Spring naar bijdragen

de redactie

Moderatoren
  • Aantal bijdragen

    13820
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    1

Waardering in de gemeenschap

177 Excellent

Over de redactie

  • Rang
    Redactielid

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Het NPO Radio 5 programma Bert op 5 van Bert Kranenbarg wordt op de vrijdagmiddag vervangen voor de Sterren.nl-vrijdagmiddagborrel. Kranenbarg is woest en uit protest draaide hij gistermiddag twee uur lang Nederlandstalige hits. Zijn reactie op Twitter: "Drie maanden praten achter de schermen loste niets op. Daarom vandaag op zender duidelijk gemaakt wat er vanaf januari 2019 op vrijdagmiddag tussen 16:00 en 18:00 uur gaat gebeuren op NPO Radio 5." Hij kreeg bijval van zijn luisteraars: "Inmiddels honderden mails en apps van luisteraars aan het lezen die net zo boos zijn als ik." Foto: Bert Kranenbarg (KRO-NCRV)
  2. de redactie

    Duik een week lang in de Jaren 80 met NPO Radio 5

    Het waren de jaren van Madonna, Doe Maar en Dire Straits, maar ook van Reagan, Gorbatsjov, de Walkman, Tsjernobyl, de Commodore 64 en het Europees Kampioenschap voetbal voor Oranje: de eighties keren even terug op Radio 5 tijdens De Week van de Jaren 80. Door middel van muziek, nieuwsbulletins en iconen uit die tijd waan je je een week lang in dit spraakmakende decennium. Zo brengt Jeroen van Inkel eenmalig het Rinkeldekinkel Kledingadvies en de Rinkelscoop terug naar de radio, laat Hans Schiffers zijn item 'Onder De Douche' opnieuw horen en gaat Bert Kranenbarg elke dag op bezoek bij legendarische radiomakers uit de Jaren 80. Enkele hoogtepunten Je Dag Is Goed: Jeroen van Inkel gaat dagelijks tussen 7.00 en 10.00 uur terug naar de Jaren 80. Iedere dag hoor je het legendarische Rinkeldekinkel Kledingadvies en de Rinkelscoop. Arbeidsvitaminen: Hans Schiffers duikt elke dag tussen 10.00 en 12.00 uur in het Arbeidsvitaminenverleden met zijn item ‘Onder De Douche’ waarin hij in de Jaren 80 bekende Nederlanders als Myrna Goossen, Rijk de Gooijer, Jerney Kaagman en Herman Brood naar hun ochtendrituelen vroeg. Bert Haandrikman praat in Haandrikman! dagelijks tussen 12.00 en 14.00 uur met Jan Rietman over zijn programma Los Vast. Ook hoor je iedere dag een bijzonder optreden uit het Los Vast live archief. Bert Kranenbarg gaat in Bert op 5 elke dag tussen 16.00 en 18.00 uur op bezoek bij vier legendarisch radiomakers uit de Jaren 80: Frits Spits (Avondspits), Peter van Bruggen (Weeshuis Van De Hits), Jack Spijkerman (De Steen En Beenshow) en Lex Harding (Top 40). Bert praat met ze en maakt een reportage met fragmenten van toen waarin hij herinneringen deelt met deze radio-iconen. De MAX! zet elke dag tussen 18.00 en 20.00 uur belangrijke albums uit de Jaren 80 op een voetstuk: True Blue van Madonna, Thriller van Michael Jackson, Skunk van Doe Maar en The River van Bruce Springsteen. Top 150 van de Jaren 80 De week sluit vrijdag 28 september vanaf 8.00 uur af met de Top 150 van de Jaren 80. En hoe deze lijst eruit komt te zien wordt door de luisteraars van NPO Radio 5 bepaald. Er kan nog tot en met donderdag 27 september 12.00 uur voor gestemd worden via https://stem.nporadio5.nl/top-150-van-de-jaren-80/1 De website nporadio5.nl en de radiostudio zelf krijgen deze week een typische Jaren 80-metamorfose. De Week van de Jaren 80, van maandag 24 t/m vrijdag 28 september op NPO Radio 5 Foto: Tina Turner & Eric Clapton
  3. Komende zondag 23 september, vanaf 12.00 uur, zijn choreograaf en acteur Barrie Stevens en schaatsster Antoinette de Jong te gast in het media- en sportprogramma De Perstribune van MAX op NPO Radio 1. Barrie Stevens, te gast in het eerste uur van De Perstribune, staat weer in de schijnwerpers. Stevens is op tv een graag geziene gast om bijvoorbeeld het Amerikaanse tv-succes van Glennis Grace te duiden én is momenteel te zien in de tv-hit Beter Laat Dan Nooit. Eeuwige roem vergaarde, de van oorsprong Britse Stevens, met zijn werk als jurylid bij de Soundmixshow (met zijn gevleugelde uitspraak ‘vooral doorgaan’) en als acteur in onder meer Tita Tovenaar. Antoinette de Jong, te gast in het tweede uur van De Perstribune, stond deze week voor het eerst weer op het ijs. Dat betekent dat – na een lange, hete zomer – het schaatsseizoen weer voorzichtig begint. Bij de laatste Winterspelen pakte De Jong twee medailles: zilver op de achtervolging en brons op de 3000 meter. Daarnaast werd ze Nederlands kampioen op de drie en vijf kilometer. Dit seizoen maakte De Jong de overstap naar de ploeg van Jac Orie en Sven Kramer. In De Perstribune werpt Ron Vergouwen een blik op de mediaontwikkelingen uit heden en verleden. En er is aandacht voor de Eredivisiewedstrijd Feyenoord – FC Utrecht. De Perstribune wordt zondag gepresenteerd door Margreet Reijntjes en Carrie ten Napel. De Perstribune: zondag 23 september 2018 van 12:00 tot 14:00 uur op NPO Radio 1.
  4. Morgen zaterdag zendt Radio 1 de derde Lage Landenlijst uit. En de luisteraar kan nu nog bepalen wat de top 10 wordt van deze lijst met de beste Nederlandstalige songs sinds 1945. Van 9 tot 18u wordt zaterdag de Lage Landenlijst uitgezonden vanuit Zoutelande, een coproductie van Radio 1 met 3 regionale omroepen uit Nederland: Omroep Brabant, de Limburgse L1, en Omroep Zeeland. En in de Roma in Antwerpen vindt die avond een speciale Lage Landensessie plaats. De tien kanshebbers zijn: Als ze lacht van Yevgueni Het dorp van Wim Sonneveld Iedereen is van de wereld van The Scene Mia van Gorki Pastorale van Ramses Shaffy en Liesbeth List Ploegsteert van Het zesde metaal Ruimtevaarder van Kommil Foo Tim van Wim De Craene Twee meisjes van Raymond van het Groenewoud Zoutelande van BLOF feat. Geike Arnaert Stemmen kan via lagelandenlijst.radio1.be De Sessie Als kers op de taart is er op zaterdag 22 september een Lage Landen Sessie in de Roma. Voor de tweede eer viert Radio 1 het Nederlandstalige lied dus ook live met artiesten Tourist LeMC, Ertebrekers, Roosbeef, Yevgueni, Rick de Leeuw, Stijn Meuris en Brihang, die eigen en andermans klassiekers zingen. De beste teksten in onze eigen taal. Lage landenbeiaard Op de finaledag zullen beiaardiers in de Vlaamse steden ook om beurt een uurtje Lage Landen-muziek spelen. In de volgende steden: Gent : van 10:00 tot 11:00 uur Brugge: van 11:00 tot 12:00 uur Hasselt: van 14:00 tot 15:00 uur Antwerpen: van 15:00 tot 16:00 uur Leuven: van 17:00 tot 18:00 uur De Lage Landenlijst werd mede mogelijk gemaakt door Grensverleggers, regeling ter ondersteuning van culturele samenwerkingen tussen partijen in Vlaanderen, de Provincie Noord-Brabant, de Provincie Limburg en de Provincie Zeeland, gecoördineerd door het Vlaams-Nederlands Huis deBuren.
