Spring naar bijdragen

de redactie

Leden
  • Aantal bijdragen

    8301
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    1

Waardering in de gemeenschap

207 Excellent

Over de redactie

  • Rang
    Redactielid

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Het is een bijzondere week bij MAX op NPO Radio 5. Donderdag 24 januari komt namelijk niemand minder dan Steve Harley op visite bij Bert Haandrikman. Ook De MAX! krijgt bezoek. Donderdag 24 en vrijdag 25 januari treden respectievelijk WANTON en Jason Staal op. Tineke de Nooij ontvangt vrijdag 25 januari in TinekeShow Frank Boeijen én de Amerikaanse Jordyn Mallory. Bij TinekeShow is publiek van harte welkom. Haandrikman! - donderdag 24 januari - tussen 12:00 en 14:00 uur - NPO Radio 5 Steve Harley is kort in het land om een paar optredens te geven in Nederland. De voorman van Cockney Rebel, één van de meest creatieve Britse bands uit de glamrockperiode, creëerde met Make Me Smile (Come Up And See Me) een wereldwijde klassieker die elk jaar in de hoogste regionen van de Evergreen Top 1000 en de Top 2000 terug te vinden is. Het nummer was een nummer 1-hit in Nederland in de jaren 70. Veel luisteraars van NPO Radio 5 zullen donderdag ongetwijfeld meezingen, als hij aanstaande donderdag bij Bert Haandrikman zijn hit ten gehore brengt. De MAX! - donderdag 24 en vrijdag 25 januari - tussen 18:00 en 20:00 uur - NPO Radio 5 In muziekprogramma De MAX! is vrijwel elke avond livemuziek. Donderdag is het podium van Club De MAX! voor de Groningse Nederpopband WANTON. Op vrijdag ontvangen Manuëla en Henkjan de zanger Jason Staal. Hij brengt "Nederpop met een volstrekt persoonlijk signatuur", aldus een lovende recensent over zijn muziek. TinekeShow - vrijdag 25 januari - tussen 12:00 en 14:00 uur - NPO Radio 5 Ook vrijdag 25 januari is er livemuziek op NPO Radio 5. Dan ontvangt Tineke de Nooij niemand minder dan Frank Boeijen. Onlangs bracht hij een nieuwe single uit; Meer dan Liefde. Begin februari begint Frank aan zijn nieuwe theatertournee, een muzikaal eerbetoon aan de schoonheid. Hits van toen worden op een verrassende manier naar het heden gehaald en pasgeboren liedjes vinden hun nieuwe plek. Vrijdag 25 januari komt Frank Boeijen met zijn gitaar naar de studio van TinekeShow. Op diezelfde dag komt ook de Amerikaanse Jordyn Mallory langs. Deze countryzangeres heeft hard gewerkt aan het schrijven van liedjes en kreeg de kans om daarbij samen te werken met een aantal van de beste schrijvers uit Nashville. Het resultaat hoort de luisteraar aanstaande vrijdag in TinekeShow. Ook hierbij is publiek welkom. Aanmelden hiervoor kan middels het formulier op de website.
  2. De regionale radiozender Radio M Utrecht FM 93.1 was in de maanden november en december van 2018 het best beluisterde informatieve radiostation in de stad en provincie Utrecht. Ten opzichte van de maand ervoor wist het radiostation zelfs zijn marktaandeel te verhogen: naar 8,3%. Dat mag bijzonder moet worden genoemd vanwege het geweld van andere radiozenders in de felbevochten decembermaand, met de Top 2000 op NPO Radio 2, Christmas Station van Sky Radio en Serious Request via 3FM. Volgens directeur Paul van der Lugt van RTV Utrecht, waar Radio M Utrecht onder valt, is de prestatie van het station mede te danken aan de speciale radioprogrammering in december onder de titel: Kerst viert u bij ons. Dat ook wordt uitgezonden via de regionale televisie. "De unieke combinatie tussen typisch Utrechtse cultuur, relevante informatie uit stad en provincie Utrecht en een warme Kerstsfeer, hebben ervoor gezorgd dat Radio M Utrecht als één van de weinige regionale zenders in december meer luisteraars heeft getrokken. Daar zijn we bijzonder trots op. Dit geeft ons een geweldige uitgangspositie om ons publiek ook in 2019 optimaal te bereiken", aldus Van der Lugt. Radio M Utrecht staat bekend om de muziek uit de jaren Sixties, Seventies en het laatste nieuws uit de provincie. De cijfers komen voort uit het meest recente Nationaal Luisteronderzoek gedaan door GFK, dat de luistercijfers van alle radiozenders in heel Nederland bijhoudt. Radio M Utrecht is onderdeel van RTV Utrecht, de omroep voor de stad en provincie Utrecht.
  3. Het gezamenlijk marktaandeel van de zenders van Talpa Network - Radio in de doelgroep 20-49 jaar is gestegen naar 43,1% (nov-dec ’18). Dit is het hoogste marktaandeel sinds het samengaan van de zenders. Sinds de start van Talpa Radio in 2017 is het aandeel in de doelgroep 20-49 jaar gegroeid met 12,5 %. Tevens is het bereik gegroeid naar 7,6 miljoen unieke luisteraars (10+). Dit blijkt uit de vandaag door NLO/ GfK gepubliceerde luistercijfers. De luisterdichtheid (in 20-49 jaar) van radio stijgt met 2% ten opzichte van nov-dec ‘17, er wordt dus meer radio geconsumeerd. En binnen deze groeiende markt doen de radiozenders van Talpa Network het beter met een stijging van 7% luisterdichtheid.
  4. de redactie

