maandag 27 april het grootste Koningsdag-event van Nederland. Het is het zesentwintigste jaar dat Radio 538 hét Oranje-event van Nederland organiseert. De eerste editie vond plaats in 1993, toen nog als 538 Koninginnedag. Sinds 2014 viert Radio 538 de verjaardag van de koning in Breda. Traditiegetrouw kleurt het Chasséveld oranje op deze nationale feestdag. Datum: maandag 27 april van 12:00 uur tot 22:00 uur, Chasséveld Breda. Line-up: o.a. Snollebollekes, Lucas & Steve, Chef'Special, Kraantje Pappie, Sunnery James & Ryan Marciano. Meer informatie: www.538.nl/koningsdag Afbeelding: 538 Koningsdag 2019 met Sunnery James & Ryan Marciano (foto Radio-538)
  6. Qmusic is opnieuw de tweede grootste radiozender met 12,4% marktaandeel bij het brede publiek (12+). Joe blijft ook op koers bij het brede publiek (12+) met 9% marktaandeel. Dat blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers van de periode van 1 september tot en met 31 december 2019, die vandaag, dinsdag 18 februari 2020, bekendgemaakt zijn. Met deze nieuwe luistercijfers erbij is het mogelijk om terug te blikken op heel 2019. Jaarcijfers 2019: Qmusic is marktleider bij Vlamingen tussen 18 en 44 jaar De cijfers over heel 2019 tonen aan dat Qmusic marktleider is bij de zenderdoelgroep van Vlamingen tussen 18 en 44 jaar met 20,8% marktaandeel. Er luisteren elke dag bijna 830.000 Vlamingen (829.427 - 12+) naar Qmusic. Ook Joe kijkt terug op een mooi 2019 met 9% marktaandeel bij het brede publiek (12+) en een stevige groei bij de zenderdoelgroep 35 - 54 jarigen naar 13,2%. An Caers, directeur radio: “2019 is een heel dynamisch jaar geweest: naast onze nieuwe radiostudio’s, hebben we het Q-Beach House en Joe Christmas grootser aangepakt dan ooit, hebben we talloze digitale zenders gelanceerd en nog meer ingezet op social media. We staan dus elke dag letterlijk tussen meer dan 1,3 miljoen Vlamingen met onze merken on air, digitaal en tijdens onze evenementen.” Qmusic goes 90’s en Joe zoekt muzikaal talent op de werkvloer Qmusic maakt in maart een sprong naar de jaren negentig. Tijdens de I Love the 90’s Top 500 spelen de Q-dj’s een week lang de 500 beste 90’s-nummers gekozen door de Q-luisteraars. Bij Joe opent ochtendduo Sven Ornelis en Anke Buckinx opnieuw de zoektocht naar muzikaal talent in bedrijven in Sterren op de Werkvloer.
  7. Radio 10 begint 2020 met het hoogste marktaandeel ooit. De zender met de grootste hits aller tijden heeft een marktaandeel van 11,3% in de doelgroep 10+. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar in dezelfde meetperiode. Hiermee verstevigt Radio 10 haar nummer twee positie en is zij het grootste commerciële radiostation van Nederland. Ook in de kerndoelgroep 30-59 jaar maakt de zender een goede start met een marktaandeel van 13,8%. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers over de meetperiode december 2019-januari 2020 van NLO/GfK. Bron: NLO/GfK, ma-zo 06.00-24.00 uur, dec-jan '17-'20, 10+, 30-59 jaar.