  5. Vrijdag presenteert Bert Kranenbarg samen met François Boulangé het programma ‘Bert op 5’ op NPO Radio 5. François Boulangé is niet alleen gastpresentator, maar ook gasthoofdredacteur. Natuurlijk gaat het over zijn televisiecarrière die in de jaren 80 begon. Hij was de man achter TROS Triviant, Boggle en Lingo. Later groeide hij, als presentator met bretels, uit tot Mr. Lingo. Nog steeds is hij dagelijks bezig met het bedenken en maken van nieuwe televisieprogramma’s en werkt hij aan een documentaire over Dolf Brouwers. François Boulangé drukt ook zijn stempel op de muziek in het programma, hij kiest een Nederlandse en een Franse plaat die extra aandacht verdienen. Daarnaast laat hij andere muziekvoorkeuren horen. En luisteraars kunnen rond 17.45 uur ‘Bellen met Bert en François’ met vragen, opmerkingen of herinneringen. ‘Bert op 5’ is er iedere werkdag op NPO Radio 5. Het programma maakt het nieuws persoonlijk, zoekt naar de grote passie, heeft een extra groot hart voor Nederlandse en Franse muziek en geeft luisteraars volop de gelegenheid om hun eigen verhaal te vertellen. ‘Bert op 5’ met Bert Kranenbarg en François Boulangé, vrijdag 21 september van 16:00 tot 18:00 uur op NPO Radio 5. Foto: Bert Kranenbarg (KRO-NCRV)
  6. BNR Nieuwsradio viert de twintigste verjaardag vanuit de Vondelstraat en lanceert eerste versie van SMART Radio. BNR bestaat op 21 september 2018 exact twintig jaar. De radiozender voor ondernemend Nederland is, voortkomend uit TalkRadio, op 21 september 1998 begonnen onder de naam Business Nieuws 1395 AM. In 2003 werd BNR onderdeel van de FD Mediagroep. Vanuit de allereerste studio aan de Vondelstraat haalt presentator van het eerste uur Bas van Werven herinneringen op. En tegelijkertijd lanceert BNR de bètaversie van SMART Radio - een innovatief hoogstandje waarbij met de nieuwste technieken onderwerpen worden verzameld op basis van voorkeuren van de luisteraar die vervolgens op een eigen gekozen moment via de app beluisterd kunnen worden. Terug naar Studio Vondelstraat - #ikhoorbijbnr Het begon voor BNR op 21 september 1998 vanuit de studio aan de Vondelstraat in Amsterdam. Exact twintig jaar later zendt BNR Nieuwsradio opnieuw uit vanuit die eerste studio. Presentator van De Ochtendspits, Bas van Werven, was er twintig jaar geleden ook bij. Samen met het team van toen ontvangt hij gasten van het eerste uur. Onder de noemer #ikhoorbijbnr delen luisteraars en alle redactieleden op sociale media de meest indrukwekkende momenten uit de historie van BNR. Podcast De Grote Hoofdredacteuren Show Speciaal voor de twintigste verjaardag is een unieke podcast gemaakt met de drie hoofdredacteuren die BNR rijk is geweest en nog is: oprichter Michiel Bicker Caarten, Paul van Gessel en huidig hoofdredacteur Sjors Fröhlich praten in de Grote Hoofdredacteuren Show over het verleden, heden en de toekomst van BNR. De podcast is te beluisteren via de BNR app, Spotify, iTunes en bnr.nl. SMART Radio is audio on demand is de toekomst van radio BNR is in twintig jaar tijd getransformeerd van een radiostation naar een innovatieve mediaorganisatie met de focus op audio. Als een van de eerste partijen die podcasting serieus nam, loopt BNR voorop met zakelijke podcasts gericht op professionals. Een groeiend aantal, zoals award winning De Technoloog en Cryptocast, wordt podcast-first gemaakt en scoort heel goed binnen het BNR-platform en ook op iTunes en Spotify. Begin 2018 is een speciale podcaststudio gebouwd en gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Met SMART Radio gaat BNR een volgende fase in: met een zelf gebouwd algoritme wordt uit het rijke archief op maat gemaakte persoonlijke audio content aangeboden op het moment dat het de luisteraar het best schikt. Lancering SMART Radio Op 21 september lanceert BNR de bètaversie van de SMART Radio app. Alle zakelijke professionals en geïnteresseerden kunnen via www.bnr.nl/smartradio/beta de app downloaden en interesses aangeven. Het resultaat is een persoonlijk audioprogramma: de fragmenten worden automatisch vloeiend achter elkaar afgespeeld. “We brengen hiermee de content nog beter bij de juiste persoon op het juiste moment. Onze eerste testers zijn lovend. Ze hebben in hun drukke professionele bestaan naast de vaste luistermomenten niet altijd gelegenheid om de hele dag BNR aan te hebben staan en soms ook niet om ene podcast van anderhalf uur te luisteren. Met SMART Radio wordt een lange zoektocht bespaard en zijn ze razendsnel op de hoogte,” zegt hoofdredacteur Sjors Fröhlich. Het wordt een belangrijke aanvulling op de diensten, de programma’s, podcasts en events die BNR aanbiedt. Subsidie DNI, Zoom Media en BrainCreators BNR kreeg vorig jaar subsidie van het Digital News Innovation Fund (DNI) van Google. Het DNI steunt goede ideeën om media digitaler te maken en beter op de toekomst voor te bereiden. Met de subsidie en in samenwerking met Zoom Media en BrainCreators bouwde BNR Nieuwsradio het eigen algoritme. Alles over de twintigste verjaardag: www.bnr.nl/twintig Meer informatie over de testversie: www.bnr.nl/smartradio/beta
  7. de redactie