    NPO Radio 2 best beluisterde zender in 2018

    NPO Radio 2 is met een gemiddeld luistertijdaandeel van 12,7% de best beluisterde radiozender van Nederland in 2018. De publieke zender groeit ten opzichte van 2017 ruim 10% en behaalt hiermee het hoogste cijfer sinds 1992. Afgelopen november-december was het luistertijdaandeel van NPO Radio 2, mede door de Top 2000, zelfs 16,9%. Het totale luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM is eveneens gestegen: van 29,2% in 2017 naar 29,8% vorig jaar. NPO Radio 5 behaalt met een luistertijdaandeel van 4% het hoogste jaarcijfer ooit. NPO Radio 4 heeft met 2,4% het beste jaargemiddelde sinds 1994. Ook NPO Radio 1 groeit ten opzichte van 2017 en komt uit op 7,9%. NPO 3FM behaalt over 2018 een gemiddeld luistertijdaandeel van 2,8%. Jurre Bosman, directeur Audio NPO: “We zijn onze circa 5,8 miljoen wekelijkse luisteraars dankbaar dat ze op alle mogelijke manieren blijven afstemmen op onze zenders. Naast de FM en de kabel zijn dat steeds vaker onze apps en DAB+. Daarbij zijn we extra trots op NPO Radio 2, het afgelopen jaar de best beluisterde radiozender van Nederland. In 2019 blijven we het publieke audio-aanbod verder ontwikkelen. Zo komt bij verschillende zenders een groot aantal nieuwe podcasts beschikbaar.” Afbeelding: Top 2000 café (foto NPO Radio 2 / Raymond van Olphen)
  5. De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode november-december 2018 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.264 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 48 minuten per dag. Stijgers: NPO Radio 2, Sky Radio Dalers: 100% NL, BNR Nieuwsradio, Classic FM, E-power Radio, NPO Radio 1, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, ORN Radio, Qmusic, Radio 10, Radio 538, SLAM! Gelijk: Radio Veronica, Sublime FM Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Bron: www.nationaalluisteronderzoek.nl
  6. de redactie