  8. De radiozenders van de VRT hebben een sterk najaar neergezet, met een dagelijks bereik van bijna 3 miljoen luisteraars en een marktaandeel dat stijgt naar 61,6 procent. Dat blijkt uit de resultaten van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), gemeten in de periode van september tot december 2019. Radio 2 klimt naar 30,5 procent marktaandeel, Radio 1 zet met 8,1 procent marktaandeel een mooi resultaat neer. Studio Brussel houdt zijn marktaandeel stabiel op 10,6 procent en is de meest beluisterde radio op het werk. Jongerenzender MNM komt uit op een marktaandeel van 9 procent na enkele sterke golven. Klara haalt een marktaandeel van 1,9 procent. Els Van de Sijpe, manager Radio: “Dagelijks stemmen meer dan 1,3 miljoen Vlamingen af op Radio 2 voor zijn sterke programma’s en z’n unieke mix van nationale en regionale informatie. En met een formule als De duizend klassiekers, op radio, digitaal en evenementieel, weet Radio 2 tijdens de eindejaarsperiode zowat alle generaties te verbinden. Ook Radio 1 zet een mooi resultaat neer en speelt volop zijn rol als brede actualiteitszender. Met Radio 1 Select lanceerde de zender in het najaar ook een succesvol on demand audio-aanbod, waarbij je alle straffe en boeiende fragmenten snel en eenvoudig kan beluisteren via de site of de app. Sinds september 2019 werden meer dan 470.000 audiofragmenten beluisterd, er is dus duidelijk een behoefte om radiofragmenten te beluisteren wanneer je dat zelf wil. We willen dat ook voor onze andere radionetten doen.
  9. De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode december 2019-januari 2020 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.912 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 43 minuten per dag. De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 10 minuten. Stijgers: NPO Radio 2, ORN Radio, Qmusic, Radio 10, Radio 538, SLAM! Dalers: Classic NL, E-power Radio, NPO Radio 1, NPO 3FM, NPO Radio 5, Sky Radio, Sublime FM Gelijk: 100% NL, BNR Nieuwsradio, NPO Radio 4, Radio Veronica Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Website: www.nationaalluisteronderzoek.nl
  10. Vanaf begin maart gaat mobiliteitszender Traffic Radio maandelijks aandacht besteden aan alles rond elektrisch rijden, in het nieuwe programma Toekomst op Wielen. De programma’s zijn naderhand als podcast te beluisteren via alle bekende podcastkanalen zoals o.a. Spotify, SoundCloud en Apple Podcasts. De eerste uitzending op Traffic Radio is op woensdag 4 maart a.s. van 12:00 tot 13:00 uur. Voor het programma Toekomst op Wielen is een samenwerking aangegaan met oud radioman Jan Rooderkerk. Hij presenteerde jaren achtereen dagelijks programma’s als AVRO’s Radiojournaal en AVRO Magazine, maakte radio- en televisieprogramma’s over auto’s en was samen met Ruud ter Weijden presentator van het televisieprogramma AVRO’s Hoogste Versnelling. Jan is nu o.a. voorzitter van de EV Coöperatie U.A. die schonere mobiliteit promoot. Hij vertelt: ”Na mijn afscheid van de omroep heb ik erg veel mooie dingen kunnen doen. Maar ik miste de microfoon ook. Nu komt alles weer samen. Bij een ambitieuze zender. En over een onderwerp waarover zowel ontzettend veel te vertellen is als waarover nog veel vragen bestaan. We gaan praten met interessante mensen die zich met schone mobiliteit bezighouden en willen op alle vragen, ook de heel kritische, duidelijke antwoorden zien te krijgen. Een geweldige uitdaging!” Samen met Marina van Helvoort, eigenaar van E-Division en één van de bestuursleden van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) gaat Jan programma’s verzorgen van een uur met beleidsmensen uit de autobranche. Hoofdrolspeler is deze eerste keer Robert-Jan Dekkers, director Energy Transition & New Business van Groupe PSA, het moederbedrijf van o.a. Peugeot. In elk programma zal ook een jonge startup aandacht krijgen, deze keer Philippe Taminiau van de nieuwe verhuurorganisatie UFODrive. Afbeelding: Jan Rooderkerk (foto Traffic Radio)