    Simone Meijer nieuwe zendermanager NPO Radio 4

    Simone Meijer (44) start op 1 januari 2019 als zendermanager van NPO Radio 4. Meijer is op dit moment secretaris Muziek en Muziektheater voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). Eerder werkte ze als artistiek coördinator/programmeur van Het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam en als programmamaker bij NPO Radio 4 voor de NPS (tegenwoordig NTR). Jurre Bosman, directeur NPO Audio: “Simone ademt klassieke muziek. In het begin van haar loopbaan was ze als programmamaker bij NPO Radio 4 betrokken bij toonaangevende muziekprogramma's als de Zomeravondconcerten en de Radio4daagse. Ze heeft zich daarna verder ontwikkeld tot professional binnen de kunst- en cultuurwereld met een scherpe visie op vernieuwing en de inzet van nieuwe mediaconcepten om het publiek te bereiken. Simone zal de ingeslagen weg van NPO Radio 4 om hét klassieke platform van Nederland te zijn verder vormgeven." Simone Meijer: "Klassieke muziek leeft en bruist, en is meer dan alleen een goed uitgevoerde compositie. Ik zie het als een mooie uitdaging om van NPO Radio 4 een plek te maken waar jong en oud zich thuis kan voelen en muziek kan beleven. Niet alleen via de radio, maar ook online en bij concerten. Klassiek is voor iedereen." Foto Simone Meijer (NPO Radio 4)
  8. de redactie

    Zomers luistercijferrecord voor Radio 10

    Het marktaandeel van Radio 10 bereikt een recordhoogte op de dag dat ook de temperaturen weer hoog oplopen. In de zomermaanden juli-augustus ’18 stijgt het marktaandeel in de doelgroep 10+ ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar met maar liefst 38% naar 8,8%. Ook in de kerndoelgroep 30-59 jaar verbreekt de zender opnieuw een luistercijferrecord met een aandeel van 10,6%. Radio 10 stijgt hierdoor binnen deze doelgroep naar de vierde positie van radiozenders in Nederland. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers door NLO/GfK. Roland Snoeijer, radio director Radio 10: ‘Het hele team is ontzettend trots dat we het hoogste marktaandeel in 18 jaar tijd hebben gescoord deze zomer! We waren dan ook volop bezig voor luisteraars met onder andere de 80's Top 810, de Somertijd BBQ en het Weekend van de Zomerhits. Met de vervroegde start van Gerard Ekdom eind augustus kunnen we ons geen mooier begin bedenken richting het najaar!' Bron: NLO/GfK, juli-augustus 2018, 10+, 30-59 jaar, marktaandeel, ma-zo 06:00 uur tot 24:00 uur. Wanneer over een record wordt gesproken, gaat het om de terugkeer op de FM sinds 2013.
  9. De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode juli/augustus 2018 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.144 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 21 minuten per dag. Stijgers: 100% NL, NPO Radio 1, Qmusic, Radio 10 Dalers: Classic FM, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 5, ORN Radio, Radio 538, Sky Radio, SLAM! Gelijk: BNR Nieuwsradio, E-power Radio, NPO Radio 4, Radio Veronica, Sublime FM Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Bron: www.nationaalluisteronderzoek.nl
  10. de redactie

    Prinsjesdag: top kabinet in Met het Oog op Morgen

    NOS Met het Oog op Morgen heeft op Prinsjesdag de hele top van het kabinet aan tafel: premier Rutte (VVD) en de drie vice-premiers: De Jonge (CDA), Ollongren (D66) en Schouten (ChristenUnie). Het is voor het eerst dat een minister-president en drie vice-premiers zich samen laten interviewen. Deze Prinsjesdag is de eerste van het Kabinet Rutte III en dus ook de eerste concrete vertaling van het regeerakkoord in beleid. Is dat goed gelukt en wat moet er nog gebeuren? Presentator Lucella Carasso en politiek verslaggever Wilma Borgman zullen ook vragen naar de onderlinge verhoudingen nu er met maar liefst vier partijen wordt geregeerd. NOS Met het Oog op Morgen, dinsdag 18 september van 23:00 tot 24.00 uur op NPO Radio 1
  11. Vandaag, maandag 17 september 2018, werd in het Maria-Boodschaplyceum in Brussel de aftrap gegeven van de derde Rode Neuzen Dag. De goeddoelactie van VTM, Qmusic en Belfius roept opnieuw iedereen in Vlaanderen op om geld in te zamelen om jongeren met psychische problemen te helpen. De derde editie, die plaatsvindt op 30 november 2018, staat dit jaar in het teken van de mentale gezondheid van jongeren op school. De aftrap werd gegeven in de oude school van Qmusic-dj én Rode Neuzen Dag-ambassadeur Sam De Bruyn, die er door ziekte niet kon bij zijn. Sam was er wel bij op afstand via de telefoon, terwijl zijn Q-collega’s Wim Oosterlinck en Heidi Van Tielen de ochtendshow ter plaatse presenteerden. Sam De Bruyn: “Ik heb een leuke tijd gehad op school, maar zoals zovelen op die leeftijd heb ik ook wat moeilijke momenten gekend. Ik heb die periode veel steun gehad aan mijn juf wiskunde, die snel aanvoelde dat ik niet zo goed in mijn vel zat. Het luchtte enorm op dat ik toen bij haar terecht kon. Ik besef dus hoe belangrijk het is dat er plaats is voor mentale gezondheid op school. Bij deze een warme oproep aan heel Vlaanderen om massaal acties te organiseren, want we kunnen samen écht een verschil maken.” Wim en Heidi kregen vandaag andere ambassadeurs op bezoek in hun ochtendshow: Evi Hanssen, Jonas Van Geel en Birgit Van Mol. Koen Wauters is de vijfde ambassadeur, maar kon er vandaag niet bij zijn. Evi vertelde dat ze met alle ambassadeurs een droom hebben: zoveel mogelijk Rode Neuzen Scholen in Vlaanderen. Scholen zijn immers de plek waar jongeren vaak zijn, veel meemaken en dus ook snel geholpen kunnen worden. Milo Meskens kwam ook langs om zijn nieuwe single te brengen. Evi Hanssen: “Rode Neuzen Scholen zijn scholen waar bewust extra aandacht wordt gegeven aan de mentale gezondheid van de leerlingen. Scholen hebben op dat vlak echt nog heel wat ondersteuning nodig en die kunnen we nu geven met Rode Neuzen Dag. Ik hoop dat we met deze derde editie veel geld kunnen inzamelen om zo scholen te helpen om een plek te zijn waar jongeren zich goed voelen, ook als het even wat minder goed met hen gaat. Vlaanderen, we gaan ervoor!” Een Rode Neuzen School kan op verschillende manieren ingevuld worden, zolang er extra aandacht wordt besteed aan de mentale gezondheid van de leerlingen. Een rondvraag bij scholen door iVox geeft aan dat ze zouden geholpen zijn met bijvoorbeeld het opleiden van leerkrachten hoe ze beter omgaan met mentale gezondheid, getuigenissen brengen op school, het inrichten van een stille en veilige ruimte waar jongeren tot rust kunnen komen of peerprojecten waar jongeren elkaar helpen. Meer informatie over hoe scholen een Rode Neuzen School kunnen worden staat op rodeneuzendag.be. Onderzoek bevestigt problematiek: 1 op 2 leerkrachten vindt dat er meer tijd en middelen vrijgemaakt moeten worden om te werken aan mentale gezondheid leerlingen Uit recent onderzoek (mei 2018) dat iVox uitvoerde in opdracht van Rode Neuzen Dag bij leerkrachten, leerlingen en ouders in Vlaanderen, blijkt dat er nood is aan ondersteuning op school. Maar liefst 1 op 2 leerkrachten (52%) in Vlaanderen heeft minstens wekelijks te maken met leerlingen met mentale problemen. Leerkrachten onderstrepen ook het belang: bijna de helft (47%) vindt dat er meer tijd en middelen vrijgemaakt moeten worden om te werken aan de mentale gezondheid van leerlingen. Meer dan de helft van de jongeren (56%) wil ook liever met een leerkracht praten over mentale problemen dan met een externe psycholoog (19%). 2 op 3 ouders (66%) vindt daarbij dat de school meer moet inzetten op de mentale fitheid van de leerlingen. Ook kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens was er bij tijdens de lancering van de actie om het over de resultaten van het onderzoek en de problematiek te hebben. Peter Adriaenssens: “De cijfers liegen er niet om. Als je weet dat scholen de plek zijn waar jongeren het meeste van hun tijd zijn, kan ik alleen maar toejuichen dat Rode Neuzen Dag dit jaar inzet op mentale gezondheid op school. Als we kunnen helpen in een vroeg stadium, kunnen we ernstigere aandoeningen vermijden.” Tijdens de aftrap werden ook de vijf nieuwe Neuzen bekendgemaakt: Froufrou, Cara Mascara, Redman, Blije Barry en Fred Raket. Verzamelen, delen en uitwisselen, het mag en kan allemaal. Heel Vlaanderen wordt opgeroepen om een Rode Neus op te zetten en te tonen dat spreken over psychische problemen geen taboe mag zijn. De Neuzen zijn vanaf vandaag te koop bij alle Belfius-kantoren in Vlaanderen. Een Rode Neus kost 5 euro. Iedereen kan acties organiseren Heel Vlaanderen, waaronder ook scholen, worden vanaf vandaag aangemoedigd om zoveel mogelijk acties te organiseren of Neuzen te verkopen voor Rode Neuzen Dag. De acties kunnen geregistreerd worden op rodeneuzendag.be. De opbrengst gaat naar het Rode Neuzen Fonds dat beheerd wordt door een bestuurscomité bij de Koning Boudewijnstichting. Het ingezamelde geld zal verdeeld worden onder scholen die initiatieven nemen om de mentale gezondheid van leerlingen te bevorderen. In 2015 bracht de eerste Rode Neuzen Dag 3.858.814 euro op voor 26 organisaties in Vlaanderen, die hulp bieden aan jongeren met psychische problemen. De tweede Rode Neuzen Dag in 2016 zamelde 4.103.677 euro in voor vijf OverKop-huizen in Genk, Gent, Mechelen, Oostende en Tienen waar jongeren gemakkelijk binnen en buiten kunnen wandelen voor ontspanning, maar ook voor snelle professionele psychologische hulp.
  12. de redactie