    SLAM! dj Tom van der Weerd blind door het leven

    SLAM! dj Tom van der Weerd gaat vanaf vanavond voor 72 uur blind door het leven. De jock werd in het radioprogramma Club Ondersteboven door collega Bram Krikke uitgedaagd. Hij verkoos blind boven doof. Middels een speciale bril wordt Tom geblindeerd en gaat hij ervaren hoe het is om helemaal niks meer te kunnen zien. Via zo’n challenge maakt Club Ondersteboven maatschappelijke onderwerpen op een laagdrempelige manier, en tevens voor een groot publiek, bespreekbaar. Eén jaar “Ons programma bestaat nu iets langer dan één jaar. We gaan goed, ons programma is zelfs genomineerd voor een Gouden RadioRing! We spreken met Club Ondersteboven iedere dag een groot en vooral jong publiek aan. Toen Bram mij voor het blok zette met deze challenge moest ik natuurlijk wel even slikken. Ik ken niemand om mij heen die blind óf doof is. Omdat het –ook voor mij- bijna een soort vanzelfsprekendheid is dat je alles maar kunt zien en horen, vind ik het juist goed om zelf te ondervinden hoe het leven er vanuit een ander perspectief uitziet. Nog toffer om dit te kunnen delen met de luisteraars van Club Ondersteboven”, vertelt de binnenkort blinde Tom van der Weerd. Hij vervolgt; “Ik zie het als een unieke kans om –naast het dagelijkse gelul- ook maatschappelijke issues bespreekbaar te maken. Dit doen we natuurlijk wel op een manier zoals het publiek van ons gewend is; met een rebels randje en in een taal die iedereen begrijpt.”. YouTube Uiteraard krijgt de jock wel de nodige steun van zijn sidekick Bram Krikke en producer Ruben van der Laan. “Er moet wel gewoon iedere dag radio gemaakt worden, dus we moeten in elk geval zorgen dat Tom veilig en op tijd op zijn werk komt”, vertelt Ruben. Hij zal Tom begeleiden in dit blinde avontuur en tevens achtervolgen met een camera om de challenge op beeld vast te leggen. Zelf ziet Tom ook wat uitdagingen in de donkere dagen: “Natuurlijk ga ik gegarandeerd tegen ongemakken aanlopen. Kleding uitkiezen bijvoorbeeld, ik ben benieuwd in wat voor kleurenspektakel ik straks de straat overga. Maar ik maak bijvoorbeeld ook graag uitgebreide ontbijtjes, dus het bedienen van de oven en mijn eten eruit krijgen zonder brandblaren, dat wordt zeker een probleem. Al durf ik te wedden dat ik blind weet hoe mijn sapcentrifuge werkt!”. Vier nominaties Gouden RadioRing Gala Het radioprogramma Club Ondersteboven is genomineerd voor de Gouden RadioRing. Ook is dj Bram Krikke samen met Edwin Evers en Wilfred Genee genomineerd in de categorie Beste Radioman 2018. Al eerder werd de naam van Bram Krikke genoemd in het rijtje van Aanstormend Talent Award én is SLAM! kanshebber in de categorie Beste Zender. Hiermee is SLAM! in totaal vier keer genomineerd voor het jaarlijkse RadioRing Gala. 31 januari worden de prijswinnaars tijdens het gala bekend gemaakt. Afbeelding: Tom van der Weerd en Bram Krikke (foto SLAM!)
  7. Het publieke omroepbestel moet worden vernieuwd om relevant, toekomstbestendig en echt voor alle Nederlanders te blijven. Dat heeft NPO-voorzitter Shula Rijxman vandaag gezegd tijdens haar nieuwjaarstoespraak in Hilversum. “We moeten stappen vooruit zetten en niet terug naar vroeger.” Rijxman nam in haar toespraak een voorschot op drie cruciale stappen: erkennen dat het ledenaantal als fundament onder het bestel in de toekomst niet meer werkt, de financiële afhankelijkheid van reclame stapsgewijs afbouwen en inzetten op meer en betere samenwerking. “Wij zijn er voor heel Nederland, niet alleen voor Hilversum.” Rijxman: “Wij voelen ons als raad van bestuur verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de publieke omroep van iedereen blijft. Daarvoor moet het bestel nog verder open en willen we intensiever samenwerken met producenten, maatschappelijke organisaties, commerciële partijen en het publiek. Als het ooit kan, is het nu!” De oproep van Rijxman komt op een moment dat het bijzonder goed gaat met de publieke omroep. Er wordt massaal naar de NPO-zenders geluisterd en gekeken. Van de 25 best bekeken tv-programma’s van het afgelopen jaar waren er 24 van de publieke omroep. Volgens Rijxman is het echter van groot belang dat het bestel snel verandert om ook in de toekomst