  11. Qmusic dj's Hila Noorzai en Jordi Warners krijgen vanaf maart allebei een eigen soloshow op Qmusic. De zender geeft hiermee ruimte aan de twee talenten om zich verder te ontplooien. Hila Noorzai is sinds 2017 te horen op Qmusic, waar ze meerdere shows maakte, onder andere met Joost Swinkels. Naast haar werk bij de radiozender is Noorzai ook te zien als presentatrice van de AD Ochtendshow to go. Zij zal vanaf maart te horen zijn op zaterdag en zondag tussen 10.00 en 12.00 uur. Ze vervangt hiermee Kimberley Dekker, die Qmusic verlaat. Jordi Warners stapte vorig jaar over naar Qmusic, na jarenlang radio gemaakt te hebben bij SLAM! Hij werd daarvoor twee keer genomineerd voor de prestigieuze Marconi Award voor Aanstormend Talent. Sinds vorig jaar is hij op zaterdag en zondag te horen van 18.00 tot 21.00 uur, waar hij ook de komende tijd zijn programma zal maken. Programmadirecteur Dave Minneboo laat weten: "Hila heeft de laatste tijd mooie stappen gemaakt en bewezen dat ze, zowel op beeld als op radio een groot talent is. Ook Jordi is een veelzijdig talent en heeft zich in korte tijd het Q-DNA eigen gemaakt. Beiden zijn klaar voor een soloshow op een van de grootste radiostations van Nederland." Qmusic is een hitstation met een prominente plek in het radiolandschap door onder andere de Top 40, Het Geluid en het Foute Uur. De zender ontving onlangs de prestigieuze Marconi Award voor Beste Zender van 2019. Kimberley Dekker gaat haar geluk buiten radio beproeven en zal nog te horen zijn bij Qmusic op invalbasis. Afbeelding: Hila Noorzai en Jordi Warners (foto Qmusic)
  12. Afgelopen vrijdag ging de Vlaamse Week tegen pesten van start. Ook VRT-jongerenzender MNM steunt de STIP IT-actie van Ketnet. MNM zet graag vier stippen op de hand tegen pesten en vraagt alle MNM-luisteraars hetzelfde te doen. Van maandag 17 tot en met vrijdag 21 februari brengt MNM de hele week lang verhalen van pesters, slachtoffers van pesten en hulpverleners. Zowel bekende als onbekende gezichten komen langs en zetten 4 stippen tegen pesten. In De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow luisteren Peter, Wanne en Kawtar naar slachtoffers van pesten. Pesten gebeurt overal: op de speelplaats, op het werk, maar ook online. Apollonia Sterckx speelt Britney in Thuis, zij komt vertellen over de moeilijke verhaallijn in Thuis. Ook de Nederlandse rapper Snelle werd gepest. Hij schreef er zijn hit 'Reünie' over en brengt het nummer live in de Lux. MNM-dj Ann Reymen onderzoekt in Boost hoe we pesten kunnen aanpakken. Hoe ga je ermee om op de werkvloer? Welke stappen kan je ondernemen? En wat doet pesten eigenlijk met je brein? Tom De Cock toont in Planeet De Cock hoe het wél kan. Hij nodigt een aantal leerlingen uit van voorbije Strafste Scholen. Dat zij nog altijd straf zijn bewijzen ze met hun initiatieven tegen pesten. Zo geven ze in Sint-Bavohumaniora in Gent al eens wat vaker complimenten aan elkaar. Zo krijgen ook leerkrachten er complimentjes van hun leerlingen. In Generation M komt de andere kant aan bod: waarom pest je iemand? Wat doet dat met jou? En heb je er spijt van? Ook online laten de MNM-dj's van zich horen op mnm.be. Sociale media, de MNM-app, de sms-box: er zijn vele mogelijkheden om hen te bereiken. Dat is vaak heel fijn, maar soms ook heel kwetsend. Onder meer Peter Van de Veire, Tom De Cock en MNM-seksuologe Lotte Vanwezemael lezen hun eigen haatberichten voor.