    KWF Kankerbestrijdingweek op NPO FunX

    NPO FunX besteedt vanaf vandaag een week lang aandacht aan kanker onder jongeren en KWF Kankerbestrijding. FunX laat verschillende jongeren aan het woord die met de ziekte te maken hebben gekregen en daarnaast worden ontmoetingen met artiesten verloot om geld in te zamelen voor KWF. Op zondag 23 september wordt de week afgesloten tijdens de Dam tot Damloop. Presentator Fernando Halman rent samen met FunX-luisteraars mee om geld op te halen voor het goede doel en om het onderwerp bespreekbaar te maken. FunX maakte eerder dit jaar bekend dat het station zich een jaar lang inzet voor KWF Kankerbestrijding. De KWF-week en de deelname aan de Dam tot Damloop zijn hier onderdeel van. Elk jaar krijgen circa duizend jongeren in Nederland kanker. Daarnaast hebben veel jongeren te maken met de ziekte in hun naaste omgeving. Deze week komen die jongeren aan het woord en wordt er geld ingezameld voor KWF. FunX verloot deze week in ochtendshow Start onder meer een knipbeurt door rapper Latifah, een videoclipopname met vlogger Famke Louise en een clinic van freestyle voetballer Soufiane Touzani. Fernando Halman doet maandag 17 september de aftrap in Start: “Ik zet me hier graag voor in want ik heb ook dierbare mensen verloren door kanker. In de voorbereiding voor de Dam tot Damloop sprak ik met FunX-luisteraar Sem die kanker heeft gehad. Zoiets gun je niemand. Er is meer onderzoek nodig, dus daar zamelen we geld voor in. En we moeten er ook gewoon over kunnen praten met elkaar. We hebben allemaal wel iemand in onze omgeving die door deze nare ziekte is getroffen.” Tijdens de trainingen voor de Dam tot Damloop geven ook verschillende FunX-luisteraars aan waarom ze geld inzamelen voor KWF. Een verslag hiervan is te zien op de actiepagina FunX.nl/KWF. Met name in deze actieweek maakt FunX on air en online portretten van jongeren die kampen met de ziekte. Er is in alle programma’s aandacht voor de actie. Naast het inzamelen van geld wil FunX jongeren die geconfronteerd worden met kanker een stem geven en het onderwerp bespreekbaar maken. De KWF-actieweek loopt van maandag 17 tot en met zondag 23 september. De 34ste editie van Dam tot Damloop vindt plaats op 23 september en heeft een afstand van 16,1 kilometer. De FunX-hardlopers en Team KWF steunen kan via FunX.nl/KWF.
  13. “We zijn dertig, maar nog lang niet oud!” Het BNNVARA-radioprogramma Spijkers met Koppen viert op 7 oktober het 30-jarig bestaan en brengt ter gelegenheid van dat jubileum het nummer ‘Dertig’ uit. Het jubileumnummer, geschreven door Dolf Jansen en Spijkerlied-zangeres en cabaretière Hanneke Drenth, is ingezongen door tal van artiesten en cabaretiers: Birgit Schuurman, Dave von Raven, Diggie Dex, Tim Knol, Leo Alkemade, Niels van der Laan, Jeroen Woe, Elske DeWall en Kiki Schippers. En natuurlijk zingt het team van Spijkers zelf ook mee. Het nummer ‘Dertig’, inclusief clip, is vanaf vandaag te beluisteren en bekijken op de site van Spijkers met Koppen. Dolf: “Spijkers met Koppen viert zijn dertigste verjaardag en dat is prrrachtig, maar het gaat erom dat je -hoe ‘oud’ je ook bent- er vol voor blijft gaan: ogen wijd open en neus op de ruit. Leeftijd is, inderdaad, maar een getal. Dat geldt voor Spijkers, voor alle makers van het lied en ook voor iedereen die al dertig is (of was).” Spijkers met Koppen viert haar 30ste verjaardag in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Presentatoren Dolf Jansen en Felix Meurders ontvangen onder anderen cabaretiers Niels van der Laan en Jeroen Woe, columnisten Hans Sibbel en Merijn Scholten en artiesten Rowwen Hèze en Stef Bos. Het overkoepelende thema van de uitzending is ‘Hoop’. In dat kader schuiven ook Floortje Dessing en Lilianne Ploumen aan. Wat vinden zij hoopgevend en waarom is hoop zo belangrijk voor mensen? Het jubileum van Spijkers met Koppen is op 7 oktober 2018 tussen 16:00 en 18:00 uur te zien in Carré en live te horen bij BNNVARA op NPO Radio 2. De kaarten zijn inmiddels uitverkocht. Het radioprogramma Spijkers met Koppen is sinds 1988 iedere zaterdag tussen 12:00 en 14:00 uur te beluisteren bij BNNVARA (voorheen VARA) op NPO Radio 2. Het programma wordt uitgezonden vanuit café The Florin in Utrecht en al jaren gepresenteerd door Dolf Jansen en Felix Meurders. Foto: Felix Meurders en Dolf Jansen (BNNVARA / Annemieke van der Togt)
  14. de redactie