voor alle Nederlanders het betrouwbaarste nieuws, de beste Nederlandse series en de informatiefste programma’s te kunnen blijven bieden. “De snelle digitalisering vraagt om een nieuw bestel: open, slagvaardig, vindbaar en herkenbaar. Niet versnipperd, maar gebundeld, als één NPO.” Ledenaantal Volgens Rijxman moeten we de omroepen erkennen voor wat ze zijn: unieke en voortreffelijke programmamakers met een maatschappelijke binding. “Maar er zijn nog te veel geluiden in de samenleving die nu niet of onvoldoende gehoord worden. Daarbij moeten we onderkennen dat het ledenaantal in de toekomst als fundament onder het bestel niet meer werkt. Geef de bestaande omroepen, en dus ook de aspirant-omroepen WNL, PowNed en Human, een erkenning, ongeacht het ledenaantal en verlos ze zo van de noodzaak om veel geld te steken in ledenwerfcampagnes.” Het Nederlandse publiek heeft volgens Rijxman recht op de beste content: “Waarbij niet de grootte van de omroep telt, of het aantal leden, maar het beste programma. De vraag die daarbij hoort is of de huidige financiële garanties die er nu voor omroepen zijn, ook tot de juiste balans in de programmering leidt.” Reclamegelden Tenslotte zijn er volgens Rijxman belangrijke keuzes te maken rond de huidige financiële afhankelijkheid van reclamegelden: ‘Wat mij betreft gaan we in Hilversum en Den Haag kijken hoe we die financiële afhankelijkheid van reclame stapsgewijs kunnen afbouwen. Laten we eerst eens kijken of er compensatie kan komen voor reclamevrije kinderprogrammering en ga na of dit vervolgens ook op onze online platformen kan worden doorgevoerd. Als dit werkt en dit ook vanuit Den Haag blijvend kan worden gecompenseerd, kunnen we doorpakken.’ Krachten bundelen, een betere representatie en meer zekerheid over een onafhankelijke financiering: met deze doelen gaat de NPO 2019 in. Rijxman: "Ik denk echt dat we er in Hilversum nu ook aan toe zijn om deze slag met elkaar te maken. Met één gezamenlijke missie: een sterke, toekomstbestendige publieke omroep voor heel Nederland." Afbeelding: Shula Rijxman (foto Michel Schnater)
  8. Omroep West was in 2018 de grootste groeier van alle 13 regionale omroepen qua online bereik. Door berichten over grote nieuwsgebeurtenissen in de uitzendregio, 6 miljoen sessies via Facebook en 17 miljoen sessies op de regiopagina van de NOS groeide het online bereik van Omroep West met 34,2% ten opzichte van 2017. De andere regionale omroepen in Nederland bereikten een gemiddelde groei van 18,7%. Omroep West deed het dus bijna tweemaal zo goed als de andere regionale omroepen. Omroep-brede prestatie Omroep West maakte in 2018 de grootste online groei (website en app) van alle regionale omroepen door. De gemiddelde groei van de regionale omroepen was 18,7%. De regionale omroep van het noordelijk deel van Zuid-Holland, Omroep West, groeide in online bereik met maar liefst 34,2%. Dit blijkt uit de bereikcijfers die de samenwerkende regionale omroepen met elkaar delen, om de prestaties onderling te kunnen vergelijken. Omroep West Hoofdredacteur Henk Ruijl is trots: “De inwoners van ons uitzendgebied weten ons te vinden, daar doen we het voor. De online-prestaties zie ik als een optelsom van alles wat we bij Omroep West doen: online, op radio en op televisie. Alle kanalen versterken elkaar en jagen elkaar aan. Ik zie het daarom als een omroep-brede prestatie, waar we met z’n allen trots op mogen zijn.” Regionaal nieuws, sociale media en NOS De groei van het online bereik komt door meerdere factoren. De kracht van de regionale omroep is het regionale nieuws. Juist in het noordelijk deel van Zuid-Holland, de uitzendregio van Omroep West, was in 2018 veel groot nieuws dat ook landelijk aandacht kreeg. Hierbij scoorden politie- en justitieonderwerpen het hoogst. Omroep West gebruikt sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram als nieuwskanaal, waardoor er vele volgers doorklikken naar app of website. Alleen al via Facebook leverde dit de omroep 6 miljoen extra online bezoeken op. De landelijke NOS neemt via hun regiopagina nieuws over van regionale omroepen, welke met bron en link worden gepubliceerd. In 2018 leidde dit tot 17 miljoen sessies voor Omroep West.
  9. de redactie