  13. Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn vanochtend een petitie gestart om gedupeerde Groningers te steunen. “Dit kan zo niet langer”, besloot Roodbeen in de uitzending van Jan-Willem Start Op! vanochtend op NPO Radio 2. De radio-dj’s willen de aardbevingsproblematiek met deze petitie bovenaan de agenda van de Tweede Kamer krijgen. In de BNNVARA-radioshow Jan-Willem Start Op! volgen de radio-dj’s al een week de wanhoopsactie van Dhani Hoekstra, een gedupeerde Groninger die door de trage afhandeling van de aardbevingsproblematiek geen uitweg meer zag en in hongerstaking is gegaan. “Ik zit met jouw situatie in de maag”, vertelde Jan-Willem Roodbeen vanochtend aan Dhani. Zijn verhaal raakt de radio-dj enorm en de gezondheid van de 41-jarige Hoekstra baart hem zorgen. Daarom wil de dj hem overhalen te stoppen met zijn hongerstaking en riep hij een ‘Gas Op Die Lolly’ petitie in het leven. Door middel van een petitie wil Roodbeen deze nijpende kwestie bovenaan de agenda van de Tweede Kamer krijgen. Zo vertelde hij: “Het verhaal van Dhani en de machteloosheid van gedupeerden die hij vertegenwoordigt, heeft mij geraakt. De aardbeving trof eerst de huizen en nu ook de hoofden en harten van de mensen. Zij zijn vaak de wanhoop nabij en kunnen geen kant op. Dit kan zo niet langer!” In de petitie pleiten de dj’s voor een snellere en menselijkere aanpak. Bij deze noodsituatie hoort volgens hen een (nood-)wet. Bij 40.000 ondertekeningen willen de dj’s de petitie overhandigen aan de Tweede Kamer. De petitie steunen? Dat kan hier: www.gasopdielolly.petities.nl. Afbeelding: Jeroen Kijk in de Vegte en Jan-Willem Roodbeen (foto Annemieke van der Togt / BNNVARA)
  14. ‘Make You Feel My Love’ van Adele is door de luisteraars van Sky Radio verkozen tot favoriete lovesong. De ballad staat op nummer 1 in de Valentijn Top 101, de meest romantische hitlijst van Nederland, die vandaag wordt uitgezonden bij het non-stop muziekstation. De Valentijn Top 101 bevat de beste lovesongs van internationale artiesten, waaronder Ed Sheeran, Robbie Williams en Lady Gaga én nationale artiesten, zoals Suzan en Freek, Krezip, Danny Vera en Emma Heesters en Rolf Sanchez. De Valentijn Top 101 is vandaag van 09:00 uur tot 17:00 uur te horen bij Sky Radio. Top 5 van de Valentijn Top 101: Adele – Make You Feel My Love Ed Sheeran – Perfect Shawn Mendes & Camila Cabello – Senorita Whitney Houston – I Will Always Love You Emma Heesters en Rolf Sanchez – Pa Olvidarte Meest populair Ed Sheeran is de hofleverancier van de Valentijn Top 101. De Britse singer-songwriter staat met zeven tracks in de hitlijst, waaronder ‘Perfect’ (positie 2), ‘Happier’ (positie 21) en ‘Galway Girl’ (positie 47). Adele volgt daarna met zes noteringen waaronder ‘Make You Feel My Love’ op de nummer 1-positie, ‘Hello’ op positie 28 en ‘Rolling In The Deep’ op positie 41. Nederlandse artiesten Ons land is goed vertegenwoordigd in de Valentijn Top 101. Maar liefst twaalf artiesten van Nederlandse bodem staan in de hitlijst, waaronder Suzan en Freek, Tiësto, Marco Borsato, Racoon, Armin van Buuren en Duncan Laurence. De winnaar van het Eurovisie Songfestival van 2019 heeft met zowel ‘Love Don’t Hate It’ (positie 15) als ‘Arcade’ (positie 94) een plekje bemachtigd in de Valentijn Top 101. Emma Heesters en Rolf Sanchez zijn met 'Pa Olvidarte' op positie 5 de hoogst genoteerde Nederlandse artiest. 'Zoutelande' van Bløf is de hoogst genoteerde Nederlandse track in de hitlijst, op positie 13. Snelle staat met ‘Smoorverliefd’ op positie 100. Nieuwkomers Nieuw in de hitlijst zijn onder andere Suzan en Freek, Snelle, Emma Heesters en Rolf Sanchez, Joe Buck en Danny Vera. Laatstgenoemde staat met ‘Roller Coaster’ op positie 6. Ook internationaal zijn er nieuwkomers, waaronder Post Malone en The Weekend. Ook Shawn Mendes & Camila Cabello zijn nieuw in de Valentijn Top 101. Hun hit 'Senorita' staat op positie 3 en is daarmee de hoogste nieuwe binnenkomer. Whitney Houston maakt een comeback in de hitlijst met ‘I Will Always Love You’ op positie 4. De Valentijn Top 101 is op 14 februari tussen 09:00 en 17:00 te horen bij Sky Radio.