    Ad Roland: meer dan 50 jaar Radio-Actief

    Ad Roland (Rhenen, 29 december 1945), vaak Adje Roland of Adje Patatje genoemd, is een voormalig disc-jockey, radio-organisator en -deskundige. Beginperiode bij de radio Ad Roland groeide, net als velen van zijn generatie, als tiener op met de opkomende rock 'n roll en de programma's van radio Luxemburg op de 208 meter middengolf. Het was hem duidelijk, dat zijn interesse bij het medium radio lag. Halverwege de 60er jaren raakte hij betrokken bij het jongerenprogramma van de AVRO, Radio Minjon. Dat was in die tijd de bakermat voor beginnend radiotalent. Hij ervoer aan den lijve, dat bij de Publieke Omroep destijds niet voldoende kennis en ervaring over het toekomstige muziekradio beschikbaar was. Hij moest het als het ware vooral zelf uitzoeken. Start bij NOS In 1968 was Ad Roland na lang zoeken in het bezit gekomen van dat wat in Nederland niet bestond, universitaire documentatie (uit Amerika) over het medium radio. De documentatie bevatte analyses over de opzet, de filosofie en de marketing erachter. Ad Roland ontpopte zich reeds in die jaren tot een man die nadacht over radio als medium en de formule om luisteraars aan te trekken. Die uitdaging werd zijn passie en uiteindelijk een goede reden om met zijn studie als elektronicus te stoppen. In Nederland won de televisie steeds meer terrein, terwijl radio meer en meer (zoals hij dat noemde) een passief beluisterd medium werd, dat aanstond tijdens allerlei andere werkzaamheden. Vanaf 1969 tot nazomer 1974 was hij als producer en presentator aan de zijde van NOS radiobaas Joop de Roo te vinden. Hij was o.a. in dat verband betrokken bij programma's van Joost den Draaijer en Felix Meurders op Hilversum III. In de jaren zeventig was Ad onder meer verantwoordelijk voor het programma “Proefdraaien”. In dit NOS programma, dat wekelijks live werd uitgezonden, kregen potentiele radio talenten een kans hun kunnen te tonen. Opmerkelijk detail is hier, dat het radiodebuut van Frits Spits in Ad’s programma Proefdraaien het begin van Frits z’n glansrijke radio-carrière inluidde. Ad was samen met Felix Meurders en Joost den Draaijer in de jaren zeventig één van de pleitbezorgers voor de komst van Frits Spits bij de NOS. Mislukte start van Radio Northsea Eind 1969 nam hij voor Erwin Meister en Edwin Bollier van de toekomstige zeezender Radio Northsea International (RNI), kerstprogramma’s op die door omstandigheden nooit zijn uitgezonden. Het was de bedoeling dat RNI haar uitzendingen voor kerst 1969 zou beginnen, maar dat liep anders. Deze beginnende zeezender had namelijk al meteen financiële problemen en kon in het geheim bij Bull Verweij van Radio Veronica geld lenen. Maar wel op voorwaarde dat er geen Nederlandstalige uitzendingen zouden komen. Die kwamen er in eerste instantie (1970) ook niet en daarmee eindigde de samenwerking van Ad Roland met de Zwitsers. Ook andere beoogde Nederlandstalige dj’s hadden het nakijken, bijvoorbeeld Look Boden van voorheen Radio Dolfijn. RNI begon haar uitzendingen eind januari 1970 in het Engels en Duits. Als Ad Petersen vanaf de M.V. Mi Amigo Al in 1967 had Ad Roland contacten met de Caroline organisatie, onder meer met Chris Carey één van de assistenten van de Piraten Koning Ronan O’ Rahilly. Niet verwonderlijk dat hij in de picture was, toen wafelbakker Sylvain Tack uit het Vlaamse Buizingen eind 1973 medewerkers zocht voor zijn nieuwe Vlaamse zender Radio Mi Amigo. Tack, tevens muziekproducent en eigenaar van het Belgische tienerblad 'Joepie' had bij O’ Rahilly zendtijd gehuurd op diens zendschip de M.V. Mi Amigo. Hij nam daar de plaats in van de eerdere Vlaamse zeezender Radio Atlantis van eigenaar Adriaan van Landschot. Terwijl Ad Roland bij de officiële Nederlandse omroep werkzaam bleef, kreeg hij het verzoek om op de nieuwe zeezender Radio Mi Amigo wekelijks de Joepie Top 50 te presenteren. Onder de naam ‘Ad Petersen’ nam hij deze Top 50 op in zijn eigen productiestudio in Culemborg. Eind augustus 1974 werd medewerking aan een zeezender illegaal en strafbaar verklaard door een wijziging in de Nederlandse wetgeving. Radio Veronica en Noordzee stopten op 31 augustus 1974 met uitzendingen vanaf hun zendschepen voor de kust bij Scheveningen. Een flink aantal medewerkers van deze radiostations stapten over naar de diverse omroepen in Hilversum. Mi Amigo en Caroline gingen wel door met uitzenden, voortaan vanuit de Theemsmonding voor de Britse kust. Zelfs onder pseudoniem Ad Petersen kon hij daaraan niet langer meewerken, mede vanwege zijn werkzaamheden voor de Publieke Omroep in Hilversum en dáár wachtte toen een nieuwe uitdaging! TROS Ad Roland werd zomer 1974 door toenmalig TROS radio3 chef Hugo van Gelderen gevraagd om voor deze omroep te komen werken. Ingaande 3 oktober 1974 werd hij bij de kersverse A-omroep TROS, één van de presentatoren van de befaamde TROS donderdag op Hilversum 3, samen met Ferry Maat (ex Radio Noordzee) en Tom Mulder (ex Veronica). Ad Roland presenteerde onder meer het ochtendprogramma “Krieken met Adje”, waarmee hij op de vroege ochtend zeer populair werd bij met name vrachtwagenchauffeurs. Het was het enige programma in de geschiedenis van de Nederlandse radio, dat via het toenmalige communicatiemiddel van de truckers, het zogenaamde “27 Mc.