    Kanshebbers Zilveren RadioSter man en vrouw bekend 

    De luisteraar heeft gesproken: de genomineerden zijn bekend! De afgelopen dagen zijn de vijf favoriete radioprogramma’s die in aanmerking komen voor de Gouden RadioRing al verrast met het grote nieuws. Maar wie maken er kans op de Zilveren RadioSter Man en Vrouw? Welke mannelijke en vrouwelijke presentatoren horen volgens het Nederlandse publiek bij de top 3? Voor de Zilveren RadioSter Vrouw zijn genomineerd: Marieke Elsinga (Qmusic) Eva Koreman (BNNVARA, NPO 3FM) Annemieke Schollaardt (AVROTROS, NPO Radio 2) De genomineerden voor de Zilveren RadioSter Man zijn: Edwin Evers (Radio 538) Wilfred Genee (BNR Nieuwsradio) Bram Krikke (SLAM!) Wie van de genomineerden uiteindelijk de Zilveren RadioSterren gaan winnen, heeft het publiek al besloten, maar welk programma de Gouden RadioRing krijgt nog niet. Op woensdag 30 januari om 10.30 uur gaan de stembussen opnieuw open op radioring.nl en is het aan de luisteraar welk programma uit de top 5 gaat winnen. De afgelopen dagen is bekendgemaakt dat Club Ondersteboven (SLAM!), Evers Staat Op (Radio 538), Somertijd (Radio 10), The Friday Move (BNR Nieuwsradio) en Vroege Vogels (NPO Radio 1) tot de top 5 behoren. Wie dé radioprijzen van Nederland daadwerkelijk gaan winnen, wordt bekend op donderdag 31 januari tijdens Gouden RadioRing Gala, gepresenteerd door NPO 3FM-dj Rob Janssen. Het Gouden RadioRing Gala wordt sinds 2006 georganiseerd door AVROTROS. Afbeelding: AVROTROS
  10. Radiostation SLAM! en lifestylemagazine Men’s Health lanceerden 13 januari 2019 Gezond Verstand de Podcast, een vijfdelige podcastserie over sport, voeding en gezondheid. SLAM!-dj Jordi Warners en Men’s Health online editor-in-chief Martyn de Jong gaan wekelijks in gesprek over hoe je een gezonde lifestyle kunt onderhouden zonder in te leveren op levensplezier. Ruim 50 kilo lichter Met Gezond Verstand de Podcast richten Men’s Health en SLAM! zich op zowel beginnende als gevorderde sporters om hen te inspireren, informeren, en waar nodig dat extra duwtje in de rug geven. Hosts Jordi en Martyn vertellen zelf open en eerlijk over hun eigen fitjourney. “Ik ben in één jaar tijd 28 kilo afgevallen door maar wat te doen”, zegt SLAM!-dj Jordi Warners. “In deze podcast wil ik laten horen dat het iedereen kan lukken om beter in je vel te zitten.” Ook Martyn verloor vijf jaar geleden ruim 20 kilo zonder de hulp van een personal trainer en transformeerde tot het boegbeeld van Men’s Health. “Je hoeft jezelf niet alles te verbieden om je doel te bereiken”, zegt hij. “Je gezonde verstand gebruiken doet al wonderen. En daar gaan we het in deze podcast