  15. De Hilversumse tech-startup XS2RADIO lanceert vandaag, op World Radio Day, een platform waarmee nieuws-, special interest- en vakmedia-uitgevers hun eigen radiostation kunnen starten. XS2RADIO wil met hun technologie het huidige radiolandschap gaan opschudden. Met het XS2RADIO-platform hebben uitgevers de mogelijkheid om met hun bestaande content een radiostation op te zetten om hun doelgroep op andere momenten te kunnen bereiken. XS2RADIO biedt een end-to-end-platform voor uitgevers met de mogelijkheid om tegen zeer lage kosten een nieuw mediakanaal op te starten, via hun eigen sitetraffic bereik te genereren en nieuwe verdienmodellen op te zetten. Techniek XS2RADIO heeft een geavanceerd platform ontwikkeld waar RSS-newsfeeds worden omgezet in radiostations, door samenvoeging van hoogwaardige en menselijke text2speech, audio design in radiostijl en de optie om andere audiocontent, zoals jingles, muziek, podcasts, radiocommercials (middels een ad-exchange) toe te voegen. Het unieke platform combineert high end radiotechnologieën, kunstmatige intelligentie en machine learning en wordt nog volop doorontwikkeld. Gebruikersgegevens worden veilig opgeslagen in het XS2RADIO-platform. Met deze gebruiksgegevens kan XS2Radio in de toekomst ultieme relevantie bieden, waaronder gepersonaliseerd nieuws, weersvoorspellingen, aandelenkoersinformatie, verkeersinformatie en commercials, die volledig worden getarget op besproken onderwerp of het gebruik en interesse van de luisteraars. De XS2RADIO-tool is beschikbaar in meer dan 30 talen en kan daarom wereldwijd worden gebruikt. XS2RADIO is opgericht door media- en marketing-ondernemers Richard Otto en Sebastian Plasschaert. Radio-icoon en media-ondernemer Erik de Zwart is ook bij dit nieuwe project betrokken. Richard Otto: "Met XS2RADIO willen we de vastgeroeste radiowereld openbreken. Het Nederlandse radiolandschap telt momenteel slechts twee nieuwszenders. Onze technologie maakt het voor nieuwssites mogelijk om nu ook de radioluisteraars op andere momenten te bereiken, zoals in de auto of op de fiets. Uitgevers kunnen hun eigen sitetraffic inzetten om hun doelgroep te bereiken, maar uiteraard biedt het ook de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen aan te bereiken." Sebastian Plasschaert: "Via platforms zoals Android Auto en Apple Car wordt de radiocontent van uitgevers ook beschikbaar gemaakt voor consumenten die 'onderweg' zijn. XS2RADIO biedt nieuwe momenten om uw klanten te bereiken, gewoon door gebruik te maken van bestaande inhoud. Radio-items kunnen worden overgeslagen en in de toekomst ook doorzocht via de speciaal ontworpen XS2RADIO-player. Bovendien kan de XS2RADIO-player worden bediend via spraakopdrachten (Alexa / Google Assistant / Siri), zodat de mobiele luisteraar volledige controle heeft over zijn of haar nieuwsconsumptie, zelfs bij druk verkeer." XS2RADIO is momenteel al met diverse uitgevers in gesprek voor de implementatie van radio op hun platforms. Op www.XS2RADIO.com is al een demo te beluisteren.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.