-Bakkie”, live in de uitzending contact had met de chauffeurs. In zijn 14 jarige loopbaan bij TROS-radio presenteerde hij naast Krieken met Adje onder andere programma's als: de Nederlandstalige Top 10, Nederlands Hitwerk, de Polderpopparade, de Gouden Uren en het meest populaire radioprogramma dat de TROS ooit uitzond; de Europarade. De TROS was de eerste Publieke Omroep die echt naar de luisteraar luisterde en daardoor met bepaalde programma-concepten beter inspeelde op de wensen van die luisteraar. Er werden met succes verschillende bekende programma’s ontwikkeld, die bijna net zo populair werden als de Europarade. Europarade De Europarade was de internationale hitlijst, die in mei 1976 bij de TROS van start ging welke door Ad Roland werd samengesteld en door Ferry Maat en Ad Roland gepresenteerd. Dit programma was volgens het officiële “NOS kijk en Luister onderzoek” met 3.237.000 luisteraars, in Nederland het op één na best beluisterde radioprogramma van de vorige eeuw. Toen bekend werd dat Ad de TROS zou verlaten, besloot men ook het programma niet verder te continueren. Bij de Wereld Omroep, waar de Europarade eind jaren zeventig van start was gegaan, werden tweede helft jaren tachtig het aantal talen waarin dit programma werd gepresenteerd juist verder uitgebreid. In binnen- en buitenland was de Europarade meer dan 35 jaar lang een zeer populair programma. Bij de Wereldomroep werd het als syndicated programma, door native speakers in het Spaans, Frans, Engels, Portugees en Maleis gepresenteerd. In Duitsland werd de Europarade o.a. door de Saarländische Rundfunk en RIAS Berlin uitgezonden. Zelfs bij een gesloten bolwerk als de BBC was de Europarade door het initiatief van Ad Roland gedurende lange tijd dè internationale maatstaf voor de muziek uit Europa. Ad zelf was naast zijn werk bij de TROS ook regelmatig in Engeland, Ierland, Australië, Duitsland en samen met Ron Brandsteder in Spanje op de radio te horen. In eigen land was Ad Roland vooral bekend, geliefd en door de artiesten zeer gewaardeerd vanwege zijn voortrekkersrol van het Nederlandse repertoire. Volgens hen was Ad bij de landelijke omroepen de eerste programmamaker, die de Nederlandse artiest het noodzakelijke platform bood. Dat allemaal dankzij programma’s als de Polderpopparade, Nederlands Hitwerk en de Nederlandstalige Top 10. Ad Roland Media Services Waar in Nederland commerciële radio in de jaren tachtig nog in de ban bleef, was men in het buitenland al verder. Daar veranderde midden jaren tachtig het radiolandschap snel. In Duitsland bijvoorbeeld, waar de mediawet was gewijzigd, kregen commerciële regionale en lokale radio initiatieven de kans een licentie te bemachtigen. Met zijn kennis en internationale contacten werd Ad om advies en medewerking gevraagd. Voor een (beginnend) commercieel radiostation was het - om adverteerders te werven – van groot belang de luisteraars goed te bedienen en vast te houden. Dat vroeg om een visie en know-how en voor hij het wist was Ad consultant. Om dit - naast zijn radioactiviteiten in Hilversum - zakelijk goed te kunnen realiseren had hij in 1985 “Ad Roland Media” opgericht. Op 1 juli 1986 startte in Duitsland Radio Schleswich-Holstein (RSH) haar uitzendingen. Het relatief kleine RSH-team van 30 radiopresentatoren en journalisten plus 30 andere medewerkers wist mede dankzij Ad Roland Media binnen een paar maanden een marktaandeel van 42% te verwer250ven ten koste van de officiële staatsomroep NDR, met 3800 medewerkers. Zo’n 70% van die RSH- luisteraars hadden voorheen hun radio afgestemd op de NDR en luisterden nu naar RSH. Dit succes maakte, dat Ad Roland’s knowhow ook elders gevraagd werd bij het opzetten van nieuwe radiostations. De stations waarbij hij betrokken was, werden vrijwel allemaal marktleider en dat viel op. Het gerenommeerde blad Der Spiegel bijvoorbeeld besteedde in een artikel ruim aandacht aan zijn activiteiten en beschreef Ad als “Meister im Sendungs-Bewustsein”. Zo bezochten later meerdere buitenlandse omroepen Hilversum, (zoals bijvoorbeeld de Duitse ARD televisie) om een reportage over Ad Roland Media te maken. Vertrek bij de TROS Zijn werk bij Ad Roland Media viel niet meer te combineren met zijn radioprogramma's bij de TROS. In 1986 kondigde Ad zijn afscheid aan en op 30 september 1988 vertrok hij bij de TROS. TROS-radio programmaleider Ton Daalhuisen zei bij zijn afscheid dat Ad Roland nu echt zijn vleugels ging uitslaan en formuleerde zijn waardering voor Ad bij de TROS en het medium radio als volgt: 'Ad Roland is niet alleen programmamaker en presentator, maar is daarnaast ook nog dag en nacht bezig met het medium radio. En dat medium is springlevend! Dat wordt hier en daar niet helemaal goed gezien en ons land doet 't wat dat aangaat dus toch iets rustiger aan. Maar kijk in België, Duitsland en Engeland, daar rijzen radiostations als paddenstoelen uit de grond. En Ad, met jouw grote kennis en ervaring, verleen jij medewerking aan de opzet van die stations en dat is niet niks. Dat blijkt ook, want dat kost je meer en meer tijd en om die reden heb je een keus moeten maken. We zullen je missen.' In zijn laatste programma Nederlands Hitwerk, dat daarna werd voortgezet door Chiel Montagne, uitte een TROS-kantine vol met bekende Nederlandse artiesten op muzikale wijze hun waardering voor Ad Roland en zijn betekenis voor het Nederlandse repertoire. Zijn naam bleef in Nederland vooral verbonden aan zijn radioshows en inzet voor de 'polderpop'. European Media Services In het buitenland en met name in Duitsland werd Ad Roland gezien als radiopionier en het Veronica magazine omschreef hem als “de radiodokter van Europa”. Na het succes bij RSH volgden nieuwkomers als Radio F (Neurenberg), Radio Charivari (Beieren), Radio NRW (Nordrhein-Westfalen) Radio FFH (Hessen) Antenne eins (Stuttgart) enzovoort. Eind jaren negentig waren zo’n 42 radiostations tussen de Noordzee en de Alpen door Ad Roland en zijn team op weg geholpen. Als zelfstandig consultant adviseerde hij het management en medewerkers van radiostations in Spanje, België, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Tsjechië, Scandinavië en Duitsland. Met zijn “European Media Services” fungeerde hij als sparringpartner van dat management, leidde medewerkers op tot volleerd programmamaker, ontwikkelde met zijn team het marketingplan, het programma format en het muziek format. Dat opleiden gebeurde eerst in de studio’s op zijn verblijf “Davidshof” te Beusichem en later (1993) in het nieuwe bedrijfspand te Hilversum. In 1988 was Sky Radio als buitenlandse commerciële zender één der eersten die toegang kreeg tot de Nederlandse radiomarkt, via het begeerde kabelnet. Sky