uitgebreid over hebben.” Gesprekken en diepgaande antwoorden bieden de luisteraar een wereld van kennis en ervaring die op elk tijdstip van de dag te raadplegen is via Spotify en iTunes. Iedere zondag verschijnt een nieuwe aflevering waarbij experts/ervaringsdeskundigen als JayJay Boske, Merijn Schoeber, Rens Kroes en Sunnery James aan het woord komen. Zij delen hun persoonlijke tips, tricks en leermomenten met betrekking tot alle facetten van sport, voeding en gezondheid met de luisteraars. Op deze manier ontdekt de luisteraar onder andere hoe Sunnery en JayJay tijd vinden om aan hun gezondheid te werken, ondanks hun overvolle agenda’s. Merijn deelt zijn kennis over training en gezonde voeding. En Rens Kroes verklapt haar geheimen om het hele jaar door fit en gelukkig te blijven. Beide merken zijn trots op deze samenwerking en de uitkomst daarvan. “Het is mooi om gebruik te maken van elkaars doelgroepen en kanalen, elkaar te versterken en luisteraars van waardevolle informatie te voorzien”, aldus de Jong. “SLAM! is het jongste radiostation van Nederland met de nieuwste muziek, maar bereikt een andere doelgroep dan Men’s Health,” vult Warners aan. “Zo helpen we niet alleen elkaar, maar ook de luisteraars, door ze hoogwaardige content te bieden.” Gezond Verstand de Podcast is wekelijks te beluisteren via Spotify en iTunes. De eerste aflevering met Rens Kroes staat nu online.
  11. Tijdens de Top 40 launch bij Qmusic werd zojuist bekend dat 'Duurt Te Lang' van Davina Michelle een nieuw record gevestigd heeft: ze is de eerste solozangeres met een nummer dat 11 weken op 1 staat in de Top 40. Daarnaast werd Kraantje Pappie onderscheiden met de Top 40 Award voor best scorende Nederlandse artiest van 2018. Best scorende Nederlandse artiest Kraantje Pappie ontving uit handen van Qmusic-dj Domien Verschuuren de Award voor best scorende Nederlandse artiest van 2018. Met zijn Top 40-noteringen voor de nummers 'Lil Craney', 'Liefde in de lucht', 'Ik heb je nodig' en 'Ja!' haalde hij 1287 punten binnen. Hij laat hiermee nummer 2 Ronnie Flex (1248 punten) en nummer 3 Martin Garrix (1160 punten) achter zich. Record: Duurt Te Lang 'Duurt Te Lang' van Michelle is de langst genoteerde nummer één hit van een solozangeres ooit. Met maar liefst 11 weken op nummer 1 laat het nummer de vorige recordhouders 'My Heart Will Go On' van Celine Dion (1998) en 'Happiness' van Alexis Jordan (2011) achter zich, die beiden 10 weken op 1 stonden. Slechts één Nederlandstalig lied stond langer op nummer 1: 'Dromen Zijn Bedrog' van Marco Borsato, 12 weken. Afbeelding: Davina Michelle en Qmusic-dj Domien Verschuuren (foto Qmusic)
  12. de redactie