schakelde Ad Roland Media in voor de opbouw van het muziek format. Het werd een relatie van vele jaren. Begin van de jaren negentig veranderde in Nederland voorzichtig het radioklimaat en kregen ook Nederlandse commerciële stations wat ruimte. Er ontstond uiteindelijk meer keus in het Radiolandschap en dus ook meer concurrentie. Dat bemerkten niet alleen de landelijke omroepen, maar ook de regionale en lokale radiostations. Omdat een lokaal station niet over het budget van de grotere omroepen beschikte en men ook daar alles over de nieuwe ontwikkelingen van radio wilde weten, organiseerde Ad Roland Media in 1992 speciaal voor de lokale omroep het symposium “Holland Lokaal ‘92”. Er volgden daarna nog diverse seminars en symposia. Onderzoek via callcenters Geïnteresseerd naar het luistergedrag van de consument werd onder leiding van Ad Roland aanvankelijk onderzoek gedaan met behulp van degelijke en erkende bureaus zoals Intomart. Maar toen er meer specifiek onderzocht moest worden, waren die bestaande bureaus voor zijn nieuwe methodes niet voldoende ingericht. Hij liet daarom eigen computersoftware ontwikkelen. Voortaan kregen geënquêteerden geluidsfragmenten via de telefoon te horen, die voor het eerst in de geschiedenis rechtstreeks door een PC werden afgespeeld. Men werd gevraagd om op verschillende korte muziek fragmenten, informatie, TV-commercials, radioreclame en jingles te reageren. Dit leverde veel gerichte en belangrijke informatie op. In no time was Ad daarmee eigenaar van een onderzoeksbureau met callcenters in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Hij kon zo onderzoeken wat luisteraars bij een radiostation wel of niet wilden horen en wat de reden was om af te stemmen op een zender. Voor radiostations die zich als klant melden, was het dus mogelijk om heel gericht onderzoek te doen. Zakelijk bundelde Ad Roland Media haar onderzoeksactiviteiten begin 1996 in een nieuw bedrijf: “The Audience Profile Company. Het nieuwe kantoor in Hilversum was daar inmiddels op ingericht. Het bedrijf groeide flink en had uiteindelijk zo’n zestig medewerkers. Voorjaar 1996 was “Radio Utrecht” één van de klanten. Deze regionale zender onderging, begeleid met luisteronderzoeken en formatadviezen van Ad Roland, een “facelift” en zag onder de nieuwe naam “Radio M” haar marktaandeel in twee maanden stijgen van 6 naar 10%. Verder maakten destijds in Nederland o.a. Radio 538, Radio Noordzee Nationaal, Radio Gelderland, Radio Veronica en Radio 3 gebruik van Ad Roland’s diensten. Visie op de toekomst Het was eind negentiger jaren een roerige tijd voor radiomakers en Ad werd toen op verschillende congressen gevraagd zijn visie over de toekomst van radio te geven. Volgens hem zou FM, maar ook de cd- en dvd-spelers in de volgende twintig jaar geleidelijk aan verdwijnen. Hij kondigde reeds tijdens de eeuwwisseling voor het bestaande DAB een kortdurende toekomst aan. Volgens Ad was het van belang dat bij de distributie van programma’s e.d. de touwtjes in handen van de huidige aanbieders zouden blijven. Daarom adviseerde hij hen, zich ook technisch met of naast DAB, op het toekomstige interactieve luistergedrag van de consument te oriënteren. Dat luistergedrag zou zich immers door een nieuwe interactieve digitale wereld in heel veel opzichten sterk veranderen. Het gangbare éénrichtingsverkeer dat men van Radio gewend was, zou daarmee niet snel verdwijnen maar wel stap voor stap beduidend minder worden beluisterd. Als zo’n interactieve benadering door betrokkenen niet tijdig zou worden ingevoerd, zouden volgens Ad Roland veel programma-activiteiten via toen nog niet bestaande providers hun weg zonder DAB naar de luisteraar vinden. Niet alleen zijn kennis en ervaring hadden hem dat ingegeven, maar dit alles bleek ook uit gedegen onderzoek. Media Tools en Het MaxX Music concept. Sky Radio was in 1988 het eerste Nederlandse station dat met radio automatisering on-air ging en Ad Roland Media had ook al snel een paar stations in Duitsland geautomatiseerd. Dit betekende dat steeds meer programmamakers met digitale apparatuur moesten leren omgaan. Om het werken met die “moderne” digitale techniek goed te kunnen begeleiden, werd in 1993 Media Tools opgericht. Toen men in 1997 met de ontwikkeling van de MaxX Music speler startte, werden deze activiteiten ook bij Media Tools ondergebracht. Eigenlijk was het apparaat voor de consument bedoeld, maar men kreeg destijds de muziekrechten voor gebruik van de MaxX Music speler door consumenten niet rond. Er was wel een licentie te verkrijgen voor de professionele gebruiker. Dus werd het apparaat verder ontwikkeld voor gebruik in de Horeca. Tijdens de Horecava (een speciale beurs voor horeca ondernemers) werd deze digitale muziekspeler in januari 2000 gelanceerd. Het inmiddels gepatenteerde apparaat leverde in het begin 45 en later meer dan 140 verschillende non-stop muziek-formats, welke door de muziekredactie van Ad Roland Media werden samengesteld. Men kon uitsluitend als abonnee van deze service gebruik maken. De nieuwe digitale muziekservice maakte al snel bij de professionele gebruikers het oude cassette-deck en de trouwe CD-speler volledig overbodig. Media Tools bracht in verloop van tijd acht verschillende muzieksystemen op de markt, van simpel tot geavanceerd. Veel van deze systemen stonden vrijwel continu in contact met de servers van Media Tools. Reeds vanaf de eeuwwisseling kon een abonnee bij Media Tools binnen een paar minuten iedere gewenste titel downloaden. Toen had men nog nooit gehoord van I-tunes en Spotify, want die bestonden nog niet. Binnen korte tijd had “Media Tools” een paar duizend abonnees en Ad Roland Media had met de horecasector er een nieuwe doelgroep bij gekregen. Diverse bedrijfsactiviteiten geleidelijk afbouwen Het aantal uren dat Ad Roland per week maakte was zodanig, dat hem geadviseerd werd om het (als zijn gezondheid hem lief was) in de nieuwe eeuw iets rustiger aan te doen. In 2000 gaf hij de leiding van het onderzoeksbureau “The Audience Profile Company” over aan zijn researchmanager, die het bedrijf voortzette in Zevenaar. Het jaar 2003 was qua drukte weer een topjaar toen hij in opdracht van de Sky Radio Group diens inschrijvingen verzorgde voor de Nederlandse etherveiling. Sky Radio wist daarmee twee kavels binnen te halen. Een kavel voor Sky Radio en een kavel voor de “Gouwe Ouwe Zender”. Voor wat betreft de invulling van dit kavel werd een deal met Veronica gemaakt. Nadien besloot hij geleidelijk aan om zijn consultancy activiteiten af te bouwen en zich te beperken tot Media Tools. Die sector had duizenden klanten waarvoor de continuïteit gegarandeerd werd door de muziekafdeling van zijn bedrijf in Hilversum. Media Tools kreeg er nog wel een nieuwe afdeling bij. De afdeling waar voorheen binnen Ad Roland Media computer software werd ontwikkeld. Media Tools en MaxX TraxX Rond 2006 startte Media Tools met een panel van 800 aangesloten horecaondernemers om de wensen en het gebruik van muziek in deze sector (Ad kon het niet laten) te onderzoeken. Dit initiatief van Media Tools leverde veel informatie op die later ook van belang bleek te zijn voor de rechten organisaties Buma/Stemra en Sena. Uit het onderzoek bleek namelijk dat er een significant verschil bestond tussen de gedraaide titels op de radio en die welke in de horeca werden gedraaid en dat laatste legde Media Tools ook exact vast. Het was toen gangbaar dat men voor het gebruik van muziek in de Horeca de inkomsten verdeelde op basis van wat er op de radio werd gespeeld. Door de gegevens van het panel toe te passen, kon men daarmee bij Buma/Stemra en Sena de repartitie inkomsten uit de horeca beter en eerlijker verdelen onder de rechthebbende componisten en artiesten. Intussen was men bij Media Tools druk met het schrijven van de software voor de nieuwste muziek streamingdienst MaxX TraxX. MaxX TraxX kwam in 2011 op de markt en was destijds de enige professionele muziek streamingdienst voor bedrijven. Ook met dit laatste pronkstuk van Ad Roland was Media Tools toonaangevend in muziek en techniek. Eénmaal de 70 jaar in zicht ging Ad op zoek naar een overname kandidaat voor de producten en medewerkers van Media Tools en die vond hij in België. In 2015 kreeg Media Tools een nieuwe eigenaar en Ad Roland een nieuwe uitdaging. Het werd voor hem tijd om meer in zijn vrije tijd te investeren. Auteur: Ferry Eden Bilthoven, 14 september 2018 Geraadpleegde bronnen: Het verhaal Europarade, Ad Roland 1984 Flensburen Tagblad 2 juli 1986, artikel “Um Fünf vor Zwölf ging’s in den Äter” TROS afscheidsprogramma van Ad Roland, 1988 Veronica Magazine, 1989 “Ad Roland, de radio-dokter van Europa” Der Spiegel 33-1990 “Aroma mit Format” Media&Music, 20 april 1991, “The how, why and therefores of Radio Consultants (Ad Roland) Brochure “Holland Lokaal ‘92” Telegraaf 9 juli 1996, artikel “Hilversum 3 is een zooitje” Broadcast Magazine, oktober 1997 “Omroepcongres als interactief leerproces” Keynote Keulen, Radio Journal 8/1999 “Impressionen von Medienforum NRW” Olon journaal 10 december 1999 “De weg naar het bewuste radio maken - Ad Roland: ’t is geen Spielerei” NOS Kijk en Luister Onderzoek 20e eeuw, jaarboek 1999 Radio Works nr. 314, 31-08-2001 “Ad Roland über Radio im 21. Jahrhundert” Horeca Entree nr 19, 17 oktober 2002 “Voor disco en café zijn cassette en cd definitief passé” Palm, zomer 2011 “Media Tools: Meten is weten” Radiofreak.nl 14-10-2016 “Intomart en Ad Roland Media onderzoeken herkenbaarheid” Ad Roland en zijn passie voor radio Ad Roland, interview door Ferry Eden 2018
  15. Op zaterdag 15 en zondag 16 september zijn er weer nieuwe uitzendingen van de MAX-programma's op NPO Radio 1 te horen. In Nieuwsweekend onder meer aandacht voor de vondst van een nieuwe Rembrandt. De Perstribune ontvangt zondag Brecht van Hulten en Susan Krumins. Nieuwsweekend - Zaterdag 15 september van 08:30 tot 11:00 uur op NPO Radio 1 Zaterdagochtend in Nieuwsweekend met Peter de Bie en Mieke van der Weij blikt politiek commentator Kees Boonman vooruit op Prinsjesdag en terug op de turbulente Europese week. Verder is Jan Six te gast om te praten over de ongelofelijke vondst van een nieuwe Rembrandt. Lieve Joris werd schrijfster in Afrika, waar ze haar hart aan verpandde. Voor haar nieuwste boek ging ze terug naar haar geboortedorp: Neerpelt. Tot slot een antwoord op de vraag waarom het zo moeilijk is een vlieg dood te slaan. Wageningse wetenschappers hebben het geheim van het succes van de vlieg ontrafeld. De Perstribune - Zondag 16 september van 12:00 en 14:00 uur op NPO Radio 1 Brecht van Hulten, te gast in het eerste uur van De Perstribune, is vooral bekend van het consumentenprogramma Kassa, dat ze sinds 2011 presenteert. Eerder was Van Hulten onder meer het gezicht van het Jeugdjournaal en Goedemorgen Nederland. Komende week is ze te zien in de documentaire Dancer op Lowlands, over de Oekraïense danser Sergei Polunin die Van Hulten persoonlijk naar Nederland haalde voor een optreden op muziekfestival Lowlands. Susan Krumins (ook bekend onder haar meisjesnaam Susan Kuijken), te gast in het sportuur van De Perstribune, behaalde op het afgelopen EK in Berlijn een verrassende zilveren medaille op de tien kilometer. Televisiekijkend Nederland zag haar op indrukwekkende wijze over de finish komen. Na het Europese zilver, richt Krumins haar vizier nu op een medaille op het WK én op een olympische plak. In De Perstribune werpt mediakenner Ron Vergouwen een blik op de mediaontwikkelingen uit heden en verleden. De Perstribune wordt zondag gepresenteerd door Margreet Reijntjes en Carrie ten Napel. Over MAX op NPO Radio 1 Met Nieuwsweekend, De Perstribune en Nachtzuster is MAX te horen op NPO Radio 1. Dé nieuws- en sportzender van de Nederlandse Publieke Omroep is te beluisteren via ether, kabel, internet, digitale tv, satelliet en digitale radio (DAB+). Foto: Peter de Bie en Mieke van der Weij (MAX / Nico Kroon)
×

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.