    Avicii met 'Wake Me Up' postuum op 1 in Teens500

    De Zweedse dj Avicii staat met 'Wake Me Up' postuum op 1 in de Teens500. Dat maakte MNM-dj Tom De Cock net voor 18.00 uur bekend on air. Een hele week lang kon iedereen genieten van de Teens500: de beste hits van 2010 tot nu. Met de Teens500 steekt MNM de blokkende studenten een muzikaal hart onder de riem. De jongerenzender zorgt zo ook voor de perfecte soundtrack bij de terugkeer naar werk of school na de kerstvakantie. Via de MNM-app konden de luisteraars de volgorde van de allerbeste 20 van de lijst bepalen. Avicii stond maar liefst 7 keer in de lijst. Met 'One Kiss' van Calvin Harris en Dua Lipa en 'Zoutelande', de hit van Bløf en Geike Arnaert staan twee nummers uit 2018 in de top 10. Die laatste hit was tevens een van de hoogste Belgische nummers, naast 'The Hum' van Dimitri Vegas & Like Mike. Enkele weetjes Populairste artiesten: Rihanna (16 noteringen) en Justin Bieber (15 noteringen) Populairste jaar: 2016, met 66 nummers Vlaamse producties: 70 Vlaamse producties Oudste nummer: 'Alors on Danse' van Stromae (april 2010) Meest recente nummer: 'Spiegel' van Tourist Lemc feat. Raymond van het Groenewoud (oktober 2018) De allerbeste 20 van de Teens500 Wake Me Up - Avicii Shape of you - Ed Sheeran Something Just Like This - The Chainsmokers & Coldplay Can't Stop The Feeling! - Justin Timberlake Someone Like You - Adele One Kiss - Calvin Harris & Dua Lipa Closer - The Chainsmokers feat. Halsey There's Nothing Holdin' Me Back - Shawn Mendes Happy - Pharrell Williams Zoutelande - BLØF feat. Geike Arnaert The Hum - Dimitri Vegas & Like Mike vs. Ummet Ozcan Despacito/Despacito (Remix) - Luis Fonsi feat. Daddy Yankee (& Justin Bieber) Sign of the times - Harry Styles Uptown Funk - Mark Ronson feat. Bruno Mars Havana - Camila Cabello feat. Young Thug Are You With Me - Lost Frequencies What Makes You Beautiful - One Direction Een Ster - Stan Van Samang We Found Love - Rihanna feat. Calvin Harris 7 Years - Lukas Graham
  13. Binnen drie weken na de release van ‘Hij Is Van Mij’ veroveren Kris Kross Amsterdam, Maan, Tabitha en Bizzey de nummer één-positie in de 538 TOP 50. Het nummer was afgelopen week Dance Smash op Radio 538, werd het meest gestreamd en omarmd door de luisteraars van 538. ‘Hij Is Van Mij’ stond vorige week nog op plek 11. De 538 TOP 50, gepresenteerd door dj Ivo van Breukelen, is vanmiddag vanaf 14.00 uur te horen op Radio 538. Kris Kross Amsterdam: "Het voelt bijna als een droom...Onze eerste Nederlandse release en gelijk de nummer één-positie! ‘Hij Is Van Mij’ is een release waar we een hoop liefde en energie in hebben gestoken en dit als resultaat is MEGA! Thanks 538 en alle fans voor de support!" De top 5: Kris Kross Amsterdam feat. Maan, Tabitha & Bizzey - Hij Is Van Mij Ava Max - Sweet But Psycho Panic! At The Disco - High Hopes Rita Ora - Let You Love Me Nielson - IJskoud Nieuwe binnenkomers Het nummer ‘Giant’ van Calvin Harris & Rag ‘n’ Bone Man, dat vandaag is uitgebracht, komt nu al de 538 TOP 50 binnen op plek 44. Ook ‘Baby’ van Clean Bandit, ‘Before I Go’ van Guy Sebastian en ‘I Found You’ van Benny Blanco & Calvin Harris komen nieuw binnen in de lijst op plek 47, 45 en 39. Snelste stijgers ‘Grip’ van Seeb & Bastille is de snelste stijger in de lijst. De hit, die eerder 538 Dance Smash was, stijgt van plek 32 naar plek 9 en komt daarmee de top 10 binnen. 538 Members gaven hun waardering de afgelopen week het meest aan ‘Diamond Heart’ van Alan Walker, mede daardoor stijgt de hit van plek 41 naar plek 24. 538 TOP 50 De 538 TOP 50 wordt samengesteld op basis van streamingcijfers van JUKE, Spotify, YouTube en airplay van alle Nederlandse radiostations. 538 Members geven hun waardering aan nummers, waarmee ze de samenstelling van de lijst beïnvloeden. Op deze manier weerspiegelt de lijst de daadwerkelijke populariteit van de muziek bij het publiek. De lijst wordt dagelijks bijgehouden en gepubliceerd op 538.nl. Daarnaast neemt Barend van Deelen iedere maandag tot en met donderdag tijdens zijn programma op Radio 538 om 19.00 uur de belangrijkste verschuivingen en opvallende tracks horende bij het nieuws van die dag door tijdens de Mobiel.nl Dag Top 5. De complete 538 TOP 50 is hier te bekijken.
  14. de redactie

    Dit zijn de negen finalisten van De Nieuwe Lichting 2019

    De kogel is door de kerk. Dit zijn de negen finalisten van De Nieuwe Lichting 2019: Billie Louise, Camille Camille, David Ngyah, ICTO, Melting Mallows, Mooneye, MVNSI, Rafael en Tessa Dixson. Bijna duizend jonge, Belgische muzikanten en bands schreven zich in voor De Nieuwe Lichting. Na een lange zoektocht selecteerde een professionele jury de negen finalisten. De vakjury bestond onder meer uit Flip Kowlier (’t Hof van Commerce), Jan Paternoster (Black Box Revelation), Jeroen De Pessemier (The Subs) en juryvoorzitster Kirsten Lemaire. Vanaf donderdag 24 januari kan iedereen via stubru.be stemmen op zijn of haar drie favoriete bands. Op donderdag 31 januari worden de drie winnaars bekendgemaakt tijdens een Facebook live-slotshow. Zij vormen samen De Nieuwe Lichting van 2019 en treden in de voetsporen van Sons, Tamino, Portland en vele anderen. De drie winnaars winnen airplay op Studio Brussel, studiotijd in DAFT Studios in Malmedy - een van de mooiste en modernste studio's van het land - en een cheque voor muziekmateriaal bij Keymusic. Dit zijn de negen finalisten (in alfabetische volgorde): Billie Louise - 'Like Machines' Camille Camille - 'Strawberry Moon' David Ngyah - 'Stages' ICTO - 'Icy Lady' Melting Mellows - 'Nowhere' Mooneye - 'Thinking About Leaving' MVNSI - 'Pas Question' RAFAEL - 'More Than A Fantasy' Tessa Dixson - 'Beautiful Pain' Sinds 2013 stelt Studio Brussel elk jaar een nieuwe lichting voor aan het brede publiek, drie jonge beloftevolle bands of muzikanten die alles in huis hebben om de toekomst van de Belgische muziek mee te bepalen. Vorig jaar nog waren Portland, Chackie Jam en SONS De Nieuwe Lichting 2018. Afbeelding: De Nieuwe Lichting 2019 (© Studio Brussel)
  15. Het Theater van het Sentiment komt zaterdag 12 januari in een bijzondere uitzending vanaf de plek waar de radio werd geboren, het woonhuis van Hanso Idzerda in Den Haag. Op de plek waar Philips-ingenieur Idzerda 100 jaar geleden de allereerste radio-uitzending ter wereld uitzond maakt het theater een speciale voorstelling over verleden en toekomst van de radio. Het is een uitzending met veel fragmenten; van Radio Oranje tot de Ochtendgymnastiek en van Langs de Lijn tot Met Naald en Schaar. Astrid de Jong praat verder over de radio met radiohelden van vroeger en nu Govert van Brakel, Sander Hoogendoorn en Bart van Leeuwen (vanaf zondag de nieuwe presentator van het Theater van het Sentiment). Zij vertellen over de rol van radio bij grote nieuwsgebeurtenissen en sportwedstrijden, over de grote shows die vroeger op de radio werden uitgezonden en het belang van radio bij hulpacties, van Beurzen open, Dijken dicht tot Serious Request. Het Theater van het Sentiment. zaterdag 12 januari van 16:00 tot 18:00 op NPO Radio 5.
×

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.